Ang fortkörning och böter.

PeppeVectra Peppe Vectra
10 oktober 2006 · 1 076 Inlägg

Alla vet väl förmodligen att fortkörningsböterna har fördubblats.

Igår startade polisen i landet en kamp mot fartsyndarna vilket innebar en 10-fördubbling av fartkontroller runt om i landet.

Under min vakna tid nu på  morgonen såg jag ett inslag på Rapport från en lokal ort i skåne där en polis stollt stod och sa, "Ja vi har tagit 10st nu på en timme."

Under inslaget lade jag också märke till att en polis stod och skottade med laserkamera varpå en annan polis stannade och vinkade in vederbörande på en korsande väg på andra sidan,
varpå polisen med laserkameran skottade nästa bil.

SÅ FÅR DE INTE GÅ TILL!!

För att skynda på arbetet och jobba in fler "munkpengar" verkar många trafikpoliser göra på detta viset.

Enligt regler och lag är trafikpolisen SKYLLDIG att uppvisa laserpistol för föraren där hastighet samt skjutet avstånd skall finnas för att kunna styrka brott.

Avståndet får ej överskrida 400m.

Först när DU har sett dessa siffror är du överbevisad och skylldig till brott.

Blir du inteförvissad om dessa siffror SKALL du neka!
Detta måste göras på plats för att polisen skall kunna anteckna detta och varför.
Inte heller får en praktikant eller liknande använda laserpistolen varpå trafikpolis sen dömmer dig för fortkörning.

Man får inte vara rädd för att säga ifrån eller tänka, "Ja ni är ju 3 st här så de är väl ingen ide att neka".

Ditt ord står mot polisens ord och han/hon har inget bevis att framlägga och därmed kan brott inte styrkas.
Din bot kommer att elemineras relativt fort.


På boten skall det framgå:
1. Hastighet på vägen.
2. Din hastighet.
3. Avstånd mätt hastighet.
4. Vem som skjutit.

Dessa är dom 4 viktigaste, saknas någon av dessa skall du överklaga omedelbart.
Står de Att "Anita" har skjutit och du mycke väl vet med dig att de va en man som skjöt så är boten ogiltig.


Poliser är inga änglar som gör rätt hela tiden.

"Praktikant skötte polisens laser - böter återbetalades"
"Polis fastnade i hastighetskontroll"
"Laglig laserstörare beslagtogs"
"Mätte på för långt avstånd"

                           http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel_start.htm


  Tack för mig.

Senast redigerat av Lucifer84 (10 oktober 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Psykdoktorn
10 oktober 2006 · 194 Inlägg

Väldigt bra skrivet. Det kan vara bra att ha på fötterna, så att det inte blir ett enda stort inhåvande av pengar nu när böterna har höjts.  Dessa punkter ska jag genast skriva ner och ha i bilen smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
dusty Living in the fastlane
10 oktober 2006 · 2 616 Inlägg

mycket bra info man tackar

StiFf Wankel
10 oktober 2006 · 1 080 Inlägg

dom har gjort liknande en hel del i västerås den senaste tiden...står nån på en bro ovanför e18 och skjuter, sen använder han radion och säger åt en av bilarna på påfarten bakom att dra efter dom som kör för fort...tvivlar på att dom väntar på att dom ska komma tillbaka innan dom skjuter igen

Senast redigerat av StiFf (10 oktober 2006)

MDS Västerås
dusty Living in the fastlane
11 oktober 2006 · 2 616 Inlägg

om ni kikar på viedon som dom slängt upp på aftonbladet så står det en polis och mäter hastigheten långt innan bilen kommer fram sen tar dom han. är den inte giltlig då?

PeppeVectra Peppe Vectra
12 oktober 2006 · 1 076 Inlägg

hittar inte.

beror ju på om de är mer än de angivna avståndet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Goli
12 oktober 2006 · 793 Inlägg

skitbra information

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
FreddeK
12 oktober 2006 ·

tackar=)

KD-Larra
19 oktober 2006 · 1 Inlägg

På boten skall det framgå:
1. Hastighet på vägen.
2. Din hastighet.
3. Avstånd mätt hastighet.
4. Vem som skjutit.

Vart på boten skall avstånde mätt hastighet stå? Hittar ingen på min:/

onej84
19 oktober 2006 · 1 854 Inlägg

tack för infon, mycket bra att veta smile

saxar texten och informerar vidare smile

Senast redigerat av onej84 (19 oktober 2006)

Benan
19 oktober 2006 · 271 Inlägg

Skit bra!!! Tackar och bugar för detta!

MaWeRic
20 oktober 2006 · 3 Inlägg

Framför allt ... skall den som skjuter ha bevis på att han är utbildad på vapnet. En praktikant har inget sånt dokument.

Detta är viktigt.

Den som skjuter skall ha stöd och mycke riktigt skall du se hastigheten och få den visad. Förhala gärna allt så dom hinner skjuta fler....

Jag har dock hört att dom har minnen i pistolerna som en digitalkamera och kan kalla fram alla skjutningar.

mvh // Maw

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 oktober 2006 · 1 852 Inlägg

tack för bra info!

man lever bara en gång så lev väl!
hyperion
20 oktober 2006 · 305 Inlägg

Nån som har koll på vad som gäller och krävs om man blir förföljd av civilare som mäter hastigheten efter en?

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Bruno_S
20 oktober 2006 · 253 Inlägg

kör lagligt.. stoppar han inte dig så e de bara att köra vidare

Ford Edge "Sport" (2018)
Malmoe SSS -12
20 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Tack Lucifer84 smile

Sen är det väl krav på att polisen ska stå väl synliga med reflexvästar samt att vapnet är besiktiat samma dag med papper på detta?

Eller är det någon som har predikat falska ord för mig?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
hasse snikbyggare Fordfan
20 oktober 2006 · 39 Inlägg

Mycket bra info, tack Lucifer84 mfl! Att polisen skulle måsta skylta med att de gör fartkoll låter konstigt, iaf förr stod de oftast och tryckte i buskarna, möjligen med fartkameran stående ensam i vägkanten. Ingen förvarning för uniformer med laserpistol heller. Fanns ingen lag som tvingade dem att stå öppet, men en annan var ju iofs ute och busade som värst på 80-talet... ;-/ Vet däremot att de är tvungna att ha tydliga skyltar på visst avstånd före de fasta kamerorna.

tecman
20 oktober 2006 · 1 741 Inlägg

jäklar så bra info.. måste plugga in detta big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
20 oktober 2006 · 1 660 Inlägg

Finns det något dokumenterat i någon föreskrift paragraf eller förordnig, någon som vet??
Kunde vara skönt att ha "auktoriserad" paragraf med nr. o så..

Jonni
20 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Alltså, Vill bara ge er ett litet råd.. som jag fick av min granne som är trafikpolis
Plugga inte på en massa Paragrafer och Regler, Och var ALLTID trevlig! spelar ingen roll om polisen i fråga är otrevlig och uppkäftig, håll minen och försök o vara trevlig endå..

Det finns poliser som mer än hatar så kallade "bror duktig" som har pluggat på paragrafer och regler .. Du blir stoppad och säger va polisen gjorde för fel enligt paragraf bla bla bla.. Då blir han grinig och då blir det inget annat än jobbigare för dig..

Sen är det så att polisen måste inte ordagrant skylta med att det är kontroll, utan enligt reglerna så är det så att dom måste synas med antingen de "gröna" västarna, eller med en "målad" polisbil.. Och en sådan ser man ju rätt lätt om han sitter i bilen o skjuter (om man är vaksam)

Poliser har sååååå mycket rättigheter, Vi har inte en chans mot "storebror". Det man kan göra det är att köpa Laservarnare o hoppas på att dom skjuter på nån bil framför.. Då hinner man iaf sänka farten.

Vi har oxå förvisserligen väldigt mycket rättigheter, Men använd dem på rätt sätt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang