Köpa en Chrysler voyager.

OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

Jag är sugen på att skaffa en familjebuss väntar tillökning och behöver mera plats, då har jag kollat mycket på voyagers.   så vill veta mera om dessa, vanliga fel och annat,

Är inte ute effter v6-an utan 2,4-an vill inte ha en som dricker mer än min 855.

Har kollat så jag vet at delarna är inte helt billiga.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
mr_green
7 oktober 2012 · 847 Inlägg

Vet att 2.4 är fruktansvärt trött. Dom har manuell låda på grund av att motorn var för klen för automatlådan. Kusinen hade en 2.4 o tyckte den var farlig på grund av effektlösheten. Dom finns ju i diesel oxå. Dom vet jag dock inget om alls.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
chryslerstratus
7 oktober 2012 · 440 Inlägg

Det är skillnad på årsmodell och årsmodell, vilken kikar du på? 96-00 eller nyare kanske?

Delarna är visst billiga, ebay.com och övriga sajter i USA ger avsevärt bättre pris mot i Sverige wink

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 oktober 2012 · 946 Inlägg

Med tanke på att det är en ganska stor och tung bil är jag inte säker på att 2,4:an är snålare än den stora motorn. Som alltid, motorn ska vara anpassad till bilen, får ju slita som fan annars och dricker massa soppa likt förbannat...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

mr_green skrev:
Vet att 2.4 är fruktansvärt trött. Dom har manuell låda på grund av att motorn var för klen för automatlådan. Kusinen hade en 2.4 o tyckte den var farlig på grund av effektlösheten. Dom finns ju i diesel oxå. Dom vet jag dock inget om alls.

Okej så det är därför man inte hittar en enda 2,4 med aut.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Det är skillnad på årsmodell och årsmodell, vilken kikar du på? 96-00 eller nyare kanske?

Delarna är visst billiga, ebay.com och övriga sajter i USA ger avsevärt bättre pris mot i Sverige wink

Kanske skulle skrivit det med. men jag siktar på upp till 00. ja visst billigare att fixa delar via ebay. gjorde bara en snabb koll på autoexperten. lite stora summor på vissa delar.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Med tanke på att det är en ganska stor och tung bil är jag inte säker på att 2,4:an är snålare än den stora motorn. Som alltid, motorn ska vara anpassad till bilen, får ju slita som fan annars och dricker massa soppa likt förbannat...

men vad ligger de andra i förbukning mot 2,4 då. verkar som att det är bättre med en sexa iaf smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
mr_green
7 oktober 2012 · 847 Inlägg

Kollat på Chevrolet trans sport?? Farsan hade en med v6 på 185hk för några år sen. Riktigt pigg men ändå hyffsat snål. 0.85 landsväg o 1.1 blandat. Det är betydligt bättre än hans nuvarande voyager v6 med 160hk eller vad det är i den. Förbannat slö e den iaf.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

Jodå jag har kollat på dom med. tycker den bilen är mycket snyggare min bror har skaffat en sån nyligen. en 3,4 liters. kan säga att den jäveln rörde på sig när jag prova den.

hur är det med dom i övrigt då. har ju hört om deras lådor.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
mr_green
7 oktober 2012 · 847 Inlägg

Va inga problem med lådan på farsans iaf. Sköter man oljebyten och kör hyffsat vettigt tror jag det är lugnt. Begpriserna på dom nu tycker jag verkar grymt bra. Hittade nån för några månader sen för 19k som hade gått 13k mil. Kommer inte ihåg årsmodellen men den såg fin ut.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
mr_green
7 oktober 2012 · 847 Inlägg

Kollade lite för skojs skull nu. Den för 19k måste det ha vart nåt galet med. Priserna nu på lågmilare va rejält varierande. Den här va fin http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
mondeoST220 Stolt pappa
7 oktober 2012 · 14 Inlägg

Min fru har en Voyager 2,4 -99  så allt jag nämner är sant...
Tröttare motor får man leta efter. Vi körde med Voyagern i somras när vi skulle på semester. Det var första och sista gången vi kör med den fullastad på Sveriges underbara 2+1 vägar... Att köra om är istort omöjligt och dricker soppa som en racerbil gör den. Att bagaget är pyttelitet på längden är inte heller något plus. Vi är en stor familj och veckohandlar, påsarna får inte plats utan vi får stapla på höjden, barnvagnen får också ställas på höjden. Och vill man ha plasten hel på bakluckan får man ta av hjulen från vagnen...
Rostar också på alla möjliga ställen, hinner inte laga ett angrepp innan jag hittar nästa.

Vi hade planerat att skrota skiten och köpa en nyare men jag har blivit varslad och vet inte om jag har jobbet kvar om ett halvår.
Men detta skulle jag själv valt:
Stow n' go (stavas?) -direkt farligt att bära ut soffan själv vid behov av lastutrymme.
GRAND Voyager -barnvagnen får plats eller hunden eller matkassarna eller...
3,3 liters motorn - så man åtminstone kan köra om traktorer och slippa ligga och pressa i 3ans växel på Hallandsåsen och andra liknande backar.

Jag är sådär nöjd nu men vi behöver verkligen en 7 sitsig bil och att köpa dyrt nytt är inget alternativ eftersom vi har en bil till och är i behov av 2 pga pendling till jobb.
Så ska du ha den som 2a bil duger en beg Voyager bra men som första/enda bil så får du leta bland nyare och då finns det massor med andra bilmärken som lätt konkurrerar ut Voyagern.

Lycka till smile

Bättre en kvick bil och kunna ta det lugnt
än en slö bil och sitta och stressa..
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

mr_green skrev:
Kollade lite för skojs skull nu. Den för 19k måste det ha vart nåt galet med. Priserna nu på lågmilare va rejält varierande. Den här va fin http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3

jag har hittat många under 20 som har gått lagom långt lär ha en budget på 16

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

mondeoST220 skrev:
Min fru har en Voyager 2,4 -99  så allt jag nämner är sant...
Tröttare motor får man leta efter. Vi körde med Voyagern i somras när vi skulle på semester. Det var första och sista gången vi kör med den fullastad på Sveriges underbara 2+1 vägar... Att köra om är istort omöjligt och dricker soppa som en racerbil gör den. Att bagaget är pyttelitet på längden är inte heller något plus. Vi är en stor familj och veckohandlar, påsarna får inte plats utan vi får stapla på höjden, barnvagnen får också ställas på höjden. Och vill man ha plasten hel på bakluckan får man ta av hjulen från vagnen...
Rostar också på alla möjliga ställen, hinner inte laga ett angrepp innan jag hittar nästa.

Vi hade planerat att skrota skiten och köpa en nyare men jag har blivit varslad och vet inte om jag har jobbet kvar om ett halvår.
Men detta skulle jag själv valt:
Stow n' go (stavas?) -direkt farligt att bära ut soffan själv vid behov av lastutrymme.
GRAND Voyager -barnvagnen får plats eller hunden eller matkassarna eller...
3,3 liters motorn - så man åtminstone kan köra om traktorer och slippa ligga och pressa i 3ans växel på Hallandsåsen och andra liknande backar.

Jag är sådär nöjd nu men vi behöver verkligen en 7 sitsig bil och att köpa dyrt nytt är inget alternativ eftersom vi har en bil till och är i behov av 2 pga pendling till jobb.
Så ska du ha den som 2a bil duger en beg Voyager bra men som första/enda bil så får du leta bland nyare och då finns det massor med andra bilmärken som lätt konkurrerar ut Voyagern.

Lycka till smile

Haha nä  då vill jag inte ha en 2,4 om dom är så jävla slöa. bagagemässigt så har jag sett att det inte är jätte bra bagage med det bakre sätet i. kommer isåfall att plocka ur det och köra utan.
Jag är inte så petig med att behöva köra med en årsm upp till 00. det duger till oss. kommer bara att ha en bil då det är bara jag som kör. rost och sånt kommer på alla bilar. Men inte är det roligt at laga skiten.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
trubbelturbo
7 oktober 2012 · 1 460 Inlägg

Mor och far hade en Grand Voyager 2.4 -03

Faktiskt en väldigt bra bil, prestandamässigt var den ju ingen raket, men fullt tillräckligt. Strulade nästan aldrig och dessutom, för sin storlek, ganska snål. Extremt bekväma är dem också smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
OpelP1
7 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

VolvoCoffe skrev:
Jodå jag har kollat på dom med. tycker den bilen är mycket snyggare min bror har skaffat en sån nyligen. en 3,4 liters. kan säga att den jäveln rörde på sig när jag prova den.

hur är det med dom i övrigt då. har ju hört om deras lådor.

Morsan hade en Trans Sport i 3-4 år och körde väl runt 8000 mil med och enda felet på den var väl att torkaren på bakluckan kärvade fast.
Trevlig och praktisk bil faktiskt. smile

Senast redigerat av OpelP1 (7 oktober 2012)

chryslerstratus
7 oktober 2012 · 440 Inlägg

Läs om Trans Sport's topplockspackning eller insugspackning, se till så att detta är utbytt om du inriktar dig på en sådan bil.

Om du kikar på 96-00 så rekommenderar jag årsmodell 98-00, då har en del växellådsproblem "försvunnit", och med det tycker jag alltså att du borde olla efter en 3.3 eller 3.8 automat smile 2.4 på de årsmodellerna är ganska slöa som vissa säger ovan, dom är dock mer kraftfulla efter 01- och framåt.

3.8:an på t ex. Town & Country dricker ganska mycket soppa, absolut ingen bil du kan använda som "allround", då blir man ruinerad big_smile 3.3:an drar liiite mindre soppa och fungerar helt OK på landsväg eller motorväg i 110 km/h.

Kolla efter rost på trösklarna (Voyager) samt bakluckan.

Kolla på vårt forum, där finns en beg.guide där jag skrivit ihop de vanliga felen på dessa bilar smile ..kör själv en 99:a ibland.

Mvh

OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

tackar för alla tips och råd. blir antingen en chrysler eller en cheva.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Evildan
7 oktober 2012 ·

Toyota Previa?
1a generationen finns för de pengarna.
Mitsubishi Space Wagon?
Bägge dessa är antagligen mer driftsäkra än de tu amerikanska alternativen eller är USAbil ett krav?

Senast redigerat av Evildan (7 oktober 2012)

OmegaCoffe Dumpersförare.
7 oktober 2012 · 970 Inlägg

Evildan skrev:
Toyota Previa?
1a generationen finns för de pengarna.
Mitsubishi Space Wagon?
Bägge dessa är antagligen mer driftsäkra än de tu amerikanska alternativen eller är USAbil ett krav?

Toyotan är inte snygg
Mitsubishin är jag inte så inne på.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang