Renovering och ombyggnad av min volvo 242 m5

Volvo 242 med s38b36 Turbo! Byggd från grunden med det mesta. Är typ klar, bara massa småfix som man får rätta till ;) Mycket mos och byggd för att kunna drifta med. Projektet som spårade ur i massor :P
  • 409 Följare
  • 272 374 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 mars 2016
andreasgustavsson
21 november 2013 · 819 Inlägg

Kellgren skrev:
Vad tar du för en sån spak? Kan du skära ut text i skaftet också?

Inte jag som skär ut dem, fick min utskuren gratis smile men kan säkert få utskuret för 200..
text är inga bekymmer, om inte annat kan jag fräsa ut text

Jag är också intresserad om det går att lösa! Två stycken eventuellt! smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Kellgren
22 november 2013 · 279 Inlägg

andreasgustavsson skrev:

Kellgren skrev:
Vad tar du för en sån spak? Kan du skära ut text i skaftet också?

Inte jag som skär ut dem, fick min utskuren gratis :) men kan säkert få utskuret för 200..
text är inga bekymmer, om inte annat kan jag fräsa ut text

Jag är också intresserad om det går att lösa! Två stycken eventuellt! :)

Ska dubbelkolla med han som skär ut åt mig om han kan tänka sig att skära ut mer för en billig slant.. hör av mig ang detta när jag kollat

mvh

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
D_Carlsson Bonntrimmare
23 november 2013 · 620 Inlägg

Fan vad najs big_smile

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Kellgren
28 november 2013 · 279 Inlägg

Då har man fixat bromsar på bilen plus att jag fått min handbroms på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-9e94ad56ecf3d21cea8fdd612488540c.jpg
Ska skicka med lite grejer på anodisering om en månad ca.. tänkte då skicka med min svarvade lilla växelspak smile färgerna jag har att välja på är natur, blå, röd, grön, svart och gul. Vilken färg ska man köra på? är lite sugen på att köra på gult smile Har ju lite gula inslag på stolarna plus att bältena jag beställt är röda och gula.

Några bilder på min dragning av rör

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-d2c4751c445f7236d56d2885152d6ad1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-36fab98f917b91787c0b8eed19e48853.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-7cd2eaf54efb2002e9d7e87630442d5b.jpg

Mitt block är nu också tvättat och klart för att köras iväg på borrning smile ska se om jag inte hinner detta i början på nästa vecka. Dörrarna går sakta men säkert framåt dem med big_smile
Väntar fortfarande på min huv och bagagelucka men har nu fått en förklaring varför det tar sådan tid.. företaget jag beställde ifrån som hade en så bra rabatt mm visade sig att dem inte betalat rp glasfiber sad var tvungen att ringa rp för att få reda på detta.. så nu är det betalt och på gång smile men ringer jag det andra pucko företaget så påstår dem att det är lång leverans tid mm.. nästa gång kanske dem ska nämna att man ska förskotts betala och hålla sig till sanningen så hade detta aldrig hänt! Grymt besviken på detta företag, efter så många chanser så sumpar dem det igen.

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
St3v3
28 november 2013 · 358 Inlägg

Blir grymt! smile

Ska du göra andra fästen till bromsrören/slangarna? Tror inte buntbant brukar bli godkänt

Kellgren
29 november 2013 · 279 Inlägg

St3v3 skrev:
Blir grymt! smile

Ska du göra andra fästen till bromsrören/slangarna? Tror inte buntbant brukar bli godkänt

Tackar!

Hade inte tänkt så långt faktiskt tongue
ska ta och göra mig fästen ikväll smile tack så mycket

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Nygardh
29 november 2013 · 1 314 Inlägg

Kanske står längre bak i tråden men frågar ändå, hur har du gjort med den hydrauliska handbromsen? Har du kopplat in den på befintligt bromssystem med backventil osv eller hur har du gjort och hur har du kopplat isåfall? smile

Riktigt grymt bygge annars!

// Martin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Kellgren
29 november 2013 · 279 Inlägg

Gjort om gjort bättre wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-2b3e8dadef9af8322f458f8693f990c6.jpg

Ska se om jag inte kan få dit tanken med tankrör imorgon smile
Så kan man börja dra lite bränsle ledningar inom kort

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Kellgren
29 november 2013 · 279 Inlägg

RallyMartin skrev:
Kanske står längre bak i tråden men frågar ändå, hur har du gjort med den hydrauliska handbromsen? Har du kopplat in den på befintligt bromssystem med backventil osv eller hur har du gjort och hur har du kopplat isåfall? smile

Riktigt grymt bygge annars!

// Martin

Har dragit en krets bakåt via handbromsen, ingen backventil.
Visst kommer det att kännas i bromspedalen när man drar handbromsen men vad ofta använder man båda samtidigt tongue
Har kört 2 andra bilar med handbromsen på samma sätt.. inga bekymmer alls smile

Tack tack

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Nygardh
29 november 2013 · 1 314 Inlägg

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:
Kanske står längre bak i tråden men frågar ändå, hur har du gjort med den hydrauliska handbromsen? Har du kopplat in den på befintligt bromssystem med backventil osv eller hur har du gjort och hur har du kopplat isåfall? smile

Riktigt grymt bygge annars!

// Martin

Har dragit en krets bakåt via handbromsen, ingen backventil.
Visst kommer det att kännas i bromspedalen när man drar handbromsen men vad ofta använder man båda samtidigt tongue
Har kört 2 andra bilar med handbromsen på samma sätt.. inga bekymmer alls smile

Tack tack

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Kellgren
29 november 2013 · 279 Inlägg

RallyMartin skrev:

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:
Kanske står längre bak i tråden men frågar ändå, hur har du gjort med den hydrauliska handbromsen? Har du kopplat in den på befintligt bromssystem med backventil osv eller hur har du gjort och hur har du kopplat isåfall? smile

Riktigt grymt bygge annars!

// Martin

Har dragit en krets bakåt via handbromsen, ingen backventil.
Visst kommer det att kännas i bromspedalen när man drar handbromsen men vad ofta använder man båda samtidigt tongue
Har kört 2 andra bilar med handbromsen på samma sätt.. inga bekymmer alls smile

Tack tack

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
St3v3
29 november 2013 · 358 Inlägg

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:

Kellgren skrev:

Har dragit en krets bakåt via handbromsen, ingen backventil.
Visst kommer det att kännas i bromspedalen när man drar handbromsen men vad ofta använder man båda samtidigt tongue
Har kört 2 andra bilar med handbromsen på samma sätt.. inga bekymmer alls smile

Tack tack

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Det är ju lite dumt att göra så, då får man ju bara en krets på hela bilen och det kan bli lite dumt om det blir hål nånstans
Bättre att göra om totalt så en krets går på framhjulen och en krets går på bakhjulen

Kellgren
29 november 2013 · 279 Inlägg

St3v3 skrev:

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Det är ju lite dumt att göra så, då får man ju bara en krets på hela bilen och det kan bli lite dumt om det blir hål nånstans
Bättre att göra om totalt så en krets går på framhjulen och en krets går på bakhjulen

Man har ju fortfarande en krets fram.. så skulle det hända något så kommer ju bilen alltid bromsa på minst 1 hjul iaf wink är ju bara kretsen som går bak man skarvar ihop

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Nygardh
29 november 2013 · 1 314 Inlägg

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:

Kellgren skrev:

Har dragit en krets bakåt via handbromsen, ingen backventil.
Visst kommer det att kännas i bromspedalen när man drar handbromsen men vad ofta använder man båda samtidigt tongue
Har kört 2 andra bilar med handbromsen på samma sätt.. inga bekymmer alls smile

Tack tack

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Okej så när du bromsar med fotbromsen så tar bromsvätskan vägen genom handbromsen och bromsar bakhjulen och när du drar handbromsen så tar den vätska från original behållare och bromsar bakhjulen? wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
St3v3
30 november 2013 · 358 Inlägg

Kellgren skrev:

St3v3 skrev:

Kellgren skrev:

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Det är ju lite dumt att göra så, då får man ju bara en krets på hela bilen och det kan bli lite dumt om det blir hål nånstans
Bättre att göra om totalt så en krets går på framhjulen och en krets går på bakhjulen

Man har ju fortfarande en krets fram.. så skulle det hända något så kommer ju bilen alltid bromsa på minst 1 hjul iaf wink är ju bara kretsen som går bak man skarvar ihop

Har du verkligen det? En krets går på båda fram och ena sidan bak, och andra kretsen går på båda fram och andra sidan bak...skarvar du ihop dom bakre kretsarna med varann så är ju båda kretsarna ihopkopplade och då har du bara en krets

Kellgren
30 november 2013 · 279 Inlägg

RallyMartin skrev:

Kellgren skrev:

RallyMartin skrev:

Aha okej så du har bara skarvat ihop handbromsen med bromsledningarna som går till bakre oken då? Har du kopplat på den kretsen på huvudbromscylindern då också eller har du en separat behållare till handbromsen? Du får ursäkta om jag ställer mycket frågor men är bara nyfiken för ska nämligen själv bygga hydraulisk handbroms på min wink

japp det har jag.. du har säkert 2st ledningar som går bakåt på din bil, använd då ett t-kors så dem går ihop till en före handbromsen och sen ett t-kors igen efter handbromsen som du drar vidare till dina ok. Har ingen separat behållare utan använder mig av orginal på huvudbromscylindern

Okej så när du bromsar med fotbromsen så tar bromsvätskan vägen genom handbromsen och bromsar bakhjulen och när du drar handbromsen så tar den vätska från original behållare och bromsar bakhjulen? wink

japp smile

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Kellgren
30 november 2013 · 279 Inlägg

St3v3 skrev:

Kellgren skrev:

St3v3 skrev:

Det är ju lite dumt att göra så, då får man ju bara en krets på hela bilen och det kan bli lite dumt om det blir hål nånstans
Bättre att göra om totalt så en krets går på framhjulen och en krets går på bakhjulen

Man har ju fortfarande en krets fram.. så skulle det hända något så kommer ju bilen alltid bromsa på minst 1 hjul iaf wink är ju bara kretsen som går bak man skarvar ihop

Har du verkligen det? En krets går på båda fram och ena sidan bak, och andra kretsen går på båda fram och andra sidan bak...skarvar du ihop dom bakre kretsarna med varann så är ju båda kretsarna ihopkopplade och då har du bara en krets

Så är det kanske, då är inte t-kors nått att rekommendera isf smile själv så pluggade jag en utgång bak på fördelningsventilen så kommer ha broms på minst ett hjul iaf wink

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Kellgren
3 december 2013 · 279 Inlägg

Då är blocket på borrning! så med lite tur så kan jag kanske få ihop motorn under januari big_smile

Fick även en julklapp av tomten idag.. så att jag har att göra under tiden smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-6c02db22a20ed7d19ccae04e9a2da962.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181048/181048-d10e804f5ed03b09989a081450baf420.jpg

Bara lagt i bältena på bilden, ska ta och gör några nya fästen mm..
Sen får man se hur man löser fästen till huv och bagage låsen.. börjar inte med det för ens plasten kommit

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
MhGren Bubblameck
4 december 2013 · 232 Inlägg

Så jävla snyggt alltihop! Bra jobbat! smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960
Cappen Pirat
6 december 2013 · 159 Inlägg

kommer bli grymt när den är klar.. smile

Korkad sökfunktion?!
Nej då, själva sökfunktionen är väldigt bra, men i detta fall har den en rejäl brist tyvärr.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang