Opel vectra 2,0 diesel -98 slö!

Okim Dra mig i draken!!!
28 november 2012 · 616 Inlägg

hejsan...  köpte mig en vectra för ett tag sen och hoppades på ett enkelt fel....

men

bilen vill hellst inte varva över 3,500 varv... och får liksom inget turbo tryck....
den är slö och orkeslös typ går som om det inte fanns nån turbo......

ryker ej svart! eller annat som avgör om turbon e kass....

motorlampan lyser när bilen står på tomgång men slocknar när man kör?

iof har ja inte testat o slänga i ett nytt batteri för det som sitter i är dåligt.....
visar bara 12,6 volt när motorn är igång.. men "sticker" man hål i batterikablarna typ 1 cm från batteriet så  visar den 14,23 volt.... kasst batteri???
bilen går helt normalt men som sagt inget tryck i den......


va kan det vara??

för lite ström*???

Mvh// Okim // Jocke
groze
28 november 2012 · 564 Inlägg

kolla så den inte läcker någonstans mellan turbo och insug. Ofta brukar rör osv vara i plast och spricker lätt sönder, vilket gör att luften läcker ut.

Ej-son
28 november 2012 · 171 Inlägg

luft i bränslet eller kass diesel pump, är den orolig på tomgång å knackar ganska konstigt? pröva öppna spridarrören vid spridarna inte vid pumpen.

Okim Dra mig i draken!!!
28 november 2012 · 616 Inlägg

Nej han knackar inte konstigt eller går oroligt på tomgång.. det som är så konstigt... går som han skall men slö...

får kolla slangar och annat.... jag bävar för pumpen!! den är juh inte billig.. o dyr att byta ?

Mvh// Okim // Jocke
Ej-son
28 november 2012 · 171 Inlägg

joo eller om det sitter nått filter på slangarna som är igensatt brukar vara standard. eller otätt i nån slang

horbybonnen
28 november 2012 · 1 160 Inlägg

diesel skall köras på låga varv 3500 är högt för en diesel

Okim Dra mig i draken!!!
28 november 2012 · 616 Inlägg

horbybonnen skrev:
diesel skall köras på låga varv 3500 är högt för en diesel

Och då borde dom  vara starka med på låga varv eller???
hmmm

Mvh// Okim // Jocke
Okim Dra mig i draken!!!
28 november 2012 · 616 Inlägg

Ej-son skrev:
joo eller om det sitter nått filter på slangarna som är igensatt brukar vara standard. eller otätt i nån slang

ja jag får ut o kolla hur det står till med dieselfiltret?.. se  om det blir bättre om ja får bytt det....

sitter det intercooler på dessa??
funderar om på det är hål i det?

Mvh// Okim // Jocke
Ej-son
28 november 2012 · 171 Inlägg

joo men kolla om det är nån mupp som lagt en sån här åxå http://kgmd.jetshopfree.se/branslefilte … p-150.aspx         på inkommande bränslet, ta lös gamla filtret och inspektera noga hur det ser ut om gummilagrigen uppe på filtret har sprickor i sig så det suger luft, kanske åxå är filter i tanken vet inte hur det är på vectra. Kolla även efter sprickor på bränslerör under bilen om det kanske skrapat i nångång, bara för att det inte läcker behöver det inte vara otätt,kan ändå komma in luft, tankarmaturen kan också ha små hål på sugande sidan så att när du har tex full tank kan den gå bra men sen vid tex halv så kanske rören har små hål/sprickor där, som sagt diesel är så känsligt för luft så kan vara allt som spökar på sugsidan.

Okim Dra mig i draken!!!
28 november 2012 · 616 Inlägg

ja jag får undersöka saken imorgon när ja blir bättre..... var ute förut o försökte men inte lätt med magsjuka....

Mvh// Okim // Jocke
Mrbaslover Ljudfreak ;)
1 december 2012 · 25 Inlägg

inte så på läst om opel! men om de finns intercooler pån så är de inte helt ovanligt att de bildas vatten in o när de blir kalt fryser de som förhindrar luftflödet. så testa att köra in den i varmgarage över natten om den nu har intercooler!

Volvo 945 tdic "Mmm..." (1993)
AndrAAx
1 december 2012 · 742 Inlägg

Dom finns både med och utan IC! IC sitter under plastkåpan som sitter över motorn i framkant på motorn. Har exakt samma fel på min, så håller på att checka den med! Min lyser inte motorlampan på. Fått olika förslag, magnetventil och soppafilter, ska testa att byta filtret vet ju inte när/om det någonsin är bytt!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
AndrAAx
1 december 2012 · 742 Inlägg

Detta stämmer kanske bra in på ditt problem!
http://vauxhall.workshop-manuals.com/as … hp?id=2636

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang