Installera lysrörsarmatur istället för glödlampa?

Smajly
27 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Naikon skrev:
Fan, läste igenom manualen på nätet: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 79_man.pdf

Verkar ju vara skitlätt installation, dock så står det ju i början att "endast en behörig elektriker får utföra en utökad installation eller nyinstallation". Hur ska man tolka det? Räknas detta som en nyinstallation? Jag byter ju bara ut belysningen mot en annan, utan att dra om några kablar eller så.

Men ja, då kommer man ju tillbaka till det där om att man ska ha respekt för el... men folk måste ju ha monterat belysning utan att ha hyrt en elektriker varje gång?

Du får egentligen inte göra detta som privatperson. Göra skarvsladdar och byta lite brytare är ok då det är allmän kännedom. Men är man det minsta osäker så ska man inte göra ngt alls. Ström är inte att leka med

Allmän kännedom?
Kallas det så idag när man kan byta strömbrytare och bygga egna förlängningskablar hemma?
Kan man göra dom sakerna så kan man med enkelhet koppla in en lysrörsarmatur också.. Och kan man det så kan man byta strömbrytare till en dimmer.. Med mera med mera...
Ändå är det olagligt att byta ut armaturer, dra fasta installationer (och det är ju en fast installation så fort man slår i en kabelklammer för att hålla kabeln på plats) och byta till dimmer.

Skriver detta mest för sakens skull så att infon kommer fram. Ger man tips/hjälp till en som uppenbarligen inte har en gnutta koll på vad han håller på med och tydligen inte har den dära lokala kännedommen så är det lika viktigt att det framgår att han kommer utföra en straffbar handling som kan ge i värsta fall fängelse. Olaglig elinstallation kan ge böter och i värsta fall fängelse max 1 år. Man kan istället dömmas för framkallande av fara som kan ge max 2 år.

Nej, jag är ingen el-polis. Jag har kopplat åtskilliga lysrlrsarmaturer, kopplat dimmrar och dragit massor el.

Behöver inte lägga tid på att gnälla på mitt inlägg om att det ät trams hit o dit och ditt o datt, det tycker igentligen jag också.
Men har man noll koll på vad man sysslar med när det gäller el så ska man låta bli.. Mer än en sak kan gå fel...

Senast redigerat av Smajly (27 januari 2013)

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Förlåt mig, Erforderlig kännedom var ordet jag sökte

http://www.luna.no/portalshare/katalog/ … 224902.pdf - Bra länk som förklarar det hela mer utförligt.

Senast redigerat av Marcus_89 (27 januari 2013)

Smajly
27 januari 2013 · 3 059 Inlägg

smile

Bra guide det där..

Tribbe SAAB♥SUBARU
27 januari 2013 · 1 636 Inlägg

Borde inte trådskaparen få byta sin armatur helt lagligt om man han går in i botten på den nya och inte drar iväg den en bit? Eller menar ni att det är olagligt att byta köks armatur hemma också?

Om trådskaparen har såkallad erforderlig kännedom och gör bytet på ett fackmannamässigt vis borde det ju vara lagligt?

I det här fallet var det nog inte lagligt i början då trådskaparen hade noll koll som han skrev. Men kanske har koll nu?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Naikon Trummis
27 januari 2013 · 404 Inlägg

Ja, bytet gick som smort och nu lyser det så fint så smile

Följde alla råd och säkerhetsåtgärder som ni tipsade om här, så jag hade rätt bra koll jämfört med när jag skapade tråden ja.

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Härligt att det gick fint smile

Tribbe: Ja precis smile Har man tillräckligt med kännedom så ska det vara lagligt smile

Smajly
28 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Härligt att det gick fint smile

Tribbe: Ja precis smile Har man tillräckligt med kännedom så ska det vara lagligt smile

Inte riktigt. Man får fortfarande inte byta armatur som trådskaparen gjort. Så nej, inte lagligt även om man har kännedom. Visst låter det knepigt men lagen ser jedra konstig ut..
Anledningen till att jag skriver detta är som sagt inte för att göra skit eller snacka strunt utan bara så att folk ska veta hur allvarligt det är och hur hård lagen är om det t.ex. händer en ev. olycka och den kan härledas till att man kopplat fel eller liknande. Bara så att folk är medvetna om det.

Som sagt så är det inga svåra grejor att koppla in en lysrörsarmatur men gör man fel kan det gå riktigt jedra illa.

Bra att det gick bra för ts i alla fall trots bristande kunskap. Nu är han en erfarenhet rikare.

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Smajly skrev:

Marcus_89 skrev:
Härligt att det gick fint smile

Tribbe: Ja precis smile Har man tillräckligt med kännedom så ska det vara lagligt smile

Inte riktigt. Man får fortfarande inte byta armatur som trådskaparen gjort. Så nej, inte lagligt även om man har kännedom. Visst låter det knepigt men lagen ser jedra konstig ut..
Anledningen till att jag skriver detta är som sagt inte för att göra skit eller snacka strunt utan bara så att folk ska veta hur allvarligt det är och hur hård lagen är om det t.ex. händer en ev. olycka och den kan härledas till att man kopplat fel eller liknande. Bara så att folk är medvetna om det.

Som sagt så är det inga svåra grejor att koppla in en lysrörsarmatur men gör man fel kan det gå riktigt jedra illa.

Bra att det gick bra för ts i alla fall trots bristande kunskap. Nu är han en erfarenhet rikare.

Har bara för mig att min lärare sa det i skolan, men är några år sen man gick där nu. Men det kvittar tongue

Smajly
28 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Ja det gick bra för ts... Nu vill vi ju även se bilder på det färdiga resultatet !

Tribbe SAAB♥SUBARU
28 januari 2013 · 1 636 Inlägg

Så med andra ord så är istortsett 90% av alla armaturer hemma hos folk olagligt uppsatta? Jag kan inte dessa regler trots att jag jobbar som elektriker...  Tycker reglerna är sjukt konstiga... i min värld så är det mer som kan gå fel om någon byter en strömställare än en armatur..

Faster Agda går till lampaffären och köper en ny rumslampa, lampan kommer med en sockerbit. Hon får alltså inte ta bort sin lampkontakt i taket och koppla in fk'n i sockerbiten? Hade hon däremot köpt en hane och en kort stump anslutningskabel och kopplat in hanen i sockerbiten och sedan anslutit armaturen till honan i taket hade det varit lagligt? Har jag fattat rätt?




Edit:
Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)
Ansluta och byta ut fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen
Bryt spänningen och kontrollera att det verkligen är spänningslöst. Kontrollera att den armatur du sätter upp inte har några skador eller är trasig på något sätt. Var noga med att ansluta eventuell skyddsjord på ett korrekt sätt.

Dessa arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
Utförande av fasta installationer.

Källa: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/din- … _el_hemma/

Lite dubbelmoral.. man får ansluta och byta ut sin fast anslutna ljusarmatur, men man får inte utföra en fast installation?

Senast redigerat av Tribbe (28 januari 2013)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
28 januari 2013 · 74 Inlägg

Jag gör aldrig några fasta installationer, allt sätts upp med buntband ;D

Smajly
29 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Gnuet skrev:
Jag gör aldrig några fasta installationer, allt sätts upp med buntband ;D

? Öhhhh.. Ska man läsa detta med en gnutta ironi?
Oavsett vad du fäster upp med räknas det som fast installation.. Alltså får du inte fästa med buntband heller.
Det kan räcka att man sätter t.ex. en (1) kabelklammer på en förlängningssladd så kan det räknas som fast installation beroende på omständigheterna.
Jag jobbar för kommunen i offentlig byggnad och där får vi knappt fästa en förlängningskabel med tejp längs golvlisten.

Tribbe skrev:
Källa: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/din- … _el_hemma/

Lite dubbelmoral.. man får ansluta och byta ut sin fast anslutna ljusarmatur, men man får inte utföra en fast installation?

Visst är det sjukt.

Tribbe skrev:
Så med andra ord så är istortsett 90% av alla armaturer hemma hos folk olagligt uppsatta?

% vet jag inte men det är MYCKET som enligt lag är olagligt kopplat/monterat hemma hos folk ja.

Nu säger många trams, men enligt lag är det så.
Många tycker att en lag är glöttig bara för att dom tror sig veta och kunna bättre men det finns som sagt en anledning till att vi har elektriker och att dessa har eller måste ha personliga behörigheter för att utföra godkända installationer.
För rätta mig om jag har fel men det är väl personliga behörigheter som gäller nu...inte som förr där man kunde utföra installationer på sin chefs behörighet...

Senast redigerat av Smajly (29 januari 2013)

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Gnuet skämtade bara lite tongue

Nej, man jobbar fortfarande under chefens behörghet. Det var på förslag att alla skulle läsa upp till allmän behörighet. Men det har inte blivit ngt genombrott som tur är. Inte kul att lägga ut 100 000kr  för att läsa det och kunna jobba vidare :S

Smajly
29 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Fanns det inte nått förr dom kallade begränsad behörighet 2 också som gällde för en del jobb på lågspänning?
Vill minnas att den togs bort i alla fall för det var för svårt att avgöra eller beroende på vem som avgjorde vilka jobb man fick göra, var lite delade meningar om det..
1'an gäller nog fortfarande och gäller väl för sånt vi just snackat om.. Att montera o koppla lysarmaturer med mera..

Senast redigerat av Smajly (29 januari 2013)

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 januari 2013 · 3 352 Inlägg
Smajly
30 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Marcus_89 skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Behorighetstyper-och-behorighetskrav/

Tack, utmärkt sida. Står allt och lite till.

Nu vill jag se bilder på TS installation. smile

Sushikocken Sleeper
1 februari 2013 · 3 084 Inlägg

Smajly skrev:

Gnuet skrev:
Jag gör aldrig några fasta installationer, allt sätts upp med buntband ;D

? Öhhhh.. Ska man läsa detta med en gnutta ironi?
Oavsett vad du fäster upp med räknas det som fast installation.. Alltså får du inte fästa med buntband heller.
Det kan räcka att man sätter t.ex. en (1) kabelklammer på en förlängningssladd så kan det räknas som fast installation beroende på omständigheterna.
Jag jobbar för kommunen i offentlig byggnad och där får vi knappt fästa en förlängningskabel med tejp längs golvlisten.

man får väl hänga den i snöre då så att den dinglar

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
mb_pucken
5 februari 2013 · 5 089 Inlägg

smiter in i den här tråden då jag har en liknande fråga. är sugen på att sätta upp 6st lysrörsarmaturer i mitt garage. har det i en halvan. min fråga är helt enkelt vad jag får göra själv? har ström draget till ett lysrör i taket från strömbrytare så det behöver jag inte röra. men kommer behöva montera armaturer, dra kablarna i taket, utanpåliggande så klart. tänkte självklart använda mig av godkända kablar och kopplingsdosor så klart, för våtrum så klart. behöver jag tillkalla en elektriker för detta jobb? eller räcker det att en elektriker godkänner mitt arbete? anser mig själv ha normala kunskaper innom el och har viss utbildning på el. dock inte för 220v utan bilel men med information om just 220v.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 februari 2013 · 1 636 Inlägg

Ska det vara lagligt så ska en elektriker göra kopplingarna.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
mb_pucken
5 februari 2013 · 5 089 Inlägg

då får det bli en elektriker som gör jobbet smile en annan tanke. man får ju montera eller byta uttag, får ja sätta stickpropp i taket och sedan sätta lysrören på "lös" kabel så att säga. eller räknas det som fast instalation då jag har skruvat fast armaturerna i taket och klamrat fast kabeln?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang