Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 025 117 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Sådär, beställt hem lite olika modeller av kontakter, RC-bilar har vettiga snap-on kontakter som förmodligen kommer göra jobbet men jag var osäker på storleken så jag beställde hem lite andra varianter också.

Igår skulle jag lämna in kärran på 12k-service på Upplands Motor i Kista, rullar in vid 07 då de öppnar och går in till min PST och snackar för överlämning av nyckel. Han undrar vad jag gör här och säger att jag är en vecka för tidig........... lol

Så med skatteåterbäringen på kontot tog jag mig runt lite idag och köpte en pryl jag länge velat ha. Hemsk färg men 299:- kostade den, lite drygt när jag direkt efter köpet kliver in på Biltema och ser att deras utgående polermaskin faktiskt finns på hyllan. Är väl identisk maskin men den är lite trevligare i blått. Nåja.
Tanken slog mig nu när jag kom hem att skyddsfilmen som jag köpte där såg ganska tjock ut, öppnade aldrig förpackningen men någon av er kanske har provat den? Jag tänker polera upp strålkastarna och lägga klar film över men just denna "skyddsfilm" verkar vara mer lämpad för instegslister osv, Biltema har en till modell som heter just "strålkastarfilm". Har ni koll på vad jag köpt egentligen och var det går att sätta? big_smile
Grabben har börjat envisas med att vilja klättra in i bilen själv så det kanske bara var bra att köpa det så jag kan sätta det på instegen istället för lyktorna.
http://i57.tinypic.com/w9bjip.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
10 juni 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Sådär, beställt hem lite olika modeller av kontakter, RC-bilar har vettiga snap-on kontakter som förmodligen kommer göra jobbet men jag var osäker på storleken så jag beställde hem lite andra varianter också.

Igår skulle jag lämna in kärran på 12k-service på Upplands Motor i Kista, rullar in vid 07 då de öppnar och går in till min PST och snackar för överlämning av nyckel. Han undrar vad jag gör här och säger att jag är en vecka för tidig........... lol

Så med skatteåterbäringen på kontot tog jag mig runt lite idag och köpte en pryl jag länge velat ha. Hemsk färg men 299:- kostade den, lite drygt när jag direkt efter köpet kliver in på Biltema och ser att deras utgående polermaskin faktiskt finns på hyllan. Är väl identisk maskin men den är lite trevligare i blått. Nåja.
Tanken slog mig nu när jag kom hem att skyddsfilmen som jag köpte där såg ganska tjock ut, öppnade aldrig förpackningen men någon av er kanske har provat den? Jag tänker polera upp strålkastarna och lägga klar film över men just denna "skyddsfilm" verkar vara mer lämpad för instegslister osv, Biltema har en till modell som heter just "strålkastarfilm". Har ni koll på vad jag köpt egentligen och var det går att sätta? big_smile
Grabben har börjat envisas med att vilja klättra in i bilen själv så det kanske bara var bra att köpa det så jag kan sätta det på instegen istället för lyktorna.
http://i57.tinypic.com/w9bjip.jpg

filmen du köpt är ju lämplig för typ bagagelucka främredel av huv där det är mkt in och ut samt utsätts för saker som gör märken i lacken smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Som jag misstänkte. Då får den hamna på instegen i bak osv.
Och ytterligare en vända till Biltema, inte mig emot förstås. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
10 juni 2015 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Som jag misstänkte. Då får den hamna på instegen i bak osv.
Och ytterligare en vända till Biltema, inte mig emot förstås. big_smile

haha!
funderar på att ge mej på dimljusen.. tongue

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
JimBo__
10 juni 2015 · 1 804 Inlägg

Deras film är supertjock. tongue Väldigt smidig att arbeta med dock smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Jimbo: Den jag köpte eller den till strålkastarna (som jag skulle ha men inte köpte)?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
10 juni 2015 · 1 090 Inlägg

Vad får du betala för 12k-mila? Måste lämna in min med för samma big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
JimBo__
10 juni 2015 · 1 804 Inlägg

hyrbil skrev:
Jimbo: Den jag köpte eller den till strålkastarna (som jag skulle ha men inte köpte)?

Jag har för mig att det var deras "strålkastarfilm" som jag hade till dimljusen, nu blev jag högst osäker! neutral

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juni 2015 · 2 571 Inlägg

orkavaradu: Har fått en summa på strax över 5000, detta fick jag av min PST:
"service olja + filter + många kontroll punkter 1995kr, sen är de dags för luftfilterbyte till motorn, justera ventilspel och tändstift denna gång totalt 3112kr".

Så, om han menar att totalen är rubbet för 3112kr blir jag ju glatt överraskad men det kan inte vara möjligt, det är ju däromkring en vanlig service ligger.
Jag kan lämna rapport nästa tisdag! wink

Jimbo: Åhfasen. Lite tjock bör den väl förstås vara om den ska kunna skydda något men förhoppningsvis är den lättarbetad ändå.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
10 juni 2015 · 1 804 Inlägg

Haha jaa precis, jag har dock 4 lager film på dimljusen nu, så ska mycket till om jag ska få stenskott wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Man kan aldrig vara nog försiktig! wink
Vad var det för tvättsvampar du körde med förresten? Fick ju onda ögat av dig pga dessa Biltema-svampar. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
10 juni 2015 · 1 804 Inlägg

Nää, anledningen till att det blev så många lager är för att jag ville ha extremt gult sken wink
Jag kör inte med några svampar alls, utan med Meguiar's tvätthandske big_smile

Senast redigerat av JimBo__ (10 juni 2015)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
eL0F
10 juni 2015 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
orkavaradu: Har fått en summa på strax över 5000, detta fick jag av min PST:
"service olja + filter + många kontroll punkter 1995kr, sen är de dags för luftfilterbyte till motorn, justera ventilspel och tändstift denna gång totalt 3112kr".

Så, om han menar att totalen är rubbet för 3112kr blir jag ju glatt överraskad men det kan inte vara möjligt, det är ju däromkring en vanlig service ligger.
Jag kan lämna rapport nästa tisdag! wink

Jimbo: Åhfasen. Lite tjock bör den väl förstås vara om den ska kunna skydda något men förhoppningsvis är den lättarbetad ändå.

3k låter ju bättre än julafton big_smile .. jag håller tummarna för den siffran!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
KALL3
10 juni 2015 · 723 Inlägg

Kan ju vara 3k, för dom 2k så får du ju rätt mkt gjort. Sen vet jag inte hur mkt jobb det är att justera ventiler men det låter ju lätt så en tusing för det +filter + tändstift låter ju inte helt orimligt tongue hoppas hoppas iaf!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
M__B
10 juni 2015 · 380 Inlägg

Släng dom där trissorna så långt du kan, du kommer få ett bra resultat med den maskinen.
Men skaffa ordentliga trissor.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
eL0F
11 juni 2015 · 1 090 Inlägg

bokade min nu.. fick pris på 5479kr på 12k mila big_smile

så går du för 3 så har du årets röta!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
11 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Ja jag misstänker att 3k är för bra för att vara sant även fast jag slipper kamremsbyte då jag har kedja. big_smile

M__B: Absolut, ska se om jag beställer hem ett "kit" eller om jag kör lite lösa delar och använder de medel jag har. Men spännande ska det bli, är redan nervös. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
11 juni 2015 · 1 090 Inlägg

vi har ju samma big_smile ventil-meckning mm hörde jag! tändstift?

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
11 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Upplands Motor kanske har dunderpris! wink
Tändstiften får de gärna ta en titt på, det ska de göra enligt schemat men byta är väl inte helt nödvändigt då jag själv gjorde det i våras. Däremot kan de få kolla hur jag drog åt dom, inget har hänt ännu men man vet ju aldrig. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Här sitter jag på Upplands Motor och dricker kaffe.
5400:- landar kalaset på, trista pengar men verkligen inte så blodigt som man får höra om med andra motorer.
Bad honom även justera halvljuset vilket han tyckte lät konstigt efter att jag förklarat vad besiktningen sa (eftersom jag hade inne bilen på kalibrering av ljuset 2013), men allt där är helt så vi får se helt enkelt.

Oavsett så känns det alltid tryggt att få en grundlig genomgång av kärran innan semesterns alla långresor. smile
Och ljudet i bakvagnen när den fjädrar tillbaka vid farthinder och liknande skulle han se över då det ändå var en punkt på miljonpunkts-protokollet av saker att se över.

Vid lunch bör bilen vara klar så vi får se om jag gråter eller inte då. lol


orkavaradu: Tändstiften byts, drygt 900 spänn bara där.



Nu ska jag gå och smeka nya XC90 lite!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang