Se upp i snön nu ni med 4wd BMWs

endorfinslaven
30 november 2012 · 671 Inlägg

På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en BMW med plåtskador i vägkanten.
Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet... big_smile

För att det står BMW och X på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs lite mer än elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....lol
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står BMW på skylten.

Janneutanb
30 november 2012 · 7 272 Inlägg

Ja det var ju skojsigt....

trippelturbo Trucker
30 november 2012 · 2 710 Inlägg

Bilen må vara fulproppad med teknik, kan föraren inte hantera bilen när den "drar snett" kan väl föfan inte tekniken dra tibak bilen. kollar man efter vägarna vilka det är som krockar o åker av mkt nu är det faktiskt mkt nya bilar med all dess teknik. nya mercor o volvo bilar big_smile oså kommer jag där med min saab som dom körde om nyss, haha.

Fart missbrukare
Pierre_r Lastbilsmekaniker
30 november 2012 · 729 Inlägg

Sen en sak som nästan alla nybörjare" som kör 4x4/awd på vintern oftast glömmer är:
Man kommer upp i fart snabbare och bättre framkomlighet MEN du stannar inte snabbare bara för att du kör med 4x4/awd som det är i nästan alla suvar...

henke_99 Offroad Racing
30 november 2012 · 3 122 Inlägg

Pierre_r skrev:
Sen en sak som nästan alla nybörjare" som kör 4x4/awd på vintern oftast glömmer är:
Man kommer upp i fart snabbare och bättre framkomlighet MEN du stannar inte snabbare bara för att du kör med 4x4/awd som det är i nästan alla suvar...

Delvis sant bara... Problemet när det är halt är ofta att framhjulen låser innan bakhjulen knappt fått nån bromskraft alls, har man 4wd inkopplad så fördelas bromskraften genom drivlinan ut på alla fyra hjulen istället. Och fyra bromsande hjul ger bättre bromskraft än två... (detta då naturligtvis på en bil utan abs)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
TyraX
30 november 2012 · 526 Inlägg

de jag har hört så endel gör fel att koppla ur när de får sladd på 4wd bilar!
Va ja har hört ska man bara styra dit man ska och ge på gasen!
Kan vara ute och cyckla me denna komentar tongue
Har skaffat mig en S4a nu så ja håller på och småleker för att lära mig hur bilen reagerar i vissa situationer smile

LÅR FRÅGA visst har ja rätt i mitt påstående?

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
saab_sonett Handledare
30 november 2012 · 1 481 Inlägg

TyraX skrev:
de jag har hört så endel gör fel att koppla ur när de får sladd på 4wd bilar!
Va ja har hört ska man bara styra dit man ska och ge på gasen!
Kan vara ute och cyckla me denna komentar tongue
Har skaffat mig en S4a nu så ja håller på och småleker för att lära mig hur bilen reagerar i vissa situationer smile

LÅR FRÅGA visst har ja rätt i mitt påstående?

Har aldrig kört awd men jag kommer ihåg första gången Stig Blomqvist körde Audi Quattro på vintertävling. Tror det var Bergslagsrallyt. Han ledde stort efter att tag. Mot slutet så slog han av på tempot. Vips så låg han i diket. Kommentaren efteråt var att det går inte att fegköra med en awd. Man måste gasa. Så det ligger nog något i vad du skriver. Får hoppas på en kall vinter. Då ska jag testa sonens Audi Quattro på sjöis. smile

TyraX
30 november 2012 · 526 Inlägg

ooh de ska ja med kan ja säga smile kan medela att de e barnsligt roligt med quattro big_smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Seth
1 december 2012 · 3 354 Inlägg

"Se upp i snön nu ni med 4wd BMWs"

är nog mer än bmw folk som bör tänka efter.

endorfinslaven skrev:
På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en BMW med plåtskador i vägkanten.

Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet... big_smile

För att det står BMW och X på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs lite mer än elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....lol
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står BMW på skylten.

Det är väl inte så "smart" sj att ligga tätt efter?

Samt Hade du gjort en tråd om det t,ex varit en som körde en Volvo XC, Audi quattro, Mb 4-matic, Vw 4-motion, Skoda 4x4?

Senast redigerat av Seth (1 december 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

Ja om man märker att man är på väg att förlora kontrollen (eller tycker man är på väg för fort in i en kurva t.ex) med en 4wd så är det full gas och styra dit man vill som gäller, fegar man så understyr det och man åker rakt fram.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 december 2012 · 7 239 Inlägg

endorfinslaven skrev:
På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en BMW med plåtskador i vägkanten.
Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet... big_smile

För att det står BMW och X på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs lite mer än elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....lol
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står BMW på skylten.

troll..... se upp ni med traktorer, ser jävligt många sånna i diket under vintern

Senast redigerat av CHEEVA (1 december 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sami-B Ustkaka
1 december 2012 · 506 Inlägg

Häftig LGF-kille...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Turbovin Turbo lover
1 december 2012 · 555 Inlägg

TyraX skrev:
de jag har hört så endel gör fel att koppla ur när de får sladd på 4wd bilar!
Va ja har hört ska man bara styra dit man ska och ge på gasen!
Kan vara ute och cyckla me denna komentar tongue
Har skaffat mig en S4a nu så ja håller på och småleker för att lära mig hur bilen reagerar i vissa situationer smile

LÅR FRÅGA visst har ja rätt i mitt påstående?

Beror helt på 4wd-system. En Subaru med ställbar DCCD-diff innan 2006 och utan auto-läge kan bli 100% bakhjulsdriven om diffen är ställd i det vanliga öppna läget. Det går inte alltid att gasa sig ur då utan man får köra mer bakhjulsdrivet.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Lozinmust "Unloaded"
1 december 2012 · 1 557 Inlägg

De som varit på garaget.org ett tag vet hur fantastiskt mycket endorfinslaven hatar BMW och lovordar gamla Volvo, för att på svenska vägar med potthål osv. så är minsann inget bättre än hans gamla 940 eller vad för annan mytisk bil han far runt i och konstant piskar oss stackars små BMW-pojkar med.

BMW's fyrhjulsdrift är inget att hänga i granen jämfört mot många andra märkes 4WD, men det hänger nog snarare som de flesta andra skrivit på nyare teknik/nyare bilar överlag som IMO snarare stjälper än hjälper.

Jag kör en gammal Honda Civic sedan från -86, utan hjälpmedel överhuvudtaget(ingen ABS, antispinn eller ens styrservo) och jag passerar fantastiskt många bilar på vägarna. Många svenskar är så rädda för snön, det är synd att man inte tar mer tid på sig att faktiskt lära sig hantera sin bil i alla väderlekar.

Skulle det bli snöstorm deluxe så skulle jag också behöva släppa av lite, givetvis, men det är enklare att känna vägen utan en massa teknik mellan ratten och hjulen tycker jag.

VOLVO ÄR BÄST! BMW SUGER! Osv. Osv. Suck.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
endorfinslaven
1 december 2012 · 671 Inlägg

Lozinmust skrev:
De som varit på garaget.org ett tag vet hur fantastiskt mycket endorfinslaven hatar BMW och lovordar gamla Volvo, för att på svenska vägar med potthål osv. så är minsann inget bättre än hans gamla 940 eller vad för annan mytisk bil han far runt i och konstant piskar oss stackars små BMW-pojkar med.

BMW's fyrhjulsdrift är inget att hänga i granen jämfört mot många andra märkes 4WD, men det hänger nog snarare som de flesta andra skrivit på nyare teknik/nyare bilar överlag som IMO snarare stjälper än hjälper.

Jag kör en gammal Honda Civic sedan från -86, utan hjälpmedel överhuvudtaget(ingen ABS, antispinn eller ens styrservo) och jag passerar fantastiskt många bilar på vägarna. Många svenskar är så rädda för snön, det är synd att man inte tar mer tid på sig att faktiskt lära sig hantera sin bil i alla väderlekar.

Skulle det bli snöstorm deluxe så skulle jag också behöva släppa av lite, givetvis, men det är enklare att känna vägen utan en massa teknik mellan ratten och hjulen tycker jag.

VOLVO ÄR BÄST! BMW SUGER! Osv. Osv. Suck.

Jag hatar verkligen inte BMW men tycker pojkarna som kör dem är nollor i de flesta fall.
Journalister skriver en massa positivt om BMW och folk med ringa erfarenheter hänger på trenden.
Det blir som en sekt alla drar samma mantra utan någon som helst självinsikt.....
Jag var där i yngre dagar och har kört en del nyare BMW bilar på mina tjänsterresor.
BMW imponerar inte på mig och jag träffar folk i min omkrets som lovordar BMW.
Volvo är inte bäst men lite modifikationer från rallyvärlden och lite körträning från en gammal SM-åkare.
Så kan man förnedra många "sektmedlemmar" oavsett bilmärke.....

Folk i sportbilskretsar och på motorforum tror att de köper kunskap med typen utav bil ock bänkpapper.
Det märktes när ja för en del år sedan tog hyrbilen runt på nurburgring 90hk FWD.
Jag åkte ifrån många Stuttgart ekipage med bur men i mina rallykretsar här hemma är det jämnt skägg.
Där är det tuff konkurrens...

Men pga avsaknade kunskaper inom vissa områden så håller sekterna ihop och drar sina mantra.... 
Historien är sann och jag har mången erfarenhet ej lämplig för bröstfödda sektmedlemmar...

Senast redigerat av endorfinslaven (1 december 2012)

endorfinslaven
1 december 2012 · 671 Inlägg

Seth skrev:
"Se upp i snön nu ni med 4wd BMWs"

är nog mer än bmw folk som bör tänka efter.

endorfinslaven skrev:
På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en BMW med plåtskador i vägkanten.

Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet... big_smile

För att det står BMW och X på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs lite mer än elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....lol
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står BMW på skylten.

Det är väl inte så "smart" sj att ligga tätt efter?

Samt Hade du gjort en tråd om det t,ex varit en som körde en Volvo XC, Audi quattro, Mb 4-matic, Vw 4-motion, Skoda 4x4?

Jag stressade pojken för jag vet hur BMWåkare fungerar gentemot deras största hatobjekt.
Sladdande Volvos:
Alltid lika kul o förnedra dem...
Att ligga tätt bakom och hur naturlagarna fungerar det har jag lärt mig då jag många ggr legat tätt bakom folk som kört av in i snövallar under relativt säkra förhållanden.

ekelund88
1 december 2012 · 2 656 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Lozinmust skrev:
De som varit på garaget.org ett tag vet hur fantastiskt mycket endorfinslaven hatar BMW och lovordar gamla Volvo, för att på svenska vägar med potthål osv. så är minsann inget bättre än hans gamla 940 eller vad för annan mytisk bil han far runt i och konstant piskar oss stackars små BMW-pojkar med.

BMW's fyrhjulsdrift är inget att hänga i granen jämfört mot många andra märkes 4WD, men det hänger nog snarare som de flesta andra skrivit på nyare teknik/nyare bilar överlag som IMO snarare stjälper än hjälper.

Jag kör en gammal Honda Civic sedan från -86, utan hjälpmedel överhuvudtaget(ingen ABS, antispinn eller ens styrservo) och jag passerar fantastiskt många bilar på vägarna. Många svenskar är så rädda för snön, det är synd att man inte tar mer tid på sig att faktiskt lära sig hantera sin bil i alla väderlekar.

Skulle det bli snöstorm deluxe så skulle jag också behöva släppa av lite, givetvis, men det är enklare att känna vägen utan en massa teknik mellan ratten och hjulen tycker jag.

VOLVO ÄR BÄST! BMW SUGER! Osv. Osv. Suck.

Jag hatar verkligen inte BMW men tycker pojkarna som kör dem är nollor i de flesta fall.
Journalister skriver en massa positivt om BMW och folk med ringa erfarenheter hänger på trenden.
Det blir som en sekt alla drar samma mantra utan någon som helst självinsikt.....
Jag var där i yngre dagar och har kört en del nyare BMW bilar på mina tjänsterresor.
BMW imponerar inte på mig och jag träffar folk i min omkrets som lovordar BMW.
Volvo är inte bäst men lite modifikationer från rallyvärlden och lite körträning från en gammal SM-åkare.
Så kan man förnedra många "sektmedlemmar" oavsett bilmärke.....

Folk i sportbilskretsar och på motorforum tror att de köper kunskap med typen utav bil ock bänkpapper.
Det märktes när ja för en del år sedan tog hyrbilen runt på nurburgring 90hk FWD.
Jag åkte ifrån många Stuttgart ekipage med bur men i mina rallykretsar här hemma är det jämnt skägg.
Där är det tuff konkurrens...

Men pga avsaknade kunskaper inom vissa områden så håller sekterna ihop och drar sina mantra.... 
Historien är sann och jag har mången erfarenhet ej lämplig för bröstfödda sektmedlemmar...

hahaha trololol big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Tycker du är ute och sneseglar lite. Det allra vanligaste i diket och en liten bit utanför vägen när halkan slagit till är gamla Volvo och gamla BMW, dvs RWD-bilar. Min gissning är att det beror på oerfarna och/eller omogna förare som tror de är Schumacher själv. (Observera att detta inte behöver vara länkat till årsmodell på föraren - det finns äldre som inte mognat också).
Och kör man inte överdrivet dumt så kan ABS, ESP och 4wd verkligen hjälpa dig på vintervägarna. Såklart upphävs inga fysiska lagar, men kör man inte som Schumi så har man nyttan kvar.

Sen finns det såklart omogna galningar även i 4wd-bilar (oavsett märke!). Skillnaden är oftast att dessa ser man längre ifrån vägen eftersom de har högre hastighet när det går illa. Och det beror ju på det jag nyss skrev. Kör man inte som en idiot så hjälper 4wd föraren att hålla sig på vägen.

Ditt BMW-hat lyser igenom. Tyvärr sänker det trovärdigheten på alla dina åsikter. Det blir ganska löjligt faktiskt smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TyraX
1 december 2012 · 526 Inlägg

vad jag tror så väljer man ofta bil efter körstil?
t.ex jag har haft problem med RWD bilar men lite lättare för min quattro!

"JAG VET ATT DE ÄR FEL ORDNING"

Men de spelar ingen roll vad för bilmärke du har eller hur mycket hjälpmedel du har i bilen mot vinterhalkan så KÄNNER du inte din bil och lär dig hur den reagerar i vissa lägen är du chanslös när du kommer till stunden det!

Så i ett tidigare inlägg skrev nån om en gammal bil utan hjälpmedel och ja kan tycka det är rätt att starta med en sådan bil för då finns det inget som hjälper dig, Då får du lära dig hur du ska köra i vissa väglag!

Men en sak kan vi alla vara överens om BILEN HJÄLPMEDEL är VÄRDELÖSA om föraren saknar förstånd och sunt förnuft!

Nu kommer säkert halva garaget skrika rakt ut men vafan finns MÅNGA IDIOTER på vägarna i bilar med olika hjälpmedel och bilmärke!
Kör med skallen och inte bara med högerfoten!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
zemet
1 december 2012 · 4 047 Inlägg

matteeee skrev:
Tycker du är ute och sneseglar lite. Det allra vanligaste i diket och en liten bit utanför vägen när halkan slagit till är gamla Volvo och gamla BMW, dvs RWD-bilar. Min gissning är att det beror på oerfarna och/eller omogna förare som tror de är Schumacher själv. (Observera att detta inte behöver vara länkat till årsmodell på föraren - det finns äldre som inte mognat också).
Och kör man inte överdrivet dumt så kan ABS, ESP och 4wd verkligen hjälpa dig på vintervägarna. Såklart upphävs inga fysiska lagar, men kör man inte som Schumi så har man nyttan kvar.

Sen finns det såklart omogna galningar även i 4wd-bilar (oavsett märke!). Skillnaden är oftast att dessa ser man längre ifrån vägen eftersom de har högre hastighet när det går illa. Och det beror ju på det jag nyss skrev. Kör man inte som en idiot så hjälper 4wd föraren att hålla sig på vägen.

Ditt BMW-hat lyser igenom. Tyvärr sänker det trovärdigheten på alla dina åsikter. Det blir ganska löjligt faktiskt smile

Jag har faktiskt inte sett detta, dom bilar jag har sett i diket har varit enbart fwd med medelålders förare, både män och kvinnor. Saab 9-5 och v70 har jag sett flest avåkningar med.

Borde dock vara som du säger att det är ungdomar med rwd men hemma i mina trakter har det inte varit så iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang