BMW E39 525iM - ESS Tuning kompressor

Kompressormatning!
  • 57 Följare
  • 42 794 Visningar
  • Projektet avslutat 30 december 2014
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 april 2014 · 517 Inlägg

Hallå,

Tänkte dela med mig av mitt kommande projekt!
Precis som ämnet lyder så har jag äntligen beställt ett kompressorkit från ESS tuning till min lilla älskling. Hon har nämligen länge sagt att det är något som saknas under huven och att hon gärna hjälper mig med att komma till jobbet snabbare..

Älsklingen i fråga är naturligtvis min bortskämda 525i, som sedan inköpet 2011 endast fått det dyraste och bästa marknaden har att erbjuda.
Utöver kontinuerlig service av både det ena och det andra (olja, filter, stift, packningar etc) har hon även fått extraktorgrenrör och sportkattar installerat som lägger en trevlig grund för en kompressormatning.

Kompressorn som är beställd:
http://www.esstuning.com/products/M54B2 … 1%29-.html

Lämnar ca 90 häst och dryga 100 Nm.

Med extraktorgrenrör, sportkat, raka rör och optimerad programvara hoppas jag i slutändan få ut 280-300hk och 350nm.

Beställningen gjordes idag, den 12 april 2014, och den beräknade leveranstiden är 2 veckor. Så, jag misstänker att jag inte kommer skriva något här föränn jag faktiskt fått kompressorn och börjar meka dit den, men för er som tycker detta låter intressant så hörs vi om dryga två veckor! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-2b4336cb69ba580bc80909873d845c8f.jpg

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
TuZx
13 april 2014 · 528 Inlägg

ska följas smile

werik
13 april 2014 · 144 Inlägg

Coolt och alldeles underbart oförnuftigt! smile Tänker du montera av kompressorn vid besiktning eller funkar det att hänga av remmen?

Se till att mäta 0-200 m.m före och efter förresten.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
zekezeke Vila i frid, pappa..
13 april 2014 · 517 Inlägg

werik skrev:
Coolt och alldeles underbart oförnuftigt! smile Tänker du montera av kompressorn vid besiktning eller funkar det att hänga av remmen?

Se till att mäta 0-200 m.m före och efter förresten.

Har hört runt lite angående detta med besiktningen, och vad jag förstått så ska det inte vara några problem om man bara kopplat av remmen.

Kul idé! Ska göras.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Roonaldoo
27 april 2014 · 8 Inlägg

Varför inte bara köpa en Bmw 540 ? Betydligt billigare och snabbare vare sig du har kompressor eller utan. V8 ljudet kommer R6orna aldrig att  slå smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
2 maj 2014 · 517 Inlägg

Roonaldoo skrev:
Varför inte bara köpa en Bmw 540 ? Betydligt billigare och snabbare vare sig du har kompressor eller utan. V8 ljudet kommer R6orna aldrig att  slå smile

Har lagt ner så mycket tid och pengar på denna så jag kan lika gärna fläska på med lite mer..
Jag är dessutom så otroligt petig med mina bilar, så för att jag ska köpa någon ny är det en lista på ca 30 punkter som måste stämma in..;
Rätt inredning, rätt färg, rätt årsmodell, svensksåld, inga lackskador, ingen rost, få ägare, manuell etc etc..
Hade jag hittat en M5 alt. 335 e92 med rätt kriterier så hade jag köpt en sån istället, men jag gav upp.. roll

Kul att bygga något eget dessutom, inte sant? big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Kul! Ska följas smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 maj 2014 · 517 Inlägg

En liten update;

Efter lite strul med betalningen (då det är utlandsbetalning tog det lite längre tid än väntat, närmare 2 veckor..) så är kompressorn nu på väg. Jag räknar med att den skickas under nästa vecka, men man vet ju aldrig..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
virre_t4 Plåtslagarn
12 maj 2014 · 194 Inlägg

Hoppas man får se mycket bilder på projektet ska du köra med ic eller utan ?

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 maj 2014 · 517 Inlägg

virre_t4 skrev:
Hoppas man får se mycket bilder på projektet ska du köra med ic eller utan ?

Kul att du vill vara med och kika! Ska försöka knäppa så mycket jag kan under processen.
Som det känns nu blir det nog utan intercooler, men eventuellt en oljekylare.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 juni 2014 · 517 Inlägg

Kul att så många vill hänga med i projektet!

Kan väl bara updatera er med att kompressorn FORTFARANDE inte dykt upp. Har pratat med ESS angående detta upprepade gånger (senast förra veckan) och dem ursäktar sig varje gång och påstår sig sakna EN liten "del" (nämns aldrig vad) som tydligen kommer från Norge.

Nåväl, har blivit lovad en ESS t-shirt som tröst..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
werik
18 juni 2014 · 144 Inlägg

Dåligt! Får hoppas att du inte ligger ute med 50 000 SEK eller vad det kostar!

Senast redigerat av werik (18 juni 2014)

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
zekezeke Vila i frid, pappa..
18 juni 2014 · 517 Inlägg

werik skrev:
Dåligt! Får hoppas att du inte ligger ute med 50 000 SEK eller vad det kostar!

haha, jo, det gör jag roll

Kan med glädje nu meddela att den ikväll blev ivägskickad från deras lager! Hoppas på leverans inom kort (lagom till semestern!) cool

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
25 juni 2014 · 517 Inlägg

Äntligen har kompressorn dykt upp! Allting verkar vara med FÖRUTOM t-shirten.. Tror dock jag kan klara mig utan den.. roll

Hoppas kunna börja till helgen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c4dd754ac47928e887a105e2a5619392.jpg

Fick även leverans av nya fälgarna, så kan passa på att visa dem här med.. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-6fb199527120fc27a8da763414e5aa88.jpg

Senast redigerat av zekezeke (25 juni 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Roonaldoo
28 juni 2014 · 8 Inlägg

Lycka till! Snygga fälgar för övrigt.

Robinback
2 juli 2014 · 53 Inlägg

Fan va roligt projekt! Prem lagd smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
12 juli 2014 · 517 Inlägg

Efter några timmar i garaget nu då! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-02a3dec3a61b6171d8a6001d7859d0ec_large.jpg

Luftfilter och lite insugsslangar nere!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c0f841950820278e72e07dd3acebe442_large.jpg

och DÄR var gamla insuget nermonterat! Många jobbiga bultar och skit som skulle ned. lol Även mycket kablage och annat helvete att hålla reda på. Står dock klart och tydligt i beskrivningarna från ESS att man ska sätta LABELS på allting. Sagt och gjort så är det små tejpbitar med text på alla kablar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-18e106ca3aa70b282a27b885ab1e14aa_large.jpg

Kylaren nere. 9000L glykol överallt men annars gick det relativt bra att få ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c0f841950820278e72e07dd3acebe442_large.jpg

Fuelrail avmonterad + spridarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-b0e0f701c48d44feb58fbad67270cbff_large.jpg

Min vevhusvent verkar inte ha mått så bra.. Skulle lossa på denna och skiten bara flög av. Tur att det mesta pluggas igen och ersätts av ESS-grejer.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-53682aa9225d57c0c03a18f1b6d93d6f_large.jpg

Nya löphjul på! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-1c2c3af5ca45a2969e1c239d20017a98_large.jpg

Efter lite känn och kläm på vattenpumpen kom jag fram till att byta även där nu när det är så lätt att komma åt. Blir att köpa ny på måndag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-f174b99505575821ed4db34d36e840a6_large.jpg

ESS-plugg för vevhuset som sitter tillsammans med oljestickan. Trevligt att bli av med lite vevhuskrångel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-09bf5ead87f5e5394d9dbad58e1c603a_large.jpg

Problem! Denna slang på bilden skall tydligen vara förmonterad på kompressorn, något den inte var...

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-3c549c22a830280bbc8dd1843825615b_large.jpg

Denna plugg skulle också, tillsammans med slangen på föregående bild, vara förmonterad. ICKE på min.. Gängorna var väl sådär och den ville inte riktigt på, men nu sitter den. Lite snett.. Skall silikona runt den också för att vara 100% på att det är tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-2789b6ded11f151ccd8b4726afc81b66_large.jpg

Eftersom slangen inte var med (se 2 bilder tidigare) började vi kolla i garaget om vi inte kunde hitta någon likvärdig, och tro fan att vi gjorde det! Fick cutta ner den lite men tillslut gick den på. Dock är det inte silikon, men den borde klara värmen här ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-21dc454d54d8be7a913d737da8565fc6_large.jpg

Här ser vi då tomgångsmotorn, våran egna moddade slang som går in till kompressorn och sedan lilla insugsslangen som går upp mot insuget (duh).

Det var allt för denna gång!
Allt har rullat på fint förutom den saknade slangen.

Nästa inlägg bör innehålla monteringen av självaste kompressorn!

Senast redigerat av zekezeke (19 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
12 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Roligt smile Hur är kitet som i övrigt? Bra passform osv eller?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Roligt smile Hur är kitet som i övrigt? Bra passform osv eller?

Det tycker jag! Återstår att se hur självaste monteringen går. Just nu har det ju mest varit att riva allt gammalt. Men dem slangar och pluggar som varit med har fungerat fint! Spännaren är från Toyo och kom fint med spacers  förmonterat för att passa med allt annat. Känns seriöst, med andra ord! Tråkigt med den saknade slangen och pluggen dock. hmm

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
14 juli 2014 · 517 Inlägg

En liten sneak peak på fälgarna och en mindre update på kompressormatningen;

Vattenpumpen är nu bytt. Bestämde mig för att göra en oljeservice också, så oljan är urtappad och blir servad imorgon. Annars har det inte hänt något.
Jo, åkte på en härlig tullavgift på 10 lök.. Men det hade jag väl mer eller mindre räknat med.

Ska skicka iväg databoxen nu i veckan och försöka börja dunka dit insuget också!

Återkommer till helgen med mer bilder och updates!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-1e063a5c186c01893e1cca5df7966865.jpg

Svårt att se på bilden, men bak är det nu 285 istället för 275, vilket kan vara liiite för brett.. Skjutsar jag någon kommer det garanterat ta i lol Ser dock jävligt ballt ut på nära håll. Tror helheten blir fet när bilen väl rullar ut ur garaget! Är helt klart nöjd.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang