BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace. Första målet är att nå 300 hk och sedan utveckla när man börjat vänja sig med effekten och vill ha mer som man alltid vill såklart. Detta är mitt första riktiga projekt så det är lite av en inlärnings fas och början på min karriär inom Bilsport. Hoppas ni har förståelse för nybörjare och ge mig gärna kritik och åsikter. Alla har vi börjat nån stans och nu börjar det för mig, en till in i bilsport världen. Hoppas ni vill följa projektet och hjälpa mig på vägen och kommer vara så seriös jag kan och inte nåt slarv meckande här inte. Målet är att första steget ska vara klart till sommaren och få min setup att lira i sommar och sen får vi se vad som händer efter denna säsongen. Följ gärna projektet!
  • 81 Följare
  • 175 651 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 mars 2014
Nordaan
10 april 2013 · 213 Inlägg

Tjena! jag tänkte lägga upp mitt projekt här på Garaget och dela med mig av det jag gör med bilen och kanske inspirera någon och själv få inspiration, hjälp och tips av er läsare smile
lite om mig och vem jag är, jag heter Fredrik och är 19 år fyller snart 20, bor lite utanför Stockholm, jag tog studenten i somras och gick då ut som utbildad personbils mekaniker, jag jobbar nu som Bussmekaniker sen ca 5 månader tillbaks, mitt största intresse är såklart bilar och håller mestadels av tiden på med det smile

Projektet är då att jag ska turbo konvertera min BMW E34 -93 med M50B20 vanos motorn cool
Blir kanske en M50B25 senare wink
Målet är ca 300 hk till en början och att det ska vara klart till sommaren.

Oöppnad M50B20 Vanos.
Motor setupen kommer då bestå av följande komponenter:

Turbo: Super T70 (kina turbo)
Spridare: Volvo 968 spridare (465cc) (kina kopior, kommer bytas ut om dom inte funkar korrekt)
Grenrör: Från märket XS, fick det billigt av en polare
Bränsletrycksregulator: Linjär 1:1
Alu ic
Bredbandslambda: MTX-L Innovate
Bränslepump: GSS342 Walbro style
Original LMM
Chip: Mappat av Fekzen för setupen


Setup Drivlina:

Svetsdiffad original Diff
Original växellåda tills den rasar (nån Getrag låda) har en ZF låda liggandes i reserv
Originalkoppling till en början, ska se hur länge den klarar effekten, sen blir det ett XTD steg 3 kopplingskit från Mrtuning.

Detta blir första start setupen och alla delar är inhandlade förutom chipet och koppling, men chipet är på väg och koppling får vänta lite tills motorn e färdig och provad smile

Hoppas ni vill följa projektet och kommentera gärna och ge mig tips och åsikter på det jag gör smile
Kommer att försöka uppdatera ofta och målet är att den ska bli färdig till sommaren, bilen står redan i garaget jag påbörjade själva demonteringen för några dagar sen bara smile
Det är också första gången jag gör ett sånt här projekt som turbo konvertering, har innan bara små trimmat en Volvo 945 ltt med större turbo o lite annat smile men har en del kunskap om detta och är ute efter att lära mig och därför är det perfekt med en projekt tråd så jag kan få hjälp av er läsare smile

Då var inledningen och presentationen klar och nu påbörjas projekt tråden! smile

Senast redigerat av Nordaan (19 maj 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
gromitSWE
10 april 2013 · 1 677 Inlägg

Ska följas! big_smile

Nordaan
10 april 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-f546d3b3d9d6b749d81216d03d8654b0.jpg

Första bilden här i tråden då, bilen körde jag in i garaget nu i söndags och kommer nu stå där tills den är klar som förhoppnings viss blir till början av sommaren smile
har börjat demontera för bygget så som avgassystem, grenrör,insug,huv,kylare och lite annat smått runt om och även oljetråget är på väg ner då jag ska fixa en oljeretur från turbon i det och packningen läcker så passar såklart på att byta den med som jag endå skulle gjort i vilket fall som helst wink

som ni ser så är det ett ganska litet garage och belysningen känns som att man är i en grotta ungefär, men det får duga, man tar vad man har liksom, ska fixa till belysningen lite i alla fall så man ser vad man sysslar med wink

Kommer att försöka hålla på så mycket som möjligt efter jobbet och på helger så uppdateringar kommer komma ofta och bilder med smile

Senast redigerat av Nordaan (15 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
10 april 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-62c09e9dc59f4658a4d47bda24c11981.jpg

en till bild från första dagen smile

Senast redigerat av Nordaan (15 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
10 april 2013 · 213 Inlägg

gromitSWE skrev:
Ska följas! big_smile

Härligt! big_smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
MarcusGronberg Lowlife
10 april 2013 · 809 Inlägg

skall följas big_smile, finns inget bättre än BMW turbo wink !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
TheMan89 MR Andersson
10 april 2013 · 1 229 Inlägg

Blir inte den T70 turbon väldigt stor för en 2 liters maskin?

Kommer ju bli seg spoolad som fan?

antee- Supra
11 april 2013 · 110 Inlägg

spännande att du köpte en e36 m3 diff som var svetsad ha-ha...

ser ju bra ut i övrigt

Senast redigerat av antee- (11 april 2013)

Nordaan
11 april 2013 · 213 Inlägg

MarcusGronberg skrev:
skall följas big_smile, finns inget bättre än BMW turbo wink !

Vad kul! big_smile precis bmw turbo är fina grejer och finns gott om eftermarknads grejer och hjälp att få smile så perfekt att lära sig på smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
11 april 2013 · 213 Inlägg

TheMan89 skrev:
Blir inte den T70 turbon väldigt stor för en 2 liters maskin?

Kommer ju bli seg spoolad som fan?

Den som lever får se helt enkelt wink men jag tror det kommer kunna bli ganska bra, men lite ketchup effekt kommer det  kanske att bli men det är ju kul det med smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
11 april 2013 · 213 Inlägg

antee- skrev:
spännande att du köpte en e36 m3 diff som var svetsad ha-ha...

ser ju bra ut i övrigt

Vad menar du? smile jag köpte den mest bara för den var billig och det lätt bra i mina öron med en M3 bakaxel med svetsad lamelldiff, lär ju tåla stryk om inte annat smile men om den passar på bilen det vette fan ensålänge, det får bli den dagens problem när jag ska montera den smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
antee- Supra
11 april 2013 · 110 Inlägg

Nordaan skrev:

antee- skrev:
spännande att du köpte en e36 m3 diff som var svetsad ha-ha...

ser ju bra ut i övrigt

Vad menar du? smile jag köpte den mest bara för den var billig och det lätt bra i mina öron med en M3 bakaxel med svetsad lamelldiff, lär ju tåla stryk om inte annat smile men om den passar på bilen det vette fan ensålänge, det får bli den dagens problem när jag ska montera den smile

syfta mer på att man svetsar inte en lamell diff. det är ingen m3 diff du har fått tag på isåfall hmm

Nordaan
11 april 2013 · 213 Inlägg

Här kommer en Uppdate med lite bilder och hur långt jag kommit hittils smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-716c79a6e6aabc7cc39d2f1e28b37630.jpg
Vem behöver AC när man bygger turbo, kommer gå fort så det fläktar endå wink (all AC i motorrummet bort taget)

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-dd00bd956d67163796fe2bc9df25e584.jpg
Oljetråget på väg ner, bara Olje pickup röret som ska bort på bilden, var smidigt att ta ner tråget smile bara lossa servopumpen och hänga undan den och lossa höger motorfäste och hissa motorn där och givetvis lossa alla trågbultar smile nu ska tråget tvättas och sedan fixas en oljeretur i det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-614edf090d2662336ee33eeb22475caf.jpg
Började lite smått med att kolla på hur jag ska montera Intercoolern, OBS på bilden ligger den bara där wink Tror jag kom på ett bra sätt men ska kapa lite för att få plats för tryckrör och så att vattenkylaren får plats med smile

Senast redigerat av Nordaan (15 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
11 april 2013 · 213 Inlägg

antee- skrev:

Nordaan skrev:

antee- skrev:
spännande att du köpte en e36 m3 diff som var svetsad ha-ha...

ser ju bra ut i övrigt

Vad menar du? smile jag köpte den mest bara för den var billig och det lätt bra i mina öron med en M3 bakaxel med svetsad lamelldiff, lär ju tåla stryk om inte annat smile men om den passar på bilen det vette fan ensålänge, det får bli den dagens problem när jag ska montera den smile

syfta mer på att man svetsar inte en lamell diff. det är ingen m3 diff du har fått tag på isåfall hmm

Okej hmm 99% säker på att det är en M3 Diff, han som sålde den var en kollega och han hade själv ägt en sierra som den suttit i smile går ju att svetsa en lamelldiff men varför man gör det är en bra fråga faktis, får öppna locket imorgon och kika och ta bild, lägger upp en bild här imorgon så får vi se vad det är för nåt smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
12 april 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-765cccea9d0d5cfcc8fcfa0cfd1e41f2.jpg
Monterade intercoolern idag, fick kapa lite i balkarna där tryckslangarna ska gå, ska kapa slangarna lite också för dom är lite långa just nu.
Vattenkylaren får plats också utan att ta i fläkten wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-948a71bff8cd00ca5f1ed5ffde6f5a7e.jpg
Gjorde en förlängningsadapter mellan turbo och grenrör så turbon får plats uppåt då egentligen grenröret är gjort för en nermonterad turbo.  Färdig svetsad men ska snygga till den lite inuti med drämel smile

Senast redigerat av Nordaan (15 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
13 april 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-3a87167489d21d2a5eed06112ff2b4a0.jpg
Och så vart resultatet av turbo placeringen, riktigt nöjd faktis smile nu ska det bara fixas oljeretur,oljetillförsel,downpipe och Wastegate sen är det största jobbet gjort smile
Ge gärna tips på hur jag ska fixa oljetryck till turbon, jag har en tanke om att fixa en dubbelbanjo och ta från samma ställe som vanos får oljtetryck ifån smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-511e525debe5eaeb858065c0dde84b23.jpg
Tog även ut förarstolen idag och demonterade den från stolsfästet, ska ha två FK sportstolar som jag har liggandes hemma istället smile
Som ni ser så är inte förarstolen i sitt bästa skick wink

Det var det jag han med idag för nu är det träff i Västerås smile

Senast redigerat av Nordaan (15 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
14 april 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-f709a30fb23de9c9db801ba2be7b672d.jpg

Idag söndag har jag ägnat mest tid på montering av nya stolar, här är resultatet av förarstolen som jag la ner ett antal timmar på för att få ditt den som jag ville och vart riktigt bra till slut efter en del svordomar smile
Jag tog glidskenorna från original stolarna och sen borrade jag om fyra vinkeljärn och kapade till dom så dom passade mot original stolsramen smile hoppas vinkeljärnen håller nu, men gjorde exakt lika på en volvo jag hade innan och vinklarna höll bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-1437208c84e20a5f80609291b0b35b55.jpg
öppnade också locket på bakaxeln som påstods vara från en M3 e36 men tvivlar starkt på det nu när jag såg att det var en vanlig öppen diff som är svetsad smile den kostade bara en 500 hundring så man fick väl inte förvänta sig för mycket men den ser ut att kunna hålla bra endå med tanke på dom rediga svetsarna smile


Nu i veckan ska jag söka upp en smed och lämna oljetråget för svetsning av oljeretur, och även börja titta på hur jag ska lösa problemet med uttag för Wastegate då det inte finns plats på min adapter .
Ska också åka till en firma i närheten av där jag bor och kolla om dom kan fixa fram slag för oljtetrycket till turbon och oljeretur big_smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
15 april 2013 · 213 Inlägg

Idag vart det inte så mycket gjort, vart i stort sett klar med passagerar stolen bara att skruva dit den i bilen nu smile
Har ringt en smed idag men känndes inte som det seriösaste stället så tänkte höra med er om nån i stockholms trakten känner till nån bra smed eller nån som svetsar aluminium? ska fixa en oljeretur i tråget som sagt smile
Monterade även Wastegate idag och det blir Intern Wastegate till en början sen får vi se om man uppdaterar sen smile
har ingen bra bild på hur det vart men det fixar jag imorgon smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
16 april 2013 · 213 Inlägg

Idag fick jag färdigt stolsmonteringen och det blev bra smile fick även hem mitt Chip från Fekzen idag och igår så kom min bränslepump och BB lambda smile nu har jag nästan alla delarna hemma smile
var även på mekonomen och köpte lite 3" rör för att börja bygga en downpipe, 2 90 graders böjar och ett 50cm rakt rör, började att kolla lite och märkte att två 90 graders böjar kommer bli en perfekt downpipe med lite små modifikationer smile
men mitt i allt så upptäckte jag att mitt grenrör hade spruckit i en svets, så jag tog fram svetsen och svetsade ihop det och det verkar som jag fick till det till slut i alla fall smile jäkla kina skit det där, men går det sönder mer så får jag antingen lämna det till en som kan svetsa rostfritt eller köpa ett nytt annat rör helt enkelt smile
har fortsatt jakten på en smed idag men fick inte tag i någon, men nu när jag satt mig vid datorn och googlade lite så tror jag att jag hittat en firma i Bromma som heter Swedish Aero Welding AB som jag ska ringa imorgon och höra om som kan fixa mitt oljetråg smile
ska svänga förbi en slangverkstad efter jobbet någon dag också och kolla om dom kan fixa fram två bra slangar med dom anslutningarna jag vill ha för turbon smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
viktorfureh
17 april 2013 · 14 Inlägg

Du har ju de gjutjärnsgrenröret annars, det håller bättre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang