Kompis kvaddade min bil

Andromeda Rumpmas
15 april 2013 · 3 860 Inlägg

Trolltyget skrev:

Andromeda skrev:

Trolltyget skrev:

Jo tvinga och tvinga, men tjatade ihjäl mig om att jag skulle dricka och ville sen ut på "byragg". Tjatar ofta så för att få köra själv, och han ville så gärna köra min nya bil. Men man har ändå ett ansvar som chaufför för både passagerare och bilen man kör.

Absolut, och det var ju precis det jag skrev också; han betalar. Inget snack, skulden för olyckan är hans.

Men han tvingade inte till sig förarplatsen. Det är fortfarande ditt val att dricka, det är du som måste hälla i dig ölen. Det måste vara väldigt svårt att tvinga ned tillräckliga mängder öl i någon. Är du inte vuxen nog att kunna säga nej till drickat trots att du inte vill dricka är du nog inte gammal nog att dricka heller.
Det jag vände mig mot är att man fick ett helt annat intryck av vad som föranledde att han körde rån din första post jämfört med vad du skriver här.

Visst ska han betala, men det känns inte speciellt sjysst att antyda att han tilltvingat sig bilen om han i själva verket var den enda som var nykter nog att köra. Du hade ju ett tredje alternativ; alla går hem.

Men visst, jag håller med dig, det går alltid att vara efterklok.

Skulle det hjälpa att prata med hans föräldrar?

Vi hade inte behövt åka bil öht utan han som ville ut. Men ja, kanske formulerade mig fel i första inlägget.

Mamman har redan pratat med mig och tycker att antingen alla tre ska betala eller jag själv eftersom jag lät personen köra. Vi ska träffas i veckan och prata igenom det här iaf.

Kanske hade varit för mycket att hoppas på att mamman hade varit normal med en son som resonerar som din "polare".

Betalar han är det väl bra, men bryt kontakten i vilket fall, han verkar ju vara ett riktigt as.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
16 april 2013 · 296 Inlägg

it_mutt skrev:

Dream_ skrev:

it_mutt skrev:

Och varför ska hans mamma stå för det kalaset? Han är myndig, visst, försörjningsskyldigheten sträcker sig tills "ungen" är 21 förutsatt att han (i detta fall) pluggar. Men inte annars.

Och där ingår knappast "betala för sönderkörda bilar"

Ja , man gör så! Iaf i mina ögon , nu har ju jag 17.000 så skulle jag kört sönder bilen hade jag redan gett honom dom!

Men hur fan ska han lära sig nått om han aldrig får betala för det han har sönder , kan tillägga att hans mamma får ju betala nu så får ju sonen betala tillbaka i den takt hans ekonomi klarar.

Du missar poängen, om det jag skriver inte "uppfylls", så går det inte att tvinga mamman till något alls.

Nej du har rätt i det , men då har ju människan ingen skam i kroppen om hon inte hjälper hennes son att göra det enda rätta , betala för bilen.

Det blir som det blir!
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Andromeda skrev:

Trolltyget skrev:

Andromeda skrev:

Absolut, och det var ju precis det jag skrev också; han betalar. Inget snack, skulden för olyckan är hans.

Men han tvingade inte till sig förarplatsen. Det är fortfarande ditt val att dricka, det är du som måste hälla i dig ölen. Det måste vara väldigt svårt att tvinga ned tillräckliga mängder öl i någon. Är du inte vuxen nog att kunna säga nej till drickat trots att du inte vill dricka är du nog inte gammal nog att dricka heller.
Det jag vände mig mot är att man fick ett helt annat intryck av vad som föranledde att han körde rån din första post jämfört med vad du skriver här.

Visst ska han betala, men det känns inte speciellt sjysst att antyda att han tilltvingat sig bilen om han i själva verket var den enda som var nykter nog att köra. Du hade ju ett tredje alternativ; alla går hem.

Men visst, jag håller med dig, det går alltid att vara efterklok.

Skulle det hjälpa att prata med hans föräldrar?

Vi hade inte behövt åka bil öht utan han som ville ut. Men ja, kanske formulerade mig fel i första inlägget.

Mamman har redan pratat med mig och tycker att antingen alla tre ska betala eller jag själv eftersom jag lät personen köra. Vi ska träffas i veckan och prata igenom det här iaf.

Kanske hade varit för mycket att hoppas på att mamman hade varit normal med en son som resonerar som din "polare".

Betalar han är det väl bra, men bryt kontakten i vilket fall, han verkar ju vara ett riktigt as.

Människan är inte ett as, bara väldigt oaktsam och inte riktigt tänker sig för...

Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

Dream_ skrev:

it_mutt skrev:
Och varför ska hans mamma stå för det kalaset? Han är myndig, visst, försörjningsskyldigheten sträcker sig tills "ungen" är 21 förutsatt att han (i detta fall) pluggar. Men inte annars.

Och där ingår knappast "betala för sönderkörda bilar"

Ja , man gör så! Iaf i mina ögon , nu har ju jag 17.000 så skulle jag kört sönder bilen hade jag redan gett honom dom!

Men hur fan ska han lära sig nått om han aldrig får betala för det han har sönder , kan tillägga att hans mamma får ju betala nu så får ju sonen betala tillbaka i den takt hans ekonomi klarar.

Du missar poängen, om det jag skriver inte "uppfylls", så går det inte att tvinga mamman till något alls. Sen om hon gör det, fine, då är allt bra. Men är han över 18, inte pluggar någon gymnasielinje (eller liknande), så går det -inte- att "tvinga henne" till det.

Normala föräldrar lägger ut pengarna i den situationen om de kan avvara dom, och sedan får ungen betala tillbaka till föräldrarna.

Vill man visa ungen att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar kan man ju resonera som maman i det här fallet gör; antingen betalar alla eller TS själv, fastän sonen körde. Då är man riktigt oförmögen att vara förälder.

Senast redigerat av Andromeda (16 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
omegalover
16 april 2013 · 118 Inlägg

Jag måste nog komma med ett annat förslag.

Dela på kostnaden, alltså du och han. Du: för att du inte hade helförsäkring och olyckor hur dumma de än är kan hända!
Han: för att han tabbade sig och kvaddade din bil! Man måste tänka på sånt här VARJE gång man lånar ut sin bil!
Du har trots allt gett ditt medgivande till att han skulle köra och där gick halva ansvaret! Men du vet ju nu att du ALDRIG någonsin mer låter honom köra eller att du inte har helförsäkring på bilen! Om ni nu fortsätter vara kompisar!

Hoppas att det löser sig och att han kommer till förstånd, men att kräva att han ska betala allt, nej tror inte det faktiskt! Men att den tredje ska hjälpa att betala kommer inte på fråga!
Lycka till!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
it_mutt Avstängd
16 april 2013 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Dream_ skrev:

Ja , man gör så! Iaf i mina ögon , nu har ju jag 17.000 så skulle jag kört sönder bilen hade jag redan gett honom dom!

Men hur fan ska han lära sig nått om han aldrig får betala för det han har sönder , kan tillägga att hans mamma får ju betala nu så får ju sonen betala tillbaka i den takt hans ekonomi klarar.

Du missar poängen, om det jag skriver inte "uppfylls", så går det inte att tvinga mamman till något alls. Sen om hon gör det, fine, då är allt bra. Men är han över 18, inte pluggar någon gymnasielinje (eller liknande), så går det -inte- att "tvinga henne" till det.

Normala föräldrar lägger ut pengarna i den situationen om de kan avvara dom, och sedan får ungen betala tillbaka till föräldrarna.

Och det sa jag något emot? Andromeda, ibland är det faktiskt lite som någon skrev i någon annan tråd, du läser lite det du vill.

Jag skrev, klart och tydligt, att det går "... -inte- att "tvinga henne" till det."

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

omegalover skrev:
Jag måste nog komma med ett annat förslag.

Dela på kostnaden, alltså du och han. Du: för att du inte hade helförsäkring och olyckor hur dumma de än är kan hända!
Han: för att han tabbade sig och kvaddade din bil! Man måste tänka på sånt här VARJE gång man lånar ut sin bil!
Du har trots allt gett ditt medgivande till att han skulle köra och där gick halva ansvaret! Men du vet ju nu att du ALDRIG någonsin mer låter honom köra eller att du inte har helförsäkring på bilen! Om ni nu fortsätter vara kompisar!

Hoppas att det löser sig och att han kommer till förstånd, men att kräva att han ska betala allt, nej tror inte det faktiskt! Men att den tredje ska hjälpa att betala kommer inte på fråga!
Lycka till!

Vad är det för resonemang? Lånar du min bil och kvaddar den står väl du för alla kostnader, oavsett försäkringsgrad och oavsett om jag är med eller inte? Jag kan ju inte påverka hur du kör mer än att protestera?



------------------------------------------------------------------------------------
Och den tredje, ska han betala bara för att han satt i bilen? Störtlöjligt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Du missar poängen, om det jag skriver inte "uppfylls", så går det inte att tvinga mamman till något alls. Sen om hon gör det, fine, då är allt bra. Men är han över 18, inte pluggar någon gymnasielinje (eller liknande), så går det -inte- att "tvinga henne" till det.

Normala föräldrar lägger ut pengarna i den situationen om de kan avvara dom, och sedan får ungen betala tillbaka till föräldrarna.

Och det sa jag något emot? Andromeda, ibland är det faktiskt lite som någon skrev i någon annan tråd, du läser lite det du vill.

Jag skrev, klart och tydligt, att det går "... -inte- att "tvinga henne" till det."

Ok, ok. Läser för snabbt kanske, ursäkta tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

omegalover skrev:
Jag måste nog komma med ett annat förslag.

Dela på kostnaden, alltså du och han. Du: för att du inte hade helförsäkring och olyckor hur dumma de än är kan hända!
Han: för att han tabbade sig och kvaddade din bil! Man måste tänka på sånt här VARJE gång man lånar ut sin bil!
Du har trots allt gett ditt medgivande till att han skulle köra och där gick halva ansvaret! Men du vet ju nu att du ALDRIG någonsin mer låter honom köra eller att du inte har helförsäkring på bilen! Om ni nu fortsätter vara kompisar!

Hoppas att det löser sig och att han kommer till förstånd, men att kräva att han ska betala allt, nej tror inte det faktiskt! Men att den tredje ska hjälpa att betala kommer inte på fråga!
Lycka till!

Jag är egentligen bara nöjd med ett förlåt och att självrisken betalas. Är synd att förlora ett vänskap på grund av sånt här men... Och är så ledsen över den bilen, väntade i flera veckor på att få köpa den för den var precis som jag ville ha den och hann äga den i fem dagar innan det gick åt helvete. Är bara att sälja alla bilar man har och köpa en ny...

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
16 april 2013 · 296 Inlägg

Trolltyget skrev:

omegalover skrev:
Jag måste nog komma med ett annat förslag.

Dela på kostnaden, alltså du och han. Du: för att du inte hade helförsäkring och olyckor hur dumma de än är kan hända!
Han: för att han tabbade sig och kvaddade din bil! Man måste tänka på sånt här VARJE gång man lånar ut sin bil!
Du har trots allt gett ditt medgivande till att han skulle köra och där gick halva ansvaret! Men du vet ju nu att du ALDRIG någonsin mer låter honom köra eller att du inte har helförsäkring på bilen! Om ni nu fortsätter vara kompisar!

Hoppas att det löser sig och att han kommer till förstånd, men att kräva att han ska betala allt, nej tror inte det faktiskt! Men att den tredje ska hjälpa att betala kommer inte på fråga!
Lycka till!

Jag är egentligen bara nöjd med ett förlåt och att självrisken betalas. Är synd att förlora ett vänskap på grund av sånt här men... Och är så ledsen över den bilen, väntade i flera veckor på att få köpa den för den var precis som jag ville ha den och hann äga den i fem dagar innan det gick åt helvete. Är bara att sälja alla bilar man har och köpa en ny...

Vad ligger självrisken på?

Oavsett så skulle ju du tänka igenom om du verkligen vill vara vän med någon som uppenbarligen skiter i dina saker & dig för den delen då han riskerade ditt liv!

Det blir som det blir!
it_mutt Avstängd
16 april 2013 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:

Normala föräldrar lägger ut pengarna i den situationen om de kan avvara dom, och sedan får ungen betala tillbaka till föräldrarna.

Och det sa jag något emot? Andromeda, ibland är det faktiskt lite som någon skrev i någon annan tråd, du läser lite det du vill.

Jag skrev, klart och tydligt, att det går "... -inte- att "tvinga henne" till det."

Ok, ok. Läser för snabbt kanske, ursäkta tongue

Låt gå för det då wink

- - - - - - - - - -

För att klargöra; jag hoppas givetvis att det löser sig på ett så bra sätt som möjligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SylvesterStallone
16 april 2013 · 1 433 Inlägg

wtf du lånade ut din bil för att du drack? olyckor händer? han körde inte ens förfort, och det handlar om 17k? ingen jävla RARI , ditt eget fel låna inte ut bilen om du inte litar på personen och om du gör det så vet du att det inte "var" hans fel?

BMW 730D (2005)
it_mutt Avstängd
16 april 2013 · 10 388 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
wtf du lånade ut din bil för att du drack? olyckor händer? han körde inte ens förfort, och det handlar om 17k? ingen jävla RARI , ditt eget fel låna inte ut bilen om du inte litar på personen och om du gör det så vet du att det inte "var" hans fel?

Får man sladd när man är ute o kör, när det kommer underkylt regn, så jo, då kör man för fort för väglaget (förutsatt att man inte har blankslitna däck eller liknande)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

Trolltyget skrev:

Andromeda skrev:

Trolltyget skrev:
Vi hade inte behövt åka bil öht utan han som ville ut. Men ja, kanske formulerade mig fel i första inlägget.

Mamman har redan pratat med mig och tycker att antingen alla tre ska betala eller jag själv eftersom jag lät personen köra. Vi ska träffas i veckan och prata igenom det här iaf.

Kanske hade varit för mycket att hoppas på att mamman hade varit normal med en son som resonerar som din "polare".

Betalar han är det väl bra, men bryt kontakten i vilket fall, han verkar ju vara ett riktigt as.

Människan är inte ett as, bara väldigt oaktsam och inte riktigt tänker sig för...

Få se nu; han tjatar i dig öl så att du inte kan köra, tjatar till sig att få köra, kör som ett svin och riskerar era liv, kör av vägen och kvaddar din bil och tänker sedan inte betala.

Jag tycker inte riktigt det låter som om han bara är oaktsam och tanklös. Han är respektlös och satte era liv på spel, och vad är det för polare om han inte respekterar dig?

Tanklös får man vara, det kan till och med vara lite roligt och charmigt, men aldrig respektlös. Det är definitionen av ett as, respektlös.

Senast redigerat av Andromeda (16 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

omegalover skrev:
Jag måste nog komma med ett annat förslag.

Dela på kostnaden, alltså du och han. Du: för att du inte hade helförsäkring och olyckor hur dumma de än är kan hända!
Han: för att han tabbade sig och kvaddade din bil! Man måste tänka på sånt här VARJE gång man lånar ut sin bil!
Du har trots allt gett ditt medgivande till att han skulle köra och där gick halva ansvaret! Men du vet ju nu att du ALDRIG någonsin mer låter honom köra eller att du inte har helförsäkring på bilen! Om ni nu fortsätter vara kompisar!

Hoppas att det löser sig och att han kommer till förstånd, men att kräva att han ska betala allt, nej tror inte det faktiskt! Men att den tredje ska hjälpa att betala kommer inte på fråga!
Lycka till!

Jag är egentligen bara nöjd med ett förlåt och att självrisken betalas. Är synd att förlora ett vänskap på grund av sånt här men... Och är så ledsen över den bilen, väntade i flera veckor på att få köpa den för den var precis som jag ville ha den och hann äga den i fem dagar innan det gick åt helvete. Är bara att sälja alla bilar man har och köpa en ny...

Vad ligger självrisken på?

Oavsett så skulle ju du tänka igenom om du verkligen vill vara vän med någon som uppenbarligen skiter i dina saker & dig för den delen då han riskerade ditt liv!

1500 kr bara så är ju en struntsumma...

Ja men när vi var på akuten så skämdes människan jättemycket men just då sket ju jag i bilen utan ville mest att mina vänner skulle vara okej. Nu när det har lugnat ner sig är man mest irriterad över att bilen är borta och att det tydligen är skitsamma enligt den personen och att jag dessutom inte får låna bilen av den. Mina andra fungerande bil står 30 mil bort och är oskattad och obesiktad så är inte så bara att hämta den.

omegalover
16 april 2013 · 118 Inlägg

´"Andrmeda"
Om jag lånar en bil, alltså OM, så är det från någon jag känner och som jag vet har helförsäkring för att som sagt saker händer! Så är det bara, det var ju inte som att man vill krocka bilen!! Och krockar jag en bil jag lånar som har helförsäkring, för jag lånar INTE bilar om inte det är så. Så betalar jag självrisken! Enbart!!! Så "Andromeda" Nej jag betalar inte hela kalaset! Låna inte ut bilen då! Punkt slut! Och på samma villkor lånar jag ut min bil! Men jag lånar inte ut min bil förutom familjen och då med risken att den krockas så som när jag kör den med samma risk!!

Senast redigerat av omegalover (16 april 2013)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
16 april 2013 · 296 Inlägg

Trolltyget skrev:

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

Jag är egentligen bara nöjd med ett förlåt och att självrisken betalas. Är synd att förlora ett vänskap på grund av sånt här men... Och är så ledsen över den bilen, väntade i flera veckor på att få köpa den för den var precis som jag ville ha den och hann äga den i fem dagar innan det gick åt helvete. Är bara att sälja alla bilar man har och köpa en ny...

Vad ligger självrisken på?

Oavsett så skulle ju du tänka igenom om du verkligen vill vara vän med någon som uppenbarligen skiter i dina saker & dig för den delen då han riskerade ditt liv!

1500 kr bara så är ju en struntsumma...

Ja men när vi var på akuten så skämdes människan jättemycket men just då sket ju jag i bilen utan ville mest att mina vänner skulle vara okej. Nu när det har lugnat ner sig är man mest irriterad över att bilen är borta och att det tydligen är skitsamma enligt den personen och att jag dessutom inte får låna bilen av den. Mina andra fungerande bil står 30 mil bort och är oskattad och obesiktad så är inte så bara att hämta den.

Så han tänker inte ens betala 1500kr för att hjälpa dig? Då ska du definitivt kapa kontakten till honom , sen om han skäms är en sak , fortfarande fel att inte betala!

Det blir som det blir!
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
wtf du lånade ut din bil för att du drack? olyckor händer? han körde inte ens förfort, och det handlar om 17k? ingen jävla RARI , ditt eget fel låna inte ut bilen om du inte litar på personen och om du gör det så vet du att det inte "var" hans fel?

17000 är väldigt mycket när man är arbetslös.

Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

omegalover skrev:
´"Andrmeda"
Om jag lånar en bil, alltså OM, så är det från någon jag känner och som jag vet har helförsäkring för att som sagt saker händer! Så är det bara, det var ju inte som att man vill krocka bilen!! Och krockar jag en bil jag lånar som har helförsäkring, för jag lånar INTE bilar om inte det är så. Så betalar jag självrisken! Enbart!!! Så "Andromeda" Nej jag betalar inte hela kalaset! Låna inte ut bilen då! Punkt slut! Och på samma villkor lånar jag ut min bil! Men jag lånar inte ut min bil förutom familjen och då med risken att den krockas så som när jag kör den med samma risk!!

Få se om det blir rätt med quoten nu...

Ok, det är jag med på, man lånar bara bilar man vet har helförsäkring, och betalar självrisken vid en olycka.
Då har man ju gjort helt rätt för sig, och man har som låntagare begränsat sin risk genom att bara låna bilar med helförsäkring.

Men så var det ju inte i det här fallet, och då borde det väl vara TS polare som borde ha haft koll på den ekonomiska risken att busköra en bil utan helförsäkring i halka.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

Dream_ skrev:

Vad ligger självrisken på?

Oavsett så skulle ju du tänka igenom om du verkligen vill vara vän med någon som uppenbarligen skiter i dina saker & dig för den delen då han riskerade ditt liv!

1500 kr bara så är ju en struntsumma...

Ja men när vi var på akuten så skämdes människan jättemycket men just då sket ju jag i bilen utan ville mest att mina vänner skulle vara okej. Nu när det har lugnat ner sig är man mest irriterad över att bilen är borta och att det tydligen är skitsamma enligt den personen och att jag dessutom inte får låna bilen av den. Mina andra fungerande bil står 30 mil bort och är oskattad och obesiktad så är inte så bara att hämta den.

Så han tänker inte ens betala 1500kr för att hjälpa dig? Då ska du definitivt kapa kontakten till honom , sen om han skäms är en sak , fortfarande fel att inte betala!

Vi ska träffas i veckan, båda med föräldrarna inblandad (min mor ägde bilen) och den människan kan tydligen inte prata för sig själv så vi får se hur det går då.

Skönt att höra andras åsikter också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang