Trådlös bilnyckel fungerar ej

EPG Kärnkraftstomte
29 september 2012 · 766 Inlägg

Kan bilnyckeln sluta att fungera (tappa minnet) efter att man har bytt batteri i den?
Nyckeln fungerar fortfarande på det "klassiska sättet" att låsa upp en bil på.

Om det nu är så att den har tappat minnet, är det bara att åka in till Smålands motorcentrum och koda om den så att den fungerar igen?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Turbo-Mannen
29 september 2012 · 39 Inlägg

Sätt i den i tändningslåset under ett par sekunder. Du ska vrida på nyckeln så belysningen hoppar i gång så ska den koda om sig vad jag vill minnas!

=) Bmw and Audi The Best Cars In The World =)
Audi A4 1.8T quattro "S-Line" (2007)
Joxson Proud 350Z owner!
29 september 2012 · 540 Inlägg

Vad för typ av bil?
Är väl olika på olika märken osv?

Putteliten
29 september 2012 · 9 086 Inlägg

Brukar stå såntdär i instruktionsboken.....

Alex-s Bakhjulskrafs
29 september 2012 · 1 479 Inlägg

det beror helt på bilmärke och modell hur man kodar nyckeln

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
EPG Kärnkraftstomte
29 september 2012 · 766 Inlägg

Oj, visste inte att det fanns bilar där man kunde göra sånt själv. Får kolla i manualen då. Bilen i fråga är en Opel Omega -99.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Turbo-Mannen
29 september 2012 · 39 Inlägg

Min idé var bara en tanke om att du kan prova!

Jag gjorde så på min Audi!

Därför jag bara gav det som tips!

Men som de andra säger är det olika. Men ett försök duger ju kanske? smile

Lycka till!

=) Bmw and Audi The Best Cars In The World =)
Audi A4 1.8T quattro "S-Line" (2007)
Joxson Proud 350Z owner!
30 september 2012 · 540 Inlägg

Hittade efter lite sökning;)

"For Omegas, put the key in the ignition and press one of the buttons within 30 seconds- the doors will lock and unlock. "

EPG Kärnkraftstomte
30 september 2012 · 766 Inlägg

Jo jag hittade också hur man gjorde. Ställ nyckeln i läge "II" och inom 30 sekunder tryck på den yttersta knappen på nyckeln (alltså den man låser bilen med). Programmeringen bekräftas genom att centrallåset låser och sen låser upp en gång.

Dessvärre så fungerade det bara på den ena nyckeln, den andra kan ha gått sönder efter att ha varit en sväng i tvättmaskinen. Ändå så lät jag den ligga isärplockad och lufttorka samt att jag satte i ett helt nytt batteri efteråt.

Får prova att ta med den till jobbet och tvätta kretskortet med sprit ifall att det sitter några avlagringar nån stans på kretskortet som kortsluter några ledningsbanor. Fungerar inte det heller så får jag åka till skroten och hämta en "ny" nyckel helt enkelt. Det är ju bara att byta RFID-chippet så lär det ju funka sen.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang