Enkät: Er syn på fortkörning?

TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Tror det är högre procentantal är 15-20% faktiskt. Svårt att säga dock.

Men jag håller med fullt ut. Helt sjukt hur vissa kör. Hur dom ens kan ha körtkort förstår jag inte.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
trippelturbo Trucker
27 november 2012 · 2 710 Inlägg

zemet skrev:
Jag kör precis så fort jag tycker att det är lämpligt att köra.

Det är 70 km/h som gäller en fin sommardag och sedan 6 månader senare i snöstorm så är det fortfarande 70km/h på samma sträcka.

DÅ kör jag i 100-110 på sommaren och 90 på vintern:)

Serriöst så är ju hastighetsbegränsningarna ett skämt, på våran väg hemma som HAR MÖTESFICKOR! är riktigt slingrig, full med backkrön och allmänt dålig sikt och väldigt smal så är det 70 km/h som gäller. Jag tvivlar på att jag kunnat köra i 70 km/h hala den vägen om jag ens försökte.

Sedan så är det samma hastighet som gäller på "stora vägen" några km senare.

Vägverket och deras trams regler är just bara trams och inget som jag bryr mig om.

smile smile smile

Fart missbrukare
OpelP1
27 november 2012 · 1 412 Inlägg

Jag kör sällan över angiven hastighet i tätbebyggt, men annars så går det väl undan en del kanske om jag känner för det.
Ibland kör jag i den hastigheten där motorn låter som skönast. smile

zemet
27 november 2012 · 4 041 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Tror det är högre procentantal är 15-20% faktiskt. Svårt att säga dock.

Men jag håller med fullt ut. Helt sjukt hur vissa kör. Hur dom ens kan ha körtkort förstår jag inte.

Det verkar ju vara något som inträffar när man får barn. Jag har själv inga barn och kör nog förfort förbi skolor och dagis då och då.

Jag har personligen aldrig ens varit i närheten av någon situation där något barn skulle "rymt" från dagis och sprungit ut på vägen, det är ju alltid staket runt osv. Och alla dagis jag har kört förbi har det varit bra sikt också, inte massa buskar lr liknande som ungarna kan springa ut ifrån.

Så det är inget jag tänker speciellt på när jag kör förbi skolor/dagis. 

Kom att tänka på den tydliga förklaringen man fått genom alla åren med en boll som kommer rullande över vägen och en unge som jagar bollen, men vafan man ser väll bollen och kan reagera där efter eller?

Jag är mycket försiktigare på parkeringar och typ Mcdonalds drive in, där kan jag mycket väl tänka mig att det kan komma en unge springande som man inte ser pga  parkerade bilar osv och att dom är så korta att dom inte syns.

Jag skiter absolut inte i barn och andras säkerhet i trafiken och att köra på ett barn lär ju vara ibland det värsta att ha på sitt samvete men jag ser inte direkt att det är en såpass förhöjd risk vid skolor och dagis att man ska behöva köra 30 km/h.

Senast redigerat av zemet (27 november 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

zemet skrev:

TouchOfRed skrev:

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Tror det är högre procentantal är 15-20% faktiskt. Svårt att säga dock.

Men jag håller med fullt ut. Helt sjukt hur vissa kör. Hur dom ens kan ha körtkort förstår jag inte.

Det verkar ju vara något som inträffar när man får barn. Jag har själv inga barn och kör nog förfort förbi skolor och dagis då och då.

Jag har personligen aldrig ens varit i närheten av någon situation där något barn skulle "rymt" från dagis och sprungit ut på vägen, det är ju alltid staket runt osv. Och alla dagis jag har kört förbi har det varit bra sikt också, inte massa buskar lr liknande som ungarna kan springa ut ifrån.

Så det är inget jag tänker speciellt på när jag kör förbi skolor/dagis. 

Kom att tänka på den tydliga förklaringen man fått genom alla åren med en boll som kommer rullande över vägen och en unge som jagar bollen, men vafan man ser väll bollen och kan reagera där efter eller?

Jag är mycket försiktigare på parkeringar och typ Mcdonalds drive in, där kan jag mycket väl tänka mig att det kan komma en unge springande som man inte ser pga  parkerade bilar osv och att dom är så korta att dom inte syns.

Jag skiter absolut inte i barn och andras säkerhet i trafiken och att köra på ett barn lär ju vara ibland det värsta att ha på sitt samvete men jag ser inte direkt att det är en såpass förhöjd risk vid skolor och dagis att man ska behöva köra 30 km/h.

Klart man ser om det är ungar på vägen och då kan sakta ner.
Jag tror att dom har satt 30km/h utanför skolor just för principsaken, plus att man vet ju aldrig om det kommer upp en unge på vägen. Plus att det är ju mer rörelse vid skolor, bussar, föräldrar som ska hämta barnen osv.

Det är vad jag tror iaf.

Om jag kör det minsta över 30km/h så får jag dåligt samvete att jag har kör för snabbt förbi en skola haha. tongue
Hellre det än att blåsa förbi en skola i 50km/h utan att känna nåt. wink

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
DKn
27 november 2012 · 535 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Och innan ni fick barn då har du aldrig kört för fort eller gjort någon dålig om körning, om svaret är nej så tvivlar Jag stark på det.

ronkinpeace
27 november 2012 · 150 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

rätta mig gärna om jag har fel, men olycksrisken minskar väll inte för att man börjar åka kollektivt?

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
jetta16v
27 november 2012 · 1 534 Inlägg

DKn skrev:

Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!

Och innan ni fick barn då har du aldrig kört för fort eller gjort någon dålig om körning, om svaret är nej så tvivlar Jag stark på det.

+1


Som svar till TS, det finns som alla kan hålla med om, förare av olika skicklighet och förmåga i trafiken.
Det finns de som är duktiga förare men som inte har något omdöme utan går gärna över sin egen gräns.
Det finns det omvända också, dåliga förare som kör "hyfsat bra", men som är kassa egentligen och så fort det skulle uppstå en situation som går utanför den vanliga, så blir det kaos.

Sen finns det de som är skickliga som förare och också vet när man kan gasa på lite mer och när man skall hålla sig lugn.

Eftersom det inte går att ställa hastighetsbegränsning utifrån hur pass skicklig/behörig man är, så tycker jag personligen det är ok att gasa på tex. på motorvägen, om det är fritt, ingen trafik osv. om man har koll på vad man gör...

Men om det är tjockt med trafik eller man åker igenom ett bostadsområde eller förbi förskolor/skolor/dagis så skall man hålla hastigheten.
Dock beror det också vilken tid på dygnet det är, är det ganska sent så är det mindre folk ute och nästan aldrig barn ute, så det är mer "legitimt" att leka av sig då, än mitt på ljusa dagen.
Fortfarande så gäller det att använda sunt förnuft.
Har inget till övers för de eparaggare som tror de är världens coolaste o börnar/åker fort i närheten av bostadsområden som både stör nattetid och riskerar att köra på någon som är ute(oavsett tid på dygnet)

Muttley
27 november 2012 ·

Jag har farthållare och använder mig av den i största mån de går.  Lägger mig dessutom enligt skyltad hastighet enligt gps och skiter fullständigt i alla andra förutom utryckning.

Vill man köra fortare kör man om. smile 

Jag kommer dessutom inte hem snabbare för att jag ligger och kör fort hela dagarna.

TouchOfRed Meldem
27 november 2012 · 4 137 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag har farthållare och använder mig av den i största mån de går.  Lägger mig dessutom enligt skyltad hastighet enligt gps och skiter fullständigt i alla andra förutom utryckning.

Vill man köra fortare kör man om. smile 

Jag kommer dessutom inte hem snabbare för att jag ligger och kör fort hela dagarna.

++++ 

Därför ska jag skaffa mig en bil med farthållare. Blir så stressad när folk ligger bakom och verkligen trycker. Det är väldigt lätt hänt att man lägger sig 10km/h över hastighetsbegränsnigen även om man inte vill, bara för att idioten bakom ska öka i avstånd.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 november 2012 · 1 917 Inlägg

trippelturbo skrev:

zemet skrev:
Jag kör precis så fort jag tycker att det är lämpligt att köra.

Det är 70 km/h som gäller en fin sommardag och sedan 6 månader senare i snöstorm så är det fortfarande 70km/h på samma sträcka.

DÅ kör jag i 100-110 på sommaren och 90 på vintern:)

Serriöst så är ju hastighetsbegränsningarna ett skämt, på våran väg hemma som HAR MÖTESFICKOR! är riktigt slingrig, full med backkrön och allmänt dålig sikt och väldigt smal så är det 70 km/h som gäller. Jag tvivlar på att jag kunnat köra i 70 km/h hala den vägen om jag ens försökte.

Sedan så är det samma hastighet som gäller på "stora vägen" några km senare.

Vägverket och deras trams regler är just bara trams och inget som jag bryr mig om.

smile smile smile

Kanske något tillspetsat formerlat, men det ligger mycket sanning i detta.

Har kört bil i 30 år och har tror mig ha kunnat märka hur respekten för hastighetsbegränsningarna undan för undan har minskat. Även jag hör till de som syndar i det fallet roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
ronkinpeace
28 november 2012 · 150 Inlägg

Min syn på fortkörning är att alla gör eller har gjort det nån gång i sitt liv, gammal som ung, paragrafryttare eller ej, ALLA har nån gång kört över skyltad hastighet!

För min del spelar det ingen roll om man gör det (till en viss gräns givetvis) så länge man väljer rätt ställen att göra det på smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
Dregus
28 november 2012 · 3 Inlägg

Frågorna kanske var lite dåligt formulerade och jag ursäktar för det. just nu är det 150 personer som har svarat och det är många olika svar. De flesta som svarat är runt 15-25 och som väntat så är det mer "acceptabelt" att köra snabbare på 70väg än 50väg. Väldigt många anser också att det är vissa sträckor där hastigheterna bör höjas. Oftast är det på de högre hastigheterna och på glesbyggd/landsväg. Tack för alla svar, tänkte att jag kunde dela med mig utav resultaten.

SafetyCar
28 november 2012 · 403 Inlägg

Dregus skrev:
Tack för alla svar hittills, har fått en hel del svar. Jag har inte körkortet än men snart förhoppningsvis.. Intressant att höra olika personers syn på detta.

Bara att hålla hårt i lappen. Blivit av med mitt körkort 2 ggr. Kör mera laglydigt numera. 8'000kr kan man göra mycket för! Lycka til:)

pukan2
28 november 2012 · 3 182 Inlägg

då jag inte har bråttom när jag är ute och kör så håller jag hastigheten kan kanske överstiga med +10, anledningen till detta är att jag hade ett rent helvete att ta körkortet från början och vill inte hamna där igen.

sv3nss0n
28 november 2012 · 264 Inlägg

Det är väldigt sällan jag håller mindre än 20-25km/h över hastighetsgränserna på 70-120 vägar, men där 30 och 50 gäller och där det finns mäniskor som rör sig nära vägen håller jag mig inom gränserna!

BMW 320D "Sportline" (2013)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
M103
28 november 2012 · 1 570 Inlägg

Jag åkte upp E18 mot Norrtälje efter jobbet en fredagkväll. Det var f-n Autobahn och då brukar inte jag ligga och slöa själv direkt. Helt galet.

Men det här med att köra fort tycker jag avtar lite med åldern. Det är rätt skönt att ligga i innerfilen och puttra om alla idioter som ligger 1 m bakom varandra i vänsterfilen.

Det jag ogillar mest är de som kör fort i rusningstrafiken, inte blinkar och de som kör fort i tätort, respektlöst och dumt med tanke på alla ungar och husdjur som springer runt.

risodlarn
28 november 2012 · 577 Inlägg

"Äre xx så åker vi i xx"
iom det så uppfattas det som om att jag kör för fort för jag håller xx genom kurvor och rondeller och gasar snabbt upp i fart.

Folk tittar som om att man ska köra över dom...

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
zemet
28 november 2012 · 4 041 Inlägg

Så jävla skönt det är att ha en bil med 3" avgas och stor baslåda så folk här när man kommer på flera mils håll. Föräldrarna blir lite rädda och sliter till sig sina ungar så dom inte springer omkring när man kommer rullande på parkeringar osv.

Tycker det är jobbigt att ha en bil som inte låter för då tycker folk, speciellt fotgängare att dom bara ska ignorera att jag kommer körade. När jag kör min bil så märker man hur folk blir lite osäkra och rädda och håller sig ur vägen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
cheffer
28 november 2012 · 1 422 Inlägg

zemet skrev:
Så jävla skönt det är att ha en bil med 3" avgas och stor baslåda så folk här när man kommer på flera mils håll. Föräldrarna blir lite rädda och sliter till sig sina ungar så dom inte springer omkring när man kommer rullande på parkeringar osv.

Tycker det är jobbigt att ha en bil som inte låter för då tycker folk, speciellt fotgängare att dom bara ska ignorera att jag kommer körade. När jag kör min bil så märker man hur folk blir lite osäkra och rädda och håller sig ur vägen:)

Rx7an gör det jobbet duktigt smile Speciellt när wg öppnar haha. Men det är ju väldig skillnad på hur det ser ut i området där man kör om det är en dumstridig fortkörning eller bara att man kör lite för fort för smidighetens skull

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang