Big-Nyz
3 februari 2013
· 582 Inlägg
Återigen en framstegsbringande dag i gruvan. Jag började med att lossa den här:
Jag har inte tittat desto närmare på bakvagnen faktiskt, eftersom jag ändå inte har tänkt att använda den. Jag konstaterade bara att det finns ett par rosthål och att bussningar, bromsslangar, fjädrar och dämpare troligen alltsammans är original från -75...
Så gav jag mig på att putsa upp hjulhusen för att se vad jag har framför mig. Körde en session med stålborste i vinkelkap och gick från detta... :
... till detta:
Det blir att svetsa nytt m.a.o. Men det är ju ingen svår konstruktion, bara att göra. Men jag väntar nog med det tills jag har nya bakvagnen på plats och ser vart saker och ting hamnar. Lite förbryllar det mig dock att föregående ägare har bultat in buren i detta... kexbo. Så här ser det ut inifrån:
Ändå är helhetsintrycket av dagens hjulhusgenomgång positiv; det var inte så illa som jag hade tänkt att det kunde vara, och undertill, under underredsmassan, är bilen i bättre skick än jag hade trott. Infästningarna för bakvagnen är bara rostiga i det som syns vid trösklarna, resten är tiptop. Så jag kommer inte att flytta dem, utan bara svetsa rosten och bygga ihop dem bättre med tröskelbalkarna. Jag moddar e30-bakvagnens fästen istället. På tisdag ska jag och kolla på en 325i som en kille säljer delar av, och om den är fin tar jag både fram- och bakvagn av den, med bromsar och allt.
- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -