Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
LimitedJags
19 oktober 2013 · 141 Inlägg

Väldigt snällt! Du får absolut inte slänga dem, de är jättesvåra att få tag på. Alldeles för många har just slängt dem för dem tycker att de är fula. Jag hävdar inte att de är snygga, nej de är skitfula. Men de gör bilen fulsnygg och därmed väldigt cool. smile

Jag hämtar upp dem på mitt framtida studiebesök. Du har redan kommit en bra bit på vägen, väldigt bra jobbat!

Jag köpte en 75´a för en månad sedan, en knallröd med svart inredning. Den kommer vara på vägen redan till våren. Sjukt härliga vagnar...

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
swejag
19 oktober 2013 · 303 Inlägg

Jag köpte en 75´a för en månad sedan, en knallröd med svart inredning. Den kommer vara på vägen redan till våren. Sjukt härliga vagnar..

Ja jag undrade vad du skulle ha dom till, såg på Jaguarklubben att du sålt den andra gasdrivna XJSen
Dom hamnar ute då jag har alldeles för lite plats för dom inne men som sagt dom är nog bra ruttna i plåten krashar fint i dom när man klämmer på dom, bakstötfångaren är dock väldigt fin i gummit, fram är det tyvärr ett jack i den vä sida....

Jaguar XJS (1978)
swejag
7 december 2013 · 303 Inlägg

tja här händer det inte mycket...väldigt mycket resor med jobbet så garage tiden är minimal för tillfället.
Skriver detta från flygplatsen i frankfurt...

var ut i garaget en snabbis igår och testade fälgarna jag köpte för ett tag sen OZ racing 8,5x18 med 235/40 däck fram och 10x18 med 285/30 bak , ser inte helt fel ut men är gränsfall att dom får plats.
bak är det kört och behöver skärmbreddare men fram är det precis på håret att det ligger innanför skärmkanten



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d1f56962c4728159329f65daec70ae1d.jpg

Med lite "tyskstuk" så funkar det fram,

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-90a191756d9fc12f2ad07b1db90ca0fa.jpg
tyskstuk...

Bak så fattas ca 2cm på skärmkanten men har hittat ett par fina skärmbreddare så får man bort det fula kantiga hjulhuset med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-b9575f4841dad1c80a326617cfc07ce3.jpg


Sen behöver bilen ner ca 20mm fram och en 30mm bak så ser det bättre ut. Tror jag behöver ändra hjulvinkeln fram med då hjulen nästa lutar utåt....

Senast redigerat av swejag (7 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
Juvakka
7 december 2013 · 1 697 Inlägg

Skulle det inte gå att köra lite mer camber bak och valsa skärmarna lite? Tror det hade sett bra ut om du sen får ner den lite gött också smile

Saab 900 "T16" (1992)
danjac
7 december 2013 · 698 Inlägg

Ser bra ut. Hoppas du skaffar riktiga skärmbreddning istället för att plasta en ful breddning. Men ser bra ut fortsätt så

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
willegard
7 december 2013 · 208 Inlägg

Tufft!

Mvh

Housework can't kill you, but why take a chance?
TVR Griffith "5.0 500 V8" (1999)
Volkswagen Golf 1.6TDI "Tysken" (2014)
swejag
8 december 2013 · 303 Inlägg

Ser bra ut. Hoppas du skaffar riktiga skärmbreddning istället för att plasta en ful breddning. Men ser bra ut fortsätt så

Japp har hittat ett par riktigt fina som ska beställas hem blir j lite smågriniga att få till då skärmkanten börjar precis i vecket med...

Skulle det inte gå att köra lite mer camber bak och valsa skärmarna lite? Tror det hade sett bra ut om du sen får ner den lite gött också

Nja vill nog inte vinkla inhjulen all för mycket men lite ska det väl gå har ingen lust att slita snett. Däcken är ju långt ifrån biliga i den här bredden. Skärmkanterna är svåra att valsa då dom är mer fyrkantiga än runda hittade ingen bra bild men syns ganska bra på bilden nedan, och visst.... ska ner ett par cm runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9673c180e29324c20a9979e224bede6c.jpg

Jaguar XJS (1978)
turbo57
16 december 2013 · 1 011 Inlägg

Snyggt jobb, ska bli kul att följa i fortsättningen

swejag
26 december 2013 · 303 Inlägg

God Jul alla som följer och alla nya läsare.....


Pphhuuu

Tja medans Julskinkan sakta sjunker ner så får jag väl lägga upp en bild på min Julklapp.
2st 38mm Tial ala' Kina, ser för jäkla bra ut och ska funka bra i alla fall enligt säljaren som tydligen kör med likadana själv....visar sig, dom är ändå bara hälften så stora som Biltema wg'ena jag har liggandes.
Är ju som sagt lite trångt där under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-cd3ce9698db957cb104a1c7c3ad74d1c.jpg

Senast redigerat av swejag (26 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
26 december 2013 · 303 Inlägg

Nu har jag en jäkla massa prylar liggandes att bygga vidare med, hoppas på att komma igång nu i mitten av januari igen.

Jaguar XJS (1978)
swejag
30 december 2013 · 303 Inlägg

Har då 2st 40mm Biltema WG som blir över till salu, helt nya endast uppackade för att ta bilden.....400:- st
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1e72a3346c19ffe7eae09828d1f13d36.jpg

Senast redigerat av swejag (30 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Ena WG'n såld.

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Var ute en snabb sväng och vittjade råttfällorna och passade på att ta ett nytt kort på bakhjulet/hjulhuset.
Det är som ni ser ett måste att fixa till nya skärmkanter annars får man väl skämmas....
Bara att sänka räcker inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-2c01ae14f9827900d5405c42fd191d1d.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Annars blir det riktigt fett, blir till att behålla dessa fälgar och däck, var faktiskt inne ett tag på att skicka dom vidare....
Regnade ute så blev lite konstigt på bilden



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9e05c2872d5a3fed75766e47417d787c.jpg

Jaguar XJS (1978)
vEight Baronen
4 januari 2014 · 1 434 Inlägg

Ser bra ut! Jag fick tänka till en stund när jag såg bakhjulet.. Varför finns det inga bromsar.. Hehe :-P

Elbilar kan dra åt helvete.
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Hehe ja precis, dom sitter ju inne vid diffklumpen vilket är ett elände om man ska byta belägg eller skivor.
Eller som i mitt fall ett bromsok som börjat läcka.....märkte att det sakta började minska i bromsvätske behållaren och vart lite orolig att ett av framoken börjat läcka då kolvarna inte var helt friska då jag bytte tätningar i dom.
En pöl vid bakaxlen visade dock vart oljan tagit vägen.
Snabbast att sänka ner och ta ut hala bakaxlen såvida man inte har en lyft och hänga upp bilen i, då går det men är fortfarande jäkligt trångt....

Senare XJ modeller har bromsarna ut vid hjulen...


//Tobmag

Jaguar XJS (1978)
vEight Baronen
4 januari 2014 · 1 434 Inlägg

swejag skrev:
Hehe ja precis, dom sitter ju inne vid diffklumpen vilket är ett elände om man ska byta belägg eller skivor.
Eller som i mitt fall ett bromsok som börjat läcka.....märkte att det sakta började minska i bromsvätske behållaren och vart lite orolig att ett av framoken börjat läcka då kolvarna inte var helt friska då jag bytte tätningar i dom.
En pöl vid bakaxlen visade dock vart oljan tagit vägen.
Snabbast att sänka ner och ta ut hala bakaxlen såvida man inte har en lyft och hänga upp bilen i, då går det men är fortfarande jäkligt trångt....

Senare XJ modeller har bromsarna ut vid hjulen...


//Tobmag

Jaså är det så bökigt? Har ju sett många Jagga axlar på roddar och andra hemmabyggen men det brukar va e-type axeln har jag för mig.  Är det samma axel på Xjs som i e-type? Xjs är väl efterträdaren till e-type eller är jag helt ute och cyklar? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
turbo57
5 januari 2014 · 1 011 Inlägg

Det blir snyggt med de maffiga däcken och fälgarna:)/Leif

swejag
6 januari 2014 · 303 Inlägg

Jaså är det så bökigt? Har ju sett många Jagga axlar på roddar och andra hemmabyggen men det brukar va e-type axeln har jag för mig.  Är det samma axel på Xjs som i e-type? Xjs är väl efterträdaren till e-type eller är jag helt ute och cyklar?

E-typen har samma som jag har, Etypen var faktiskt den första serie produserade bilen med delad bakaxel.
Med XJ40 så hamnade bromsarna ute vid hjulen.

Det man ser på roddar etc så använder  man inte orginal bak axelbalk eller plåtskolla eller vad man nu skulle kunna kalla det som det hela hänger i orginal, den gör det hela väldigt trångt vid bromsarna.

Jaguar XJS (1978)
swejag
6 januari 2014 · 303 Inlägg

Det blir snyggt med de maffiga däcken och fälgarna

Tack Leffe, har du fått fart på BMW fläkten?

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang