2445
Sök

Varför är inte cylindervolymen exakt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 januari 2013
#21
torpis skrev:
Johan85 skrev:
torpis skrev:

?  Nu får du förklara.

allt under 2.3liter och sitter i en volvo är halvmesyr och räknas inte till volvo motor familjen smile

Okej, allt efter 1976 är fel då. Bra att veta...

...och den svenskaste av alla volvomaskiner, B16-B18...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 januari 2013
#22
Även mazdas 1.8L motor är på 1840cc.   Letar man delar till bilen i tyskland så är det enligt dom en 1.9L smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

772 Inlägg
6 januari 2013
#23
risodlarn skrev:
PoulZen skrev:
Det är bara ett uttryck för att beskriva lite hur stor motorvolym det handlar om, och orsaken till att de oftast avrundar är för att det är lättare att säga helt enkelt. Själva motorvolymen säger inte jätte mycket.

Till och med 1796cm³ är inte exakt så stor som din motor är, eftersom man bara räknar ut hur stort utrymmet blir där kolven rör sig från botten till toppen.
Man tar till exempel inte med eventuella hålrum eller utbuktningar i kolven, inte heller utrymmet där ventiler och tändstift sitter.

Sant, fast nu handlade det snarare om varför de inte avrundar.

Nu förstår jag inte vad du menar?
De avrundar oftast, förutom i regbeviset där det ska stå hur stor motorvolymen är.

5 111 Inlägg
6 januari 2013
#24
Finns många länder där bilarna beskattas efter cylindervolym. Om bilar till exempel har en viss skatt mellan 1900 och 1999 cc, blir högre mellan 2000 och 2099 cc, osv, så är ju en motor på 1999 cc fördelaktigare än en på 2001 cc, utan att man som förare märker någon skillnad.


Evildan
6 januari 2013
#25
caromania skrev:
torpis skrev:
Johan85 skrev:
allt under 2.3liter och sitter i en volvo är halvmesyr och räknas inte till volvo motor familjen smile

Okej, allt efter 1976 är fel då. Bra att veta...

...och den svenskaste av alla volvomaskiner, B16-B18...

fortsätter lite, B4B, B14A, B20 samt den för volvo då moderna banbrytande B21 -75.
men allt 4cylindrigt innan B23 anlände är tydligen halvmesyrer roll
Undrar huruvida B30 anses vara en "riktig motor" eller är även den en halvmesyr?
Senast redigerat av Evildan (6 januari 2013)

5 111 Inlägg
6 januari 2013
#26
B30 är ju på nästan 3 liter och bör vara godkänd. wink
Senast redigerat av Volvo544special65 (6 januari 2013)


2 751 Inlägg
6 januari 2013
#27
Evildan skrev:
Johan85 skrev:
nästan bara volvo som har mer cylindervolym än vad det står smile

BMW är även dom mkt flitiga på det.
BMW 315 hade 1.6liter
BMW 316 fanns med både 1.6 och 1.8liter.
BMW 118d har en 2.0diesel.
BMW 540/740

SAAB 9-3ss 1.8t är en "nedtrimmad" 2liter.
osv...
Finns många fler tillverkare som gjort likadant men ids inte lista upp alla.

Bmw's modellbeteckning har inget att göra med motorvolymen, 335i och 535i har ju inte 3.5l motorer. Likaså nya F10 & F30 har ju 2.0T ända upp till 328,528 har jag för mig.

Who Djaa bless no man curse

VD Hammar
613 Inlägg
6 januari 2013
#28
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
Johan85 skrev:
nästan bara volvo som har mer cylindervolym än vad det står smile

BMW är även dom mkt flitiga på det.
BMW 315 hade 1.6liter
BMW 316 fanns med både 1.6 och 1.8liter.
BMW 118d har en 2.0diesel.
BMW 540/740

SAAB 9-3ss 1.8t är en "nedtrimmad" 2liter.
osv...
Finns många fler tillverkare som gjort likadant men ids inte lista upp alla.

Bmw's modellbeteckning har inget att göra med motorvolymen, 335i och 535i har ju inte 3.5l motorer. Likaså nya F10 & F30 har ju 2.0T ända upp till 328,528 har jag för mig.

dem äldre motorerna måste ju ändå gälla 535i 3.5l 6a
men håller med dig om dem nyare

Opels 2.4 är på 2410 får alltså inte vara med i rallycrossens serie 2400cc
därför dem inte är lika vanliga som volvos 2.3l motorer men har lika mycket potential

MVH Johan

577 Inlägg
6 januari 2013
#29
PoulZen skrev:
risodlarn skrev:
PoulZen skrev:
Det är bara ett uttryck för att beskriva lite hur stor motorvolym det handlar om, och orsaken till att de oftast avrundar är för att det är lättare att säga helt enkelt. Själva motorvolymen säger inte jätte mycket.

Till och med 1796cm³ är inte exakt så stor som din motor är, eftersom man bara räknar ut hur stort utrymmet blir där kolven rör sig från botten till toppen.
Man tar till exempel inte med eventuella hålrum eller utbuktningar i kolven, inte heller utrymmet där ventiler och tändstift sitter.

Sant, fast nu handlade det snarare om varför de inte avrundar.

Nu förstår jag inte vad du menar?
De avrundar oftast, förutom i regbeviset där det ska stå hur stor motorvolymen är.

Ja frågan var ju varför volymen var 1796 istället för 1800. Alltså inte avrundad.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Evildan
6 januari 2013
#30
opela skrev:
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
BMW är även dom mkt flitiga på det.
BMW 315 hade 1.6liter
BMW 316 fanns med både 1.6 och 1.8liter.
BMW 118d har en 2.0diesel.
BMW 540/740

SAAB 9-3ss 1.8t är en "nedtrimmad" 2liter.
osv...
Finns många fler tillverkare som gjort likadant men ids inte lista upp alla.

Bmw's modellbeteckning har inget att göra med motorvolymen, 335i och 535i har ju inte 3.5l motorer. Likaså nya F10 & F30 har ju 2.0T ända upp till 328,528 har jag för mig.

dem äldre motorerna måste ju ändå gälla 535i 3.5l 6a
men håller med dig om dem nyare

Opels 2.4 är på 2410 får alltså inte vara med i rallycrossens serie 2400cc
därför dem inte är lika vanliga som volvos 2.3l motorer men har lika mycket potential

nyckelorden i min text var fanns och hade...
E34
520 2.0
525 2.5
530 3.0
535 3.5
540 4.0
så jo, det stämde ganska bra förut.
nu är det mera inarbetade för kunden bekanta siffror som används, MB gör desvärre likadant numera
C180 1.8
C200 1.8
C250 1.8
suck, ingen ordning längre roll

W123 däremot då stämmer det rakt över
W126 och W/S210 likaså.

Nog om detta big_smile
Senast redigerat av Evildan (6 januari 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2013
#31
Evildan skrev:
suck, ingen ordning längre

Nog om detta big_smile

Det är rörigare, men samtidigt ganska trevligt för oss som trimmar. BMW 325d, 330d samt 335d har exakt samma motor i grunden. Man kan alltså köpa den billigare 325 men ändå komma upp i rejäla effekter. (jo 335 har dubbelturbo, men motorn är i botten samma)

Att köpa en 325 och få hela 3 liters motor känns liksom bättre än att köpa 335 och bara får 3 liter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evildan
6 januari 2013
#32
torpis skrev:
Evildan skrev:
suck, ingen ordning längre

Nog om detta big_smile

Det är rörigare, men samtidigt ganska trevligt för oss som trimmar. BMW 325d, 330d samt 335d har exakt samma motor i grunden. Man kan alltså köpa den billigare 325 men ändå komma upp i rejäla effekter. (jo 335 har dubbelturbo, men motorn är i botten samma)

Att köpa en 325 och få hela 3 liters motor känns liksom bättre än att köpa 335 och bara får 3 liter.

Absolut, precis som att köpa sig en C180 och byta styrsystem och vips har man en C250 motor.
Kompisen åker X6 4.0, direkt drog jag paralleller med 400cdi och tänkte givetvis V8 4liter och ett herrejävlar med vrid, men "bara" en rak6a på 3l men ändock ett herrejävlar med vrid.
Senast redigerat av Evildan (6 januari 2013)


Sök