Ett riktigt härligt slut steg!!!

Drönirettab
18 januari 2013 · 21 761 Inlägg

skodaking skrev:
jag har en GAS Alpha 212 2x12tum låda och ett kenwood KAC-2404S 4 kanaligt jag driver basarna och 6.9 på hatthyllan med steget. men jag känner att jag vill ha mer tryck i basen vist är det ett nytt steg till basen jag ska sikta på?

Vilken kupetyp har du, kombi eller halvkombi eller sedan?

Har du sedankupe så brukar det vara svårt att få in trycket med fabriksbyggda lådor eftersom man inte kan sätta lådorna tillräckligt tätt mot ryggstödet och låta porten spela in i kupen genom tex skidlucka. Är det på det viset så hjälper kanske inte ett kraftigare slutsteg så mycket som du har tänkt dig. smile

Slutsteget från Biltema verkar ju ha någorlunda "vettiga" effektspecar i förhållande till priset, men eftersom jag inte har testat steget så kan jag inte ge råd om ljudkvaliteten.

Jag tycker inte att du bör kolla efter kondingar. Det som gäller i första hand är bra batteri med tillhörande kablar, bra fungerande generator med tillhörande kablar och rätt dimensionerade strömförsörjningskablar till steget.

davidklang
18 januari 2013 · 908 Inlägg

Jbl gto 7001  kör ja med. Riktigt nöjd

Toddemannen
18 januari 2013 · 664 Inlägg

Kör på SPL 800.1 steget det är riktigt bra och inte svindyrt heller för den delen smile

Mack Forum- och sitemoderator
18 januari 2013 · 26 155 Inlägg

Emilius skrev:

Mack skrev:

Mestred skrev:

konden stabiliserar ingående ström det blir mer kontrolerat ljud och mindre störningar det är samma med kablar om du har en 10mm kabel så kan ju den bara skicka igenom en viss watt men har du större kablar och en kond så stabiliserar den strömen rätt och det är inte svårt för strömen att ta sig igenom

Ett bra batteri med uppgraderade kablar räcker väldigt långt innan man måste uppgradera.

Det är nog ingen ide..

10mm kabel kan bara skicka genom en viss watt? Har du 10mm till ett slutsteg på 1000 watt så går säkringen alternativt kablarna brinner upp om du inte har en säkring.

Jag menade bara att ett vettigt batteri och bra kablar till detta räcker längre än vad man tror.
Rättar mig dock efter din information såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Emilius Avstängd
19 januari 2013 · 1 714 Inlägg

Mack skrev:

Emilius skrev:

Mack skrev:

Ett bra batteri med uppgraderade kablar räcker väldigt långt innan man måste uppgradera.

Det är nog ingen ide..

10mm kabel kan bara skicka genom en viss watt? Har du 10mm till ett slutsteg på 1000 watt så går säkringen alternativt kablarna brinner upp om du inte har en säkring.

Jag menade bara att ett vettigt batteri och bra kablar till detta räcker längre än vad man tror.
Rättar mig dock efter din information såklart.

Jo, det enda jag skrev till dig var att "det är ingen ide" menandes att det är dumt att slösa tid på att övertyga denne killen om vad som är rätt och fel, tror inte det når fram riktigt.

Resten var riktat till killen med slut steg.

Mack Forum- och sitemoderator
19 januari 2013 · 26 155 Inlägg

Emilius skrev:

Mack skrev:

Emilius skrev:

Det är nog ingen ide..

10mm kabel kan bara skicka genom en viss watt? Har du 10mm till ett slutsteg på 1000 watt så går säkringen alternativt kablarna brinner upp om du inte har en säkring.

Jag menade bara att ett vettigt batteri och bra kablar till detta räcker längre än vad man tror.
Rättar mig dock efter din information såklart.

Jo, det enda jag skrev till dig var att "det är ingen ide" menandes att det är dumt att slösa tid på att övertyga denne killen om vad som är rätt och fel, tror inte det når fram riktigt.

Resten var riktat till killen med slut steg.

Ok, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2013 · 7 232 Inlägg

kicker warhorse hade ja kört på

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Emilius Avstängd
19 januari 2013 · 1 714 Inlägg

CHEEVA skrev:
kicker warhorse hade ja kört på

Bara du har 15mm2 kablar och inte 10mm2.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2013 · 7 232 Inlägg

8mm2 räcker gott och väl tro mig jag vet.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jockejansson
19 januari 2013 · 37 Inlägg

8mm2 räcker alldeles utmärkt till ett 1500w steg. Förutsatt den inte är längre än ca 0,5m)
Beräknat på effekt: 1500w /batterispänning: 14volt / ström:107 ampere

Senast redigerat av jockejansson (19 januari 2013)

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
Tokken Team dBakuten
25 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Mestred skrev:
nej nej kondensatorn ska man ha om man vill ha bättre ljud och bättre stabilitet

Wow.. vad baserar du det på. IDAG då.. och inte för 10-15 år sen.

Älskar dessa kondensatordiskussioner, folk vet verkligen ALLT när det gäller kondensatorer.
Så utbilda mig nu.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Putte1
25 januari 2013 · 559 Inlägg

CHEEVA skrev:
8mm2 räcker gott och väl tro mig jag vet.

För klen strömkabel samt dålig jord resulterar bara i dåligt presterande steg.
Om man nu lägger en massa pengar på steg och basar varför kan man inte tänka till lite då och gå upp i strömarea på kabeln. Läser överallt om att det går fint med klen strömkabel till strömstarka steg, man blir ju gråtfärdig..._). Grövre kabel minskar risken för att steget ska bli överhettat pga dålig kontakt som i sin tur resulterar i trasigt slutsteg. Klena strömkablar samt jord kablar gör precis motsatsen. END OF STORY!

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 januari 2013 · 8 744 Inlägg

jockejansson skrev:
8mm2 räcker alldeles utmärkt till ett 1500w steg. Förutsatt den inte är längre än ca 0,5m)
Beräknat på effekt: 1500w /batterispänning: 14volt / ström:107 ampere

Den uträkningen stämmer dock rätt dåligt, till att börja med så krävs det en rätt stadig batteribank för att hålla 14V vid 100A, så en vettigare siffra är runt 13V förutsatt att man har en sjyst generator. Sen har du missat att steget inte är 100% effektivt, snarare runt 50-85% beroende på steg. Så i verkligheten drar ett 1500W närmare 150A på full mutter, och då börjar 8mm2 kabeln gå väldigt varmt när den ligger undangömd i en bil. Minst 20mm2 skulle då jag vilja se vid dom strömmarna, men ska man gå efter vad kabeln får säkras av med så är det 35mm2 som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 232 Inlägg

Putte1 skrev:

CHEEVA skrev:
8mm2 räcker gott och väl tro mig jag vet.

För klen strömkabel samt dålig jord resulterar bara i dåligt presterande steg.
Om man nu lägger en massa pengar på steg och basar varför kan man inte tänka till lite då och gå upp i strömarea på kabeln. Läser överallt om att det går fint med klen strömkabel till strömstarka steg, man blir ju gråtfärdig..._). Grövre kabel minskar risken för att steget ska bli överhettat pga dålig kontakt som i sin tur resulterar i trasigt slutsteg. Klena strömkablar samt jord kablar gör precis motsatsen. END OF STORY!

lugn nu ... jag va ironisk, svårt de här med internet

btw, din bil är GRYM !

Senast redigerat av CHEEVA (25 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tokken Team dBakuten
25 januari 2013 · 3 453 Inlägg

CHEEVA skrev:
lugn nu ... jag va ironisk, svårt de här med internet

Fast på det här forumet finns det väldigt många som tar det rådet på fullaste allvar om man inte verkligen verkligen
visar att man är ironisk.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 232 Inlägg

Tokken skrev:

CHEEVA skrev:
lugn nu ... jag va ironisk, svårt de här med internet

Fast på det här forumet finns det väldigt många som tar det rådet på fullaste allvar om man inte verkligen verkligen
visar att man är ironisk.

sant, svårt att visa ironi på nätet bara... trodde de bara va så självklart att även för en novis att de va bullshit men men

röstar fortfarande som sagt för kicker warhorse med 8mm2 kabel wink inga extra batteri behövs !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putte1
25 januari 2013 · 559 Inlägg

CHEEVA skrev:

Tokken skrev:

CHEEVA skrev:
lugn nu ... jag va ironisk, svårt de här med internet

Fast på det här forumet finns det väldigt många som tar det rådet på fullaste allvar om man inte verkligen verkligen
visar att man är ironisk.

sant, svårt att visa ironi på nätet bara... trodde de bara va så självklart att även för en novis att de va bullshit men men

röstar fortfarande som sagt för kicker warhorse med 8mm2 kabel wink inga extra batteri behövs !

Tro mej jag är jättelugn, och ironi eller inte det jag menar är att det är alldeles för vanligt med just det du skrev om kablar och sedan klagas det på produkten i sig att den är dålig vilket visar sig i 9 fall av 10 är fel.

Rejäla kablar och bra jordpunkt så kan även det sämsta steget faktiskt prestera nånting:-)

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang