Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 025 061 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
FreddieL
28 april 2015 · 278 Inlägg

hehehe!! Själv skall jag hämta hem beg Toyo R888 från Jönköping i helgen som skall premiärslitas på Mantorp 14 maj... SOMMMMMMMAR på G!!!!!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Robb192 Tokig 08a
11 maj 2015 · 1 019 Inlägg

står det så still för dej här? big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Robban: Emellanåt! wink


Jösses, över 200.000 visningar på tråden nu, kul som fan! big_smile
Men, händer det något med kärran?
Jag inväntar skatteåterbäringen om vi säger så. Då blir det polermaskin+en drös medel som prio ett.
Tidigare på listan stod att jag skulle göra småändringar som att skaffa en ny larmdiod då det finns en snubbe som byter ut de röda mot blåa, perfekt för bilen tyckte jag tills jag såg bättre bilder.
De saknar helt "kåpan" som originallarmet har vilket gör att det ser ut som att något fattas, se bild:
http://cdn.blocket.com/static/0/original/50/5077167237.jpg

Så det slopade jag ganska omgående.
Näst på listan stod tygmattor. Jag har sedan inköpet av bilen för över 3 år sen rullat med gummimattor året om och det har ju visserligen funkat men när exteriören börjar bli klar så får fokuset flyttas till interiören.
Robban som nyss sålde sin V50 och hamnade i rymdskepps-träsket hade ett par relativt nya tygmattor till övers, han fick lite LED av mig till rymdskeppet och jag fick tygmattorna. En bra deal i min bok! smile

När plugget går på sommarlov om 2v så ska jag riva ur bagaget i kärran så jag hittar den förbannade 12V-sladden för montering av uttaget som jag haft i säkert ett år nu. För majoriteten så hittar man sladden om man tar loss "luckan" på högersidan i skuffen och sticker in näven. Den ska vara fördragen och ligga tejpad mot hjulhuset. Det gör den inte hos mig. Tack och lov har Volvo monteringsanvisningar för detta och då är det riva som gäller men det är en hel del skit som ska bort så det går nog inte i en handvändning.
Efter det blir det dags för försök nummer två med instegsbelysningen i baksätet. Det går att lösa enkelt men jag vill ha så många originalkablar som möjligt oklippta men ibland kan man inte få allt så vi får se hur det går.

Bilder på tygmattorna? Nej. Ni vet väl för tusan hur de ser ut. big_smile
Skämt åsido, efter tvätten med Robban och bytet så hade vi fullt upp med att byta LEDs och inspektera hans kärra närmre (dvs leka med all utrustning!) så det blev faktiskt inga vettiga bilder.

Och, det roligaste av allt! Dags för service............. Och inte vilken som helst, utan det är dags för 12k-servicen. Om den inte är svindyr i grunden så blir det AC-påfyllning, justering av halvljuset samt hjulinställning (jajajaja jag vet).

På återseende!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
17 maj 2015 · 1 804 Inlägg

Justfan, det där förbannade 12V uttaget, måste leta fram min kabel innan semestern! Köper man själva uttaget på Volvo? smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Robb192 Tokig 08a
17 maj 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Robban: Emellanåt! wink


Jösses, över 200.000 visningar på tråden nu, kul som fan! big_smile
Men, händer det något med kärran?
Jag inväntar skatteåterbäringen om vi säger så. Då blir det polermaskin+en drös medel som prio ett.
Tidigare på listan stod att jag skulle göra småändringar som att skaffa en ny larmdiod då det finns en snubbe som byter ut de röda mot blåa, perfekt för bilen tyckte jag tills jag såg bättre bilder.
De saknar helt "kåpan" som originallarmet har vilket gör att det ser ut som att något fattas, se bild:
http://cdn.blocket.com/static/0/origina … 167237.jpg

Så det slopade jag ganska omgående.
Näst på listan stod tygmattor. Jag har sedan inköpet av bilen för över 3 år sen rullat med gummimattor året om och det har ju visserligen funkat men när exteriören börjar bli klar så får fokuset flyttas till interiören.
Robban som nyss sålde sin V50 och hamnade i rymdskepps-träsket hade ett par relativt nya tygmattor till övers, han fick lite LED av mig till rymdskeppet och jag fick tygmattorna. En bra deal i min bok! smile

När plugget går på sommarlov om 2v så ska jag riva ur bagaget i kärran så jag hittar den förbannade 12V-sladden för montering av uttaget som jag haft i säkert ett år nu. För majoriteten så hittar man sladden om man tar loss "luckan" på högersidan i skuffen och sticker in näven. Den ska vara fördragen och ligga tejpad mot hjulhuset. Det gör den inte hos mig. Tack och lov har Volvo monteringsanvisningar för detta och då är det riva som gäller men det är en hel del skit som ska bort så det går nog inte i en handvändning.
Efter det blir det dags för försök nummer två med instegsbelysningen i baksätet. Det går att lösa enkelt men jag vill ha så många originalkablar som möjligt oklippta men ibland kan man inte få allt så vi får se hur det går.

Bilder på tygmattorna? Nej. Ni vet väl för tusan hur de ser ut. big_smile
Skämt åsido, efter tvätten med Robban och bytet så hade vi fullt upp med att byta LEDs och inspektera hans kärra närmre (dvs leka med all utrustning!) så det blev faktiskt inga vettiga bilder.

Och, det roligaste av allt! Dags för service............. Och inte vilken som helst, utan det är dags för 12k-servicen. Om den inte är svindyr i grunden så blir det AC-påfyllning, justering av halvljuset samt hjulinställning (jajajaja jag vet).

På återseende!

Väntar på bilderna på
Rymdskeppet jag köpt oxå ju ! big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Jimbo: Jepp, går att köpa som en "lös sockel" hos Volvo. Skicka annars ett PM till Micce1980 på Jagrullar-forumet och kolla om han har några kvar, jag köpte min av honom för säkert hälften av vad Volvo tar. Småpengar oavsett men ändå. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
18 maj 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Jimbo: Jepp, går att köpa som en "lös sockel" hos Volvo. Skicka annars ett PM till Micce1980 på Jagrullar-forumet och kolla om han har några kvar, jag köpte min av honom för säkert hälften av vad Volvo tar. Småpengar oavsett men ändå. smile

Koll på hur de ser ut på V70?

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Verkar vara snudd på identiskt som på V50. Och nu ser jag att uttaget (till V70, kanske är exakt samma till V50) kostade 162kr från Volvo för TRE ÅR SEN så det är säkert billigare idag, lär inte vara dyrare iaf.

Kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … 23#p621300

Något man får passa sig för om man har ex en kylbox inkopplad i skuffen är att den står på... Tills batteriet dör. Så om man stänger av bilen så får man komma ihåg att plugga ur eventuella saker som är inkopplade då den inte verkar ha någon automatisk avstängning. Det går att ordna också förstås och har sett någon som gjort det men är man osäker kring el så är det nog bäst att nöja sig med att dra ur sladden varje gång.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
18 maj 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Verkar vara snudd på identiskt som på V50. Och nu ser jag att uttaget (till V70, kanske är exakt samma till V50) kostade 162kr från Volvo för TRE ÅR SEN så det är säkert billigare idag, lär inte vara dyrare iaf.

Kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … 23#p621300

Något man får passa sig för om man har ex en kylbox inkopplad i skuffen är att den står på... Tills batteriet dör. Så om man stänger av bilen så får man komma ihåg att plugga ur eventuella saker som är inkopplade då den inte verkar ha någon automatisk avstängning. Det går att ordna också förstås och har sett någon som gjort det men är man osäker kring el så är det nog bäst att nöja sig med att dra ur sladden varje gång.

Skulle va gött att ha ett uttag till big_smile
Vill ju kunna ha tv spel i bilen big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Idag monterade jag GoPron i bilen och tänkte göra en timelapse när jag river ur inredningen i bagaget men det blev såpass mörkt så videon är ganska useless. Men jag följde Volvos anvisningar till punkt och pricka, 1h senare hade jag fått bort allt.
Men fanns där en 12V-kontakt? Nej. Den finns verkligen inte. Jag kollade i vartenda skrymsle jag kunde hitta och även kring och under baksätet för att se ifall sladden kanske glidit tillbaka lite (vill minnas att jag läst om någon som råkat ut för det), men nej. Inget kontaktstycke alls.

Så nu erkänner jag mig besegrad. Det var inte så svårt att gå efter Volvos beskrivningar men det tog ganska mycket tid, så det är jag inte sugen på att genomföra igen, framförallt inte då jag förmodligen skulle behöva riva ännu längre in mot mitten av bilen för att EVENTUELLT hitta ett kontaktstycke.

Efter en sväng till Max, samlat energi och fått tillbaka humöret så gav jag mig på att fixa instegsbelysningen till baksätet. Gjorde en "modell" av det för några månader sen men spänningen bröts någonstans varpå jag la det åt sidan sålänge, det återupptogs nu och jag hittade den felande länken, bytte ut den och tada.wav, det fungerar. Så nu ska jag bara avgöra om jag vill klippa i bilens originalkablar eller försöka modifiera kontaktstycket så det bara är plug n play.
Vill förstås helst göra det sistnämnda men vi får se...


(Så, jag har alltså ett 12V till skuffen till salu om någon är intresserad...)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
26 maj 2015 · 380 Inlägg

Är väl bara å ta matningen, där dragkontakten är påkopplad , på ständig 12v. Om du inte har något framdraget.

Senast redigerat av M__B (26 maj 2015)

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Det där orkar jag inte rota fram alls faktiskt. Köpte mest uttaget för att alla sa att det bara är att sticka in näven, ta kontakten och så är det klart. Om jag nu hittat kontakten, hade jag använt 12V-uttaget i skuffen? Förmodligen inte. Men när det fanns så billigt att köpa så tänkte jag att vafan, vi kan väl fortsätta utrusta bilen med onödiga prylar liksom. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
26 maj 2015 · 380 Inlägg

Haha big_smile big_smile

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
JimBo__
26 maj 2015 · 1 804 Inlägg

Det var som tusan, kanske är så att det inte finns på min heller eftersom jag inte heller hittar. yikes

Känns ju skumt, trodde det var samma kabelstam i alla bilar...

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Har efter mitt beklagande om detta på andra forum fått följande som svar:

"Den brukar vara intejpad i härvan.. ser ut som en tejpknöl bara."

"På min 06:a vill jag minnas att det är en svart och en gulorange. Dessa ligger inbäddade med grå skrumpnast om kablarna och med det vitgenomskinliga kontaktstycket som stack fram.

Det ska iaf vara skyddat av någon skumplast."

Tejpknölen såg jag när jag hade undan all inredning, men tänkte inte mer på den utan fortsatte med annat. Nu såhär i efterhand har jag försökt komma åt den men inte lyckats, ska ju inte förneka att jag blev uppspelt och vill försöka igen men imorgon är det skola igen så får se om jag hinner denna vecka.

Kabelstammen borde ju verkligen vara identisk, jag funderar på om den skulle försvinna pga något tillval men det vore ändå märkligt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
29 maj 2015 · 2 571 Inlägg

Mobilen glömdes i lägenheten men efter många om och men och andra vändan där jag rev hela inredningen i bagaget så är 12V-uttaget äntligen monterat.
Kommer jag använda det?
Förmodligen inte.

Men extra utrustning är ju kul. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
29 maj 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Mobilen glömdes i lägenheten men efter många om och men och andra vändan där jag rev hela inredningen i bagaget så är 12V-uttaget äntligen monterat.
Kommer jag använda det?
Förmodligen inte.

Men extra utrustning är ju kul. big_smile

sugen på att montera ett till ? big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Robban: Om det sitter lättåtkomligt så. wink


Någon som vet var man kan köpa kontakter som dessa? Inte komplett med sladd utan bara kontakter, hona+hane så jag kan mata i egna kablar?
http://www.kjell.com/image/Product_131541727218660527/full/1

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
7 juni 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Robban: Om det sitter lättåtkomligt så. wink


Någon som vet var man kan köpa kontakter som dessa? Inte komplett med sladd utan bara kontakter, hona+hane så jag kan mata i egna kablar?
http://www.kjell.com/image/Product_1315 … 527/full/1

Det ser ut som datorkontakter annars såna kablar kan du ju klippa och skarva på andra sladdar ?

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
8 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Ja det stämmer att det är det, men jag vill ju slippa klippa och skarva, då hade jag lika gärna kunnat köra med vanliga kabelskor.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang