Köpråd : Pålitlig och bra pendlarbil!

SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2012 · 7 243 Inlägg

zemet skrev:

panda666 skrev:

Jeesper skrev:

MC går att köra året runt princip, har en på jobbet(där jag har praktik) han ställde av hojen när första riktiga snön kom till Stockholm och har sen dess åkt MC till jobbet när det vart ett par plusgrader bara.
Men som sagt så prioterar jag MC före bil, räknat med att lägga ut 25-30k på en MC och sedan köpa lite bättre skyddsutrustning för 5k, så du ser ju hur prioteringen ser ut.

Det som skrämmer mig.. Jadu är väl försäkringen, hur mycket den drar och hur pass slutkörd den egentligen är.
De flesta här har ett intresse för bilar, jag gillar bilar, tycker det är intressant men är ingen biltok, snarare motorcykeltok, mycket lättare att meka med ifall det skulle behövas, allt som behövs är lite yta så kan du klyva motorn liksom, så bristen på utrymme är en bidragande faktor också att jag inte vill ha någon bil som varit ägd utav någon grabb med keps bak och fram.. roll

hehe kan förstå dig. det är bara att åka ut och kolla..men dom här bilarna är svåra att ta sönder tycker jag.  trafikförsäkring kostar itne så mke samt dom är ganska bensinsnåla fram till 530, sen dricker dom lite mer.

Det är bara fråga Rquired eller grabbarna här dom kan bmw ut o in. Vill du ha en bekväm och pålitlig bil skulle ja rekomendera en bmw faktiskt;)

Bmw i all ära men under 30 k så är det svårt att hitta bra bmw tror jag. Dom är ju så eftertraktade så mycket buskörning med bmw i denna prisklassen. undantag finns såklart men man ska nog vara ganska duktig bmw kännare om man ska våga lägga 20 k på en bmw.

Om man inte importerar ifrån tyskland, då kan man nog få ett kanonfint exemplar!

Jag vet inte om detta är sant men berättar det ändå så får ni välja om ni tror på det eller inte.

Jag jobbade med en tysk förra sommaren som berättade att i tyskland så har dom infört i alla större städer avgaskrav som är såpass hårda att man inte får köra där med motorstarka bilar tex bmw M och AMG och dom går därför att köpa svinbilligt. Runt 20-30K för en fin M5 e39 med runt 10K på mätaren.

Låter ju för bra för att vara sant men vad vet jag. Kan vara värt att kolla upp iaf om man vill köpa sig en AMG lr M

man hittar väldigt många fina bmw under 20 tusen smile kolla tex på e34orna... kostar som en volvo 7/940 och enligt mig mycket mer bil för pengarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jeesper
3 december 2012 · 60 Inlägg

panda666 skrev:
hehe kan förstå dig. det är bara att åka ut och kolla..men dom här bilarna är svåra att ta sönder tycker jag.  trafikförsäkring kostar itne så mke samt dom är ganska bensinsnåla fram till 530, sen dricker dom lite mer.

Det är bara fråga Rquired eller grabbarna här dom kan bmw ut o in. Vill du ha en bekväm och pålitlig bil skulle ja rekomendera en bmw faktiskt;)

Mjo, denna gång kommer jag verkligen syna och felsöka, kolla under bilen, känna och ha mig..

Alltid varit kräsen med miltalet, känner att jag inte vill ha en BMW över 20.000 mil, då mina fördomar säger slutkörd ifall det är en grabb som ägt det, SAAB är annorlunda då det är en typiskt gubb/familjebil.

Bagarnn
3 december 2012 · 63 Inlägg

Jeesper skrev:

panda666 skrev:
hehe kan förstå dig. det är bara att åka ut och kolla..men dom här bilarna är svåra att ta sönder tycker jag.  trafikförsäkring kostar itne så mke samt dom är ganska bensinsnåla fram till 530, sen dricker dom lite mer.

Det är bara fråga Rquired eller grabbarna här dom kan bmw ut o in. Vill du ha en bekväm och pålitlig bil skulle ja rekomendera en bmw faktiskt;)

Mjo, denna gång kommer jag verkligen syna och felsöka, kolla under bilen, känna och ha mig..

Alltid varit kräsen med miltalet, känner att jag inte vill ha en BMW över 20.000 mil, då mina fördomar säger slutkörd ifall det är en grabb som ägt det, SAAB är annorlunda då det är en typiskt gubb/familjebil.

Jag kör Saab 99 som pendlar/bruksbil, fungerar utmärkt har inte varit några problem alls, 0.8l milen. smile

Volvo 745 "HolmaDrift" (1990)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2012 · 7 243 Inlägg

Jeesper skrev:

panda666 skrev:
hehe kan förstå dig. det är bara att åka ut och kolla..men dom här bilarna är svåra att ta sönder tycker jag.  trafikförsäkring kostar itne så mke samt dom är ganska bensinsnåla fram till 530, sen dricker dom lite mer.

Det är bara fråga Rquired eller grabbarna här dom kan bmw ut o in. Vill du ha en bekväm och pålitlig bil skulle ja rekomendera en bmw faktiskt;)

Mjo, denna gång kommer jag verkligen syna och felsöka, kolla under bilen, känna och ha mig..

Alltid varit kräsen med miltalet, känner att jag inte vill ha en BMW över 20.000 mil, då mina fördomar säger slutkörd ifall det är en grabb som ägt det, SAAB är annorlunda då det är en typiskt gubb/familjebil.

men då kanske det är dags att släppa fördommarna ?
Det är bättre att en ung entusiast äger bilen, en person som faktiskt bryr sig om bilen än en barn familj som endast ser bilen som ett verktyg/färdmedel... snackar vi då saab så är den säkert servad enligt service schemat vilket betyder att den rasar vilken sekund som helst då service intervallen är på tok förlång.Bättre att köpa en bil som har rullat långt och är välvårdad än att köpa en lågmilare som inte fått så mycket kärlek smile
Tyvär är väldigt många som dig och kollar allt för mycket på miltalet, därför så är det många som går på nitlotter också

@Bagarnn din 99 kommer från den tiden saab gjorde bra bilar wink

Senast redigerat av CHEEVA (3 december 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bagarnn
3 december 2012 · 63 Inlägg

Det ska du veta! Årsmodell -73 och gick igenom med blanka papper. wink

Volvo 745 "HolmaDrift" (1990)
Jeesper
3 december 2012 · 60 Inlägg

CHEEVA skrev:
men då kanske det är dags att släppa fördommarna ?
Det är bättre att en ung entusiast äger bilen, en person som faktiskt bryr sig om bilen än en barn familj som endast ser bilen som ett verktyg/färdmedel... snackar vi då saab så är den säkert servad enligt service schemat vilket betyder att den rasar vilken sekund som helst då service intervallen är på tok förlång.Bättre att köpa en bil som har rullat långt och är välvårdad än att köpa en lågmilare som inte fått så mycket kärlek smile
Tyvär är väldigt många som dig och kollar allt för mycket på miltalet, därför så är det många som går på nitlotter också

@Bagarnn din 99 kommer från den tiden saab gjorde bra bilar wink

Jo kanske det, gäller ju att kunna få det motbevisat för att kunna släppa det helt..
Men det där med serviceintervallerna, är inte det fördomar då? Vi har ägt två SAABar utan problem och vet flertalet bekanta som har olika typer av SAABar som rullat en bit över 30.000 mil utan problem, har aldrig hört någon med en SAAB vars motor rasat, snarare turbon.

Men jag förstår vad du menar, i slutändan är det väl känslan som avgör, hur bra ägaren har koll, hur han har skött bilen och kört den.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2012 · 7 243 Inlägg

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
men då kanske det är dags att släppa fördommarna ?
Det är bättre att en ung entusiast äger bilen, en person som faktiskt bryr sig om bilen än en barn familj som endast ser bilen som ett verktyg/färdmedel... snackar vi då saab så är den säkert servad enligt service schemat vilket betyder att den rasar vilken sekund som helst då service intervallen är på tok förlång.Bättre att köpa en bil som har rullat långt och är välvårdad än att köpa en lågmilare som inte fått så mycket kärlek smile
Tyvär är väldigt många som dig och kollar allt för mycket på miltalet, därför så är det många som går på nitlotter också

@Bagarnn din 99 kommer från den tiden saab gjorde bra bilar wink

Jo kanske det, gäller ju att kunna få det motbevisat för att kunna släppa det helt..
Men det där med serviceintervallerna, är inte det fördomar då? Vi har ägt två SAABar utan problem och vet flertalet bekanta som har olika typer av SAABar som rullat en bit över 30.000 mil utan problem, har aldrig hört någon med en SAAB vars motor rasat, snarare turbon.

Men jag förstår vad du menar, i slutändan är det väl känslan som avgör, hur bra ägaren har koll, hur han har skött bilen och kört den.

Om det är fördommar vet jag inte, vet bara att flera 9-5or i min omgivning har rasat pga det... 3st bara nu i höst

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jeesper
3 december 2012 · 60 Inlägg

CHEEVA skrev:
Om det är fördommar vet jag inte, vet bara att flera 9-5or i min omgivning har rasat pga det... 3st bara nu i höst

I vilket fall riktigt segt hmm

Men oerhört tacksam för dina svar, och alla er andra! Trodde man skulle bli jagad med högafflar och facklor på grund av min okunskap lol

SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2012 · 7 243 Inlägg

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
Om det är fördommar vet jag inte, vet bara att flera 9-5or i min omgivning har rasat pga det... 3st bara nu i höst

I vilket fall riktigt segt hmm

Men oerhört tacksam för dina svar, och alla er andra! Trodde man skulle bli jagad med högafflar och facklor på grund av min okunskap lol

Nej jagad blir man inte här, inte oftast iaf tongue

Men har du funderat på volvo s70 ? ingen bil jag personligen skulle köpt, men det är ju bra bilar ! helt ok att dra med också smile med tanke på att du kanske ska dra hojjen till banan någon gång då och då under sommaren wink

Senast redigerat av CHEEVA (3 december 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
3 december 2012 · 4 049 Inlägg

CHEEVA skrev:

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
Om det är fördommar vet jag inte, vet bara att flera 9-5or i min omgivning har rasat pga det... 3st bara nu i höst

I vilket fall riktigt segt hmm

Men oerhört tacksam för dina svar, och alla er andra! Trodde man skulle bli jagad med högafflar och facklor på grund av min okunskap lol

Nej jagad blir man inte här, inte oftast iaf tongue

Men har du funderat på volvo s70 ? ingen bil jag personligen skulle köpt, men det är ju bra bilar ! helt ok att dra med också smile med tanke på att du kanske ska dra hojjen till banan någon då och då under sommaren wink

Bra förslag! en S70 är inte fel. En av Volvos snyggaste bilar tycker jag:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 december 2012 · 10 427 Inlägg

S70 är nog en rätt så skaplig bil i prisklassen, kan ju vara trevligt att ha en bil där
inredningen verkar hålla någorlunda också (*host*jämförtmedvissatyskatillverkare*host*).

Men man får nog räkna med att S70-bilarna i prisklassen har rullat lite "längre" om man inte
hittar nån snik-2,0:a tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
zemet
3 december 2012 · 4 049 Inlägg

steifan skrev:
S70 är nog en rätt så skaplig bil i prisklassen, kan ju vara trevligt att ha en bil där
inredningen verkar hålla någorlunda också (*host*jämförtmedvissatyskatillverkare*host*).

Men man får nog räkna med att S70-bilarna i prisklassen har rullat lite "längre" om man inte
hittar nån snik-2,0:a tongue

Jo så är det ju, men det är ju volvo så dom rullar ju:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jeesper
3 december 2012 · 60 Inlägg

CHEEVA skrev:
Nej jagad blir man inte här, inte oftast iaf tongue

Men har du funderat på volvo s70 ? ingen bil jag personligen skulle köpt, men det är ju bra bilar ! helt ok att dra med också smile med tanke på att du kanske ska dra hojjen till banan någon då och då under sommaren wink

Nej! S70 har jag missat helt faktiskt, var inne på S40 lite, men gillar inte utseendet riktigt, egentligen borde jag inte vara så kräsen men aldrig varit ett fan av deras utseende, ska kolla in S70 mera noga imorgon och forska lite om det!

Tackar för tipset men nu säger jag godnatt! smile

SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2012 · 7 243 Inlägg

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
Nej jagad blir man inte här, inte oftast iaf tongue

Men har du funderat på volvo s70 ? ingen bil jag personligen skulle köpt, men det är ju bra bilar ! helt ok att dra med också smile med tanke på att du kanske ska dra hojjen till banan någon då och då under sommaren wink

Nej! S70 har jag missat helt faktiskt, var inne på S40 lite, men gillar inte utseendet riktigt, egentligen borde jag inte vara så kräsen men aldrig varit ett fan av deras utseende, ska kolla in S70 mera noga imorgon och forska lite om det!

Tackar för tipset men nu säger jag godnatt! smile

Ja man blir rätt kräsen ganska lätt, men i prisklassen du letar nu kan man tyvär inte vara de... är själv likadan ofta men man får påminnna sig om att de inte är så mkt pengar det handlar om.

s70 är en mycket bättre bil än s40, föredrar dock s40ins utseende, men det är ju en smaksak smile

go natt !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
3 december 2012 · 12 512 Inlägg

panda666 skrev:

Rquired skrev:

panda666 skrev:

så det har inte alls nått o göra med vad som är säkrast alltsåwink
måste ju finnas en anledning till att dom flesta bilar just nu är fwd?

Ett tips, även om BMW 528i inte har några svagheter som SAAB har så mår ingen motor bra av 2500mil mellan oljebytena. Med tanke på att olja och ett filter är billigt åtminstone jämfört med motorproblem så hade jag bytt minst en gång om året och inte kört mer än 1500mil innan en ny service. Kör du mycket längre sträckor och gör få kallstarter kan du köra lite längre än 1500 men 2500mil känns för långt!

kör längre sträckor typ 50km om dan fram o tbax. är det godkänt för runt 2000mil service intervall?

eller kanske en gång om året

Ja motorn bör hinna bli genomvarm på 25km och din bil klarar både 2000 och 2500mils intervall, men motorer mår bättre av kortare intervall och jag tänkte mer på att olja är trots allt såpass billigt och enkelt att byta att varför chansa? På din motor händer dock inte så mycket mer än att den kanske låter lite tråkigt i längden men på en 9-5 är som sagt motorns skick mer beroende av rätt service.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
panda666
4 december 2012 · 4 261 Inlägg

Rquired skrev:

panda666 skrev:

Rquired skrev:

Ett tips, även om BMW 528i inte har några svagheter som SAAB har så mår ingen motor bra av 2500mil mellan oljebytena. Med tanke på att olja och ett filter är billigt åtminstone jämfört med motorproblem så hade jag bytt minst en gång om året och inte kört mer än 1500mil innan en ny service. Kör du mycket längre sträckor och gör få kallstarter kan du köra lite längre än 1500 men 2500mil känns för långt!

kör längre sträckor typ 50km om dan fram o tbax. är det godkänt för runt 2000mil service intervall?

eller kanske en gång om året

Ja motorn bör hinna bli genomvarm på 25km och din bil klarar både 2000 och 2500mils intervall, men motorer mår bättre av kortare intervall och jag tänkte mer på att olja är trots allt såpass billigt och enkelt att byta att varför chansa? På din motor händer dock inte så mycket mer än att den kanske låter lite tråkigt i längden men på en 9-5 är som sagt motorns skick mer beroende av rätt service.

hehe därför passar bmw mig perfekt^^ hur är volvo då? s60 tex? pallar motorerna 2000mils intervaller?

eller hur ofta brukar man serva dom? vad har dom för svagheter..? kommer nog gå och byta olja på min bil snart tror jag:) efter all prat om service;))

DKn
4 december 2012 · 535 Inlägg

CHEEVA skrev:

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
men då kanske det är dags att släppa fördommarna ?
Det är bättre att en ung entusiast äger bilen, en person som faktiskt bryr sig om bilen än en barn familj som endast ser bilen som ett verktyg/färdmedel... snackar vi då saab så är den säkert servad enligt service schemat vilket betyder att den rasar vilken sekund som helst då service intervallen är på tok förlång.Bättre att köpa en bil som har rullat långt och är välvårdad än att köpa en lågmilare som inte fått så mycket kärlek smile
Tyvär är väldigt många som dig och kollar allt för mycket på miltalet, därför så är det många som går på nitlotter också

@Bagarnn din 99 kommer från den tiden saab gjorde bra bilar wink

Jo kanske det, gäller ju att kunna få det motbevisat för att kunna släppa det helt..
Men det där med serviceintervallerna, är inte det fördomar då? Vi har ägt två SAABar utan problem och vet flertalet bekanta som har olika typer av SAABar som rullat en bit över 30.000 mil utan problem, har aldrig hört någon med en SAAB vars motor rasat, snarare turbon.

Men jag förstår vad du menar, i slutändan är det väl känslan som avgör, hur bra ägaren har koll, hur han har skött bilen och kört den.

Om det är fördommar vet jag inte, vet bara att flera 9-5or i min omgivning har rasat pga det... 3st bara nu i höst

Kan intyga de, mina föräldrars Saab 95 2,3t från runt 00 rasade nästan så fort den rullat 30 000 mil. riktig skit tycker jag

Nickeboii
4 december 2012 · 762 Inlägg

Om du är inne på Volvo så kanske en 850 kan vara intressant? I stort sätt samma bil som en S70, något äldre, men mycket billigare i inköp.

Själv så använder jag mig av en 240 när jag veckopendlar till Norge 36 mil enkel väg, funkar alldeles utmärkt, drar dock runt 0.9-1 liter milen, men inte så konstigt med tanke på att jag kör i ca 120 hm/h eller mer. Det finns mycket och billiga reservdelar också. Komforten är inte dålig den heller, en kompis som åkte med upp sa att den var lika bra att åka i som en ny Ford Kuga.

Volvo 740 är också ett alternativ, något bättre komfortmässigt och billigare i inköp. För 15 000 får du en riktigt fin!

Sen så finns det ju SAAB utan turbo eftersom att du var osäker på hållbarheten. Har en kompis som köpte en SAAB 900 S (ca 130 hk) den gick alldeles utmärkt, men handbromsen var kass. Han köpte den för 4500 kr och den var i helt okej skick. dock så är de ganska törstiga ca 1 liter milen.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
panda666
4 december 2012 · 4 261 Inlägg

så hur fan ska man ens fundera på att köpa saab med all strul med det? motorras? turboras? är det skitbilar alltå?

vill inte låta negativ nu men har bara hört dåligt om saab bilar. Har aldrig hört om tex volvo bmw eller audi fått nåt ras på motor eller turbo eller whatever, hört bara om saab. är dom verkligen så dåligt byggda eller har jag fel?

har bara läst att det är dom gamla som håller bäst. Men vem fan vill köra en sån gammal bil?

Nickeboii
4 december 2012 · 762 Inlägg

Nej då, SAAb är inte dåliga bilar. De är oftast väldigt pålitliga, det ända som är negativt vad jag har hört att växellådorna inte håller så bra om man börjar trimma, men det är det jag har hört.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang