2727
Sök

Volvo 850 fläkten fungerar ej

19 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja!
Har en volvo 850SE 1996
Det är så att fläkten inte fungerar, Och då fungerar den överhuvudtaget!
Man kan se på vindrutan att det kommer lite värme ifrån utblåset där men är verkligen jätte jätte lite och inget tryck i det.
Jag har kollat säkring 31 och även den för 4ans läge minns inte vilken det var. Men iaf så var båda hela!
Vissa snackar om en ny fläkt och andra om ett nytt motstånd osv.

Men jag undrar vilken av dom ni tror att det är? bilen har stått ett tag ifall att det hjälper!
Tacksam för svar //Pontan

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
8 februari 2013
#2
om motstånden är döda brukar den alltid fungera i 4:ans läge

fläkten sitter smidigt till så bara att ta ner och koppla ström på den och se om den snurrar.

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#3
Growe skrev:
om motstånden är döda brukar den alltid fungera i 4:ans läge

fläkten sitter smidigt till så bara att ta ner och koppla ström på den och se om den snurrar.
Okej men då kan det inte vara motståndet då den e helt död. Men om fläkten nu skulle snurra vad tror du att det kan vara då?
Förresten måste jag ta ur fläkten för att prova den?

914 Inlägg
8 februari 2013
#4
Om du har ECC så har du ett elektroniskt fläktmotstånd.Om fläkten går tungt/drar för mycket ström så bryter motståndet strömmen till fläkten.Då ska även ac off och rec knapparna blinka orange för att varna..Ej ovanligt att fläktmotorn går sönder/tar slut.även på bilar utan ECC.

17 Inlägg
8 februari 2013
#5
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.


19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#6
Aronson skrev:
Om du har ECC så har du ett elektroniskt fläktmotstånd.Om fläkten går tungt/drar för mycket ström så bryter motståndet strömmen till fläkten.Då ska även ac off och rec knapparna blinka orange för att varna..Ej ovanligt att fläktmotorn går sönder/tar slut.även på bilar utan ECC.
Okej får ta och kolla på det!

19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#7
bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.
Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?

17 Inlägg
9 februari 2013
#8
Pontan- skrev:
bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.
Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?
Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.


19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#9
bavarian skrev:
Pontan- skrev:
bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.
Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?
Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.
Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile

2 452 Inlägg
9 februari 2013
#10
är inte ovanligt att dom ger sig dom fläktarna,har själv fått byta på 2st 850 bilar...fast jag har tagit från s/v70 istället då dom är bättre i kontakten istället...

döden kommer tillbaka

17 Inlägg
9 februari 2013
#11
Pontan- skrev:
bavarian skrev:
Pontan- skrev:

Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?
Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.
Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile
Ja det är ju inget jätte stort jobb o ta loss det kan ju räcka med det då är det ju värt att testa, sen vet men ju inte om det kan vara nåt annat också.tongue


19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#12
bavarian skrev:
Pontan- skrev:
bavarian skrev:

Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.
Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile
Ja det är ju inget jätte stort jobb o ta loss det kan ju räcka med det då är det ju värt att testa, sen vet men ju inte om det kan vara nåt annat också.tongue
Jaa precis får ta och göra det när jag kommer hem smile

19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#13
turbodeath skrev:
är inte ovanligt att dom ger sig dom fläktarna,har själv fått byta på 2st 850 bilar...fast jag har tagit från s/v70 istället då dom är bättre i kontakten istället...
Fungerar dom fläktarna rakt på? Och jag antar att det gäller första generationen av v70s? tongue

2 452 Inlägg
9 februari 2013
#14
japp det är första generationen av fläktar från 97-99 o är rakt på bara

döden kommer tillbaka

19 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#15
Jag har nu löst problemet!
Jag plockade ur fläkten för att koppla den till ett batteri och den snurrade på bra så jag kollade kontacktstycket med en multimeter så jag antog att det var kontaktsprayet som hade löst det
Men då såg jag att det var is där fläkten satt så den inte kunde snurra.
Så nu har jag satt på kupevärmaren inne i bilen så isen ska tina!

Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?

17 Inlägg
10 februari 2013
#16
Pontan- skrev:
Jag har nu löst problemet!
Jag plockade ur fläkten för att koppla den till ett batteri och den snurrade på bra så jag kollade kontacktstycket med en multimeter så jag antog att det var kontaktsprayet som hade löst det
Men då såg jag att det var is där fläkten satt så den inte kunde snurra.
Så nu har jag satt på kupevärmaren inne i bilen så isen ska tina!

Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?
Sjyst att det löste sig. Konstigt med vattnet, vad det mycket vatten?


4 821 Inlägg
10 februari 2013
#17
Pontan- skrev:
Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?
finns inget vatten som går där utan det är bara luft.
hur ser det ut uppe i torkardiket där den tar luften ifrån? sitter sargen (eller hållaren för kupefiltret om du har det) runt hålet som den ska?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
10 februari 2013
#18
Christian S skrev:
Pontan- skrev:
Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?
finns inget vatten som går där utan det är bara luft.
hur ser det ut uppe i torkardiket där den tar luften ifrån? sitter sargen (eller hållaren för kupefiltret om du har det) runt hålet som den ska?
exakt den ska stoppa vattnet

även måste man kolla att avrinningarna fungerar bra. så det inte fylls på av den anledningen typ massa blöta löv och skit
Senast redigerat av Growe (10 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#19
Tja igen förlåt för att jag inte svarar!
Men fläkten fungerar iaf fortfarande prima och jag rensade bort en MASSA löv ifrån torkardiket. Den har ju stått i ca 2år så det hade samlats tongue Dock så undrar jag varför fläkten tjuter ibland när man precis drar igång den? Är det bara att den är sliten eller? // Pontus


Sök