Reg besiktning

Flickstahh
2 januari 2013 · 64 Inlägg

Hejsan, har ett hål i min dragkrok och tänkte därför skruva bort dragkroken.

Men till min fråga, hur mycket kostar det att reg besiktiga bilen till "icke" dragkrok? smile
Sen ska jag in på bilprovingen nu på Fredag, så tänkte höra med dom hur man går till väga när man vill reg besiktiga en bil om ingen snäll själv här kan tala om för mig hur jag kan göra ^^
Om det går att plocka bort dragkroken och säga direkt på bilprovningen att man vill reg besiktiga den?
Krånglig tråd, sorry! ;D

Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2013 · 26 176 Inlägg

Har faktiskt för mig att man vid den vanliga besiktningen kan säga att man vill ha det ändrat i papprena, men någon får såklart rätta mig om jag har fel angående det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Marlboroman
2 januari 2013 · 8 234 Inlägg

Beror på den som besiktar. Jag plockade bort dragkroken på 850'n och åkte in på besiktning och fick nedslag för att kroken inte satt på plats. Fick besikta om och då var dem snäll och ändrade i pappren. På en 740 så skrevs det in att kroken var borta utan några bekymmer. Egentligen så ska man väl beställa en registreringsbesiktning får såna där saker, kostar några hundra. Men man kan ju chansa.

Senast redigerat av Marlboroman (2 januari 2013)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pim_Pim
2 januari 2013 ·

Kör in utan krok så får du se vad dom säger, har du tur så märker dom det inte. big_smile
Har hänt mig på ett flertal bilar..

Men vill man vara "laglig" så registrerar man ju om bilen..

Bazzzinga
2 januari 2013 · 113 Inlägg

Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
nixon89 klabbarpan
2 januari 2013 · 3 041 Inlägg

Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
henke_99 Offroad Racing
2 januari 2013 · 3 122 Inlägg

Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
henke_99 Offroad Racing
2 januari 2013 · 3 122 Inlägg

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Pim_Pim
2 januari 2013 ·

henke_99 skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Kanske ren lathet ?

Mycket smidigare att svetsa på en mutter än att demontera..

nixon89 klabbarpan
2 januari 2013 · 3 041 Inlägg

henke_99 skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Nä självklart finns det ingen vits med det. Men är endast ett smidigt sätt att snabbt lösa situationen:) latmans fix mao;) söger självklart inte att det är optimalt, bara en lösning då man slipper regga om.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Melin Trafikledare
2 januari 2013 · 563 Inlägg

henke_99 skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Vet att en del vill ha den kvar för att kunna använda ett cykelställ smidigt. Och är nästan hundra på att dom godkänner att man har kvar dragkroken, med en mutter på svetsad just för cykeltransport. Dock måste ju el kopplingen också sitta kvar så att man kan koppla in en bakljusramp smidigt.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Bazzzinga
2 januari 2013 · 113 Inlägg

henke_99 skrev:

Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Det står ingenting om kopplingsanordning i alla fall. Så då borde bilen inte ha krav på dragkrok? Lustigt dock att det sitter en adapter för inkoppling av sådan släpkontakt där dragkrokarna annars sitter.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
nixon89 klabbarpan
2 januari 2013 · 3 041 Inlägg

Bazzzinga skrev:

henke_99 skrev:

Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Det står ingenting om kopplingsanordning i alla fall. Så då borde bilen inte ha krav på dragkrok? Lustigt dock att det sitter en adapter för inkoppling av sådan släpkontakt där dragkrokarna annars sitter.

Antagligen är bilen omreggad sedan tidigare. Inte helt ovanligt att man kapar bort kroken och låter el odyl sitta kvar.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Lina-
2 januari 2013 · 1 213 Inlägg

Melin skrev:

henke_99 skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Vet att en del vill ha den kvar för att kunna använda ett cykelställ smidigt. Och är nästan hundra på att dom godkänner att man har kvar dragkroken, med en mutter på svetsad just för cykeltransport. Dock måste ju el kopplingen också sitta kvar så att man kan koppla in en bakljusramp smidigt.

Inte tillåtet att svetsa på en mutter.
Har bekanta som fick tvåa pga rosthål i dragkroksbalken, då det är olagligt att rostlaga dragkrokar då fick dom idén att kapa bort kulan & svetsa på en mutter för att kunna använda cykelstället. På efterkontrollen då vart en tvåa igen på muttern, gick inte heller regbesikta för att bara få det godkänt för ett cykelställ!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Vurtne DEVIL
2 januari 2013 · 1 171 Inlägg

Du kan regga "utan" dragkrok om du frågar på besiktningen, fick min bortreggad fast den sitter kvar, kostade dock 300kr extra.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Putteliten
2 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Leta upp en stor jädra mutter, sen svetsar du fast den uppe på dragkulan. Draget går inte att använda och SBP klagar inte...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2013 · 14 079 Inlägg

AndreMoberg skrev:
Hejsan, har ett hål i min dragkrok och tänkte därför skruva bort dragkroken.

Men till min fråga, hur mycket kostar det att reg besiktiga bilen till "icke" dragkrok? smile
Sen ska jag in på bilprovingen nu på Fredag, så tänkte höra med dom hur man går till väga när man vill reg besiktiga en bil om ingen snäll själv här kan tala om för mig hur jag kan göra ^^
Om det går att plocka bort dragkroken och säga direkt på bilprovningen att man vill reg besiktiga den?
Krånglig tråd, sorry! ;D

Mvh

Hur har det gått till att få hål i dragkroken? Du menar väl nån balk eller så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2013 · 14 079 Inlägg

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Ser ingen vits med det. Ser inte bra ut utan vill man inte använda dragkroken.......ta bort den istället. Tycker jag iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
FLindgren
2 januari 2013 · 5 089 Inlägg

Kostade 400kr när jag reggade om en bil utan dragkrok. Hade fått tvåa om att den var för rostig. Var inga bekymmer.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Putteliten
2 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Vettemannen skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Ser ingen vits med det. Ser inte bra ut utan vill man inte använda dragkroken.......ta bort den istället. Tycker jag iaf.

/Benny

Det är ju i och för sig sant, men är det en skitbil som man inte vill kosta på så mycket så kan man göra så. Då kostar det inget och man slipper ringa runt å strula.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang