Bakrutespolning volvo V70 1998 ur funktion

Fox-Sunrise
1 december 2012 · 43 Inlägg

Hej

Skulle vara snäll och köpa en liten adventspresent till bilen, en ny spolarpump till bakrutan inhandlades på biltema.

Bort med den gamla och i med den nya, det funkar inte , testkör då den nya pumpen i en mugg med spolarvätska, det funkar. Monterar tillbaka pumpen , det funkar inte.
Hissar upp Bilen, river ner spolarvätskebehållaren efter många om och men, fiskar upp gummislangen som skall sitta på pumpen ner i tanken, monterar tillbaka allting, det funkar inte.
Har blåst i slangen ner i tanken och det bubblar så stopp är det ju inte. Pumpen går för glatta livet men ingen vätska kommer på bakrutan

Någon som har någon bra idé på hur jag ska lösa detta ??

MVH

Volvo V70 (2008)
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 december 2012 · 517 Inlägg

Är det pumpen i motorrummet du håller på och byter? Det sitter nämligen två på dessa bilar, en sitter under behållaren framför hjulet, I närheten av höger dimljus! Kanske den som gett upp?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Fox-Sunrise
2 december 2012 · 43 Inlägg

Visade sig tillslut att pumpen (som var ny) inte funka, motorn surra men ingen vätska , dmärkliga är att den funka en kort stund när jag körde i en mugg, åkte och bytte mot en ny och det funkar nu kanon.

ZEKEZEKE: Japp , bakrutepumpen sitter som sagt framför spolarvätskepåfyllningsröret, pumpen till vindrutan sitter på undersidan.... Undra bara varför volvo inte satte de båda på samma sätt bredvid varandra från början...jaja problemet löst allt frid och fröjd

Volvo V70 (2008)
tomscort
8 april 2013 · 1 Inlägg

Så pumpen till bakrutan hittar man i motorrummet ? Alltså syns den uppefrån??
hmm

Audi A4 "S-line" (2008)
Fox-Sunrise
8 april 2013 · 43 Inlägg

japp, du hittar den alldeles bakom höger strålkastare, dra väck spolarvätskepåfyllningsröret så får du mer plats, pumpen sitter nedtryckt i spolarvätskebehållaren typ, lossa slangarna som sitter i den och lirka loss den, den släpper tillslut. Good luck

Volvo V70 (2008)
lma
28 september 2013 · 1 Inlägg

Jag håller på att byta min pump och när jag drog loss den så började det läcka spolarvätska. Antar att det ska sitta någon packning mellan pump och tank men den måste ha lossnat när jag drog ur den och nu hittar jag inte den. Någon som råkat ut för det?

volvoqq Lastbilsmekaniker
28 september 2013 · 5 157 Inlägg

Kan vara backventilen bak som är tät vanligt fel

zlattan
10 januari 2014 · 1 Inlägg

Pumpen till bakrutan trasig här med. Köpte en i dag.
Bilen, Volvo v70 -98, har separat pump till bakrutespolningen och sitter som sagt bakom höger strålkastare (frammför påfyllningsröret till spolarvätska.
Hur tar man enklast bort den gamla? pumpen?
Monterar den nya?
Tacksam för tips/råd!

Volvo v70 -98

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang