Vägarna när man kör

tompa_turbo Höst och kallt
7 december 2012 · 325 Inlägg

Fasen gå knappt och köra ute hoppar som man åker en traktor från 69 kan dom inte lära sig att köra med vägskrapa....   fattas väl bara att man slår sönder underredet snart  också

KolGruvan
7 december 2012 · 1 450 Inlägg

Dom har inte råd att förstöra stålet i plogbladet:p och även salt kunde dom slutat med så hade de vart perfekt

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Emilius Avstängd
7 december 2012 · 1 714 Inlägg

Även om diskussionsunderlaget är vagt så..

Det är ju vida känt att idioterna på kommunen inte har den blekaste om vägskötsel.

Här var det några riktigt fina dagar när det började komma snö på riktigt,
massor med snö och sen 10 minus på det och dem kunde inte salta, var riktigt härligt underlag.

Sen sjönk temperaturen och det blev tvättbräda att köra på, för att inte tala om att 5% av plåten i alla bilar sammanlagt rostat bort redan, och miljön vart lite mer förstörd igen smile Starkt jobbat.

-Damaged- ONE LOVE
7 december 2012 · 25 Inlägg

Emilius skrev:
Även om diskussionsunderlaget är vagt så..

Det är ju vida känt att idioterna på kommunen inte har den blekaste om vägskötsel.

Här var det några riktigt fina dagar när det började komma snö på riktigt,
massor med snö och sen 10 minus på det och dem kunde inte salta, var riktigt härligt underlag.

Sen sjönk temperaturen och det blev tvättbräda att köra på, för att inte tala om att 5% av plåten i alla bilar sammanlagt rostat bort redan, och miljön vart lite mer förstörd igen smile Starkt jobbat.

Jag såg att du bor i samma sak och kan enbart hålla med dig!

Seat Leon (2021)
KRT-BlackPearl
7 december 2012 · 379 Inlägg

Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Audi A4 Avant Q 2.0 TDI S-Line "Black Pearl" (2007)
Audi A3 sedan "Mystique" (2015)
Audi GT Coupe "KRT-Blue" (1986)
Emilius Avstängd
7 december 2012 · 1 714 Inlägg

-Damaged- skrev:

Emilius skrev:
Även om diskussionsunderlaget är vagt så..

Det är ju vida känt att idioterna på kommunen inte har den blekaste om vägskötsel.

Här var det några riktigt fina dagar när det började komma snö på riktigt,
massor med snö och sen 10 minus på det och dem kunde inte salta, var riktigt härligt underlag.

Sen sjönk temperaturen och det blev tvättbräda att köra på, för att inte tala om att 5% av plåten i alla bilar sammanlagt rostat bort redan, och miljön vart lite mer förstörd igen smile Starkt jobbat.

Jag såg att du bor i samma sak och kan enbart hålla med dig!

Yes, nog för att man inte kom fram så bra innan dem plogade men det är ju inget konstigt,
efter plogningen var det ju fint!

KRT-BlackPearl skrev:
Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Håller med, helt sjukt, ibland sitter man och skriker bara då ägarna till fyrhjulsdrivna Audis och annat ligger i 30 på 60 väg, och ändå ligger det bilar här och var i diket? Snart kör jag in i någon bakifrån för jag glömmer bort att folk inte kan köra bil och sitter i andra tankar.. Då har jag ändå bakhjulsdrivet.

Men tendenser till detta beteende märkte man ju redan på halkbanan när man tog körkort,
alla körde sakta och hamnade ändå ute i gräset. En annan fick skäll för man styrde med och sladdade istället,
det är ju inte bra att häva sladdar utan syftet var ju att känna hur det känns att åka på halt och därmed halka av, någon slags skrämseltaktik roll

Jag säger som så, testa gränserna så vet man vart gränserna är. Testa inte och dö.

KRT-BlackPearl
8 december 2012 · 379 Inlägg

Emilius skrev:

-Damaged- skrev:

Emilius skrev:
Även om diskussionsunderlaget är vagt så..

Det är ju vida känt att idioterna på kommunen inte har den blekaste om vägskötsel.

Här var det några riktigt fina dagar när det började komma snö på riktigt,
massor med snö och sen 10 minus på det och dem kunde inte salta, var riktigt härligt underlag.

Sen sjönk temperaturen och det blev tvättbräda att köra på, för att inte tala om att 5% av plåten i alla bilar sammanlagt rostat bort redan, och miljön vart lite mer förstörd igen smile Starkt jobbat.

Jag såg att du bor i samma sak och kan enbart hålla med dig!

Yes, nog för att man inte kom fram så bra innan dem plogade men det är ju inget konstigt,
efter plogningen var det ju fint!

KRT-BlackPearl skrev:
Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Håller med, helt sjukt, ibland sitter man och skriker bara då ägarna till fyrhjulsdrivna Audis och annat ligger i 30 på 60 väg, och ändå ligger det bilar här och var i diket? Snart kör jag in i någon bakifrån för jag glömmer bort att folk inte kan köra bil och sitter i andra tankar.. Då har jag ändå bakhjulsdrivet.

Men tendenser till detta beteende märkte man ju redan på halkbanan när man tog körkort,
alla körde sakta och hamnade ändå ute i gräset. En annan fick skäll för man styrde med och sladdade istället,
det är ju inte bra att häva sladdar utan syftet var ju att känna hur det känns att åka på halt och därmed halka av, någon slags skrämseltaktik roll

Jag säger som så, testa gränserna så vet man vart gränserna är. Testa inte och dö.

Håller fullt med dig smile Själv kör jag för tillfället en golf 2:a en -84 såpan vilken kul bil men det skulle vara en bakhjuls driven pärla mera skoj;)

Jimmy_N Makaronborrare
8 december 2012 · 993 Inlägg

KRT-BlackPearl skrev:
Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Tydligen inte bara sörlänningar som inte kan köra på snö ser jag wink Själv älskar jag dessa vintervägar som vi har nu

KRT-BlackPearl
8 december 2012 · 379 Inlägg

Jimmy_N skrev:

KRT-BlackPearl skrev:
Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Tydligen inte bara sörlänningar som inte kan köra på snö ser jag wink Själv älskar jag dessa vintervägar som vi har nu

Och jag som bör i norr älskar vintern med mycket lek och skoj wink

Jimmy_N Makaronborrare
8 december 2012 · 993 Inlägg

KRT-BlackPearl skrev:

Jimmy_N skrev:

KRT-BlackPearl skrev:
Ja jag måste bara säga var ner till Sundsvall igår och folk är livrädd att köra med lite snö på vägen fan gasa och se glad ut nu. Folk som inte gillar halka stanna hemma vet ja än att det är en 110 så ligger de i 40 möter de någon tvärnit 15 km VANSINNIGT .
Om man är osäker far på halkbanan och känn din bil Från en tjej som gillar sladd wink

Tydligen inte bara sörlänningar som inte kan köra på snö ser jag wink Själv älskar jag dessa vintervägar som vi har nu

Och jag som bör i norr älskar vintern med mycket lek och skoj wink

Roligt som fan är det wink Man får njuta den korta tid som det finns snö på vägarna här nere

RannerKing www.LynxTalk.se
8 december 2012 · 420 Inlägg

Emilius skrev:
Håller med, helt sjukt, ibland sitter man och skriker bara då ägarna till fyrhjulsdrivna Audis och annat ligger i 30 på 60 väg, och ändå ligger det bilar här och var i diket? Snart kör jag in i någon bakifrån för jag glömmer bort att folk inte kan köra bil och sitter i andra tankar.. Då har jag ändå bakhjulsdrivet.

Men tendenser till detta beteende märkte man ju redan på halkbanan när man tog körkort,
alla körde sakta och hamnade ändå ute i gräset. En annan fick skäll för man styrde med och sladdade istället,
det är ju inte bra att häva sladdar utan syftet var ju att känna hur det känns att åka på halt och därmed halka av, någon slags skrämseltaktik roll

Jag säger som så, testa gränserna så vet man vart gränserna är. Testa inte och dö.

Hur är det möjligt att så många i vintersverige tror sig att 4wd hjälper dig när man kör fort i vinterväglag. T.o.m här uppe hör man folk säga samma sak.

Troligtvis är det just dom personerna som är dom farligaste på vägarna. "Jag har fyrhjulsdrift, så inte är det någon fara bara för att det är spårigt/ moddigt/ ishalka" -Vem har inte hört den meningen..?

Ja, det kanske hjälper med 4wd om man smäller i backväxeln och sedan håller fullt när man märker att det börjar gå åt H-vete...

Hittills har jag aldrig kört en 4wd bil som har kortare bromsstäcka än en 2wd i motsvarande klass! Någon som gjort det...?

Mer irriterande är dom som är rädd för plogvallen och ligger över mittstrecket, det kan göra så att man får upp pulsen när man själv får trycka ut plogvallen för att inte krocka...

Tänk på det, ni som bor i Kurravaara! Och extraljusen behöver man inte slå på 10m före mötet!

Men visst, man behöver inte köra 60km/h på 80-väg bara för att det blåser svag nord-ostlig vind och eventuellt ligger det en snöflinga i fjärran... Konstigt nog inträffar detta också efter ovannämnda väg! Man blir så förb...!

Emelius: ...Det är visst skönt att få det ur systemet ibland... wink Men 4wd hjälper mest när man drar släp...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Muttley
8 december 2012 ·

Klart 4wd hjälper. Men de är precis som ialla andra förbannade bilar. Kan man inte framföra de så kvittar de om man har spickdäck eller om man har all världens utrustning.
Har diskussioner med folk som gnäller på att de är halt.  Bromsarna hackar pga absen.  Nä men skojar ni,  planera daaa

Grabber Dagdrömmare
8 december 2012 · 2 836 Inlägg

RannerKing skrev:

Kan inget annat än hålla med!
Jag är inte ens uppväxt med -10 o 10cm snö men verkar hantera det bättre än infödda vikingar! wink

Emilius skrev:

Klart man ska testa gränserna men man måste få göra det nånstans oxå dock majoriteten fattar inte var går gränserna o vad är testa... Ja, då går det åt skogen bokstavligen...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
8 december 2012 · 2 836 Inlägg

Jimmy_N skrev:
Tydligen inte bara sörlänningar som inte kan köra på snö ser jag wink Själv älskar jag dessa vintervägar som vi har nu

He he! gäller nog 95% av befolkningen i denna land!
Snö kommer oavsett om man vill eller ej men det är samma sak varje år!
Varning klass 1 för 5cm snö i Göteborg känns ju inte så logiskt....
Ge mig mer snö o förbjud salt!!! Plogbil får gärna komma nån gång på dagen lolcool

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
caromania Forummoderator
8 december 2012 · 9 296 Inlägg

Alla som fascineras av sin egna kapacitet på vintervägar pratar bara om hur snabbt de kommer fram jämt. Sånt får mig att fundera på om det är bättre att stanna hemma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Grabber Dagdrömmare
8 december 2012 · 2 836 Inlägg

caromania skrev:
Alla som fascineras av sin egna kapacitet på vintervägar pratar bara om hur snabbt de kommer fram jämt. Sånt får mig att fundera på om det är bättre att stanna hemma.

Japp! Plattan i mattan o slicka r@va som det vore sommar!
"Du vet, jag har nya dubbdäck o ABS" wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Noxxer
9 december 2012 · 1 482 Inlägg

caromania skrev:
Alla som fascineras av sin egna kapacitet på vintervägar pratar bara om hur snabbt de kommer fram jämt. Sånt får mig att fundera på om det är bättre att stanna hemma.

Håller med. Ser allt för mycket sådant i trafiken med rätt så katastrofala följder.

BLT Service
Theracords Music Label
trippelturbo Trucker
9 december 2012 · 2 710 Inlägg

Emilius skrev:
Även om diskussionsunderlaget är vagt så..

Det är ju vida känt att idioterna på kommunen inte har den blekaste om vägskötsel.

Här var det några riktigt fina dagar när det började komma snö på riktigt,
massor med snö och sen 10 minus på det och dem kunde inte salta, var riktigt härligt underlag.

Sen sjönk temperaturen och det blev tvättbräda att köra på, för att inte tala om att 5% av plåten i alla bilar sammanlagt rostat bort redan, och miljön vart lite mer förstörd igen smile Starkt jobbat.

Som Västeråsare kan jag inte annat än hålla med dig smile

Fart missbrukare
Dirtymike
9 december 2012 · 1 532 Inlägg

Är snöröjare med egen traktor o egna blad.
Många jag träffat ute har "inte" råd att släpa bladet i backen vilket jag anser är bullshit.
Jag har släpskor på bladen men dom är ca 10cm upphöjda så jag alltid vet att bladet ligger i backen.
Jag får endast höra positivt från mina kunder att jag gör ett bra jobb.
Man måste alltid lyssna på vad folk säger.
Jag skrapar hellre rent än att har på mitt samvete att någon har slagit sönder sin bil eller ramlat o brytit sig.
Här i Norrköping såg det förjävligt ut o traktorerna kunde knappt röja snö o så länge får man inte vänta.
Allt skulle läggas ut på den privata sektorn och inte vara kommunalt styrt.
Lixom 3 kommunalare hänger på skyffeln medans den 4 skottar.

Det bästa ni kan göra är att ringa trafikverket eller kommunen och klaga, hjälper inte det så ring polisen och gör en anmälan.

En nöjd kund är en återkommande kund.

Istället för att vara bitter om ni ser en snöröjare blinka och vinka till den, alltid uppskattat.

Jeep J20 (1978)
Emilius Avstängd
9 december 2012 · 1 714 Inlägg

RannerKing skrev:

Emilius skrev:
Håller med, helt sjukt, ibland sitter man och skriker bara då ägarna till fyrhjulsdrivna Audis och annat ligger i 30 på 60 väg, och ändå ligger det bilar här och var i diket? Snart kör jag in i någon bakifrån för jag glömmer bort att folk inte kan köra bil och sitter i andra tankar.. Då har jag ändå bakhjulsdrivet.

Men tendenser till detta beteende märkte man ju redan på halkbanan när man tog körkort,
alla körde sakta och hamnade ändå ute i gräset. En annan fick skäll för man styrde med och sladdade istället,
det är ju inte bra att häva sladdar utan syftet var ju att känna hur det känns att åka på halt och därmed halka av, någon slags skrämseltaktik roll

Jag säger som så, testa gränserna så vet man vart gränserna är. Testa inte och dö.

Hur är det möjligt att så många i vintersverige tror sig att 4wd hjälper dig när man kör fort i vinterväglag. T.o.m här uppe hör man folk säga samma sak.

Troligtvis är det just dom personerna som är dom farligaste på vägarna. "Jag har fyrhjulsdrift, så inte är det någon fara bara för att det är spårigt/ moddigt/ ishalka" -Vem har inte hört den meningen..?

Ja, det kanske hjälper med 4wd om man smäller i backväxeln och sedan håller fullt när man märker att det börjar gå åt H-vete...

Hittills har jag aldrig kört en 4wd bil som har kortare bromsstäcka än en 2wd i motsvarande klass! Någon som gjort det...?

Mer irriterande är dom som är rädd för plogvallen och ligger över mittstrecket, det kan göra så att man får upp pulsen när man själv får trycka ut plogvallen för att inte krocka...

Tänk på det, ni som bor i Kurravaara! Och extraljusen behöver man inte slå på 10m före mötet!

Men visst, man behöver inte köra 60km/h på 80-väg bara för att det blåser svag nord-ostlig vind och eventuellt ligger det en snöflinga i fjärran... Konstigt nog inträffar detta också efter ovannämnda väg! Man blir så förb...!

Emelius: ...Det är visst skönt att få det ur systemet ibland... wink Men 4wd hjälper mest när man drar släp...

Nu sa jag visserligen inget om att 4wd är bättre, och jag har aldrig kört 4wd på snö, bara åkt.
Men den generella uppfattningen är precis som du säger, att det går bättre på snö,
och då var min mening att dem ändå ligger i 30 på 60 väg, trots att dem vet om att "4WD ÄR BÄST UR VÄGEN" Är du med i mitt resonemang? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang