SAAB 900: Service, reparation och uppfräschning.

Upprfräschning och service på bruksbilen.
  • 77 Följare
  • 162 223 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
JohnWayne
3 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Bultarna på undre bärarmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a1954a2390270da92df4a207877419fb.jpg


Här syns det att drivaxelgummit börjar bli slitet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-eef8045c569c378741e7a622a6b83df3.jpg

Skivan på denna sida är ingen höjdare heller sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fc95b0648801c32b8e4c635d37614dfe.jpg

svempus
3 juli 2013 · 409 Inlägg

ser ut att vara en hyfsat okej OG900. drivknut och hjullager byte har man gjort på några OG900or. tar inte många timmar att göra dom jobben...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
JohnWayne
4 juli 2013 · 5 071 Inlägg

svempus skrev:
ser ut att vara en hyfsat okej OG900. drivknut och hjullager byte har man gjort på några OG900or. tar inte många timmar att göra dom jobben...

Det var någon som skrev på ett forum att han fixade det på under timman, men jag tycker det låter väl optimistiskt hmm

svempus
4 juli 2013 · 409 Inlägg

JohnWayne skrev:

svempus skrev:
ser ut att vara en hyfsat okej OG900. drivknut och hjullager byte har man gjort på några OG900or. tar inte många timmar att göra dom jobben...

Det var någon som skrev på ett forum att han fixade det på under timman, men jag tycker det låter väl optimistiskt hmm

kan nog mycket väl stämma tror jag river och monterar ihop det på under två timmar om jag ligger i med det och inget krånglar eller sitter fast rostat iallafall om det rör sig om drivknutsbyte..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
JohnWayne
8 juli 2013 · 5 071 Inlägg

svempus skrev:

JohnWayne skrev:

svempus skrev:
ser ut att vara en hyfsat okej OG900. drivknut och hjullager byte har man gjort på några OG900or. tar inte många timmar att göra dom jobben...

Det var någon som skrev på ett forum att han fixade det på under timman, men jag tycker det låter väl optimistiskt hmm

kan nog mycket väl stämma tror jag river och monterar ihop det på under två timmar om jag ligger i med det och inget krånglar eller sitter fast rostat iallafall om det rör sig om drivknutsbyte..

Det tog några timmar effektiv arbetstid för mig, för det var första gången jag gjorde detta roll

Och med tillgång till en lyft går det säkert smidigare.

JohnWayne
8 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Bultarna åt bromsoken släpper fint på denna sida smile

Jag brukar ge dem ett rejält slag med stora hammaren så släpper de bättre

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ac034453458c8ccf16c36998785500a0.jpg



Bromsok och skiva är demonterade. En ny skiva är oundviklig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d77a325f24f592aca8a5d72712e2fded.jpg



Ett rejält slag på p-ändan, medan man håller mot med en större hammare på baksidan av den, brukar göra susen. Använder man en kulledsbrytare är det riska att man förstör leden hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-141bead15a31bcc5b50a46b01c343598.jpg



Hela navet hissas med domkraft och en träkloss trycks mellan A-armen och karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7eb56540dd15c62f86c813441b186217.jpg


Och navet är borta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2bc273234ad37ec4ce913aa1d6a308e3.jpg

JohnWayne
11 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Här finns en hel del underredesmassa att skrapa bort innan det går att föra gummit bakåt på axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-42cf2c80226446fe52ef5ba5d1e52ae3.jpg

Och nu till den kletiga biten tongue att hitta låsringen åt drivknuten i allt fett roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d14ced7b68e2df45dc96cbe463a71c18.jpg


Navet har just varit en sväng till den lokala bilverkstaden där ett nytt lager har pressats i smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-44dcbdbf5bea23bbf437074957d291b5.jpg

JohnWayne
13 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Bromsdelarna renoverade

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e2f8e733db0e2b7de3c9ff00599b32c9.jpg

Jag glömmer inte bort att slipa okens glidytor

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cdf2c94e517d36d90670c6df8f1e3945.jpg


Nytt gummi monterat på spindeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ee82cf7af812bd032f410df0d9dbe880.jpg

Och en sprillrans ny bromskiva smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a4889289519447fe494e79c428a47bd9.jpg

Henkix
13 juli 2013 · 6 737 Inlägg

vackert cool

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
JohnWayne
17 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Följande i tur är att byta ut alla trasiga brännare i instrumenteringen samt byta till en lite modernare stereo

Först river ut den gamla stereon

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e2272cc746e7152355fad2c6b0b7a745.jpg

Har ni sett någon sådan kontakt förr? Inte jag tongue

Stereon är fasttrycktr direkt i kontakten åt alla ledningarna roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2eec8972142af2d5ca286b372b51ad2f.jpg


River ut stereoramen och får ut kabelhärvan på köpet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-625ee43778603029b8f4fe5be01f8d3b.jpg

svempus
17 juli 2013 · 409 Inlägg

såg inte så kul ut. har drabbats av det med i nån bil jag har haft med. men då har jag haft sån tur att jag har hittat originalkablaget liggandes undantryckt och oanvänt i panelen på bilen så det har bara vart att koppla in det och slippa ormboet...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
JohnWayne
19 juli 2013 · 5 071 Inlägg

svempus skrev:
såg inte så kul ut. har drabbats av det med i nån bil jag har haft med. men då har jag haft sån tur att jag har hittat originalkablaget liggandes undantryckt och oanvänt i panelen på bilen så det har bara vart att koppla in det och slippa ormboet...

Ok smile  Här blir det väl nog till att skarva alla ledningarna tongue

JohnWayne
19 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Nu river jag bort instrumentpanelen så jag kommer åt att byta alla de trasiga brännarna, och så blir dert lättare att dra nya kablar åt stereon

det ser lite rörigt ut med allt kablage. Även vacuumkoplingen åt kupéfläkten måste lossas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-27da14d0334bbc9d533f500a200756f5.jpg



Ett ventilationsrör lossar från sitt munstycke sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d9855353d7947d84a3164b9e4d1d008f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bb430d2e5961c60c4e9e97d1eab1c7f4.jpg

här ligger det lösa munstycket

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aa213c1510a31c2ad06470f53d148102.jpg


Jag lyfter även bort mätarhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1fda7be51539eb1b8482766435166add.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-eaf44ec7d511361f1dddc702c3362a3e.jpg

JohnWayne
25 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Jag drar nya lednigar åt den nya stereon medan frontpanelen är demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-69a4e4f2ab654ecbec39bb0641b1e560.jpg


Det svåra med att sätta tibaks frontpanelen är att länkarmen åt fläktreglaget kan lossa från fläktmotorn eller från reglaget i frontpanelen

här syns ändan på länkarmen i orange plast

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48d03fc51419512117833c81f238ed5a.jpg

det går att känna om staget sitter som det ska via hålet för högtalarna


länkarmen fästs under instrumäntbrädan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2cf04f8286693e008670fdbe69daa975.jpg


och mot reglaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec67609b7c6d95679e659128908ea220.jpg


nu ska även vacuumkopplingen åt fläktspjällen sättas ihop

det gäller att ha tungan rätt i mun tongue

och en hel del tålamod  cool

svempus
25 juli 2013 · 409 Inlägg

JohnWayne skrev:
Jag drar nya lednigar åt den nya stereon medan frontpanelen är demonterad

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-69a4e4f2ab654ecbec39bb0641b1e560.jpg


Det svåra med att sätta tibaks frontpanelen är att länkarmen åt fläktreglaget kan lossa från fläktmotorn eller från reglaget i frontpanelen

här syns ändan på länkarmen i orange plast

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48d03fc51419512117833c81f238ed5a.jpg

det går att känna om staget sitter som det ska via hålet för högtalarna


länkarmen fästs under instrumäntbrädan

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2cf04f8286693e008670fdbe69daa975.jpg


och mot reglaget

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec67609b7c6d95679e659128908ea220.jpg


nu ska även vacuumkopplingen åt fläktspjällen sättas ihop

det gäller att ha tungan rätt i mun tongue

och en hel del tålamod  cool

är nästan 100 på att du har originalkontakten till stereon liggandes på till höger om den orange "länkarmen" ser ut som dom två kontakterna gör. syns på den andra bilden där länkarmen i orange syns dom är ihop tryckta. har gjort samma som du några gånger med...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
JohnWayne
29 juli 2013 · 5 071 Inlägg

svempus skrev:

JohnWayne skrev:
Jag drar nya lednigar åt den nya stereon medan frontpanelen är demonterad

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-69a4e4f2ab654ecbec39bb0641b1e560.jpg


Det svåra med att sätta tibaks frontpanelen är att länkarmen åt fläktreglaget kan lossa från fläktmotorn eller från reglaget i frontpanelen

här syns ändan på länkarmen i orange plast

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48d03fc51419512117833c81f238ed5a.jpg

det går att känna om staget sitter som det ska via hålet för högtalarna


länkarmen fästs under instrumäntbrädan

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2cf04f8286693e008670fdbe69daa975.jpg


och mot reglaget

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec67609b7c6d95679e659128908ea220.jpg


nu ska även vacuumkopplingen åt fläktspjällen sättas ihop

det gäller att ha tungan rätt i mun tongue

och en hel del tålamod  cool

är nästan 100 på att du har originalkontakten till stereon liggandes på till höger om den orange "länkarmen" ser ut som dom två kontakterna gör. syns på den andra bilden där länkarmen i orange syns dom är ihop tryckta. har gjort samma som du några gånger med...

Jag tror du har rätt smile Jag måste fixa ihop den med min stereo dock.

JohnWayne
29 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Nu är är allt ihopmonterat igen, alla lampor lyser och fläkten fungerar också efter lite strul tongue

Jag har demonterat mittkonsolen för att lättare kunna dra RCA-kablar åt förstärkarna.

Nu sitter även stereon på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-434f18852f301a8b7bf41ebd94ff391f.jpg


Nytt framsystem ska jag också fixa till så vi börjar med att demontera högtalargallren, igen hmm

Här ser ni att man haft en liten egen konstruktion på fastsättningen av grillgallren.

Dessa skruvar är inte original

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5c05cded4b4fbbbd57bc60568c61fd07.jpg

och inte dessa högtalare heller

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e1b8d0e92a835c00c4e1d2e3311a46c0.jpg


men det gör ingenting, för jag skall inte heller ha originalhögtalare cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang