BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 364 165 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Casy vinnarskalle!
10 april 2013 · 907 Inlägg

15x8" är på väg hem. Det är nog brett på en 02a, utan skärmbreddare smile Svetsa i axlarna är nog ingen höjdare, då är sviktstålaxlar i customlängd en bättre lösning. Dock dyrt. Det vore bättre om man på något vis kunde korta ner knutarna. Vem vet, det kanske finns nåt gummiinlägg man kan plocka bort för att få spårvidden något mindre?

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
Big-Nyz
10 april 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Väldans vad du står i, snudd på så man känner sig lat wink

Hehe, jag får väl nästan ta det som en komplimang för min arbetsmoral wink . Jo jag försöker ha det att gå undan nu, av flera orsaker. Snart är det sommarlov, och då har jag inte tillgång till skolans slöjdsal längre, med allt vad det innebär av pelarborr, svarv och bandsåg. Jag skulle också vilja få underredet klart snart, så vi kan måla och massa och få den på hjul. Sedan har jag små drömmar om att besiktiga till  hösten...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
10 april 2013 · 582 Inlägg

Casy skrev:
15x8" är på väg hem. Det är nog brett på en 02a, utan skärmbreddare smile Svetsa i axlarna är nog ingen höjdare, då är sviktstålaxlar i customlängd en bättre lösning. Dock dyrt. Det vore bättre om man på något vis kunde korta ner knutarna. Vem vet, det kanske finns nåt gummiinlägg man kan plocka bort för att få spårvidden något mindre?

Gummiinlägg tänker jag spontant att inte finns i knutarna. Och svarvar du drivaxlarnas anliggningsytor förlorar du behövligt gängdjup. Istället kanske du kunde snoka reda på alla BMW-modellers och generationers strategiska mått och se om du någonstans hittar en modell som har kortare drivaxlar än 02:an. Sedan få till medbringare som passar till 02-diffen. Och bygga en jigg och flytta in bärarmarna på originalbalken så mycket som axlarna tillåter...

Senast redigerat av Big-Nyz (10 april 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Casy vinnarskalle!
10 april 2013 · 907 Inlägg

Fyfan.. det lät drygt. Då är nog sviktstål det enda rätta smile

BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW M3 "Crisis" (2002)
Big-Nyz
10 april 2013 · 582 Inlägg

Casy skrev:
Fyfan.. det lät drygt. Då är nog sviktstål det enda rätta smile

Det finns en möjlighet till, men jag iddes inte nämna den  tidigare... och det är att du byter till Volvo-bakvagn. Då är det bara att kapa och svetsa! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Casy vinnarskalle!
10 april 2013 · 907 Inlägg

never:)

BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW M3 "Crisis" (2002)
Big-Nyz
14 april 2013 · 582 Inlägg

Inte så mycket gjort den här helgen. Tittat och funderat lite. Kapade bort resten av golvet i bagagerumsgolvet för att kunna jobba med diffen. Mellan hjulhusen ligger en "balk" av pressad plåt som känns rätt klen. Jag helsvetsade ihop den i kanten för att ge den lite mer stadga, och kapade till en 50x50mm balk att bredda upp det hela med:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fdc365e6c1fe78d5e82e84c751aec1cf_large.jpg

Saffran har inget emot att hennes ansikte syns på en bild på Internet.

Punktade  dit balken för att kunna se hur fästet ska bli. Det visade sig att om jag tar bort själva gummibussningsdelen i originalfästet så går själva stommen alldeles utmärkt att använda för stummonteringen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-352f4c91fa712454a95434d23ed32ed3_large.jpg

- Vore det månne klokt sedan att montera med en gummiskiva av t.ex. skvättlapp mellan diff och fäste? För att fästörat inte ska spricka så lätt?

Ska ta och borra det där nu nån skoldag då det passar sig.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
14 april 2013 · 1 080 Inlägg

Big-Nyz skrev:
- Vore det månne klokt sedan att montera med en gummiskiva av t.ex. skvättlapp mellan diff och fäste? För att fästörat inte ska spricka så lätt?

Tror inte det gör så stor skillnad, "flexmånen" lär fortfarande vara snudd på obefintlig så länge du använder bultar som går genom alla tre ämnena?

Hoppas du är med på vad jag menar smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
15 april 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:

Big-Nyz skrev:
- Vore det månne klokt sedan att montera med en gummiskiva av t.ex. skvättlapp mellan diff och fäste? För att fästörat inte ska spricka så lätt?

Tror inte det gör så stor skillnad, "flexmånen" lär fortfarande vara snudd på obefintlig så länge du använder bultar som går genom alla tre ämnena?

Hoppas du är med på vad jag menar smile

Jo jag tror nästan lite lika... Det viktigaste är väl att få anliggningsytan mellan fäste och diffens öra att vara helt plant, utan spänningar. När man googlar tycker jag ändå det verkar vara rätt vanligt att köra med stummonterad diff, så månne det inte ska fungera!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
15 april 2013 · 1 080 Inlägg

Många rejs-bilar kör ju hela drivlinan stummonterad, visst spricker det säkert ibland för vissa men hade det inte fungerat alls så hade man antagligen inte sett det så ofta smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
15 april 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Många rejs-bilar kör ju hela drivlinan stummonterad, visst spricker det säkert ibland för vissa men hade det inte fungerat alls så hade man antagligen inte sett det så ofta smile

I like your attitude, man! big_smile

Motor och låda ska nog hänga i bussningar, bara i lite flera än original.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Stackarn
15 april 2013 · 1 200 Inlägg

Var själv i tankarna med stummonterad bakvagn i mitt bygge, inget krav från SFRO att det ska finnas bussningar vid reggning. Men det kommer vibrera rätt bra, så jag kommer köra på bussningar ändå, även fast det bidrog till en massa extrajobb.

Juvakka
15 april 2013 · 1 697 Inlägg

Det jag kommer att tänka på är att det nog inte hade skadat med en lite större bastant plåt precis där diffen monteras för att minska påfrestningarna. Ungefär som med buren, men det kanske är så pass tjockt gods i profilen redan så det löser sig?

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
16 april 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Det jag kommer att tänka på är att det nog inte hade skadat med en lite större bastant plåt precis där diffen monteras för att minska påfrestningarna. Ungefär som med buren, men det kanske är så pass tjockt gods i profilen redan så det löser sig?

Tänkte knyta ihop det hela med ett par extrastöttor från buren wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
16 april 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Det jag kommer att tänka på är att det nog inte hade skadat med en lite större bastant plåt precis där diffen monteras för att minska påfrestningarna. Ungefär som med buren, men det kanske är så pass tjockt gods i profilen redan så det löser sig?

Tänkte knyta ihop det hela med ett par extrastöttor från buren wink

Jag skulle inte säga att det ena utesluter det andra wink

Inga planer på att boxa diffens fäste?

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
16 april 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Det jag kommer att tänka på är att det nog inte hade skadat med en lite större bastant plåt precis där diffen monteras för att minska påfrestningarna. Ungefär som med buren, men det kanske är så pass tjockt gods i profilen redan så det löser sig?

Tänkte knyta ihop det hela med ett par extrastöttor från buren wink

Jag skulle inte säga att det ena utesluter det andra wink

Inga planer på att boxa diffens fäste?

Aha, du menar själva fästet. Tja, jag kollade nog lite på det, men tyckte det kändes bastant nog i sig. Men kanske jag skulle boxa det? Det blir typ 5mm plåt i "botten" på det. Ska kolla. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
16 april 2013 · 1 697 Inlägg

Vet inte om det är tvunget, men du lär kunna få en del mer vibrationer med det stum monterat. Better safe then sorry, är ju inget stort jobb att boxa det smile

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
21 april 2013 · 582 Inlägg

Nåja, ett par helgpass i ryggen och vi är åter lite klokare.

Igår hade jag ingen kamera med, så istället bjuder jag på en retrospektiv bild enligt "toppen av isberget"-principen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-deead2754eec7b6dae6e22311f93d2b2_large.jpg
Hittade en annan lösning som kommer att vara... öh, nästan bolt on wink .

Idag har jag svetsat - surprise surprise! Men det har varit rolig och kreativ svetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-778001bc9e0b8dd172cd4929e6d3b8e0_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-38cfb9cb3f4927fea6d5ddb3b2d0d758_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4732c98f06f03db0889c3cc492c77ccf_large.jpg

Min besiktningsman tyckte att jag ska bygga torpeden av originalbitarna så det ser ut som om jag bara flyttat den tillbaka en bit. Om jag gör så, sade han, så räknas det som om jag inte bygt nytt utan helt enkelt stagat upp originalkonstruktionen med en och annan extra balk... Så I got creative med de pressade formerna, kompletterade med plåt från reservdelssaaben och byggde pussel. Och jag tror det kommer att bli en riktigt elegant torped.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
24 april 2013 · 582 Inlägg

Imorgon händer någonting stort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0e026e82bce91360270fac1320df239e.jpg

12mm alu. Går det som jag tänkt ut det så har jag snart gjort min egen adapterplatta...

Sedan behöver jag få  tag på ett Saab 900 turbo/S/9000turbo svänghjul som tar 228mm lamell.

Så behöver jag hitta ett pilotlager som passar. För några dagar sedan särade jag på 316i-motorn och Getrag 220-lådan som kom med när jag köpte bilen, och plockade ut svänghjulet. Det är den kuggkransen som ses i en bild ovan, och som jag tänkte svarva på Saab-svänghjulet. Lite överraskande konstaterade jag idag att Getrag 220-lådan har grövre tapp på ingående axel än 262-lådan. Jag hade tagit för givet att det skulle vara samma. 220-axeln har faktiskt samma dimension som Saab. Däremot är BMW:s pilotlager lite mindre i yttre diameter än Saab. Så det blir att leta lite vad som finns.

Så är fästet till diffen samt förstärkningsbalken svetsad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b9d1ea1d0f561ca1a96ab32504ce3666_large.jpg

Så en liten bild på brukisen med sommardäck, tvättad och nydekorerad i rutan!
https://www1.garaget.org/archive/178/177279/286724/large_286724-3089434.jpg

Senast redigerat av Big-Nyz (24 april 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
25 april 2013 · 582 Inlägg

Jag har haft strul med verktygen idag.

Jag köpte en 90mm hålborr som jag tänkte använda till att ta hål i adapterplattan för vevaxelns ände mot svänghjulet, men hålborrens axel knäcktes i pelarborrmaskinen när jag kommit ett par mm ner i materialet. Det blev flex i holken och skaftet, tänderna började hugga mot aluminiumet och - knax! Jag åkte iväg och köpte ett nytt skaft, och det gick likadant med det. Surt. Visserligen kan jag såga upp hålet istället, men det hade varit roligt om det gått lika smidigt som jag planerat...

Nå, jag borrade bulthålen mot motorsidan klart i alla fall, och de blev riktigt exakta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-eb70c550a9d38376a871c7c5bc25a8d0_large.jpg

Nu blir det att malla och mäta lite mot växellådan, sedan fortsätta.

När jag inte kom vidare med min adapter och jag ännu hade tid kvar, lagade jag klart ett fäste jag påbörjat tidigare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ff656fc768d036f6606ccc8a6f89629d_large.jpg

Plattan hamnar bakom torpeden och förbinds med buren, själva fästet ska sitta på en sådan här:
http://img343.imageshack.us/img343/1608/triangulated2sf.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang