Volvo v70 2001 t problem med säkring

pl11 ventmontör
14 april 2013 · 24 Inlägg

säkring nr 11 går hela tiden på bilen...
det är en 2001 turbo. börja med att en tändspole gick sönder så jag bytte den bilen gick 2km sen paja en annan spole och säkringen bara går
och bilen vägrar starta. har provat ta av kablarna till spolarna men säkringen går i alla fall.
även tagit ur kabeln till fläkten då det är samma säkring men samma resultat.
någon som vet vad säkring nr 11 går till för prylar?

tacksam för all hjälp

cartech
14 april 2013 · 21 Inlägg

Googlade snabbt och det ska tydligen finnas tre nr11 beroende var du tittar.

Under huven - Kupefläkt
Handskfack -  backljus
Lastutrymmet - Släpvagnsuttag


http://esd.volvocars.com/site/owners-in … p10989.pdf

pl11 ventmontör
14 april 2013 · 24 Inlägg

ursäkta jag var lite otydlig det är säkring NR 11 i motor utrymmet.
det är den som går direkt

pl11 ventmontör
14 april 2013 · 24 Inlägg

länken är till nyare bil så det stämmer inte med min. men tack ändå

cartech skrev:
Googlade snabbt och det ska tydligen finnas tre nr11 beroende var du tittar.

Under huven - Kupefläkt
Handskfack -  backljus
Lastutrymmet - Släpvagnsuttag


http://esd.volvocars.com/site/owners-in … p10989.pdf

cartech
14 april 2013 · 21 Inlägg

Okej, har du kollat i manualen som är med bilen? Hittade den här sidan nu: http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 … .htm#pg108

Se om det är något som stämmer med din bil.
Där står det : 11 AC compressor, Ignition coils     20A

pl11 ventmontör
14 april 2013 · 24 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25025/25025-1e8d6dad55965b7f8321ed6127aec0d4.jpg
volvo

cartech
14 april 2013 · 21 Inlägg

Perfekt, nr 11 säkringen går tydligen till två relän vad jag kan se.
Du kan ju prova att dra ur reläet som går till tändspolarna då kan man förhoppningsvis utesluta något område.

pl11 ventmontör
21 april 2013 · 24 Inlägg

har bytt relä men säkringen går likförbannat,, tar jag ur relä  FMA2 så håller säkringen. nån som har haft liknande problem? har även haft relät i och provat koppla i från tändspolar elfläkt mm. men den brinner i alla fall.
någon som vet vad det kan vara kortis någon stans ??
vad går detta relä till?
börjar bli trött på detta nu!

pl11 ventmontör
24 april 2013 · 24 Inlägg

ingen?

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 april 2013 · 1 248 Inlägg

Har du kollat kablarna till tändspolarna? Det är ganska lätt att dom kommer ikläm när man skruvar på kåpan. Sen måste tändspolarna ha schyst jord annars brinner dom upp. Jord får man ifrån bulten som håller spolen på plats. Är det dålig gäng på den så brinner spolen tex.

Volvo Xc70 (2001)
pl11 ventmontör
24 april 2013 · 24 Inlägg

jag har tagit ur kablarna i fall det skulle vara kortis i nån spole men den går i alla fall direkt  när jag sätter i den.
tagit bort kablarna till AC pump men med samma resultat!

pl11 ventmontör
24 april 2013 · 24 Inlägg

tja hitta felet .var en kabel till en spole som blivigt klämd under krympslangen! så nu går den. tackar

VKN_940 skrev:
Har du kollat kablarna till tändspolarna? Det är ganska lätt att dom kommer ikläm när man skruvar på kåpan. Sen måste tändspolarna ha schyst jord annars brinner dom upp. Jord får man ifrån bulten som håller spolen på plats. Är det dålig gäng på den så brinner spolen tex.

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 april 2013 · 1 248 Inlägg

pl11 skrev:
tja hitta felet .var en kabel till en spole som blivigt klämd under krympslangen! så nu går den. tackar

VKN_940 skrev:
Har du kollat kablarna till tändspolarna? Det är ganska lätt att dom kommer ikläm när man skruvar på kåpan. Sen måste tändspolarna ha schyst jord annars brinner dom upp. Jord får man ifrån bulten som håller spolen på plats. Är det dålig gäng på den så brinner spolen tex.

Kul att du hittade felet. Kul att tipset hjälpte smile

Volvo Xc70 (2001)
Glesmark
24 april 2013 · 1 938 Inlägg

Ta ur säkringen, mata ena kretsen med ström och ha en amperemeter på matarledningen och se vilken som kortsluter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang