Kapa skärmkanten.

Low
29 mars 2013 · 3 313 Inlägg

Hej har tänkt och kapaskärm kanten på min bmw bak, cirka 5mm brett 10cm långt.

Finns det risk för att lacken kommer brännas på andra sidan? kan man använda någon slags kylpasta?

Det kanske inte ens bli så varmt?



Vet att det finns verktyg att pressa in skärm kanten, men har ingen lust och köpa eller hyra en, då det är endast vänsterbak som behövs kapas.

Senast redigerat av Low (29 mars 2013)

Bompeman
29 mars 2013 · 679 Inlägg

Skärmvals!

KHRacing
29 mars 2013 ·

Low skrev:
Hej har tänkt och kapaskärm kanten på min bmw bak, cirka 5mm brett 10cm långt.

Finns det risk för att lacken kommer brännas på andra sidan? kan man använda någon slags kylpasta?

Det kanske inte ens bli så varmt?



Vet att det finns verktyg att pressa in skärm kanten, men har ingen lust och köpa eller hyra en, då det är endast vänsterbak som behövs kapas.

Vad skall du göra för att du behöver kapa då ?, bredda eller laga rost ?

med vinkelslip så bränner du lacken då metallen glöder vid kapandet.
Sen har du en innerplåt okså troligen), hur gör du med den ?

Är det breddning så är din bil "ramsned" om du bara behövs på ena sidan. väl värt att tänka på.

risodlarn
29 mars 2013 · 577 Inlägg

Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
siiimooon Påstängd
29 mars 2013 · 1 194 Inlägg

risodlarn skrev:
Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Fast en E36 har inte stel. hmm

Kanske skärmkanten blivit bytt nån gång tidigare och hamnade något längre in?

risodlarn
29 mars 2013 · 577 Inlägg

siiimooon skrev:

risodlarn skrev:
Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Fast en E36 har inte stel. hmm

Kanske skärmkanten blivit bytt nån gång tidigare och hamnade något längre in?

så kan de vara

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
FLindgren
29 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Eller att bussningarna eller fjädrarna är dåliga på en sida och han har mer camber på ena hjulet..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Bompeman
30 mars 2013 · 679 Inlägg

Delad bakaxel på e36. förmodligen är det en bussning i bakvagnen som är slut vilket är vanligt på e36 så den är glappar i sidled, byt bussning och kanske valsa i värsta fall! sen rätt profil på däcken gör ju en jävla skillnad också

Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

Hej! tack för alla svar.

Anledningen att jag behöver kapa på vänstersida är att det skrapar lite när bilen är som lägst.

Tycker det är också riktigt kånstigt att skärmkanterna är helt olika.

Ingen annan som har det??



Jag har nyligen besiktat bilen och dom sa inget om bussningar osv. ( sitter nästan nya coils på )

Blev nu väldigt osäker på att kapa nu om det nu sitter en plåt emellan också, kanske svets behövs också?
och att risken att lacken kanske bränner.

Undra om andra däck skulle fixa problemet? smile

Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

Sitter 225/40-18 på mina fälgar och det är 8" runt om.


Blir det "stor" skillnad med 215/30-18??

ascona-tic
30 mars 2013 · 1 496 Inlägg
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

ascona-tic skrev:
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

* Skillnad på rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%"

Det blev -11% så det sket sig... får man problem med farbror blå om man köra med mindre? Vet att hastighetsmätaren kommer visa fel, men har en gps.

Senast redigerat av Low (30 mars 2013)

ascona-tic
30 mars 2013 · 1 496 Inlägg

Själv fick jag det till 6,5% fel vet inte hur du fick 11% ?  215/35-18 blir 3% så den dimensionen passar fint,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Bompeman
30 mars 2013 · 679 Inlägg

215/35-18 funkar fint!!

volvo_240_tic ingen aning
30 mars 2013 · 687 Inlägg

Höj lite i ena sidan om du har justerbar coilover?

även zebran har sina fläckar
Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

ascona-tic skrev:
Själv fick jag det till 6,5% fel vet inte hur du fick 11% ?  215/35-18 blir 3% så den dimensionen passar fint,

haha, var så mycket inne på mina däck så tog samma dim som jag har nu ( inte original ) haha..

Men kollade nu original, det stämmer vad du sa.



vad händer om man kör med 6.5%? är ju 1.5% över.


Samt hur stor skillnad blir der mellan 225/40-18 och 215/35-18? eller, 215-30-18.

Senast redigerat av Low (30 mars 2013)

Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
Höj lite i ena sidan om du har justerbar coilover?

jo. höjde den förra året så han inte skrapa men, vill ha den iår lägre smile

volvo_240_tic ingen aning
30 mars 2013 · 687 Inlägg

Där är problemet.

Biligast så höjer du bilen tillbaka.

även zebran har sina fläckar
Low
30 mars 2013 · 3 313 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
Där är problemet.

Biligast så höjer du bilen tillbaka.

Det har man nog förstått smile


Dock ändå inne på att byta däcken. fälgarna kommer nog se bättre ut också..

Richtenb
31 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Vinkelslip fungerar kanon om du tar lite i taget. Alltså är försiktig. Fördelen med vinkelslip är att om du råkar ta lite för mycket till innerplåten så är det lätt att bränna ihop dem igen med slipen. Har du tagit för mycket med rulle så innerplåten släpper är du rökt. (om du inte bränner ihop dem igen)

Det är ingen fara med lacken på framsidan om du inte verkligen står och tokmatar.

Pensla på med färg sen så det inte rostar

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang