Personbil till lätt lastbil

Michael Hjalmar
30 november 2012 · 90 Inlägg

har inte riktigt hittat de svar jag söker, så jag frågar nu er med bättre vetande än mig..
vad är det för konkreta rekvisit som måste uppfyllas för att omregga en PB till Lätt LB?
ut med baksäten, check!
lastöglor, check!
....sen då?
måste det vara en dieselbil? eller går det bra med bensin också? jag ska nämligen slita ut baksätet och all inredning bak, och göra om till två stora hundburar, och har därför ingen nytta utav ett baksäte.
kan jag då sparka ut baksätet, skruva fast några lastöglor, och sen åka in för omregistrering av bilen (det är en saab 9-5 2.3t, bensin alltså)

Dodge Charger "Christine" (2008)
Michael Hjalmar
30 november 2012 · 90 Inlägg

...och om man reggar om bilen, så borde den ju bli lättare, blir resultatet att jag får dra tyngre med B-kort då, eller kommer det bli tvärt om, att jag får dra mindre?

Dodge Charger "Christine" (2008)
SafetyCar
1 december 2012 · 403 Inlägg

Du måste även ha fast monterat lastskydd, från golv till tak.   
Tror inte bränslet spelar roll.

henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

Ja du måste sätta in ett lastgaller med, som skiljer av lastutrymmet från passagerarutrymmet. Bränsle spelar ingen roll, går att regga om båda.

Jag tror även att du måste "förstöra" bältes och sätesinfästningarna till baksätet, så det inte går att sätta tillbaka dom grejerna igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Brådhis * Voff voff *
1 december 2012 · 10 280 Inlägg

Michael skrev:
...och om man reggar om bilen, så borde den ju bli lättare, blir resultatet att jag får dra tyngre med B-kort då, eller kommer det bli tvärt om, att jag får dra mindre?

Du får ju aldrig dra mer än bilens tjänstevikt på B-kort. Så sänks tjänstevikten så sänks dragvikten. Hade bilen varit tyngre, som t.ex. en XC90, så hade ev. dragvikten på B-kort kanske kunnat öka lite tack vare att totalvikten sänks (dvs marginalen upp till 3,5 ton ökar), men i praktiken får du sannolikt bara högre lastvikt istället och totalvikten bibehålls. Dessutom ska nog vikten sänkas ganska rejält då och det är svårt genom att bara plocka ur baksätet.

För övrigt undrar jag om dom verkligen väger om bilen när den reggas om till LB?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Caffe
1 december 2012 · 1 436 Inlägg

Borde inte en 9-5a med fällt baksäte vara stor nog för två hundar?

Inte för att det inte direkt har med frågeställningen att göra, men är det värt jobbet att regga om. Antar att andrahandsvärdet sjunker samtidigt som det kostar att regga om. Tror inte skatten är så mycket lägre heller...

Googlade ett par sekunder, kanske något intressant:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=301655


/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
fredda_king Fotograf
1 december 2012 · 1 319 Inlägg

Michael skrev:
har inte riktigt hittat de svar jag söker, så jag frågar nu er med bättre vetande än mig..
vad är det för konkreta rekvisit som måste uppfyllas för att omregga en PB till Lätt LB?
ut med baksäten, check!
lastöglor, check!
....sen då?
måste det vara en dieselbil? eller går det bra med bensin också? jag ska nämligen slita ut baksätet och all inredning bak, och göra om till två stora hundburar, och har därför ingen nytta utav ett baksäte.
kan jag då sparka ut baksätet, skruva fast några lastöglor, och sen åka in för omregistrering av bilen (det är en saab 9-5 2.3t, bensin alltså)

varför göra det överhuvudtaget?
en diesel reggar man om för då blir den billigare i skatt, (äldre dieslar iaf)
men en bensin bil förstår jag inte poängen med?
men iaf så är de att man måste ha en viss storlek på lastutrymmet också för att få regga som lb

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

En LB är ju dessutom dyrare att besiktiga så det finns väl egentligen inga fördelar?
Möjligen om du ska bygga om så permanent att du inte kan fixa in baksätena till årliga inspektionen?

Varför inte bara fälla baksätet och sätta in avdelare/lastgaller bakom framsätena och mellan "baksäte" och bagage, så du kan ha en hund fram och en bak? Då behöver du inte regga om.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

Vad gäller kostnader för skatt osv så beror det väldigt mycket på bilen, min suburban (diesel) kostar 5018 kr/år i skatt. "Taket" för lastbilsreggade bilar med viktbaserad skatt ligger där... Motsvarande personbilsreggade suburban diesel kostar ca 15000 kr/år i skatt. Så där finns stora vinster i att ha just den lastbilsreggad.

På mindre relativt nya personbilar oavsett bränsle så brukar skillnaden vara marginell.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Michael Hjalmar
1 december 2012 · 90 Inlägg

Den huvudsakliga poängen varför jag vill bygga om är för att då dra lite tyngre. Har en husvagn som väger 1450, men jag får dra max 1350 med saaben. Så jag vill få ner vikten på bilen för att kunna få dra lite extra utan att behöva BE-kort. Är jag kanske ute och cyklar?

Dodge Charger "Christine" (2008)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Läs på här, så slipper du kanske bygga om din bil. Det är snart januari, och innan dess ska du kanske inte ut med vagnen?
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hamilton
1 december 2012 · 8 864 Inlägg

matteeee skrev:
Läs på här, så slipper du kanske bygga om din bil. Det är snart januari, och innan dess ska du kanske inte ut med vagnen?
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Max Släpvagnsvikt på 1350kg för trådskaparens bil gäller även med nya regler!


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Hamilton skrev:

matteeee skrev:
Läs på här, så slipper du kanske bygga om din bil. Det är snart januari, och innan dess ska du kanske inte ut med vagnen?
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Max Släpvagnsvikt på 1350kg för trådskaparens bil gäller även med nya regler!


Mvh
Hamilton

Vad är då meningen med den nya behörigheten? Eller har den max 1350 även med BE?

Senast redigerat av matteeee (1 december 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Lina-
1 december 2012 · 1 213 Inlägg

matteeee skrev:

Hamilton skrev:

matteeee skrev:
Läs på här, så slipper du kanske bygga om din bil. Det är snart januari, och innan dess ska du kanske inte ut med vagnen?
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Max Släpvagnsvikt på 1350kg för trådskaparens bil gäller även med nya regler!


Mvh
Hamilton

Vad är då meningen med den nya behörigheten? Eller har den max 1350 även med BE?

Då får dra lite mer med utökad B-kort, men måste köra upp på de nya för att få dra mer med utökad B-kort.

Då bättre ta ett BE-kort!

Senast redigerat av Lina- (1 december 2012)

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Hamilton
1 december 2012 · 8 864 Inlägg

Ni missar ju poängen med mitt inlägg.
Nya regler ökar INTE max släpvagnsvikten som står i registreringsbeviset. Det som står som maxvikt gäller oavsätt regler. Står det 1350kg som maxvikt så är det det som gäller, konstigt vore det annars om Transportstyrelsen skulle kunna garantera andra maxvikter som är utfärdade och testade av biltillverkarna.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

Brådhis skrev:

Michael skrev:
...och om man reggar om bilen, så borde den ju bli lättare, blir resultatet att jag får dra tyngre med B-kort då, eller kommer det bli tvärt om, att jag får dra mindre?

Du får ju aldrig dra mer än bilens tjänstevikt på B-kort. Så sänks tjänstevikten så sänks dragvikten. Hade bilen varit tyngre, som t.ex. en XC90, så hade ev. dragvikten på B-kort kanske kunnat öka lite tack vare att totalvikten sänks (dvs marginalen upp till 3,5 ton ökar), men i praktiken får du sannolikt bara högre lastvikt istället och totalvikten bibehålls. Dessutom ska nog vikten sänkas ganska rejält då och det är svårt genom att bara plocka ur baksätet.

För övrigt undrar jag om dom verkligen väger om bilen när den reggas om till LB?

//Brådhis

jag får dra 2000 kg med min lb reggade diesel smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Hamilton skrev:
Ni missar ju poängen med mitt inlägg.
Nya regler ökar INTE max släpvagnsvikten som står i registreringsbeviset. Det som står som maxvikt gäller oavsätt regler. Står det 1350kg som maxvikt så är det det som gäller, konstigt vore det annars om Transportstyrelsen skulle kunna garantera andra maxvikter som är utfärdade och testade av biltillverkarna.

Mvh
Hamilton

Men troligen så är det max 1350 med B-behörighet och nåt högre med BE. Om man då, efter 19jan tar utökad B kan man få dra mer med samma bil.

Lina-: Det är enklare och billigare att ta utökad B än BE, och de flesta husvagnsägare (och liknande) behöver inte mer än så. Ganska onödigt att ta BE då. Och ska man ta BE ska man isf göra det innan regeländringen i januari, då BE blir mer begränsat smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

matteeee skrev:

Hamilton skrev:
Ni missar ju poängen med mitt inlägg.
Nya regler ökar INTE max släpvagnsvikten som står i registreringsbeviset. Det som står som maxvikt gäller oavsätt regler. Står det 1350kg som maxvikt så är det det som gäller, konstigt vore det annars om Transportstyrelsen skulle kunna garantera andra maxvikter som är utfärdade och testade av biltillverkarna.

Mvh
Hamilton

Men troligen så är det max 1350 med B-behörighet och nåt högre med BE. Om man då, efter 19jan tar utökad B kan man få dra mer med samma bil.

Lina-: Det är enklare och billigare att ta utökad B än BE, och de flesta husvagnsägare (och liknande) behöver inte mer än så. Ganska onödigt att ta BE då. Och ska man ta BE ska man isf göra det innan regeländringen i januari, då BE blir mer begränsat smile

NYA BE blir begränsat ja wink vi som redan har det får fortsätta att kunna dra ex 4-5 ton smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

granadadr skrev:
NYA BE blir begränsat ja wink vi som redan har det får fortsätta att kunna dra ex 4-5 ton smile

Ja, men det hjälper ju inte TS så mycket. Och hur ofta kör du sådana kombinationer? Få bilar som får dra så mycket ändå..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

matteeee skrev:

granadadr skrev:
NYA BE blir begränsat ja wink vi som redan har det får fortsätta att kunna dra ex 4-5 ton smile

Ja, men det hjälper ju inte TS så mycket. Och hur ofta kör du sådana kombinationer? Få bilar som får dra så mycket ändå..

nää fråga till TS,
vad får din bil dra med BE?
för att lb regga för att få dra mer fungerar tyvärr inte sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang