Detta hände mig idag (krock)

tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

Saras skrev:
Fan Du har inte tur! :-(

neru precis kommer från dig lycklig och glad så kommer en idiotjävel

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Låter som delat. Likadant när jag smällde på 73an utanför nynäs.
Jag blev omkörd av en pickis som får sladd, jag hinner inte få stopp på bilen utan kör in i fronten på hans bil.
Själv ansåg jag att jag inte var vållande över huvudtaget då det var han som tappade kontrollen över sin bil. F-bolaget tyckte att jag inte höll tillräckligt med avstånd.. Ska man då sakta ned när man blir omkörd?

Lycka till säger jag bara!

håller jälva idiot försäkringsbolag blir galen på dom. mvh  johan lider med dig:D som tur va vare inte med golfen:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

http://korkortonline.se/teori/landsvag/

där står de klart och tydligt att den som gör svängen ska se till att bakomvarande kan KÖRA om!!

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Hamilton
12 februari 2013 · 8 865 Inlägg

tooffen skrev:

Hamilton skrev:
Att det skulle vara förbjudet med vänstersväng om någon ligger bakom har jag aldrig hört förr.

Mitt tips är att ni får dela på vållandet

Mvh
Hamilton

jo för du hindrar bakomvarande trafik ta kontakt med närmaste trafiskola kan dom kanske göra en lite undervisning med massor du inte hade någon aning om. tex rondellkörning de är många som inte fattar heller att de bara är lag på att blinka UR rondellen

Jag har inget behov av kontakt med trafikskola, du däremot borde se över din attityd i tråden.
Vi försöker bara ge svar på dina frågor på ett sakligt vis och du bör hålla dig på samma nivå som övriga i dina inlägg

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
FLindgren
12 februari 2013 · 5 089 Inlägg

tooffen skrev:
http://korkortonline.se/teori/landsvag/

där står de klart och tydligt att den som gör svängen ska se till att bakomvarande kan KÖRA om!!

Det är ju inget i den texten som säger att det är lag på något sånt. Körskolorna lär ju ut hur man kör "säkrast" i trafiken. Även fast det inte är lag på allting..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

FLindgren skrev:

tooffen skrev:
http://korkortonline.se/teori/landsvag/

där står de klart och tydligt att den som gör svängen ska se till att bakomvarande kan KÖRA om!!

Det är ju inget i den texten som säger att det är lag på något sånt. Körskolorna lär ju ut hur man kör "säkrast" i trafiken. Även fast det inte är lag på allting..

ring polisen då och fråga de är lag på de om du hindrar bakomvarande på 70 väg är de förbjudet.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Gizmojohan
12 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Om det nu finns en sån lag, då tycker jag att du kan leta upp den lagtexten. Istället för att skriva till folk att dom ska ringa runt och höra. Jag har iaf inte hört talas om nån sån lag, sen att man bör underlätta för varandra i trafiken genom att hålla bra avstånd till fordon framför och så vidare är väl en självklarhet?

tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

Slave_joe skrev:
Om det nu finns en sån lag, då tycker jag att du kan leta upp den lagtexten. Istället för att skriva till folk att dom ska ringa runt och höra. Jag har iaf inte hört talas om nån sån lag, sen att man bör underlätta för varandra i trafiken genom att hålla bra avstånd till fordon framför och så vidare är väl en självklarhet?

ja finns sveriges rikes lag på nätet kanske? ne tror inte de. avstånd vafan de är ju kuksnö på vägen . vad ska jag göra ?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
FLindgren
12 februari 2013 · 5 089 Inlägg

tooffen skrev:

Slave_joe skrev:
Om det nu finns en sån lag, då tycker jag att du kan leta upp den lagtexten. Istället för att skriva till folk att dom ska ringa runt och höra. Jag har iaf inte hört talas om nån sån lag, sen att man bör underlätta för varandra i trafiken genom att hålla bra avstånd till fordon framför och så vidare är väl en självklarhet?

ja finns sveriges rikes lag på nätet kanske? ne tror inte de. avstånd vafan de är ju kuksnö på vägen . vad ska jag göra ?

Tänk att hela svea rikes lagar finns på nätet wink

https://lagen.nu/

Och är det snö på vägen får man hålla längre avstånd om man inte har bilen för att få stopp i tid. Det är vad man får göra wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

FLindgren skrev:

tooffen skrev:

Slave_joe skrev:
Om det nu finns en sån lag, då tycker jag att du kan leta upp den lagtexten. Istället för att skriva till folk att dom ska ringa runt och höra. Jag har iaf inte hört talas om nån sån lag, sen att man bör underlätta för varandra i trafiken genom att hålla bra avstånd till fordon framför och så vidare är väl en självklarhet?

ja finns sveriges rikes lag på nätet kanske? ne tror inte de. avstånd vafan de är ju kuksnö på vägen . vad ska jag göra ?

Tänk att hela svea rikes lagar finns på nätet wink

https://lagen.nu/

Och är det snö på vägen får man hålla längre avstånd om man inte har bilen för att få stopp i tid. Det är vad man får göra wink

okej datahakern jag hitta då ingen trafiklag överhuvudtaget kolla gärna du?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
gamlingen
12 februari 2013 · 5 198 Inlägg

Spelar väl ingen roll om det är snö på vägen''avstånd skall hållas oavsett hastighet och väglag. Skulle man köra in i nån bakifrån så håller man för kort avstånd till framförvarande fordon

nutte
12 februari 2013 · 6 Inlägg

Jobbigt, omkörning i korsning, fel blinkers, dåligt väglag, 3sekunders regeln m.m m.m det lär väl polis och försäkringsbolag kunna utreda tycker man.. skulle ni göra upp själva?

Nutte
Chevrolet Corvette C5 "Blue Beast" (1999)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

gamlingen skrev:
Spelar väl ingen roll om det är snö på vägen''avstånd skall hållas oavsett hastighet och väglag. Skulle man köra in i nån bakifrån så håller man för kort avstånd till framförvarande fordon

okej gammeln då ska jag säga de när jag ligger framför dig på motorvägen och nitar. ba när d körde på mig du höll inte avstånd. de klart man ska men de finns gränser fan vad man får göra och inte?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
12 februari 2013 · 420 Inlägg

nutte skrev:
Jobbigt, omkörning i korsning, fel blinkers, dåligt väglag, 3sekunders regeln m.m m.m det lär väl polis och försäkringsbolag kunna utreda tycker man.. skulle ni göra upp själva?

nr 1 de va ingen korsning de va huvudled jag körde påbig_smile 2 annkommande grusvägar som en korsning:S

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
it_mutt Avstängd
12 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Bara som tillägg (då det var uppe lite tidigare)

Blinkers är -inte- lagligt bindande. Mao, kör du ut framför en som blinkar, men inte svänger, och således kör dig i sidan, så är det ditt fel

(nu var väl inte det fallet just här, men som sagt, då blinkandet var uppe tidigare)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gamlingen
12 februari 2013 · 5 198 Inlägg

tooffen skrev:

gamlingen skrev:
Spelar väl ingen roll om det är snö på vägen''avstånd skall hållas oavsett hastighet och väglag. Skulle man köra in i nån bakifrån så håller man för kort avstånd till framförvarande fordon

okej gammeln då ska jag säga de när jag ligger framför dig på motorvägen och nitar. ba när d körde på mig du höll inte avstånd. de klart man ska men de finns gränser fan vad man får göra och inte?

Ja säg det du,,men det är den bistra sanningen, oavsett vad man tycker själv så är det så.

Sickan_
12 februari 2013 · 945 Inlägg

Här har du lite trevlig kvällsläsning på lite lagar du kanske söker cool

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Evildan
12 februari 2013 ·

Så som jag uppfattar din text körde du på honom bakifrån, då är du förmodligen den som kommer anses som vållande eftersom du då inte hållt tillräckligt avstånd/hastighet med hänsyn till väglag, sikt osv.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


Hade du därmot träffat den andres sida/dörr, kan det bli att den andra är vållande då du enl trafikförordningen inte får genomföra en vänstersväng om det inte är säkert.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Bägge reglerna står att läsa i länken nedan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Seth
12 februari 2013 · 3 354 Inlägg

kan iaf säga att 7-8 fall av 10 så åker den vänstersvängande på,t. utifrån mina erfarenheter.
Min far åkte dit för han gjorde en vänstersväng när bilen bakom körde om.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
it_mutt Avstängd
12 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Så som jag uppfattar din text körde du på honom bakifrån, då är du förmodligen den som kommer anses som vållande eftersom du då inte hållt tillräckligt avstånd/hastighet med hänsyn till väglag, sikt osv.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


Hade du därmot träffat den andres sida/dörr, kan det bli att den andra är vållande då du enl trafikförordningen inte får genomföra en vänstersväng om det inte är säkert.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Bägge reglerna står att läsa i länken nedan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Klart -du- av alla människor var före wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang