Enkät: Er syn på fortkörning?

Dregus
27 november 2012 · 3 Inlägg

Hej. Jag är en 18 grabb som går sista året på gymnasiet. Jag har gjort en enkät angående fortkörning vilket fascinerar mig. Skulle vara tacksam om ni kunde svara på den.

Enkät https://docs.google.com/spreadsheet/vie … WVdrZmc6MQ

Hur är eran syn på fortkörning? tack. big_smile

Mvh Dregus.

Senast redigerat av chrizz (27 november 2012)

Martin 9-3 Fisketokig
27 november 2012 · 2 997 Inlägg

Hellre lite för fort än för sakta.

Anser att det är de som ligger 70-85 på 90-vägar som indirekt orsakar irritation, dumma omkörningar och slutligen onödiga olyckor.

Håller själv minst 95 enligt gps på 90-väg. Sällan mer än 20kmh för fort.

Haft körkort i 8år, kör alltid lite för fort och aldrig fått böter eller varning. Ingen polis som ens kollat på mitt körkort.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
KHRacing
27 november 2012 ·

Slökörning är värre.
alla jävlans idioter som släpper på gasen på 90-vägar när de håller 90 -95 & ser en fartkamera..
senast igår... en bil som saktade ner till 60.... S U C K

Dregus
27 november 2012 · 3 Inlägg

Tack för alla svar hittills, har fått en hel del svar. Jag har inte körkortet än men snart förhoppningsvis.. Intressant att höra olika personers syn på detta.

TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Hellre lite för fort än för sakta.

Anser att det är de som ligger 70-85 på 90-vägar som indirekt orsakar irritation, dumma omkörningar och slutligen onödiga olyckor.

Håller själv minst 95 enligt gps på 90-väg. Sällan mer än 20kmh för fort.

Haft körkort i 8år, kör alltid lite för fort och aldrig fått böter eller varning. Ingen polis som ens kollat på mitt körkort.

Dom som verkligen slökör skapar irritation, det är helt sant. Oftast är det pensionärer som slökör.

Varför köra 95 när det är 90? tongue Jag tycker det är lite klurigt att hålla exakt 90 när vägen är väldigt backig.

Dock förstår jag inte dessa personer som ligger och trycker i häcken då det bara är 90, sen kör dom om och lägger sig i 90.. Det är för mig en gåta.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Holiace
27 november 2012 · 1 754 Inlägg

Hoppas du delar med dig av resultatet när du fått iaf 100 svar smile

Jag kan inget om allt.
Germax
27 november 2012 · 12 086 Inlägg

Märkliga frågor, vem kör en viss hastighet för fort som ren princip vart man än kör?
Samma med hur man vill att hastighetsgränserna ska ändras.



TouchOfRed skrev:
Dock förstår jag inte dessa personer som ligger och trycker i häcken då det bara är 90, sen kör dom om och lägger sig i 90.. Det är för mig en gåta.

Jag kör ibland om bilar som kör lika fort, det beror på att idioterna saktar ner i backar och för fartkameror.

TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

Germax skrev:

TouchOfRed skrev:
Dock förstår jag inte dessa personer som ligger och trycker i häcken då det bara är 90, sen kör dom om och lägger sig i 90.. Det är för mig en gåta.

Jag kör ibland om bilar som kör lika fort, det beror på att idioterna saktar ner i backar och för fartkameror.

Då förstår jag. Men då folk kör om mig, och lägger sig i 90 framför mig har jag saktat ner max 5km/h till en fartkamera.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
rcy
27 november 2012 · 1 705 Inlägg

Frågorna är väldigt dumt formulerade.

Jag anser att fortkörning blir ett brott så fort man går över gällande hastighetsbegränsning. Det är ju liksom inget att diskutera, fortkörning är per definition olagligt och är således ett brott så fort det begås.
Däremot kör jag ofta för fort. Jag är fullkomligt medveten om att det är ett brott men väljer ändå att göra det.

Frågorna borde ha varit formulerade något i stil med "När anser du det försvarbart att köra för fort?" eller "När anser du att fortkörning blir ett problem?"
Svarsalternativen borde även innefatta svar såsom "I glesbygd" eller "När det kan ske utan fara för andra" och liknande alternativ, inte bara "vid 25km/h" eftersom det är fullkomligt omöjligt att sätta en exakt gräns i km/h eftersom det helt och hållet beror på rådande situation.

Jag antar att det du är ute efter är den moraliska aspekten, alltså vad folk tycker om fortkörning? Att det är ett brott tror jag faktiskt dom flesta är full medvetna om så det känns lite dumt att ens ställa frågan.

Senast redigerat av rcy (27 november 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 november 2012 · 6 170 Inlägg

Germax skrev:
Märkliga frågor, vem kör en viss hastighet för fort som ren princip vart man än kör?
Samma med hur man vill att hastighetsgränserna ska ändras.



TouchOfRed skrev:
Dock förstår jag inte dessa personer som ligger och trycker i häcken då det bara är 90, sen kör dom om och lägger sig i 90.. Det är för mig en gåta.

Jag kör ibland om bilar som kör lika fort, det beror på att idioterna saktar ner i backar och för fartkameror.

Jag gör ungefär samma sak, kör ofta om folk som ligger i tex 80-90 på exempelvis 90-väg och sen lägger jag farthållaren på tex 95km/h när jag kommit några hundra meter framför. Bara för att slippa ligga någon i arslet och för att folk fan inte kan hålla jämn hastighet, blir alldeles för irriterande och pilligt att sitta och ändra farthållaren hela tiden. Klart jag kunde kört "manuellt" men då får man ju själv ligga där och såsa fram och tillbaka mellan 70-100 km/h för att hålla avståndet till den/dom framför...

Senast redigerat av TBOC_Razor (27 november 2012)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Sami-B Ustkaka
27 november 2012 · 506 Inlägg

Germax skrev:
Märkliga frågor, vem kör en viss hastighet för fort som ren princip vart man än kör?
Samma med hur man vill att hastighetsgränserna ska ändras.

Att köra 25km/h för fort på motorväg är ISO-standard, viste du inte det? :p

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 november 2012 · 6 170 Inlägg

Sami-B skrev:

Germax skrev:
Märkliga frågor, vem kör en viss hastighet för fort som ren princip vart man än kör?
Samma med hur man vill att hastighetsgränserna ska ändras.

Att köra 25km/h för fort på motorväg är ISO-standard, viste du inte det? :p

Vaddå 25km/h för fort ??

Är du inte klok eller, på motorvägen är det ju fri fart som gäller...







Eller ?  roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
27 november 2012 · 382 Inlägg

Har inte detta varit uppe förut? för då säger jag som en annan på forumet skrev..
"Jag kör aldrig för fort, jag kör i den hastighet som jag anser är lämpligt. vad som står på skyltarna skiter jag fullständigt i"

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Holiace
27 november 2012 · 1 754 Inlägg

Jag kör i trafik varje jag, vanligtvis mellan 14:00-17:00, samma sträckor varje dag. Jag kör inte snabbast av alla, jag håller upp takten. Jag kör så fort som resten av trafiken kör helt enkelt.

Jag kan inget om allt.
TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

4-stroke skrev:
Har inte detta varit uppe förut? för då säger jag som en annan på forumet skrev..
"Jag kör aldrig för fort, jag kör i den hastighet som jag anser är lämpligt. vad som står på skyltarna skiter jag fullständigt i"

Hmm. Även om det inte var du som skrev det där, så måste jag fråga.

Gäller detta inom hastighetsbegränsningarna? Eller anser du att om det går att köra 150km/h så kör du så fort?
Eftersom det kan tolkas på olika sätt.. tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Germax
27 november 2012 · 12 086 Inlägg

TouchOfRed skrev:

4-stroke skrev:
Har inte detta varit uppe förut? för då säger jag som en annan på forumet skrev..
"Jag kör aldrig för fort, jag kör i den hastighet som jag anser är lämpligt. vad som står på skyltarna skiter jag fullständigt i"

Hmm. Även om det inte var du som skrev det där, så måste jag fråga.

Gäller detta inom hastighetsbegränsningarna? Eller anser du att om det går att köra 150km/h så kör du så fort?
Eftersom det kan tolkas på olika sätt.. tongue

trippelturbo Trucker
27 november 2012 · 2 710 Inlägg

Tycker det är så j-a irriterande med alla 60-vägar, där det faktiskt kan vara 70 eller 80. 70 är BRA på många av dessa vägar, står det 60, håller folk ALLTID nån km lägre o till slut är man nere i 50 o det blir en jävla massa trafik på den sträckan!

Ett exempel: http://www.hitta.se/karta?ref=start#var … &rlm=1

Surahammarsvägen (från korsningen Köpingvägen till Norrleden), bred o fin sträcka, var 70 innan, nu sänkt till 60. o det var betydligt mindre trafik då än nu.. undrar om han som bestämde detta nånsin själv tagit sträckan??

Fart missbrukare
Mattia-SS
27 november 2012 · 188 Inlägg

Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

trippelturbo Trucker
27 november 2012 · 2 710 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Håller faktiskt med dig, vårdlöst är aldrig förståeligt. Aldrig förlåtet, om olyckan skulle vara framme. Skiter blankt i han/hon som kör, tänker mer på dom som ev blir påkörda, alla åldrar, dessa människor lämnar väldig mkt sörjande. tack vare en fan som tänkte med annat..

Fart missbrukare
zemet
27 november 2012 · 4 041 Inlägg

Jag kör precis så fort jag tycker att det är lämpligt att köra.

Det är 70 km/h som gäller en fin sommardag och sedan 6 månader senare i snöstorm så är det fortfarande 70km/h på samma sträcka.

DÅ kör jag i 100-110 på sommaren och 90 på vintern:)

Serriöst så är ju hastighetsbegränsningarna ett skämt, på våran väg hemma som HAR MÖTESFICKOR! är riktigt slingrig, full med backkrön och allmänt dålig sikt och väldigt smal så är det 70 km/h som gäller. Jag tvivlar på att jag kunnat köra i 70 km/h hala den vägen om jag ens försökte.

Sedan så är det samma hastighet som gäller på "stora vägen" några km senare.

Vägverket och deras trams regler är just bara trams och inget som jag bryr mig om.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang