Mäta abs givare volvo 850?


#1
17

2006-10-12 21:17

Misstänker att nån av abs givarna på min volvo 850 har gett upp hur mäter man och kollar om de funkar?

#2
151

2006-10-13 21:44

Eftersom ännu ingen annan svarat så gör jag ett försök. Under min tid som Volvomek på 80-90-talet så råkade jag aldrig ut för att det var problem med dessa. Dock, hade jag gjort det så hade jag kollat givarna med Ohm-meter. Vet dock inga värden. Hade även kollat upp kablaget och kanske speciellt elcentralen uppe vid torpedväggen/torkardiket på vänster sida så att inga kontaktstycken är lösa eller att kabelskor tryckts ut ur sina lägen. ABS-lampan ska lysa när du slår på tändningen, gör den det?
Kolla även om det ligger mycket smuts mellan "tänderna" på ABS-hjulen på naven. Gör rent isåfall. Detta kanske är nåt att börja med.

#3
17

2006-10-13 22:06

Man för tacka för att du tog dig tid. lampan lyser när jag slår på tändningen. ska ge mig på de där tipsen imorgon och så om man får nån ordning på det där.

#4
17

2006-10-15 21:34

Det skumma är att lampan börjar eller slutar inte lysa under färd. Om jag startar bilen och lampan lyser, lyser den tills jag stänger av den då kan den vara släkt igen då jag startar den nästa gång. Tacksam för svar!

_ralle_ Servicetekniker

#5
235 2

2006-10-17 18:58

Har du kollat kugkransarna som abs givaren sitter imot...kolla det händer ibland på 850 att kransarna släpper kolla noga fram i alla fall....dom sitter bara limmade. vet du var kransarna sitter?? sitter dom som dom ska så kan du mäta upp givaran men en ohm mätare du bara koplar isär kontaktstycket som sitter ute vid absgivaran o sen snurrar du hjulet. jag kan inga exakta värden tyvär som givaren ska ligga på men jag har för mig att det ska ligga runt 1000 ohm fast jag e inte säker kanske har jätte fel men jag kan kolla upp det vad dom ska ligga på.

Lycka till nu/// ralle


Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)

stilren personbilstekniker

#6
147

2006-10-17 20:22

Mäter man inte millivolt när man mäter abs givarna med multimeter? Om man ska göra det på riktigt sätt ska man mäta med ett osciloscåp (stavning!).

#7
17

2006-10-18 10:24

Fick fram en felkod nu. Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler. Och det säger mig ingenting sad

stilren personbilstekniker

#8
147

2006-10-18 19:02

PiKKo skrev:
Fick fram en felkod nu. Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler. Och det säger mig ingenting sad

Det är (ganska) lätt fixat smile Vet du vad den sitter till att börja med?
En silvrig klump(i motorutrymmet) med en massa bromsrör som går ut ifrån den. Någonstans ska det sitta ett kontaktstycke på den. Koppla bort det och mät om du får någon ström fram till att börja med. Skulle kunna tänka mig att kablen är gul, bara en gissning. Det svåraste är ju att klura ut vilken kabel det är som det ska komma ström ifrån.

Har du kollat säkringarna föresten?

När du väl har klurat ut vilken kabel det är, så får du följa den och kolla efter skador.
I värsta fall kan du dra en ny kabel, men utgå då från den ordinarie säkringen.

#9
2

2007-03-03 19:23

ABS-givaren är en hallgenerator

2-LEDAD GIVARE
Beskrivning: Den 2-ledade givaren består i huvudsak av ett hus, ett motstånd och en
reedkontakt. En reedkontakt är en liten glaskolv vari två tenntrådar finns
monterade. När trådarna påverkas av en magnet berör de varandra. Då
skapas en förbindelse mellan de två ledningarna som är förbundna med
reedkontakten. Motståndet finns till för att skydda mot överbelastning.
Användning: Den 2-ledade givaren används mest som hjulgivare eller arealbrytare
Färgkod: Blå = Signal
Brun = Jord
Felkällor: Som beskrivs ovan pågår en liten mekanisk rörelse när givaren arbetar. Det
betyder att givaren med tiden kan slitas ut.
Ett annat vanligt fel är att givarens kontramuttrar spänns för hårt (gäller
givare i mässingshus). Sker detta kan givarehuset (mässingen) vrida sig
och reed-kontaktens glaskolv knäckas vilket förstör givaren.
Felsökning: Använd en multimeter med genomgångstest:
Anslut instrumentets ledningar till givaren enligt bild och ställ detta på
genomgångstest (summer) eller ohm-mätning. Kontrollera att instrumentet
ger utslag (summerton eller 0,33 Kohm) när givaren påverkas av en
magnet. När magneten tas bort skall förbindelsen försvinna igen.
Magnetens polaritet (syd- eller nordpol) har ingen betydelse vi kontroll av 2-
ledad givare.

Se länken nedan. eftersom det finns olika varianter av hallgivare.

http://www.lh-agro.se/Broschyrer/Fels%C … givare.pdf


Jag har också fel på min -93 850 ABS lampan tänder efter ett tag, felkoderna från burken med dioder under huvens högra framkant, med sladdstumpen i hål 3 indikerar också ingen spänning till hydraulmotor samt felaktig signal från främre givare höger och vänster.

Det kanske är så att felsignalen om strämlös motor är ett följdfel?

/Bosse

#10
7 1

2007-03-03 19:53

Kan vara jordfel. Går ju in 2 rätt grova kablar i ABS boxen. Jorda om - kabeln så kanske det löser sig. Va så åt en annan jag känner.





Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon