Personbil till lätt lastbil

Hamilton
1 december 2012 · 8 864 Inlägg

matteeee skrev:

Hamilton skrev:
Ni missar ju poängen med mitt inlägg.
Nya regler ökar INTE max släpvagnsvikten som står i registreringsbeviset. Det som står som maxvikt gäller oavsätt regler. Står det 1350kg som maxvikt så är det det som gäller, konstigt vore det annars om Transportstyrelsen skulle kunna garantera andra maxvikter som är utfärdade och testade av biltillverkarna.

Mvh
Hamilton

Men troligen så är det max 1350 med B-behörighet och nåt högre med BE. Om man då, efter 19jan tar utökad B kan man få dra mer med samma bil.

Lina-: Det är enklare och billigare att ta utökad B än BE, och de flesta husvagnsägare (och liknande) behöver inte mer än så. Ganska onödigt att ta BE då. Och ska man ta BE ska man isf göra det innan regeländringen i januari, då BE blir mer begränsat smile

Max släpvagnsvikt som anges i registreringsbeviset gäller oavsett körkortsbehörighet.
Blanda inte i hop begreppen då det bara blir förrvirande


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

Hamilton skrev:

matteeee skrev:

Hamilton skrev:
Ni missar ju poängen med mitt inlägg.
Nya regler ökar INTE max släpvagnsvikten som står i registreringsbeviset. Det som står som maxvikt gäller oavsätt regler. Står det 1350kg som maxvikt så är det det som gäller, konstigt vore det annars om Transportstyrelsen skulle kunna garantera andra maxvikter som är utfärdade och testade av biltillverkarna.

Mvh
Hamilton

Men troligen så är det max 1350 med B-behörighet och nåt högre med BE. Om man då, efter 19jan tar utökad B kan man få dra mer med samma bil.

Lina-: Det är enklare och billigare att ta utökad B än BE, och de flesta husvagnsägare (och liknande) behöver inte mer än så. Ganska onödigt att ta BE då. Och ska man ta BE ska man isf göra det innan regeländringen i januari, då BE blir mer begränsat smile

Max släpvagnsvikt som anges i registreringsbeviset gäller oavsett körkortsbehörighet.
Blanda inte i hop begreppen då det bara blir förrvirande


Mvh
Hamilton

MM du har rätt, på en av mina står det max släpvagnsvikt 1750 kg, med B behörighet 1410kg
men resultatet blir iof desamma  som jag skrev wink
eftersom man MÅSTE ha BE för att kunna få dra 1750

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Hamilton skrev:
Max släpvagnsvikt som anges i registreringsbeviset gäller oavsett körkortsbehörighet.
Blanda inte i hop begreppen då det bara blir förrvirande


Mvh
Hamilton

Fast det är ju ditt eget påhitt, taget från ingenstans? Vilken 9-5 har 1350 i max släpvagnsvikt? De brukar ligga på runt 1800. Däremot är det då runt just 1350 i max med B-behörighet.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hamilton
1 december 2012 · 8 864 Inlägg

matteeee skrev:

Hamilton skrev:
Max släpvagnsvikt som anges i registreringsbeviset gäller oavsett körkortsbehörighet.
Blanda inte i hop begreppen då det bara blir förrvirande


Mvh
Hamilton

Fast det är ju ditt eget påhitt, taget från ingenstans? Vilken 9-5 har 1350 i max släpvagnsvikt? De brukar ligga på runt 1800. Däremot är det då runt just 1350 i max med B-behörighet.

Just 1350kg tog jag helt riktigt ur luften, faktum kvarstår att det är vikten som står i registreringsbeviset som gäller.
Jag skrev även  "Står det 1350kg i registreringsbeviset"

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2012 · 2 972 Inlägg

Hamilton skrev:

matteeee skrev:

Hamilton skrev:
Max släpvagnsvikt som anges i registreringsbeviset gäller oavsett körkortsbehörighet.
Blanda inte i hop begreppen då det bara blir förrvirande


Mvh
Hamilton

Fast det är ju ditt eget påhitt, taget från ingenstans? Vilken 9-5 har 1350 i max släpvagnsvikt? De brukar ligga på runt 1800. Däremot är det då runt just 1350 i max med B-behörighet.

Just 1350kg tog jag helt riktigt ur luften, faktum kvarstår att det är vikten som står i registreringsbeviset som gäller.


Mvh
Hamilton

Ja, men i TS fall så är jag övertygad att det står mer än 1350 på max släpvagnsvikt, vilket innebär att han med utökad B-behörighet kan klara att få dra sin vagn som väger 1450 utan att bygga om bilen och utan att ta BE-kort. Så sålänge max släpvagnsvikt är över 1450 och totalvikten (bil + husvagn) inte överstiger 4250kg så klarar han sig med utökad B-behörighet.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Michael Hjalmar
1 december 2012 · 90 Inlägg

nja, nu ska vi reda ut detta lite, MAX släpvagnsvikt på B-behörighet enl. transportstyrelsen är i dagsläget 1350.
Det bilen får MAX DRA, är 1800 kg. så för att jag i nuläget ska få dra mer än 1350, så måste jag ha BE-kort. men tack vare er bättre vetande, så ska jag nog vänta till jag kan få ett utökat B-kort, då får jag med säkerhet dra min stackars husvagn smile
med ett utökat B-kort får alltså ekipaget väga 4250 kg TOTALT, men släpvagnen får fortfarande inte väga mer än det bilen max får dra. det innebär att har du bara B-kort, men äger en Suburban (som väger som halva jordklotet), så får du ändra i bästa fall dra en hyfsad husvagn eller släp med bara B-kort, såvida ekipaget inte överstiger 4250 kg

Dodge Charger "Christine" (2008)
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

Michael skrev:
nja, nu ska vi reda ut detta lite, MAX släpvagnsvikt på B-behörighet enl. transportstyrelsen är i dagsläget 1350.
Det bilen får MAX DRA, är 1800 kg. så för att jag i nuläget ska få dra mer än 1350, så måste jag ha BE-kort. men tack vare er bättre vetande, så ska jag nog vänta till jag kan få ett utökat B-kort, då får jag med säkerhet dra min stackars husvagn smile
med ett utökat B-kort får alltså ekipaget väga 4250 kg TOTALT, men släpvagnen får fortfarande inte väga mer än det bilen max får dra. det innebär att har du bara B-kort, men äger en Suburban (som väger som halva jordklotet), så får du ändra i bästa fall dra en hyfsad husvagn eller släp med bara B-kort, såvida ekipaget inte överstiger 4250 kg

precis om man då har ett utökat B kort wink som sagt vänta nån mån å ta utökat så är alla problem ang det lösta
och en husvagn som väger 1800 kg är STOR smile kollade bara på skoj på 2 tons husvagnar,, åå fyfan vilka as det var wink

Senast redigerat av granadadr (1 december 2012)

Michael Hjalmar
1 december 2012 · 90 Inlägg

ja, är dom så tunga, så snackar vi typ villavagnar ;P

Dodge Charger "Christine" (2008)
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

väldigt offtopic
söt hund wink

Michael Hjalmar
1 december 2012 · 90 Inlägg

granadadr skrev:
väldigt offtopic
söt hund wink

Hehe, tackar, det är honom och bilen jag lever för wink

Dodge Charger "Christine" (2008)
granadadr
1 december 2012 · 7 290 Inlägg

Michael skrev:

granadadr skrev:
väldigt offtopic
söt hund wink

Hehe, tackar, det är honom och bilen jag lever för wink

förstår det,, jag har hund själv wink

henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

Michael skrev:
nja, nu ska vi reda ut detta lite, MAX släpvagnsvikt på B-behörighet enl. transportstyrelsen är i dagsläget 1350.
Det bilen får MAX DRA, är 1800 kg. så för att jag i nuläget ska få dra mer än 1350, så måste jag ha BE-kort. men tack vare er bättre vetande, så ska jag nog vänta till jag kan få ett utökat B-kort, då får jag med säkerhet dra min stackars husvagn smile
med ett utökat B-kort får alltså ekipaget väga 4250 kg TOTALT, men släpvagnen får fortfarande inte väga mer än det bilen max får dra. det innebär att har du bara B-kort, men äger en Suburban (som väger som halva jordklotet), så får du ändra i bästa fall dra en hyfsad husvagn eller släp med bara B-kort, såvida ekipaget inte överstiger 4250 kg

Min suburban har en tjänstevikt på 3050 kg och får i nuläget dra ett släp på 750 kg med b-kort (det räknas som "lätt släp" och får då dras trots att totalvikten överstiger 3500 kg). Med nya reglerna och utbildningen så kommer jag alltså få släpvagnsvikten utökad till hela 1200 kg på b-kort... roll Inte särskilt upphetsande siffror.

För övrigt så är den bara reggad för 1500 kg på draget då det inte tagits fram några intyg när den importerades till sverige, trots att klisterlappen på draget som sitter original från fabriken tillåter över 4000 kg dragvikt...

Vilket är säkrast, att dra 1800 kg med en saab eller min suburban? Svenska myndigheter o dess regler...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Michael Hjalmar
1 december 2012 · 90 Inlägg

henke_99 skrev:

Michael skrev:
nja, nu ska vi reda ut detta lite, MAX släpvagnsvikt på B-behörighet enl. transportstyrelsen är i dagsläget 1350.
Det bilen får MAX DRA, är 1800 kg. så för att jag i nuläget ska få dra mer än 1350, så måste jag ha BE-kort. men tack vare er bättre vetande, så ska jag nog vänta till jag kan få ett utökat B-kort, då får jag med säkerhet dra min stackars husvagn smile
med ett utökat B-kort får alltså ekipaget väga 4250 kg TOTALT, men släpvagnen får fortfarande inte väga mer än det bilen max får dra. det innebär att har du bara B-kort, men äger en Suburban (som väger som halva jordklotet), så får du ändra i bästa fall dra en hyfsad husvagn eller släp med bara B-kort, såvida ekipaget inte överstiger 4250 kg

Min suburban har en tjänstevikt på 3050 kg och får i nuläget dra ett släp på 750 kg med b-kort (det räknas som "lätt släp" och får då dras trots att totalvikten överstiger 3500 kg). Med nya reglerna och utbildningen så kommer jag alltså få släpvagnsvikten utökad till hela 1200 kg på b-kort... roll Inte särskilt upphetsande siffror.

För övrigt så är den bara reggad för 1500 kg på draget då det inte tagits fram några intyg när den importerades till sverige, trots att klisterlappen på draget som sitter original från fabriken tillåter över 4000 kg dragvikt...

Vilket är säkrast, att dra 1800 kg med en saab eller min suburban? Svenska myndigheter o dess regler...

haha, min saab woopar rumpa på din cheva ;P hahaha
nä skojar bara med dig, men det är lite skrattretande =P

Dodge Charger "Christine" (2008)
Brådhis * Voff voff *
2 december 2012 · 10 280 Inlägg

henke_99 skrev:
Min suburban har en tjänstevikt på 3050 kg och får i nuläget dra ett släp på 750 kg med b-kort (det räknas som "lätt släp" och får då dras trots att totalvikten överstiger 3500 kg).

Stämmer verkligen detta? Så vitt jag vet får 3500 kg aldrig överskridas på B-kort. Jag vet att 750 kg släp och därunder alltid räknas som "lätt", men tågvikten får trots detta inte överstiga 3500 kg på B-kort. Eller vet ni nå´t jag inte vet?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OpelP1
2 december 2012 · 1 412 Inlägg

Brådhis skrev:

henke_99 skrev:
Min suburban har en tjänstevikt på 3050 kg och får i nuläget dra ett släp på 750 kg med b-kort (det räknas som "lätt släp" och får då dras trots att totalvikten överstiger 3500 kg).

Stämmer verkligen detta? Så vitt jag vet får 3500 kg aldrig överskridas på B-kort. Jag vet att 750 kg släp och därunder alltid räknas som "lätt", men tågvikten får trots detta inte överstiga 3500 kg på B-kort. Eller vet ni nå´t jag inte vet?

//Brådhis

Man får väl alltid ha ett 750 släp efter, så totalvikten blir max 4250kg.


Tror jag. tongue  Men jag blev osäker nu förresten, men vet att "alla" brukar säga så.

Senast redigerat av OpelP1 (2 december 2012)

Brådhis * Voff voff *
2 december 2012 · 10 280 Inlägg

OpelP1 skrev:

Brådhis skrev:

henke_99 skrev:
Min suburban har en tjänstevikt på 3050 kg och får i nuläget dra ett släp på 750 kg med b-kort (det räknas som "lätt släp" och får då dras trots att totalvikten överstiger 3500 kg).

Stämmer verkligen detta? Så vitt jag vet får 3500 kg aldrig överskridas på B-kort. Jag vet att 750 kg släp och därunder alltid räknas som "lätt", men tågvikten får trots detta inte överstiga 3500 kg på B-kort. Eller vet ni nå´t jag inte vet?

//Brådhis

Man får väl alltid ha ett 750 släp efter, så totalvikten blir max 4250kg.


Tror jag. tongue  Men jag blev osäker nu förresten, men vet att "alla" brukar säga så.

Jag blir oxå osäker, men jag har aldrig hört talas om att 3500 kg-regeln får åsidosättas för att bilen väger in på mer än 2750 kg totalvikt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
henke_99 Offroad Racing
2 december 2012 · 3 122 Inlägg

Brådhis skrev:

OpelP1 skrev:

Brådhis skrev:

Stämmer verkligen detta? Så vitt jag vet får 3500 kg aldrig överskridas på B-kort. Jag vet att 750 kg släp och därunder alltid räknas som "lätt", men tågvikten får trots detta inte överstiga 3500 kg på B-kort. Eller vet ni nå´t jag inte vet?

//Brådhis

Man får väl alltid ha ett 750 släp efter, så totalvikten blir max 4250kg.


Tror jag. tongue  Men jag blev osäker nu förresten, men vet att "alla" brukar säga så.

Jag blir oxå osäker, men jag har aldrig hört talas om att 3500 kg-regeln får åsidosättas för att bilen väger in på mer än 2750 kg totalvikt.

//Brådhis

Det står i reg-beviset att största tillåtna släpvagnsvikt vid b-kort är 750 kg. Men även jag blev nu osäker angående tågvikten... men jag hittar ingenstans där det står att ett sånt ekipage inte skulle vara tillåtet, det är ju för övrigt vad som står i registreringsbeviset som gäller.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 december 2012 · 2 972 Inlägg

henke_99 skrev:
Det står i reg-beviset att största tillåtna släpvagnsvikt vid b-kort är 750 kg. Men även jag blev nu osäker angående tågvikten... men jag hittar ingenstans där det står att ett sånt ekipage inte skulle vara tillåtet, det är ju för övrigt vad som står i registreringsbeviset som gäller.

Fast det som står under "med B-behörighet" är nog underordnat. På min skitta Berlingo jag sålde i våras var max släpvagnsvikt 900kg. Max med B-behörighet var 1200kg smile Givetvis fick bilen inte dra mer än 900 oavsett.

De kunde ju gjort reglerna lite enklare. T ex ett obligatoriskt förarprov (och teori kanske?) för alla som vill köra med släp, oavsett vikt.
Vilket är störst skillnad av:
köra med släp (oavsett vikt) jämfört med att köra utan släp
och
köra med lätt släp jämfört med tungt släp

Jag tycker det första är större skillnad iaf. Och ser man på lokala återvinningscentralen när folk kommer med hyrsläp fulla med bråte och hur dom försöker backa till.... Ojojoj...

Senast redigerat av matteeee (3 december 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
henke_99 Offroad Racing
8 december 2012 · 3 122 Inlägg

matteeee skrev:

henke_99 skrev:
Det står i reg-beviset att största tillåtna släpvagnsvikt vid b-kort är 750 kg. Men även jag blev nu osäker angående tågvikten... men jag hittar ingenstans där det står att ett sånt ekipage inte skulle vara tillåtet, det är ju för övrigt vad som står i registreringsbeviset som gäller.

Fast det som står under "med B-behörighet" är nog underordnat. På min skitta Berlingo jag sålde i våras var max släpvagnsvikt 900kg. Max med B-behörighet var 1200kg smile Givetvis fick bilen inte dra mer än 900 oavsett.

De kunde ju gjort reglerna lite enklare. T ex ett obligatoriskt förarprov (och teori kanske?) för alla som vill köra med släp, oavsett vikt.
Vilket är störst skillnad av:
köra med släp (oavsett vikt) jämfört med att köra utan släp
och
köra med lätt släp jämfört med tungt släp

Jag tycker det första är större skillnad iaf. Och ser man på lokala återvinningscentralen när folk kommer med hyrsläp fulla med bråte och hur dom försöker backa till.... Ojojoj...

Ja men maxvikten för b-kort är teoretiskt beräknad baserat på bilens vikt, och i ditt fall var sen inte dragkroken godkänd för så hög vikt. Min bil är ju tvärs om.

Jag håller med dig om att man inte skulle få köra släp alls utan att ha tagit en behörighet för det, då hade det inte vart några diskussioner om vad som gäller sen. Och framför allt måste folk lära sig backa då... (min personliga åsikt är att kan man inte backa med släp så ska man inte köra med släp framåt heller)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
8 december 2012 · 559 Inlägg

TS: Inte sett någon nämna detta så, om du reggar om till LB (<3500kg) kommer kontrollbesiktningen öka till 480:- och efterkontrollen 290:-

Länk: http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 3A00436DD0

Mvh Thomas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang