Förbjud "blondin" ?

civic Naturally Aspiranted
13 oktober 2006 · 543 Inlägg

Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

sveddan
13 oktober 2006 · 1 453 Inlägg

civic skrev:
Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

Nja, det där med negerboll och vitlök håller jag inte med om att det är samma sak eftersom ordet "neger" från början användes av vita slavdrivare i USAs sydstater som ett slagord. Vitlöken är ju vit - inte så konstigt att den döpts därefter. Samtidigt måste jag erkänna att jag säger negerboll och inte chokladboll, men det säger jag inte för att vara elak utan snarare för att man är uppvuxen med det uttrycket.

chrizz Administratör
13 oktober 2006 · 11 783 Inlägg

"Den tjejen" är SSU-basen Anna Sjödin, inte vem som helst alltså (jag menar inte att fallet ska dömmas annorlunda alltså, utan vill bara påpeka det =)

Jag tror för övrigt inte att ordets antydan på hårfärgen har den avgörande betydelse om det ska anses kränkande eller inte, utan vad det faktiskt syftar på; nämnligen att han är invandrare...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jonesono Personal- och beteendevetare
13 oktober 2006 · 1 082 Inlägg

sveddan skrev:

civic skrev:
Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

Nja, det där med negerboll och vitlök håller jag inte med om att det är samma sak eftersom ordet "neger" från början användes av vita slavdrivare i USAs sydstater som ett slagord. Vitlöken är ju vit - inte så konstigt att den döpts därefter. Samtidigt måste jag erkänna att jag säger negerboll och inte chokladboll, men det säger jag inte för att vara elak utan snarare för att man är uppvuxen med det uttrycket.

Vad är det som säger att du helt enkelt inte kan ändra dig? Du beskriver ju själv historien bakom själsordet.. gör då rätt för dig och ändra dig. Bara för att man är uppvuxen med att säga "negerboll" behöver inte betyda att man i fortsättningen måste göra det, eftersom det just ÄR ett själsord! Att likställa vitlök med "negerboll" är i min mening korkat, eller så är man helt enkelt väldigt dåligt påläst om vad ordet "neger" egentligen har för historisk betydelse.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
13 oktober 2006 · 1 082 Inlägg

civic skrev:
Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

Motsvarigheten till blondin är brunett och inte "svartskalle".
Blondin syftar till hårfärgen.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
mr_loffe
13 oktober 2006 · 272 Inlägg

jonesono skrev:

sveddan skrev:

civic skrev:
Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

Nja, det där med negerboll och vitlök håller jag inte med om att det är samma sak eftersom ordet "neger" från början användes av vita slavdrivare i USAs sydstater som ett slagord. Vitlöken är ju vit - inte så konstigt att den döpts därefter. Samtidigt måste jag erkänna att jag säger negerboll och inte chokladboll, men det säger jag inte för att vara elak utan snarare för att man är uppvuxen med det uttrycket.

Vad är det som säger att du helt enkelt inte kan ändra dig? Du beskriver ju själv historien bakom själsordet.. gör då rätt för dig och ändra dig. Bara för att man är uppvuxen med att säga "negerboll" behöver inte betyda att man i fortsättningen måste göra det, eftersom det just ÄR ett själsord! Att likställa vitlök med "negerboll" är i min mening korkat, eller så är man helt enkelt väldigt dåligt påläst om vad ordet "neger" egentligen har för historisk betydelse.

Neger kommer från Spanskan och betyder svart. Så varför inte säga neger. Det amerikanska skällsorded heter "Nigger" och är något helt annat. Jag säger iaf negerboll och det ÄR INGET skällsord.

Dessutom menar man ju inte någon person om man säger Negerboll utan menar den där goda bakelsen man stoppar i munnen och fattar inte varför folk tar åt sig om sånt.. Men i vårt samhälle vågar man knappt säga ordet svart för att invandrare ska ta åt sig! Och för att kallas rasist behöver man bara andas något. Någon kommer säkert tycka att mitt inlägg är rasistiskt med. Vilket jag tycekr både är sorgligt och onödigt..

Nä jag säger väx upp!

Senast redigerat av mr_loffe (13 oktober 2006)

civic Naturally Aspiranted
13 oktober 2006 · 543 Inlägg

Anledning till att jag la till "negerboll-vitlök" saken var att jag såg det på en bil här på garaget.

Jag säger själv negerboll och ser inget konstigt med det.

Chrizz: Jag visste inte vad hon hette bara smile bara det att hon var mer eller mindre känd.

Döm inte mig för å va dum, jag skrev ju bara som det stod i tidningen (värmlands folkblad) smile

jonesono Personal- och beteendevetare
13 oktober 2006 · 1 082 Inlägg

mr_loffe skrev:

jonesono skrev:

sveddan skrev:

Nja, det där med negerboll och vitlök håller jag inte med om att det är samma sak eftersom ordet "neger" från början användes av vita slavdrivare i USAs sydstater som ett slagord. Vitlöken är ju vit - inte så konstigt att den döpts därefter. Samtidigt måste jag erkänna att jag säger negerboll och inte chokladboll, men det säger jag inte för att vara elak utan snarare för att man är uppvuxen med det uttrycket.

Vad är det som säger att du helt enkelt inte kan ändra dig? Du beskriver ju själv historien bakom själsordet.. gör då rätt för dig och ändra dig. Bara för att man är uppvuxen med att säga "negerboll" behöver inte betyda att man i fortsättningen måste göra det, eftersom det just ÄR ett själsord! Att likställa vitlök med "negerboll" är i min mening korkat, eller så är man helt enkelt väldigt dåligt påläst om vad ordet "neger" egentligen har för historisk betydelse.

Neger kommer från Spanskan och betyder svart. Så varför inte säga neger. Det amerikanska skällsorded heter "Nigger" och är något helt annat. Jag säger iaf negerboll och det ÄR INGET skällsord.

Dessutom menar man ju inte någon person om man säger Negerboll utan menar den där goda bakelsen man stoppar i munnen och fattar inte varför folk tar åt sig om sånt.. Men i vårt samhälle vågar man knappt säga ordet svart för att invandrare ska ta åt sig! Och för att kallas rasist behöver man bara andas något. Någon kommer säkert tycka att mitt inlägg är rasistiskt med. Vilket jag tycekr både är sorgligt och onödigt..

Nä jag säger väx upp!

Men det beror fortfarande på i vilka sammanhang ordet har används som avgör dess betydelse. Det finns olika klang på ord och en del ord kan man välja bort att använda.. samma sätt som man kan välja att vara trångsynt eller inte. Varför blir man kallad för rasist för att "man andas något"?
Har du blivit kallad det själv.. av någon särskild anledning? Jag tror inte att ordet svart tas lika illa upp, som ordet "neger", just för att det har olika klang och bakgrund. Varför kan du bara inte säga chokladboll istället? Det är en boll gjord av choklad (bland annat)...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
13 oktober 2006 · 277 Inlägg

jag tycker bara allt är så löjligt..negerboll är i princip samma som att säga vitlök..inget rasistisk för fem öre!!allt är bara ett slang ord + att det är gammalt.å vem säger inte negerboll?
och förbjuda blondin e bara onödigt..det är ju bara en hårfärg, så ge er

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
camaro67 Meister
13 oktober 2006 · 6 763 Inlägg

Negerboll = ätbart, Vitlök = ätbart! negerboll är absolut inte rasistiskt, men om de skulle vara de så är vitlök de också. som tidigare är sagt så betyder neger svart! sedan har vi ju swartskopf företaget som gör hårprodukter? swartzkopf betyder svartskalle på tyska.. de sägs i reklamerna på tv. ingen som har reagerat på de? jag tycker de är löjligt..

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
13 oktober 2006 · 701 Inlägg

Ska vi förbjuda finska pinnar också?

Shorty666
13 oktober 2006 · 362 Inlägg

När ja va Liten... ööö d.v.s. en decimeter kortare än ja e nu...  big_smile
Jeje... när ja va typ 10 år eller så, då hette de Neger, Negerboll, man spelade Nigger på skolgården osv.osv.osv. De var helt enkelt så man sa då... fattar inte allt j-a gnäll?!??
Tycker inte Neger e ett fult ord eller slagord eller så...
Ja anser bara att Folk Gnäller FÖR mycke i vårat Banan formade land...

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Tega Yrkesförare
13 oktober 2006 · 1 073 Inlägg

Sluta me allt jävla trams o gnäll. Säger som en av föregående talare: väx upp.

Länge leve negerbollen!

Senast redigerat av Tega (13 oktober 2006)

MilleN
13 oktober 2006 · 9 108 Inlägg

Jag säger niggerboll. wink

Klart inte blondin ska förbjudas.. Svartskalle är ju ett skällsord, säger man däremot blondinhora eller nåt annat kränkande så är det mer samma grej.

Svartskallar/negerbollar tar väl åt sig mer helt enkelt. Eller så är det så att det är så jääävla farligt att verka 'rasistisk' i det här landet så alla är så rädda för att förknippas med det. Man är ju t.ex. rasist om man har en svensk flagga när vi faktiskt bor i Sverige osv. Sjukt och sanslöst löjligt.


Edit: Tycker det är skönt att hon dömdes, och sjukt att hon vill sitta kvar på sin post, när hon suttit och ljugit i rätten och sagt att hon aldrig sa svartskalle till vakten.. PINSAMT, ANNA!

Senast redigerat av MilleN (13 oktober 2006)

Germax
13 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Svartskalle ser jag som ett skällsord, blondin ser jag inte som ett skällsord, blondin är ju förfan en beteckning på en blond människa, jävla korkad jämförelse. Bimbo kanske är mer laddat, inte för att jag tycker de ska förbjudas häller för den delen!=P

C-line
13 oktober 2006 · 76 Inlägg

civic skrev:
Läste i tidningen här om dagen om den tjejen som kallat en krog vakt för "svartskalle":

"X har kallat en krogvakt för "Svartskalle", borde man inte förbjuda "blondin" då också?

Egentligen är det ju samma sak anser jag.
Haha, samma som det med "negerboll - vitlök" .

Vad tycker ni, ska vi förbjuda "blondin" ? wink

Jag personligen reagerar jag bara på tonen hos folk när de säger blondin.
Vissa kan ju få det att låta nedlåtande å då reagerar man ju. hmm
Själva ordet är ju inget skällsord...

Men om en svarthårig man kallar mig blondin är det inte mer än rätt att jag säger svartskalle till honom!!!

Senast redigerat av C-line (13 oktober 2006)

The Price I pay, For the Games I play, BITCH!
niclas_swe bitter besserwisser
13 oktober 2006 · 644 Inlägg

"svenne" då det är ju helt ok att säga även om det menas som ett skällsord.. blir så jävla trött på det fega Sverige. man får inte göra si eller så men om de som man skulle gjort det mot gör det mot oss så är det helt ok..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
13 oktober 2006 · 277 Inlägg

jag tycker vi ska skita i det här nu...negerboll är en negerboll och vitlök är en vitlök..punkt slut
ska man tracka på folk så är blondin en skitsak enligt mej..och om en invandrare tar illa upp så kan han kolla en uppslagsbok istället..där står det klart å tydligt!! lika så blatte,det står att det är kackelacka elr skadedjur// ha d..

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Nasty Heavy Metal N' Horsepower
13 oktober 2006 · 174 Inlägg

självklart heter det negerboll smile
vissa tyckte ju att glassen nogger black hade ett rasistiskt namn...störtlöjligt.

känns som att det pågår nån tävling i vem som kan framstå som den allra mest neutrale, tolerante och omtänksamma personen i Sverige. klimax var ju det där jävla oll*net i som tyckte att Sverige skulle bojkotta fotbolls VM pga prostitionen i tyskland. patetisk snubbe.

Senast redigerat av Nasty (13 oktober 2006)

Alla kan köra fort rakt fram...
Maizer
14 oktober 2006 ·

"Om en svarthårig kallar mig blondin kallar jag han självklart svartskalle" eller nåt sånt, snälla IQ kokong där eller? haha nu fick jag mig ett skratt.. intelligensen är nog inte för hög hos mångs Gorgare tyvärr..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang