Vägarna när man kör

Dometros
9 december 2012 · 434 Inlägg

Dirtymike skrev:
Är snöröjare med egen traktor o egna blad.
Många jag träffat ute har "inte" råd att släpa bladet i backen vilket jag anser är bullshit.
Jag har släpskor på bladen men dom är ca 10cm upphöjda så jag alltid vet att bladet ligger i backen.
Jag får endast höra positivt från mina kunder att jag gör ett bra jobb.
Man måste alltid lyssna på vad folk säger.
Jag skrapar hellre rent än att har på mitt samvete att någon har slagit sönder sin bil eller ramlat o brytit sig.
Här i Norrköping såg det förjävligt ut o traktorerna kunde knappt röja snö o så länge får man inte vänta.
Allt skulle läggas ut på den privata sektorn och inte vara kommunalt styrt.
Lixom 3 kommunalare hänger på skyffeln medans den 4 skottar.

Det bästa ni kan göra är att ringa trafikverket eller kommunen och klaga, hjälper inte det så ring polisen och gör en anmälan.

En nöjd kund är en återkommande kund.

Istället för att vara bitter om ni ser en snöröjare blinka och vinka till den, alltid uppskattat.

Du verkar vara insatt, Det går väll att byta ut bladen när de blir slitna och vad kostar då detta?

Dirtymike
9 december 2012 · 1 532 Inlägg

Japp på nedre delen av bladet sitter slitstål dom sitter med bultar och tar ca 5min att byta.'
Slitstålen brukar ligga på 300-600kr beroende på längd.

Därför tycker jag att det är under all kritik hur våra vägar ser ut då det är en piss i havet med den kostnaden. Och dom slits ju inte ner på 5röda lixom.

Till er snöröjare som ser detta så sätt ner bladet i backen o gör folk glada med en fin plogsväng.

Jeep J20 (1978)
Christofferekstrand
9 december 2012 · 178 Inlägg

vet dock inte vad dom håller på med i örebro? tror dom flesta snöröjarna har semester eller någe! för vägarna som är plogade känns som dom är lätt räknade. Dessutom det dom saltar motorvägen med kunde dom lika gärna skita i! Då det innehåller mer vatten än salt, blir ju skridsko bana efter saltbilarna. Så är det någe jag har lärt mig att göra dom senaste dagarna är att lära mig planera körningen, då jag åker en 745( ja jag vet inte den bästa vinterbilen direkt)och stannar man någonstans så står man där sen.

Love the life you live, live the life you love
Grabber Dagdrömmare
10 december 2012 · 2 836 Inlägg

Dirtymike skrev:
Japp på nedre delen av bladet sitter slitstål dom sitter med bultar och tar ca 5min att byta.'
Slitstålen brukar ligga på 300-600kr beroende på längd.

Du får lägga på en nolla!
Billigaste slitplåtar till en hjullastar skopa gick på 8500kr inkl bultar!
Fördelen är att man kan vänta dom när ena sidan har slitits.

Att vägar inte plugas beror ofta på avtalen, hur många gånger o vilka vägar har enterprenören ansvar för.
När jag körde lastbil var många riksvägar plogade till komun gränsen trotts att det var en RV eller E väg!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

När jag bodde i Västerås fick jag berättat av en anställd på Tekniska att de flesta vägarna plogas av entreprenörer. Dessa hade före 2010 fått betalt för de slitstål de förbrukat av kommunen, men sedan 2010 får de istället tilldelat en uppskattning rån kommunens sida om hur många stål som går åt. Den uppskattningen är tydligen inte särskilt realistisk, och därför är entreprenörerna väldigt noga med att inte köra stålen i asfalten.

Jag upplevde också att tvättbrädevägar var vanliga i Västerås när jag bodde där.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dirtymike
15 december 2012 · 1 532 Inlägg

Grabber skrev:

Dirtymike skrev:
Japp på nedre delen av bladet sitter slitstål dom sitter med bultar och tar ca 5min att byta.'
Slitstålen brukar ligga på 300-600kr beroende på längd.

Du får lägga på en nolla!
Billigaste slitplåtar till en hjullastar skopa gick på 8500kr inkl bultar!
Fördelen är att man kan vänta dom när ena sidan har slitits.

Att vägar inte plugas beror ofta på avtalen, hur många gånger o vilka vägar har enterprenören ansvar för.
När jag körde lastbil var många riksvägar plogade till komun gränsen trotts att det var en RV eller E väg!

Vet ej vart dom köpt då men jag kanske får billigt då.
Stod i Katrineholms-Kuriren om snöröjning att han bara sopa av axeln av skiten han fick.
Jag tar kritik på största allvar då jag kanske förlorar en återkommande kund.
Därför gör jag mitt jobb så bra jag kan o tar smutsen på axeln med största allvar.
Därför lägger jag ner lite mer pengar istället för att förlora kunder.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang