Många olyckor med lastbilar

PhR34k
29 september 2012 · 164 Inlägg

Nu lär det bli översvämningar med missnöjda garagare då hälften av er verkar livnära er på att köra lastbil men jag tycker mig se olyckor som orsakats av lastbilar oftare och oftare (iaf i Sthlm).

Nu såg jag denna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15525495.ab
Men jag vet av flera under sommaren som bara rent utsagt var fördjävliga, som tex en sugbil som välte i en kurva på 74:an mot Nynäshamn. En annan som åkte upp i vägräcket på samma sträcka fast motsats sida och på en raksträcka dessutom (detta var under samma månad), anledningen till att jag minns dessa är att ni kan ju tänka er trafiken de orsakade under rusningen. Sen har jag sett flera som åkt in i tunnlar som varit för låga (hur svårt ska det vara att inte göra det?)
För nån månad sen var det en långtradare som körde in i en stillastående kombi på 222:an mot nacka som stod i vägrenen jag tror familjen dog. Kort därefter var det en liknande olycka på E4:an vid Järva Krog och båda dessa olyckor skedde i dagsljus!


Andra olyckor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15499843.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15496997.ab

Det svämmar över av dessa på aftonhoran.

Nu till saken, det handlar inte om att bilar orsakar ännu mera olyckor eller liknande utan jag är bara intresserad om vad som händer igentligen?

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
FLindgren
29 september 2012 · 5 089 Inlägg

tar det fem timmar att åka till stockholm ska dom klara det på 4 helt enkelt.

Fast det låter mest som om att personbilarna är mest farliga då dom blir stillaståendes överallt wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
PhR34k
29 september 2012 · 164 Inlägg

Man måste väl kunna stanna vid sidan av en väg ifall man fått problem utan att bli på körd som en fluga tongue

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
IX ____________________________________
29 september 2012 · 1 340 Inlägg

Kör inte lastbil, känner ingen som kör lastbil

Men tror inte lastbilar är överrepresenterade i olycksstatistiken, brukar bara bli lite större smällar när något väl händer hmm

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
JFfoto
29 september 2012 ·

Ja och nu kommer alla med förklaringen "det är stressigt" jamen gå till chefen då, eller byt arbete, man ska inte riskera andras liv, de får ta den tid det tar och om chefen har något emot det så skulle jag ge ett finger tillbaka.  Så enkelt är det smile

Bompeman
29 september 2012 · 679 Inlägg

Mycket handlar om uppmärksamhet när man kör, En del kör fortare än vad man klarar av, sen sömn är absolut det största problemet sen att folk fuskar med färdskrivaren sen framförallt mycket utlänsk tungtrafik

Senast redigerat av Bompeman (29 september 2012)

horbybonnen
29 september 2012 · 1 160 Inlägg

+ att tidningarna gärna skriver om lastbilsolyckor.kanske drar fler läsare vad vet jag.om en bil krockar ring bärgaren bilen bärgad inom en halvtimme lastbil lita kluddigare att bärga=fler ser lastbilen mindre ser bilen

Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 september 2012 · 729 Inlägg

Sen finns det en orsak till och det är personbilar som ställer till det för lastbilarna på t.ex. 2+1 väg, ja då ska personbilen om när det är 10 meter kvar tills vägen går ihop. Resultat av det är en lastbil som kan köra själv till verkstad och en personbil som åker bärgare till skroten och föraren av den till bårhuset.

Nu på vintern så kommer alla lastbilar som står stilla och inte kommer upp för backar vara utländska som tror att det går att köra med blankslitna sommardäck på vintern, svenska lastbilar brukar ha vinterdäck på sig.

PhR34k
29 september 2012 · 164 Inlägg

Visst ligger det nåt i det, men som jag sa det handlar inget om Lastbilar vs personbilar. Aftonhoran skriver gärna om personbilar som varit med om olyckor speciellt om de misstänker streetrace. Problemet är att krockar man med en lastbil och överlever så ska man nog köpa en Trisslott. Dessutom några av de jag nämnt har nog bara med ev. förare, köra in i en tunnel som är för låg har nog inget med en personbil att göra, att välta i en kurva på en 70väg misstänker jag inte har med en personbil att göra.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Andromeda Rumpmas
29 september 2012 · 3 860 Inlägg

Jag instämmer. Många olyckor med tung trafik inblandade orsakas nog både direkt och indirekt av personbilsklassade fordon. I en trång trafiksituation som ofta råder på genomfartsvägarna i Stockholm skapar man lätt en olycka genom att tvingas försöka undvika en annan när en stressad pendlare eller yrkestrafikant ställer till det genom dålig planering. Många olyckor kan nog undvikas om man tänker till bättre när man bygger vägar och trafikplatser om man genom utformningen försöker underlätta trafikanternas planering. Många trafikplatser och andra avtag i Stockholmsområdet är ju så krångliga att de direkt straffar den förare som inte är beredd.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

shit happens . går en grejj sönder på en lastbil så äre bara hålla i sig och se glad ut och hoppas på de bästa medans går samma grejj sönder på personbil kan du iaf ta dig till kanten och stanna.
räcker ju tex med vänsterfram hjuls punnka, servon går sönder, går ej och styra utan den på lastbil då de inte fungerar på samma sätt som personbilar.

och de som kabbar ner ekipagen i tunnlar är såna som inte är från sthml och litar 100% på gpsen och inte läser höjd skyltarna.

kör i 08land dagligen under de flesta tiderna där alla idiotiska b-korts folk är ute bra många gånger man kommer fullastad i normalfart sen kommer nån audi/v70 mupp vet ej varför men får alltid tok nita för dom.
tryckers sig in 3 cm från fronten på ett 60 ton ekipage och tror man kan stanna . precis på gränsen att man inte kört på dom nu i sommar väglag i vinter lär ju puckorna sitta som flugor i grillarna på lastbilarna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
n1k391
29 september 2012 · 171 Inlägg

det där med tunnlarna är ju ren idioti ! varje förare skall ha stenkoll på höjden på sitt ekipage !

sedan när det gäller välta i en kurva så har jag sett flertalet exempel på just detta, den vanliga orsaken är
fel lastat släp/trailer.
Viktfördelningen på godset är jätte viktig ! har man lastat lätt så är det lättare att hantera fordonet plus att
man kan väja för saker utan att få ett stort kast oftast !

sedan när det gäller olyckor i trafiken så är personbilar boven till mycket ! kör själv lastbil och har vart på väg att smälla ordentligt 3 gånger under mina 2.5 år i yrket .
två av gångerna var på just 2+1 väg där dom i bilen tänkte jag hinner nog ..... dom låg i 150 +och skulle jag inte ha ställt mig på bromsen så skulle det bara säga pang !

Jag rent personligen anser att dom som tar B kort i dagens läge skulle åka med en lastbilschafför i en dag för att se riskerna med att slänga sig framför lastbilen just bara för att det är en lastbil.... folk verkar ju tänka så , oj en lastbil han kan jag inte ligga bakom...

sedan såär ju garanterat utlänningarna över representerade när det gäller olyckor med lastbil i sverige!
dom kör med blankslitna däck, stort fusk med färdskrivare, ingen fartspätt oftast (blivit omkörd flera gånger på e6an där det gått bra mycket fortare än 90)


MÅNGA av olyckorna som händer tror jag dock beror på vårdslöshet eller ren okunskap ! och då ska man inte få vara yrkeschafför enligt mitt tycke. man ska ha respekt för att det är stora saker man kör och går något fel så går det ofta åt helvete

Senast redigerat av n1k391 (29 september 2012)

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
ronkinpeace
29 september 2012 · 150 Inlägg

PhR34k skrev:
Visst ligger det nåt i det, men som jag sa det handlar inget om Lastbilar vs personbilar. Aftonhoran skriver gärna om personbilar som varit med om olyckor speciellt om de misstänker streetrace. Problemet är att krockar man med en lastbil och överlever så ska man nog köpa en Trisslott. Dessutom några av de jag nämnt har nog bara med ev. förare, köra in i en tunnel som är för låg har nog inget med en personbil att göra, att välta i en kurva på en 70väg misstänker jag inte har med en personbil att göra.

överlever man är det ingen ide att köpa en trisslott för då har man redan förbrukat sin tur ! smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
Janneutanb
29 september 2012 · 7 271 Inlägg

Olyckor händer, det är mänskligt tyvärr. Ofta är det andra bilar som har orsakat olyckan.
Men sen så rullar lastbilar väldigt många mil och ibland gör föraren ett misstag, precis som folk i alla yrken.

Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PhR34k
29 september 2012 · 164 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

+1
Bra skrivet!

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
JFfoto
29 september 2012 ·

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
majztY Lastbilchaufför
29 september 2012 · 53 Inlägg

bra skrivet Mrericsson! många med b körkort ska fan inte köra.. dom bromsar å vinglar å gör allt möjligt konsitgt hela tiden!

Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

Kalltkaffe skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang