"Vårdslöshet i trafik" eller "fortkörning" Vilken ger längst spärrtid på kortet?

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
4 februari 2013 · 224 Inlägg

Growe skrev:

Gilgamesh skrev:

Growe skrev:
En polis ljuger ALDRIG!
om man ska tro på rätten..

återigen, Polisen har inget med detta att göra då de inte såg händelseförloppet.

dom kan alltid säga att dom sätt säker oavsätt om dom omöjligt kunnat göra det.

har sätt papper där polisen säger att dom INTE sätt föraren men sedan kompletterat när dom vetat vem föraren var och skrivit att dom känner igen föraren utan minsta tvekan.

det har rätten godtagit

fanns ingen Polis i närheten och det framgår tydligt då de själva sagt detta, utan att de bara har två civila vittnen, polisen anlände efter samtal... men det låter sjukt det du säger smile

Senast redigerat av Gilgamesh (4 februari 2013)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
Andromeda Rumpmas
4 februari 2013 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:

Gilgamesh skrev:

Growe skrev:

En polis ljuger ALDRIG!
om man ska tro på rätten..

återigen, Polisen har inget med detta att göra då de inte såg händelseförloppet.

dom kan alltid säga att dom sätt säker oavsätt om dom omöjligt kunnat göra det.

har sätt papper där polisen säger att dom INTE sätt föraren men sedan kompletterat när dom vetat vem föraren var och skrivit att dom känner igen föraren utan minsta tvekan.

det har rätten godtagit

Ja, det är ett problem om en polis av någon anledning bestämmer sig för att just du fan ska åka dit. Vet inte om det är prestige, inte fått ligga eller vad det kan vara, men det är ju mened, och skulle Janne Josefsson eller Leif GW Persson titta närmare på lite sådana fall skulle nog flera poliser riskera sin anställning då det faktiskt verkar ha hänt att polismän seriöst har vittnat under ed på att person x framförde fordon Y i 180 blås förbi en poliskontroll i skymningsljus och att de tvärsäkert kunnat identifiera denne som förare vid tillfället när de stoppat bilen timmen senare. I själva verket kan nog ingen människa i den situationen säkert säga att det ens var samma bil. Sådan uppfattningsförmåga och skarpa sinnen eller minnen har inte vi människor.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dirtymike
4 februari 2013 · 1 532 Inlägg

Som vi diskuterat lite så ska du neka då dom ändrat berättelsen 2-3 ggn.

Jeep J20 (1978)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
4 februari 2013 · 938 Inlägg

LÅter ju fullkomligt jävla sjukt att anklaga dej bara för att din bil låter mycket, och ev. var lik? Hur fan tänkte dom då, hoppas fan polisjävlarna åker på tjänstefel å helst skulle dom fan få betala skadestånd till dej ur egen ficka, de ska fan kännas rejält å göra bort sej på de viset, å verkligen statueras exempel på att bara för man är polis så kan man inte bete sej hur som helst...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2013 · 13 748 Inlägg

bara så ni vet så får man ingen ersättning för att man varit utan körkort.
det är nämligen inte ett straff att bli av med körkortet.
sjukt men sant!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
4 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:
bara så ni vet så får man ingen ersättning för att man varit utan körkort.
det är nämligen inte ett straff att bli av med körkortet.
sjukt men sant!

Är väl inget konstigt med det egentligen, då körkort inte är någon rättighet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
4 februari 2013 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:
bara så ni vet så får man ingen ersättning för att man varit utan körkort.
det är nämligen inte ett straff att bli av med körkortet.
sjukt men sant!

Är väl inget konstigt med det egentligen, då körkort inte är någon rättighet

Jag tycker dock att man behöver se över det systemet då det kan få sådana konsekvenser för den anklagade även om denne sedan befinns oskyldig. Väldigt många får stora problem med att ta sig till och från arbetet utan körkortet, och väldigt många kan heller inte arbeta utan att framföra ett fordon på allmän väg i tjänsten.
Tänk dig själv om du blir anklagad för att ha kört 31+ för fort fastän du är oskyldig, och också befinns oskyldig efter två månaders väntan. Visst skulle du väl vilja ha en kompensation som motsvarar de olägenheter och kanske även inkomstbortfall du drabbats av?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Putteliten
4 februari 2013 · 9 081 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:
bara så ni vet så får man ingen ersättning för att man varit utan körkort.
det är nämligen inte ett straff att bli av med körkortet.
sjukt men sant!

Är väl inget konstigt med det egentligen, då körkort inte är någon rättighet

Jag tycker dock att man behöver se över det systemet då det kan få sådana konsekvenser för den anklagade även om denne sedan befinns oskyldig. Väldigt många får stora problem med att ta sig till och från arbetet utan körkortet, och väldigt många kan heller inte arbeta utan att framföra ett fordon på allmän väg i tjänsten.
Tänk dig själv om du blir anklagad för att ha kört 31+ för fort fastän du är oskyldig, och också befinns oskyldig efter två månaders väntan. Visst skulle du väl vilja ha en kompensation som motsvarar de olägenheter och kanske även inkomstbortfall du drabbats av?

Kan inte annat än att hålla med där! Precis en sån grej hände min kusin i våras, han var av med kortet i en månad på felaktiga grunder. Han jobbar dessutom som lastbilschaufför, inte kul att berätta för chefen....

SafetyCar
4 februari 2013 · 403 Inlägg

DanneSundin skrev:
Tjenixen. Misstänkt för fortkörning. Var på rättegång i Torsdags, ska få besked nu på Torsdag hur det gick. 

Åklagaren vädjade (såklart) på vårdslöshet eftersom att jag skulle få "lägre böter än penningböter" men han visste inte om spärrtiden förkortades. (Jag anser att han vill få mig fälld för vårdslöshet eftersom att han då kan hänvisa framtida fall till detta fall. )

Jag är förnärvarande av med kortet i 6 månader. (76 för fort)

Gör det någon skillnad om brottet blir Vårdslöshet eller bara Fortkörning? 

Tacksam för svar. Och nej, jag har fått nog av moralkakor behöver enbart svar på topic. smile Inte lyckas googla något, utan att det alltid är 6 månader i den hastigheten.

Hej, blev själv tagen för fortkörning + omkörning på fel sida.

Det som de klippte mig på var vårdslöshet i trafik, alltså om körning på höger sida på motorväg.
MEN eftersom min körkort är mitt leverbröd så överklagade jag och fick 2månader indraget körkort + 4000kr i böter.

Men är det inte så att efter 6 månader att man måste göra om körkortsprovtet eller har jag fel?

Hoppas det löser sig:D

it_mutt Avstängd
4 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:
bara så ni vet så får man ingen ersättning för att man varit utan körkort.
det är nämligen inte ett straff att bli av med körkortet.
sjukt men sant!

Är väl inget konstigt med det egentligen, då körkort inte är någon rättighet

Jag tycker dock att man behöver se över det systemet då det kan få sådana konsekvenser för den anklagade även om denne sedan befinns oskyldig. Väldigt många får stora problem med att ta sig till och från arbetet utan körkortet, och väldigt många kan heller inte arbeta utan att framföra ett fordon på allmän väg i tjänsten.
Tänk dig själv om du blir anklagad för att ha kört 31+ för fort fastän du är oskyldig, och också befinns oskyldig efter två månaders väntan. Visst skulle du väl vilja ha en kompensation som motsvarar de olägenheter och kanske även inkomstbortfall du drabbats av?

Skulle spontant inte bry mig så mycket. Mer än att det innebär tåg+buss ist (vilket inte är några problem här), så skulle det inte "ställa till det" något för mig

- - - Edit - - -

Jag skulle -självklart- tycka att det var surt, men, som sagt, då det inte skulle drabba mig vidare mycket, så skulle jag inte bry mig så mycket. Däremot har jag givetvis full förståelse för att det kan drabba andra "Mycket värre", och därför kännas riktigt surt.

Senast redigerat av it_mutt (4 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DanneSundin
5 februari 2013 · 682 Inlägg

Jag har inte haft någon praktik under dessa 4 månader, då min praktik ligger 6 mil bort, och jag bor som sagt på landet där det går 3 bussar om dagen. (7.20 14.45 15.45, börjar kneget 06.30... )

Men som sagt, så nekade jag. Mätman sa att han var 99% säker på att det var min bil (inte föraren). Samtidigt som han inte visste vilken färg det var på bilen han mätte.. Han ändrade även historian typ 2-3 gånger i förhöret, först var det 2 bilar mellan mig och polisen, sen 1, sen 3, sen 2 igen. Allt detta under samma konfrontation. 

Så, även om det blir en friande dom så har jag inget skadestånd att hämta? Så med andra ord så kan vilken polisman som helst omhänderta körkortet på den de inte tycker om, och låta vårt extremt effektiva polisarbete & rättegångstider sköta resten? Det låter ju helt absurt. 

Iallafall så nekar jag fortfarande att det var min bil. Får svar på Torsdag vad tingsrätten tog för beslut. 

Polismännen sa dock att det inte var några andra bilister eller fotgängare ute vid aktuell tidpunkt. Så vårdslöshet är nog inte aktuellt. 

MEN, en sak som var lite roligt. De 2 polistjejerna hade tydligen kört väldigt fort igenom stadsdelen och erkände vårdslöshet i trafik själva.

Detta utan blåljus, ska man jaga med blåljusen av ska det ské utan säkerhetsrisk för andra vad jag har förstått.

"Det gick väldigt fort, hade det kommit ut en bil eller människa från en utfart hade vi absolut inte hunnit stanna."

Herregud.

Som sagt ser jag själv ingenting annat än en friande dom.

omegalover
5 februari 2013 · 118 Inlägg

Hej!

Rätten brukar inte fälla om de är det minsta lilla osäker på om du begick brottet eller om poliserna kunde tagit fel!

Sen FÅR polisen köra fort för att komma ikapp dig utan blåljus/sirener, så det kan du lägga ner. Koncentrera dig på att de inte var säkra på att det var du och att de inte hade uppsikt på din bil genom hela händelseförloppet.

Du vill att man ska hålla sig till topic, då tycker jag att du också ska göra det! Du nekade fortkörningen, något du här i garaget har erkänt att du gjort! Var försiktig så att inte någon polis läser detta och tar med detta till tingsrätten! Visst ja, u väntar på dom nu, då kanske det är lugnt!

Jag tycker att man ska stå sitt kast om man nu törs åka fort! Finns inget värre än någon som gör en massa utan att kunna stå för det! Jag har själv blivit av med kortet 2 ggr och åkt dit för fortkörning sammanlagt 3ggr. Så ett tips till dig är att du ska hoppas på att bli fri genom misstag i processen och blir du fälld så tacka och ta emot!

Senast redigerat av omegalover (5 februari 2013)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
DanneSundin
5 februari 2013 · 682 Inlägg

JAG har då inte gjort denna gärningen.

Ja, de får köra fort sålänge det kan ske utan risk för allmänheten. Felprioriteringar, det är inget jag kommer ta upp eftersom att rättegången redan varit.

Och ja, det är fri bevisföring i Sverige, därmed inte sagt att en tråd på Garaget (som någon annan lika gärna hade kunnat skapa?) har tung bevisgrad. Särskilt med tanke på att jag sitter på VPN-nätverk. 

Men nu så struntar vi i det. Jag har fått svar och tråden kan låsas. Man kan alltså INTE säga om det blir kortare eller längre. Alternativt låta tråden vara öppen och jag senare uppdaterar hur det gick. Annars kommer det att komma ut ett "blogginlägg" på Garaget hur det gick på Torsdagkvällen om ni är nyfikna. Jag kommer iallafall inte hålla den här tråden levande längre. smile

DanneSundin
7 februari 2013 · 682 Inlägg

Blev tydligen fälld. 30 dagsböter. 

Lustigt.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
7 februari 2013 · 1 163 Inlägg

DanneSundin skrev:
Blev tydligen fälld. 30 dagsböter. 

Lustigt.

fick behålla kortet då?

Riktigt bra uttänkt rättssystem! naaaaaaat

~Andy~
DanneSundin
7 februari 2013 · 682 Inlägg

Det vet jag inte.. handläggaren verkade inte ha alla växlar i lådan, hon skulle börja berätta själ sen "jaa.. och så... eeh.... men det får du se i brevet du får imorgon!" 

Jag antar att jag INTE får behålla kortet. smile Eftersom att det blev vårdslöshet..

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
7 februari 2013 · 1 163 Inlägg

DanneSundin skrev:
Det vet jag inte.. handläggaren verkade inte ha alla växlar i lådan, hon skulle börja berätta själ sen "jaa.. och så... eeh.... men det får du se i brevet du får imorgon!" 

Jag antar att jag INTE får behålla kortet. smile Eftersom att det blev vårdslöshet..

överklaga!!

~Andy~
DanneSundin
7 februari 2013 · 682 Inlägg

Har inte pengar till det - blir jag fälld igen måste jag betala allting själv... Blir väl ett litet snack med JO.

Menmen. Där ser man, Garaget, aldrig stanna för myndighetspersoner - oavsett om ni är helt oskyldiga. Nu behöver ju inte alla poliser ha det här personliga hatet mot folk med högljudda bilar, men just i Gnesta är det nog tyvärr så att allt fler kommer få växla ner och stämpla fullt.

Mvh /D smile

DanneSundin
7 februari 2013 · 682 Inlägg

Tråd kan låsas, förresten!

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
7 februari 2013 · 1 778 Inlägg

Fan så sjukt. Ska man behöva åka omkring o va rädd för att åka dit för saker som andra människor gör?!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang