Våren 2012 köptes en otroligt fin Supra MKIV NA i England med hjälp av min kompis Erick här på garaget. Bilen hade rullat knappa 7000 fullt dokumenterade mil och bilen var i grymt bra skick både in och utvändligt. Efter att ha rullat som bruksbil hela förra säsongen, och fått stryk både fem och 10 gånger vid lite spontana motorvägsrace infann sej behovet efter mer effekt! Och så började det.. Glöm inte att prenumerera på tråden! :D
Woojen skrev: En sak ja funderat över, nu när ni inte kör ALU tryckrör är ni inte oroliga för att insugstemps problem?
Jag menar när stålrören blir varma blir dom sällan svala då dom inte kyls på samma sätt som ALU (även om de tar längre tid för Stål att bli varmt) Går ju bra å köra ståltryckrör men kanske inte när allt sitter så tätt intill varandra?
Med tanke på dom låga laddtrycken vi kommer köra, samt längd på rör och icns storlek tror jag aldrig att det kan bli några problem. Det är inte fullt så tajt heller som det ser ut på bilderna, man får lugnt en hand emellan alla rör
Kompisen har kört med ståltryckrör på sin supra som kör med dubbla effekten mot vad vi siktar på och han har låg fin temp
Men absolut skall vi hålla koll på detta!!
Ahh då är jag med tänkte på bilden där man ser avgashuset å insugets anslutning osv såg ut som det i stort sätt låg i varandra
Japp där e det värsta stället. Vi ska bocka till en rostfri plåt som skärm där emellan. Samt att utvalda ställen på övriga kommer att bli lindade i värmeavstötande bandage/alutejp. Hoppas att det ska räcka och att det inte blir för varmt.
Här har vi svetsat på vbandsflänsarna för att enkelt kunna switcha mellan besiktningskatt och de-katt Lilla biten mellan downpipe och katten blev helzinkad också.
Zinksprayen klarar 400°c så det funkar fint en bit bak på avgassystemet som rostskydd
Zinkat andra fästet också
Besiktningskatten.. Ser ut som faan och garanterat noll flöde, men vad gör det när den bara ska sitta på några timmar om året
Erick började montera mätarna också! Skitsuddig bild men men
Som tur e togs det en skarpare bild också! Tre tjusiga Apexi mätare som Erick fixade hem till mej! Imorgon ska dom kopplas in färdigt Kabelaget är draget in från motorrummet och alla givarna är på plats. Uppifrån och ner är det Laddtryck Oljetryck Oljetemp
Hållarna är inte åtskruvade ännu så dom pekar lite åt var sitt håll på bilden
Vi väntar fortfarande på att alla rördetaljer skall bli klara från industrilacken också, innan vi kommer vidare.
Sen tog svetstråden slut också under eftermiddagen, men vi får ny imorgon, då ska de-caten svetsas klart. Röret e kapat och klart, ska bara punktas på plats och sen tas loss och helsvetsas och zinkas. Sen är avgaset helt klart
Det händer inga enorma framsteg alltid men detaljer tar tid, och vi jobbar bara på bilen en timme om dagen som sagt.. Avgassystemet sitter supertajt upp mot karossen och vibrationsfritt (så att det inte slår emot nånstans) nu iallafall
Edge skrev: Gött det! Då kanske Supran inte skrapar i överallt när Dan kör hem till mig sen då. Haha
Förhoppningsvis har ni väl tatt bort fartguppen innan dess.
Supran är trots allt sjukt låg.
Haha.. ja till sommaren är guppen borta, men så lång tid skall ni väl inte hålla på och bygga?! Dan svor och gapade jävligt bra i somras, det kan Puff intyga när dom kom hit med supran.
Punktat på plats! Fördelen att göra såhär är att det ligger absolut inga spänningar allt i systemet nu. Utan alla rören vill ligga precis som dom gör nu
Självklart skall v-bandsklämmorna inte peka såhär vid slutgiltiga monteringen..
Jag börjar helsvetsa..
elda..
Erick fortsatte med mätarna.
Vi borrade hål i panelen för varje kabel in. Lite surt att göra men orka tänka på framtiden "vill kunna återställa" osv.. KOM IGEN biljäveln e 20 år gammal det e bara att köra
Här gäller det att sätta rätt färg på rätt kabel
Blev kanonfint
De-caten helsvetsad
Sådär det va dagens uppdatering av vad som hände igår (fredag). Arbetet fortsätter på måndag.