Trimma gamla volvon

simlar
30 mars 2013 · 5 529 Inlägg

tvedberg skrev:

simlar skrev:

tvedberg skrev:

juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?

För att plugga fördelarhålet så köper du en plugg som är till för att plugga hålet med. Volvo 240 och 360 har dessa pluggar på 530-topparna.

(en "helmåne"-plugg, de gamla topparna (160/398/405) har endast en "halvmåne"-plugg)

Bland originalkammar så håller jag med Mack om att K-kammen är väldigt lagom. Men det finns säkert någon omslipad kam som har ännu trevligare register.



Jag ser även att det pratas om 2,5mm planing verkligen är möjligt. Och vad jag läst mig till på internet är det väldigt vanligt, och när man planar över 2mm så monterar de flesta en pinto-rem som har 122-kuggar istället för volvos som har 123-kuggar.

Man måste ju tänka på att B230 är non-interference original, dvs ventilerna tar aldrig i kolvarna även om kamremmen går av.
Och när man planar ca 2mm så blir motorn till en interference-motor, dvs går kamremmen av så kommer ventilerna slå i kolvarna. (hur mycket man kan plana innan motorn blir till en interference-motor beror på hur många millimeter lyft kamaxeln har, om man har en topp liggandes löst går det ju att mäta hur djupt förbränningsrummet är och på det sättet få reda på hur långt utanför toppen som ventilerna sticker ut ifall man vet kamaxelns lyft.


Hoppas det inte blev allt för otydligt skrivit.

tack, men jag har en 530 topp som sitter på b230f och jag har tänkt att skaffa en 531topp bara för den har större insugs-kanaler och då tänkte jag plana den så det blir samma komp som som 530 toppen fast planar lite till när man ändå håller på. så borde plugen passa från 530 toppen alltså volvo 240 530 topp.

Japp pluggen passar både 530 och 531.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Danne_1977
30 mars 2013 · 3 292 Inlägg

tvedberg skrev:

Mack skrev:

Danne_1977 skrev:

Jag vet inte så mycket om att plana igentligen men tycker 2.5 låter mycket iaf.. jag siktar på rallycross och funderar på typ 1.5mm som max.. men kanske ändrar mig och tar 2.5 jag åxå big_smilebig_smile.. samt kortare rem big_smile

Jo det är mycket med 2.5 mm.
Men har han "läst det överallt" så torde det ju stämma..

jag läste att 530 toppen att folk hade planat den 4mm så då borde väll 2,5 mm gå på en 531 topp?

Har folk verkligen planat 4mm.. ? alltså det låter coolt måste jag säga.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2013 · 7 234 Inlägg

Danne_1977 skrev:

tvedberg skrev:

Mack skrev:

Jo det är mycket med 2.5 mm.
Men har han "läst det överallt" så torde det ju stämma..

jag läste att 530 toppen att folk hade planat den 4mm så då borde väll 2,5 mm gå på en 531 topp?

Har folk verkligen planat 4mm.. ? alltså det låter coolt måste jag säga.. :S

4mm låter något i häst väg ... det går inte

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Danne_1977
30 mars 2013 · 3 292 Inlägg

CHEEVA skrev:

Danne_1977 skrev:

tvedberg skrev:

jag läste att 530 toppen att folk hade planat den 4mm så då borde väll 2,5 mm gå på en 531 topp?

Har folk verkligen planat 4mm.. ? alltså det låter coolt måste jag säga.. :S

4mm låter något i häst väg ... det går inte

Precis vad jag tänker åxå.. haha. 4mm... vad fan.. hahah big_smilebig_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
volvo_240_tic ingen aning
30 mars 2013 · 687 Inlägg

CHEEVA skrev:

Danne_1977 skrev:

tvedberg skrev:

jag läste att 530 toppen att folk hade planat den 4mm så då borde väll 2,5 mm gå på en 531 topp?

Har folk verkligen planat 4mm.. ? alltså det låter coolt måste jag säga.. :S

4mm låter något i häst väg ... det går inte

4mm går, men då är det den 122 tandade som borde gälla.

även zebran har sina fläckar
Danne_1977
30 mars 2013 · 3 292 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

CHEEVA skrev:

Danne_1977 skrev:

Har folk verkligen planat 4mm.. ? alltså det låter coolt måste jag säga.. :S

4mm låter något i häst väg ... det går inte

4mm går, men då är det den 122 tandade som borde gälla.

Jasså det går.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
opela VD Hammar
1 april 2013 · 613 Inlägg

2,5mm det går med annan kamrem, testat själv.
men 4mm vettifan vill gärna ha korrekt fakta där

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
tvedberg
1 april 2013 · 773 Inlägg

opela skrev:
2,5mm det går med annan kamrem, testat själv.
men 4mm vettifan vill gärna ha korrekt fakta där

OK, kolla den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266548

han skrev så här:

Jag kör med 530 topp som är planad 4mm och VX3 kam, originalspridare fast 5.5 bars bränsletryck. Går riktigt bra på E75. Jag använder Ford Pinto rem. Du kan plana 2.5 mm innan du behöver byta till kortare rem.

Senast redigerat av tvedberg (1 april 2013)

lewwan Överladdad gröngöling
25 april 2013 · 1 302 Inlägg

Tänkte bara låna tråden lite, jag är helt ny inom detta, men kan jag byta min 530topp till en 531topp? och någon VX3-kamaxel? Så jag får lite fler hästar? Tack på förhand!
Har en b230fd. Sitter på en 940se.

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
aqulio
25 april 2013 · 1 146 Inlägg

ja din 531 topp blir starkare på högre vrid och din 530 som du har nu är starkare på låga varv
om man vinner mer hästar ja lite mer hästar vinner man
jag kör ju v-kam drar fint hela vägen

nixon89 klabbarpan
25 april 2013 · 3 041 Inlägg

Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Bamzefan Bondmeckare
25 april 2013 · 246 Inlägg

nixon89 skrev:
Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Bör även tilläggas att FB-motorerna hade en fullflödesdämpare bak och grövre avgas från bakaxelkröken (Ø 60 mm)

Senast redigerat av Bamzefan (25 april 2013)

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
aqulio
25 april 2013 · 1 146 Inlägg

japp det stämmer men dock blir den starkare på högre varv så

nixon89 klabbarpan
25 april 2013 · 3 041 Inlägg

Bamzefan skrev:

nixon89 skrev:
Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Bör även tilläggas att FB-motorerna hade en fullflödesdämpare bak och grövre avgas från bakaxelkröken (Ø 60 mm)

Ja och givetvis minus egr systemet smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
lewwan Överladdad gröngöling
25 april 2013 · 1 302 Inlägg

nixon89 skrev:
Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Jo det skulle jag vilja ha!
Om jag nu väljer att byta till 531 och vx3, är det något annat jag bör byta/ändra?

Tack för alla snabba svar!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
tvedberg
25 april 2013 · 773 Inlägg

lewwan skrev:

nixon89 skrev:
Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Jo det skulle jag vilja ha!
Om jag nu väljer att byta till 531 och vx3, är det något annat jag bör byta/ändra?

Tack för alla snabba svar!

tror inte det mer en att sätta in kamen.

Senast redigerat av tvedberg (25 april 2013)

lewwan Överladdad gröngöling
26 april 2013 · 1 302 Inlägg

tvedberg skrev:

lewwan skrev:

nixon89 skrev:
Stoppar du i 531 och vx3 så har du samma spec som b230fb mao 130 hk.

Jo det skulle jag vilja ha!
Om jag nu väljer att byta till 531 och vx3, är det något annat jag bör byta/ändra?

Tack för alla snabba svar!

tror inte det mer en att sätta in kamen.

Så jag behöver bara byta till vx3 kammen för få komma upp till 130hk?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Mack Forum- och sitemoderator
26 april 2013 · 26 161 Inlägg

lewwan skrev:

tvedberg skrev:

lewwan skrev:

Jo det skulle jag vilja ha!
Om jag nu väljer att byta till 531 och vx3, är det något annat jag bör byta/ändra?

Tack för alla snabba svar!

tror inte det mer en att sätta in kamen.

Så jag behöver bara byta till vx3 kammen för få komma upp till 130hk?

Och bytta topp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 april 2013 · 2 390 Inlägg

Mack skrev:

lewwan skrev:

tvedberg skrev:

tror inte det mer en att sätta in kamen.

Så jag behöver bara byta till vx3 kammen för få komma upp till 130hk?

Och bytta topp.

Kör han vx3 kammen i sin 530 topp kan det nog inte skilja mycket i hk jämfört mot 531:an.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
lewwan Överladdad gröngöling
26 april 2013 · 1 302 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/ hittar många go saker, är det en KG003 kam, Passar dom bara rakt på eller vad behövs för att sätta dit en sådan? Måste man modda lite eller passar den direkt? Och hur vet jag vilken 531topp jag ska ha? Det finns väll olika, eller är jag helt ute och cyklar?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang