Om du fick välja bland dessa/ vad vet du om dessa!!

Pim_Pim
19 december 2012 ·

Vad är kvalitet ?
Det bestämmer kunden själv. wink

Hermanssons_Garage
19 december 2012 · 2 415 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Vad är kvalitet ?
Det bestämmer kunden själv. wink

hehe exakt

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Muttley
19 december 2012 ·

Tryck_o_pys skrev:

tkd_rille skrev:

Tryck_o_pys skrev:

personligen gillar jag passaten då den är både snygg och gott om dom på marknaden = billig i delar.

sportage gillar jag faktiskt lite. dock synd på den "billiga" inredningen. man får en konstigt känsla utav den intredningen tycker jag. men de är väl jag!

V60n gillar jag faktiskt väldigt mycket. den hade jag tagit om vi hade kunnat få den i diesel smile

Passaten är bra. Om du har tillgång till gasstation. Har en 2012 i jobbet har kört nu 10200 mil sen 1 februari och inte haft ett enda strul.

Kia har fått rätt bra betyg senaste åren, annars hade de väl inte exploderat på marknaden. Men man kan gott inte räkna med samma känsla på inredningen som en folkvagn eller liknande.

tyvär har vi ju inte tillgång till gas.. hmm då det enda är tdi el bensin som gäller.
det är sådant jag vill höra. kört 10200mil utan några problem.  inte en massa gnäll för att det inte är 1000hk i motorn.

är det en gasversion du har då?
ja kia och hyundie har exploderat på marknaden faktiskt. då i min hamn så består 75-80% av alla bilar kia o hyundai.. blir o testa sig fram.. tackar för din åsikt! du får gärna komma med mer smile

Jo de är gasbil jag fick.  Jag har kört nästan alla mil själv. De enda vi har gjort på den är service enligt boken och däck.  Ingenting annat är bytt. Inte ens bromsklossar.
Har heller inte hört de andra klaga som fick nya bilar då.

Men bäst är ju att testa själv, men jag tror inte du blir missnöjd med en passat iallafall. Mycket bra utrymme har du dessutom inne i kupen.

xXSammy
19 december 2012 · 6 588 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:

Tryck_o_pys skrev:
ja kia och hyundie har exploderat på marknaden faktiskt. då i min hamn så består 75-80% av alla bilar kia o hyundai.. blir o testa sig fram.. tackar för din åsikt! du får gärna komma med mer smile

Att Kia kommit så långt är ju bara för deras "Sju" års garanti, är man okunnig och inte läser mellan raderna så låter det som Kia är bästa bilen som aldrig pajar.

Batteriet t.ex. har bara 2år, står i instruktionsboken. Radion 3 år tror jag ovs.

tack.. det där hade jag inte en blekaste om!
edit.. men sådant måste väl endå ingå i servicar, garantier osv?

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Saxat från Kias hemsida.

De/Dem
Hermanssons_Garage
19 december 2012 · 2 415 Inlägg

tkd_rille skrev:

Tryck_o_pys skrev:

tkd_rille skrev:

Passaten är bra. Om du har tillgång till gasstation. Har en 2012 i jobbet har kört nu 10200 mil sen 1 februari och inte haft ett enda strul.

Kia har fått rätt bra betyg senaste åren, annars hade de väl inte exploderat på marknaden. Men man kan gott inte räkna med samma känsla på inredningen som en folkvagn eller liknande.

tyvär har vi ju inte tillgång till gas.. hmm då det enda är tdi el bensin som gäller.
det är sådant jag vill höra. kört 10200mil utan några problem.  inte en massa gnäll för att det inte är 1000hk i motorn.

är det en gasversion du har då?
ja kia och hyundie har exploderat på marknaden faktiskt. då i min hamn så består 75-80% av alla bilar kia o hyundai.. blir o testa sig fram.. tackar för din åsikt! du får gärna komma med mer smile

Jo de är gasbil jag fick.  Jag har kört nästan alla mil själv. De enda vi har gjort på den är service enligt boken och däck.  Ingenting annat är bytt. Inte ens bromsklossar.
Har heller inte hört de andra klaga som fick nya bilar då.

Men bäst är ju att testa själv, men jag tror inte du blir missnöjd med en passat iallafall. Mycket bra utrymme har du dessutom inne i kupen.

fy fan. sådant är ju roligt. specielt om man skall ha den privat också. jag har faktiskt aldrig hört något negativt om nya passat.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Hermanssons_Garage
19 december 2012 · 2 415 Inlägg

Malheus skrev:

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:

Att Kia kommit så långt är ju bara för deras "Sju" års garanti, är man okunnig och inte läser mellan raderna så låter det som Kia är bästa bilen som aldrig pajar.

Batteriet t.ex. har bara 2år, står i instruktionsboken. Radion 3 år tror jag ovs.

tack.. det där hade jag inte en blekaste om!
edit.. men sådant måste väl endå ingå i servicar, garantier osv?

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Saxat från Kias hemsida.

aj du. men hur är det med hyundai's bilar då?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
xXSammy
19 december 2012 · 6 588 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:

Tryck_o_pys skrev:

tack.. det där hade jag inte en blekaste om!
edit.. men sådant måste väl endå ingå i servicar, garantier osv?

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Saxat från Kias hemsida.

aj du. men hur är det med hyundai's bilar då?

Inte skruvat dessa bilar tack o lov ;D

De/Dem
Hermanssons_Garage
19 december 2012 · 2 415 Inlägg

Malheus skrev:

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Saxat från Kias hemsida.

aj du. men hur är det med hyundai's bilar då?

Inte skruvat dessa bilar tack o lov ;D

haha. frågan är om man vill göra något med dom tongue hehe om det ens kommer att gå efter några år tongue

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
DavidSan
20 december 2012 · 227 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

DavidSan skrev:

Tryck_o_pys skrev:

jag som jobbar med kia,hyundai,ford,volvo inom export o inport så känns ju volvon betydligt bättre i "kvallite" som man går efter de man kör på jobbet.

i40:n fick bra betyg från Auto, motor & sport... slog V60:n iaf smile

jasså? har du länk till någon av betygen? smile

Jag har tidningen... utgåva nr 24: 15 nov 2012 är det iaf =P

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 december 2012 · 482 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
jag har faktiskt aldrig hört något negativt om nya passat.

Det enda negativa jag kan komma på ang Passat är att den är förbaskat tråkig, jag gillar Passat 3C (06-10) mer då den är snyggare och att nya Passaten är oerhört liten invändigt, iaf om man är en småbarnsfamilj. Jag är 178cm lång och satt förbaskat dåligt i bilen med en bakåtvänd barnstol bakom mig.

Jag hade en äldre Passat förut som jag krockade med och fick en hyrbil, Passat bluemotion 2,0 tdi. Helt ok bil att köra och det var lång räckvidd på tanken, kom runt 120 mil på full tank. Körde ca 400 mil på 1,5 månad. och Det enda jag gjorde var att tanka, tvätta och fylla på med spolarvätska.

Jag kom aldrig överens med bilens elektriska hjälpprogram heller (autohold, start/stop osv), men det är en annan femma smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
WhoZWoddl3r Karosstekniker
20 december 2012 · 288 Inlägg

Har inte läst ignom allt så kanske redan står men skriver ändå. Blir nog svårt att få en Urban Cruiser då sista datumet att beställa en sådan var 15 oktober då denna ska plockas bort från Toyotas modellprogram. Kan även lägga till att Avensis är en bra driftsäker bil med få fel och relativt billiga reservdelar för service & liknande. Dock kan jag tycka att inredningen är väldigt tråkig och "plastig" samt tråkiga motorer men eftersom det var din mor soom skulle ha den så kan jag tänka att hon inte är ute efter effekten. Du kan nog få rättså mycke utrustning för dom pengarna också smile

Ska bara lägga till att de är ingen bil jag skulle köpt då den inte tilltalar mig men jag kan ändå rekomendera den för andra, och att jag jobbar på en Toyota verkstad och ser/kör dessa bilar varje dag smile

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Evildan
20 december 2012 ·

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:

Tryck_o_pys skrev:
tack.. det där hade jag inte en blekaste om!
edit.. men sådant måste väl endå ingå i servicar, garantier osv?

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Saxat från Kias hemsida.

aj du. men hur är det med hyundai's bilar då?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Tucson

Här har du lite fakta om Ix35 (Tuscon på vissa marknader) och i faktarutan ser du att Hyundai och KIA delar många komponenter då det är ett gemensamt företag.
Ungefär som anse att Peugeot 106/306/407 är en kanonbra bil men Citroën SAXO/ZX/C5 är bara skräp, trots att dom delar all teknik (förutom gashydrauliken på C5 med Hydractive III) under skalet.


Jag har goda vänner som har sålt KIA sedan 1997
(dom importerade tidigt Mazda 121klonen Pride och nej jag får inte betalt för dessa ord)
och mkt har hänt med kvalitén både den faktiska och den upplevda i form av materialval och exempelvis dörrstängningsljud sedan dess, nuförtiden säljer dom sedan några år Hyundai och det enda "problemet" dom har att kunderna träffar dom bara vid service/däckbyte och när dom byter in sin trogna Hynda mot en ny dito.

Jag vågar påstå att Koreanerna idag är vad Japanerna var på -80talet, riktigt prisvärda kvalitetsbilar på stark frammarsch med snabb utveckling.

Åk och provkör och se vad mor tycker.

Senast redigerat av Evildan (20 december 2012)

Hermanssons_Garage
20 december 2012 · 2 415 Inlägg

jag har idag varit och kollat på en ix35a 4wd med "stora" diesel motorn men tyvär automat. med tonade rutor osv. den skulle dom ha 249 för.
men vi skall åka till en annan nästa vecka, då dom hade bättre erbjudande.
stora motorn,tonade rutor,manuell, fwd. och då ingår vinterdäck på 16" och sommar på 17 eller 18" om ja minns rätt. skatt på 3200/året kamkedja, första 3 servic låg på 8 tusen delat på 3.. så får väl se va det blir. men hon har nog bestämt sig för en ix35a smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Pendulum
21 december 2012 · 1 298 Inlägg

Om jag ska välja en modell så hade jag tagit V60 direkt. Jag har en själv som jag trivs förbannat bra med. Men när du säger att den ska kosta max runt 250 000 så får jag tänka om. En V60 T3 för 250 000 är trist. Du har i princip farthållare, elhissar och AC och motorn är inget glädjepiller heller direkt. Därför går den bort.

Audi A3 är en jäkligt trevlig bil. Vet du om det är nya eller gamla modellen? Audi har ju nyligen släppt en ny A3 men eftersom du har med C30 som har slutat att tillverkas och Urban Cruiser som jag också tror har slutat tillverkas så kanske listan inte är helt up to date?

Volkswagen Passat är en vettig bil, du åker gott, ägarkostnaderna är humana m.m. Jag vet inte vad du får för Passat för 250 000 vad gäller motor, utrustning, men du får mer lull-lull än på V60n iallafall. Morsan beställde just en Passat TDI 170 DSG 4Motion R-line med premiumpaket, 18" fälgar och en rejält tilltagen utrustningslista och den landade strax över 300-strecket. Motsvarande V60 hade gått på en bit över 400 000.

Så min slutsats är att hon bör ta Passaten om hon behöver en praktisk bil med plats för famlijen och om det inte är något behov, Audi A3!

Edit: Hoppas ni kan få med den 7-växlade DSG-lådan i specen på Passaten för den är kanon.

Senast redigerat av Pendulum (21 december 2012)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
careau
21 december 2012 · 1 624 Inlägg

Pendulum skrev:
Om jag ska välja en modell så hade jag tagit V60 direkt. Jag har en själv som jag trivs förbannat bra med. Men när du säger att den ska kosta max runt 250 000 så får jag tänka om. En V60 T3 för 250 000 är trist. Du har i princip farthållare, elhissar och AC och motorn är inget glädjepiller heller direkt. Därför går den bort.

Audi A3 är en jäkligt trevlig bil. Vet du om det är nya eller gamla modellen? Audi har ju nyligen släppt en ny A3 men eftersom du har med C30 som har slutat att tillverkas och Urban Cruiser som jag också tror har slutat tillverkas så kanske listan inte är helt up to date?

Volkswagen Passat är en vettig bil, du åker gott, ägarkostnaderna är humana m.m. Jag vet inte vad du får för Passat för 250 000 vad gäller motor, utrustning, men du får mer lull-lull än på V60n iallafall. Morsan beställde just en Passat TDI 170 DSG 4Motion R-line med premiumpaket, 18" fälgar och en rejält tilltagen utrustningslista och den landade strax över 300-strecket. Motsvarande V60 hade gått på en bit över 400 000.

Så min slutsats är att hon bör ta Passaten om hon behöver en praktisk bil med plats för famlijen och om det inte är något behov, Audi A3!

Edit: Hoppas ni kan få med den 7-växlade DSG-lådan i specen på Passaten för den är kanon.

Antar att du menar DSG7? Den är rent ut sagt åt helvete kass, DSG6 lådan skall hålla längre.
Läst om folk som har DSG7 låda som havererat redan efter 2000 mil...

Pendulum
21 december 2012 · 1 298 Inlägg

careau skrev:

Pendulum skrev:
Om jag ska välja en modell så hade jag tagit V60 direkt. Jag har en själv som jag trivs förbannat bra med. Men när du säger att den ska kosta max runt 250 000 så får jag tänka om. En V60 T3 för 250 000 är trist. Du har i princip farthållare, elhissar och AC och motorn är inget glädjepiller heller direkt. Därför går den bort.

Audi A3 är en jäkligt trevlig bil. Vet du om det är nya eller gamla modellen? Audi har ju nyligen släppt en ny A3 men eftersom du har med C30 som har slutat att tillverkas och Urban Cruiser som jag också tror har slutat tillverkas så kanske listan inte är helt up to date?

Volkswagen Passat är en vettig bil, du åker gott, ägarkostnaderna är humana m.m. Jag vet inte vad du får för Passat för 250 000 vad gäller motor, utrustning, men du får mer lull-lull än på V60n iallafall. Morsan beställde just en Passat TDI 170 DSG 4Motion R-line med premiumpaket, 18" fälgar och en rejält tilltagen utrustningslista och den landade strax över 300-strecket. Motsvarande V60 hade gått på en bit över 400 000.

Så min slutsats är att hon bör ta Passaten om hon behöver en praktisk bil med plats för famlijen och om det inte är något behov, Audi A3!

Edit: Hoppas ni kan få med den 7-växlade DSG-lådan i specen på Passaten för den är kanon.

Antar att du menar DSG7? Den är rent ut sagt åt helvete kass, DSG6 lådan skall hålla längre.
Läst om folk som har DSG7 låda som havererat redan efter 2000 mil...

Ja antagligen menar jag DSG7 när jag skriver att den är 7-växlad. Har hört talas om detta men om det inträffar redan efter 2000 borde det täckas av nybilsgarantin förutsatt att man kört 2000mil innan den går ut. Jag pratade om lådans egenskaper när jag sa att den var kanon. Inte lika bra som t.ex. BMWs 8-växlade automat men inte dum alls.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
careau
21 december 2012 · 1 624 Inlägg

Pendulum skrev:

careau skrev:

Pendulum skrev:
Om jag ska välja en modell så hade jag tagit V60 direkt. Jag har en själv som jag trivs förbannat bra med. Men när du säger att den ska kosta max runt 250 000 så får jag tänka om. En V60 T3 för 250 000 är trist. Du har i princip farthållare, elhissar och AC och motorn är inget glädjepiller heller direkt. Därför går den bort.

Audi A3 är en jäkligt trevlig bil. Vet du om det är nya eller gamla modellen? Audi har ju nyligen släppt en ny A3 men eftersom du har med C30 som har slutat att tillverkas och Urban Cruiser som jag också tror har slutat tillverkas så kanske listan inte är helt up to date?

Volkswagen Passat är en vettig bil, du åker gott, ägarkostnaderna är humana m.m. Jag vet inte vad du får för Passat för 250 000 vad gäller motor, utrustning, men du får mer lull-lull än på V60n iallafall. Morsan beställde just en Passat TDI 170 DSG 4Motion R-line med premiumpaket, 18" fälgar och en rejält tilltagen utrustningslista och den landade strax över 300-strecket. Motsvarande V60 hade gått på en bit över 400 000.

Så min slutsats är att hon bör ta Passaten om hon behöver en praktisk bil med plats för famlijen och om det inte är något behov, Audi A3!

Edit: Hoppas ni kan få med den 7-växlade DSG-lådan i specen på Passaten för den är kanon.

Antar att du menar DSG7? Den är rent ut sagt åt helvete kass, DSG6 lådan skall hålla längre.
Läst om folk som har DSG7 låda som havererat redan efter 2000 mil...

Ja antagligen menar jag DSG7 när jag skriver att den är 7-växlad. Har hört talas om detta men om det inträffar redan efter 2000 borde det täckas av nybilsgarantin förutsatt att man kört 2000mil innan den går ut. Jag pratade om lådans egenskaper när jag sa att den var kanon. Inte lika bra som t.ex. BMWs 8-växlade automat men inte dum alls.

Jo, den är säkert kanon när den funkar :-) Vi har DSG6 i våran Passat på jobbet, den är underbar att köra smile Rullat 12000 mil nu och inga problem med den än smile

Pendulum
21 december 2012 · 1 298 Inlägg

careau skrev:
Jo, den är säkert kanon när den funkar :-) Vi har DSG6 i våran Passat på jobbet, den är underbar att köra smile Rullat 12000 mil nu och inga problem med den än smile

Okej, de är ju gott med saker som fungerar. Vet du när DSG7 hade premiär då? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
careau
21 december 2012 · 1 624 Inlägg

Pendulum skrev:

careau skrev:
Jo, den är säkert kanon när den funkar :-) Vi har DSG6 i våran Passat på jobbet, den är underbar att köra smile Rullat 12000 mil nu och inga problem med den än smile

Okej, de är ju gott med saker som fungerar. Vet du när DSG7 hade premiär då? smile

Inte en aning, vet du?

master_lars
21 december 2012 · 1 179 Inlägg

Att säga att Hyundai och Kia är dåliga bilar visar bara att man inte har koll på verkligheten! Toyota är inte längre rädda för Honda och Nissan, som de var under det glada 90/00 talet. Idag är ALLA tillverkare rädda för Kia/Hyundai, som tar marknadsandelar i alla länder!

Prisvärda och hållbara bilar, som har ett bra andrahandsvärde och god totalekonomi. Som ngn skre tidigare i tråden, personligen väljer jag hellre en välutrustadIX35 än en totalt bantad XC60/X3/eller dylikt. Ännu bättre blir det när bilen i fråga är ett par år gammal, och värdeminskningen totalt sett är mycket mindre! WIN WIN!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang