Imma på rutorna Saab ng900, vad i helvete är fel?

mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

Hej!

Ett ganska irriterande problem när man kör då de inte går bort med full fläkt å värme på! Passagerarmattan fram är dyngsur, även mattorna i bak inklusive bagaget! Förarmattan är dock torr! Idag när de spö regna såg jag att de var vattendroppar på baksätet, taket var torrt!

Direkt när de är fuktigt uppkommer detta vilket är riktigt drygt!

Nån som varit med om något liknande?

Alla tips är jag tacksam för!

Med vänlig hälsning

Daniel Palmér

Hemma bra, garaget BÄST!
cpu1337
26 september 2012 · 766 Inlägg

mrpalmer skrev:
Hej!

Ett ganska irriterande problem när man kör då de inte går bort med full fläkt å värme på! Passagerarmattan fram är dyngsur, även mattorna i bak inklusive bagaget! Förarmattan är dock torr! Idag när de spö regna såg jag att de var vattendroppar på baksätet, taket var torrt!

Direkt när de är fuktigt uppkommer detta vilket är riktigt drygt!

Nån som varit med om något liknande?

Alla tips är jag tacksam för!

Med vänlig hälsning

Daniel Palmér

kolla runt rutor dörrar och sånt när någon sprutar vatten på bilen så brukar man se vart det kryper in:)

mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

cpu1337 skrev:

mrpalmer skrev:
Hej!

Ett ganska irriterande problem när man kör då de inte går bort med full fläkt å värme på! Passagerarmattan fram är dyngsur, även mattorna i bak inklusive bagaget! Förarmattan är dock torr! Idag när de spö regna såg jag att de var vattendroppar på baksätet, taket var torrt!

Direkt när de är fuktigt uppkommer detta vilket är riktigt drygt!

Nån som varit med om något liknande?

Alla tips är jag tacksam för!

Med vänlig hälsning

Daniel Palmér

kolla runt rutor dörrar och sånt när någon sprutar vatten på bilen så brukar man se vart det kryper in:)

Taket är torrt överallt! Blir galen! sad

Hemma bra, garaget BÄST!
mkjn2
26 september 2012 · 142 Inlägg

Ta högtryckstvätten och spruta runt överallt smile På en v70 som jag lånade så syndes det inte men en ruta var ytterst lite nere och tog in fukt på nätterna.. kolla det:)

cpu1337
26 september 2012 · 766 Inlägg

mrpalmer skrev:

cpu1337 skrev:

mrpalmer skrev:
Hej!

Ett ganska irriterande problem när man kör då de inte går bort med full fläkt å värme på! Passagerarmattan fram är dyngsur, även mattorna i bak inklusive bagaget! Förarmattan är dock torr! Idag när de spö regna såg jag att de var vattendroppar på baksätet, taket var torrt!

Direkt när de är fuktigt uppkommer detta vilket är riktigt drygt!

Nån som varit med om något liknande?

Alla tips är jag tacksam för!

Med vänlig hälsning

Daniel Palmér

kolla runt rutor dörrar och sånt när någon sprutar vatten på bilen så brukar man se vart det kryper in:)

Taket är torrt överallt! Blir galen! sad

kolla under mattorna om det finns nåt hål eller om det läcker in genom fläkt kanalerna och ner på golvet.
annars får du väll borra dräneringshåltongue

Funkiee Saab älskare!
26 september 2012 · 4 597 Inlägg

låter som ditt värmepaket är skit, läcker ut via luft kanalerna :s

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

mkjn2 skrev:
Ta högtryckstvätten och spruta runt överallt smile På en v70 som jag lånade så syndes det inte men en ruta var ytterst lite nere och tog in fukt på nätterna.. kolla det:)

Får göra de! Men har ju bara hissar på framrutorna då det är en coupé! Men får prova det, tack! ;D

cpu1337;

Får ta bort stolarna å kika då! dräneringshål känns lite väl mycket kanske roll

Hemma bra, garaget BÄST!
mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

Funkiee skrev:
låter som ditt värmepaket är skit, läcker ut via luft kanalerna :s

De brukar väl försvinna kylarvätska då? Vilket de inte gör hmm

Hemma bra, garaget BÄST!
st4hl Das Auto
26 september 2012 · 455 Inlägg

Har haft liknande problem på min gamla Audi 100. Immade igen så in i helvete efter en regning kväll när jag satte mig i bilen, AC var fungerande osv så att imman borde ha försvunnit direkt, men icke.

Drog ut på landsvägen och gasade till lite, då det bokstavligt talat FORSADE vatten på min högerfot. WTF tänkte jag. Vatten i hela bilen.

Efter mycket sökande efter läckor osv så hittade jag felet. Det hade satt igen sig vid dräneringshålen framför vindrutan där vattnet ska rinna igenom kanalerna i skärmarna samt framför torpedväggen. Låg massor med skit och löv som gjorde att det blev som en sjö där i och vattnet blev så högt så att det rann in i fläktkanalerna. Kan va värt att kolla smile

mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

st4hl skrev:
Har haft liknande problem på min gamla Audi 100. Immade igen så in i helvete efter en regning kväll när jag satte mig i bilen, AC var fungerande osv så att imman borde ha försvunnit direkt, men icke.

Drog ut på landsvägen och gasade till lite, då det bokstavligt talat FORSADE vatten på min högerfot. WTF tänkte jag. Vatten i hela bilen.

Efter mycket sökande efter läckor osv så hittade jag felet. Det hade satt igen sig vid dräneringshålen framför vindrutan där vattnet ska rinna igenom kanalerna i skärmarna samt framför torpedväggen. Låg massor med skit och löv som gjorde att det blev som en sjö där i och vattnet blev så högt så att det rann in i fläktkanalerna. Kan va värt att kolla smile

Exakt sånt där man inte tänker på! Tack som fan, ska verkligen ta å undersöka detta å försöka hitta felet! Tack återigen! smile

Hemma bra, garaget BÄST!
st4hl Das Auto
26 september 2012 · 455 Inlägg

mrpalmer skrev:

st4hl skrev:
Har haft liknande problem på min gamla Audi 100. Immade igen så in i helvete efter en regning kväll när jag satte mig i bilen, AC var fungerande osv så att imman borde ha försvunnit direkt, men icke.

Drog ut på landsvägen och gasade till lite, då det bokstavligt talat FORSADE vatten på min högerfot. WTF tänkte jag. Vatten i hela bilen.

Efter mycket sökande efter läckor osv så hittade jag felet. Det hade satt igen sig vid dräneringshålen framför vindrutan där vattnet ska rinna igenom kanalerna i skärmarna samt framför torpedväggen. Låg massor med skit och löv som gjorde att det blev som en sjö där i och vattnet blev så högt så att det rann in i fläktkanalerna. Kan va värt att kolla smile

Exakt sånt där man inte tänker på! Tack som fan, ska verkligen ta å undersöka detta å försöka hitta felet! Tack återigen! smile

Jag vet! Hade inte en jävla tanke på detta. Jag anade det värsta möjliga, typ som hål/läcka i värmepaket och så vidare. Hade blivit ett jäävla krångel. Men eftersom det inte luktade någon glykol så kunde jag snabbt utesluta det.

Återkom gärna med svar på hur det gick! smile Kan va jävligt att komma åt och rensa där imellan, men vill man så går det! smile

Senast redigerat av st4hl (26 september 2012)

mrpalmer
26 september 2012 · 796 Inlägg

st4hl skrev:

mrpalmer skrev:

st4hl skrev:
Har haft liknande problem på min gamla Audi 100. Immade igen så in i helvete efter en regning kväll när jag satte mig i bilen, AC var fungerande osv så att imman borde ha försvunnit direkt, men icke.

Drog ut på landsvägen och gasade till lite, då det bokstavligt talat FORSADE vatten på min högerfot. WTF tänkte jag. Vatten i hela bilen.

Efter mycket sökande efter läckor osv så hittade jag felet. Det hade satt igen sig vid dräneringshålen framför vindrutan där vattnet ska rinna igenom kanalerna i skärmarna samt framför torpedväggen. Låg massor med skit och löv som gjorde att det blev som en sjö där i och vattnet blev så högt så att det rann in i fläktkanalerna. Kan va värt att kolla smile

Exakt sånt där man inte tänker på! Tack som fan, ska verkligen ta å undersöka detta å försöka hitta felet! Tack återigen! smile

Jag vet! Hade inte en jävla tanke på detta. Jag anade det värsta möjliga, typ som hål/läcka i värmepaket och så vidare. Hade blivit ett jäävla krångel. Men eftersom det inte luktade någon glykol så kunde jag snabbt utesluta det.

Återkom gärna med svar på hur det gick! smile Kan va jävligt att komma åt och rensa där imellan, men vill man så går det! smile

Haha, är väl först när vattnet forsar in man får en idé vad de kan vara i ditt fall! wink
Hoppas då verkligen att mitt värmepaket är okej, för känner ingen lukt av glykol heller... De gör jag absolut! Nu inför vintern är de ju svinjobbigt med imma på rutor då de tar sån jävla tid innan de försvinner!mad

Hemma bra, garaget BÄST!
st4hl Das Auto
26 september 2012 · 455 Inlägg

mrpalmer skrev:

st4hl skrev:

mrpalmer skrev:
Exakt sånt där man inte tänker på! Tack som fan, ska verkligen ta å undersöka detta å försöka hitta felet! Tack återigen! smile

Jag vet! Hade inte en jävla tanke på detta. Jag anade det värsta möjliga, typ som hål/läcka i värmepaket och så vidare. Hade blivit ett jäävla krångel. Men eftersom det inte luktade någon glykol så kunde jag snabbt utesluta det.

Återkom gärna med svar på hur det gick! smile Kan va jävligt att komma åt och rensa där imellan, men vill man så går det! smile

Haha, är väl först när vattnet forsar in man får en idé vad de kan vara i ditt fall! wink
Hoppas då verkligen att mitt värmepaket är okej, för känner ingen lukt av glykol heller... De gör jag absolut! Nu inför vintern är de ju svinjobbigt med imma på rutor då de tar sån jävla tid innan de försvinner!mad

Ja, hoppas du har sån "tur" att det bara satt igen sig. Blev en rejäl lättnad när man lyckades pilla igenom en skruvmejsel så man hörde hur allt vatten forsa ner på backen, och sen kunna blåsa rent me tryckluft och även gröpa ur lite med dammsugare! wink Brukar vara dränering precis i utkanterna vid framskärmarna i bakkant på insidan, samt även ett större dräneringshål i mitten någonstans där fläkt"paketet" går in.

Senast redigerat av st4hl (26 september 2012)

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
26 september 2012 · 901 Inlägg

jag har inte läst alla kommentarer, men troligt kan lösas med "bars leak" o kylaren, om det kommer inte vatten på annat sätt i coupen

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Funkiee Saab älskare!
27 september 2012 · 4 597 Inlägg

Driftkungen skrev:
Har inte heller orkat läsa alla kommentarer, men detta kanske kan vara något: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=65750

gäller endast 9000, samt att Palmer har vatten också wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 september 2012 · 1 094 Inlägg

Funkiee skrev:

Driftkungen skrev:
Har inte heller orkat läsa alla kommentarer, men detta kanske kan vara något: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=65750

gäller endast 9000, samt att Palmer har vatten också wink

Läste ju bara topic, dessutom tänkte jag om det var samma värmepaket i bilarna. Men vad vet jag har aldrig ägt en Vectra, eller jo bara en utan tak. lol

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
13 juni 2013 · 901 Inlägg

slutligen i min är värmepaket som bör bytas (intern A/C kylaren). kolla om det med.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang