Kylarvattnet försvinner men förstår ej vart? 855 t5r

AudiFors
17 mars 2013 · 906 Inlägg

Tjena, har ett jävla problem i min vardag som knager på min själ och hoppas på hjälp smile

Har en 855 t5r, där kylarvattnet försvinner, har tömt systemet, hällt i nytt kylvatten, de stannar ett tag(15-20 min) sen helt plötsligt försvinner det, blir tomt och lampan för kylarvattnet börjar lysa på panelen.

Fyller jag på i detta läget, så är de samma visa igen ungefär.

De är ingen vit rök, oljan är fri från vatten, de läcker inte under bilen och inte från några slangar.
Noterar dock att de kommer ut lite svart "klabb" från avgasröret, dock första gången idag det hände, men det är inte mycket!

Har även testat med sådan där "kylarslang tätning" blir inte bättre för det.

Vart tar mitt vatten vägen? Några fina tips?

Kan till-lägga att bilen stod ute i början av vintern och glykolen va inte den bäst blandade, var halvfröset i slangarna en vända, dock gick den köra utan att detta problemet uppstod efter den dagen!

Tack på förhand!

=)
FLindgren
17 mars 2013 · 5 089 Inlägg

lyft på mattan under pedalerna och förbered dig på en överasskning smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
AudiFors
17 mars 2013 · 906 Inlägg

F*ck! yikes Kan de va så illa? Jag har bra med värme i bilen dock, men kanske kan va så ändå?=/

=)
Mickius
17 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Kylartätning är tyvärr det sämsta skit du lan ha i en motor! Sätter igen kylarkanaler o blir som en propp!

Rivit en motor som hade sådant i för verkstaden sa att det var skitbra! Inte undligt att både topplockspackning gick o gjutjärnsblocket sprack wink

Senast redigerat av mickius (17 mars 2013)

AudiFors
17 mars 2013 · 906 Inlägg

Hehe jasså? testa det dock första gången idag och haft problemet länge =/, så vette fan om de gjorde något mer skada!
Du gör mig inte nervös nu big_smile, riva motorn kommer inte på tal innan sommaren! =/

=)
FLindgren
17 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Det är vanligt att värmepaketet läcker och då rinner allt vatten ut på golvet. Det låter som om att det är där vattnet hamnar eftersom du inte hittar det någon annanstanns:P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Mickius
17 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Sök lite om de så finner du lite trådar om sådant skitmedel.

Köpte en s13 som bara skulle ha gången topplockspackning. Rev ner toppen o det medlet dom haft i hade satt igen det mesta av kylkanalena som går igenom packningen. Spola ur systemet på den o testade 3 toppar, bytte allt förutom själva blocket gjutjärn så sålde den vidare då den kostade mig fruktansvärda pengar. Fick sen reda på att den spruckit i en kylkanal där det där skitmedlet pluggat en kanal.

Sen vet ju inte jag hur mycke som dom haft i/hur lite men efter jag sett den motorn åker aldrig någonsin sådant skit i river hellre hela motorn!

Man kunde peta bort de där medlet lite överallt när man rev motorn vilket dåvarande Ex gillade :p

Senast redigerat av mickius (17 mars 2013)

Mickius
17 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Men ditt medel kan ju varit nått som är bättre o inte såhär smile Tror detta var liknande kylarvement eller nått sådant.

Senast redigerat av mickius (17 mars 2013)

AudiFors
17 mars 2013 · 906 Inlägg

Fan får spana in golvet imorgon gå, känner mig lite dum som inte kollat där men mycket tacksamt smile Låt oss ponera att värmepaketet är paj, svårt att byta eller? =/ Vill ju självklart att bilen rullar i Jönköping vid påsk smile

Mickius, låter inte alls kul det där, tur jag bara tog halva flaskan tror jag då(visste ej hur mycket man skulle ha)smile
Känns inte alls lockande att börja riva för att något jävla medel tätar igen, som egentligen ska hjälpa:O

=)
AudiFors
18 mars 2013 · 906 Inlägg

Hej igen, snustort inne under mattan på bägge sidorna, inga andra tips? Blir depp av detta problem! sad

=)
Mickius
18 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Vad är det som blir tomt? Är det endast behållaren eller hela systemet?

AudiFors
18 mars 2013 · 906 Inlägg

Behållaren blir tom och lampan på panelen börjar lysa, hela systemet blir inte helt tomt. Finns lite vatten kvar i systemet(1/3) ungefär(då jag testade att tömma ut det)=/

=)
Mickius
18 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Och det finns inga vattenspår alls om den står på samma ställe igång 15 min?

Johan85 Avstängd
18 mars 2013 · 1 418 Inlägg

börja med att riva ur alla slangar som hör till kylningen och spola rent allt som har med det att göra eftersom du hällt i kylarntätning det dummaste man kan göra:S alla små slangar och kanaler kommer nu sättas igen och du kommer få framtida problem

AudiFors
18 mars 2013 · 906 Inlägg

Nej, inte ett skvatt, hade igång den ca 25 minuter nu senast, kollade verkligen överallt där jag kunde tänka mig att vatten kunde ta vägen, inget från kyl, slangar, ingen vit rök, inget klabb i oljan, luktar inte konstigt, går bra, inget vatten i kupén eller på golvet, tempen går inte upp direkt något avsevärt heller(fyller dock alltid på när lampan börjar lysa) någonstans försvinner det ju, frågan är var sad
Finns det några fler ställen man kan kolla på?
Jätte Tacksam för hjälp! smile

=)
Johan85 Avstängd
18 mars 2013 · 1 418 Inlägg

AudiFors skrev:
Nej, inte ett skvatt, hade igång den ca 25 minuter nu senast, kollade verkligen överallt där jag kunde tänka mig att vatten kunde ta vägen, inget från kyl, slangar, ingen vit rök, inget klabb i oljan, luktar inte konstigt, går bra, inget vatten i kupén eller på golvet, tempen går inte upp direkt något avsevärt heller(fyller dock alltid på när lampan börjar lysa) någonstans försvinner det ju, frågan är var sad
Finns det några fler ställen man kan kolla på?
Jätte Tacksam för hjälp! smile

kolla plasten under motorn

Johan85 Avstängd
18 mars 2013 · 1 418 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=76GpMD4LIwY

så kommer alla dina kyldelar se ut invändigt nu....
du kommer få sämre värme i bilen och kylvattnet kommer ta upp värme sämre:)
stackars jävel som köper bilen efter dig, ja har köpt en sån bil ja skicka den på skroten när den koka och ja tog av kylarn...

Senast redigerat av Johan85 (18 mars 2013)

AudiFors
19 mars 2013 · 906 Inlägg

Nu är jag inte ute efter någon som ska klaga på mig, fick tipset av en vän och körde all in smile Sånt som händer, jag är ute efter att finna felet, som FANNS INNAN JAG HÄLLDE I DET!!!!

Motorn ska ur efter sommaren och mycklet nya delar ska i, tror jag har tid att ta ur det då smile Men som sagt inte det jag vill veta smile

Plasten sitter inte där nu, så inget på den! smile

=)
Mickius
19 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Men seriöst trycker den ur 2/3 delar av allt vatten dvs ett par liter och det varken är vatten inne i bilen, Genomföringar för slangarna till värmepaketet och inget under bilen finns det bara ett ställe kvar.

I motorn!

Vattnet är ju ett slutet system dvs att antingen läcker det på ner till backen, inne i kupen eller helt enkelt inne i motorn.

Går motorn som den ska? Ryker inget vitt? Är avgassystemet helt så det inte läcker?

Senast redigerat av mickius (19 mars 2013)

AudiFors
19 mars 2013 · 906 Inlägg

Jo jag håller helt klart med, jag blir helt galen!
Inget på backen alls, det är inget kladd i oljan, ingen vit rök, bilen går helt klockrent, förutom de lillla svarta kladdet som kommer från avgasröret när man startar upp den, att avgasröret är 100% helt de vet jag nog fasen inte, kanske skulle fundera på den tanken, men om de läcker, kan de va så att den vita röken åker ut där utan att lämna en droppe spår efter sig? Samt så ser man ingen vit rök komma från bilen dock, men kanske "ångar upp" innan den kommer "ovanför karrosen"?

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang