3 stycken olika 52mm mätare, vilka tycker ni jag ska ha? :)

Callediesel
26 mars 2013 · 194 Inlägg

hej
jag har en Volvo 945a turbo diesel som jag ska ha 3 stycken separata mätare i. Jag har redan bestämt att jag ska ha 1 laddtrycks mätare, men frågan är vilka dem 2 andra ska vara. Har ni något tips? Ni får gärna förklara hur man får dem mätarna ni tycker jag ska ha att fungera wink

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
rcy
26 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Mycket beror väl på hur du använder bilen, är det bara en brukis eller en banracer?

I hårt trimmade bilar vill man väl gärna ha koll på oljetryck och/eller oljetemp och gärna EGT.

I en vanlig brukis kan man lika gärna slänga in vattentemp och laddspänning istället, dom brukar vara billigast och lättast att montera.

Callediesel
26 mars 2013 · 194 Inlägg

det är en vanlig brukis wink
men alltså laddtryck, laddspänning och vattentemp?
Laddspänningen är bara att koppla på generatorn va?
Men hur kopplar man vattentempen? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
drazen_gti
26 mars 2013 · 807 Inlägg

Kör ladd, oljetryck o volt om du har nåt ljud i bilen

I'd rather die like a man, than live like a coward
Callediesel
27 mars 2013 · 194 Inlägg

Yes ljud är där smile
Då har jag 2 frågor till dig;) om jag kopplar in voltmätaren på närmaste ställe jag har tändnings + på, visar voltmätaren då vad generatorn laddar eller hur många volt där är i batteriet? Eller finns det något annat ställe man bör koppla en voltmätare på?

Och hur kopplar jag in oljetrycks mätare på en d24 tdic?smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
drazen_gti
27 mars 2013 · 807 Inlägg

du får googla ang voltmätare vad som är bäst:) Vad gäller oljetryck så köp sandwich adapter till oljefiltret, dom har uttag för oljetryck/temp

I'd rather die like a man, than live like a coward
Callediesel
27 mars 2013 · 194 Inlägg

Tror jag kör på: Volt, laddtryck och vattentemp

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Saaaand
28 mars 2013 · 141 Inlägg

Voltmätaren ska du koppla på batteriet tycker jag iaf eftersom det är ju batteriets ström du behöver veta om du nu inte vill veta vad generatorn nu då laddar till batteriet eller hur har du tänkt? Vattentemp har du väll redan så lite onödigt att koppla in en sån mätare om nu originalmätaren inte funkar dock men.

myran Foto/Bilnörd
28 mars 2013 · 1 541 Inlägg

EGT + Lambda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Callediesel
28 mars 2013 · 194 Inlägg

någon som vet om det är någon fara för klimatanläggningen om man skulle sätta 3 mätare istället för luftintagen i mitten? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
caboom89
28 mars 2013 · 67 Inlägg

Om han kopplar den på batteriet kommer den självklart visa hur många volt generatorn genererar när bilen är igång och inget annat. om jag inte tänker helt galet så kommer det bli så oavsett var i bilen man kopplar den då bilen är en sluten krets dock att tänka på ev spänningsfall i långa/klena kablar eller om man kopplar efter förbrukare så som slutsteg och annan utrustning. Dock när bilen bara e påslagen och ej med motorn igång visar den ju vad batteriet ger. Låter vettigt för mig iallafall men rätta mig om jag e helt ute och cyklar:)


Saaaand skrev:
Voltmätaren ska du koppla på batteriet tycker jag iaf eftersom det är ju batteriets ström du behöver veta om du nu inte vill veta vad generatorn nu då laddar till batteriet eller hur har du tänkt? Vattentemp har du väll redan så lite onödigt att koppla in en sån mätare om nu originalmätaren inte funkar dock men.

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang