Volvo 855 GLT -97 Uppfräshning.

Allmänna förbättringar och uppfräshning av en gammal dam. Har inget givet mål utan först och främst ska alla småsaker man stöter på åtgärdas i mån av tid och pengar. därefter kommer det bli fix med lite det man tycker skulle passa. det mesta blir helt i syfte att lära mig, någon totalrenovering ala Dennis här på gorg är inte planerad (men vem tusan vet vart man landar i slutet) Följ, kommentera och tipsa gärna. både tips på hur jag ska lösa uppkommna problem och vad jag skulle kunna göra med den mottages :)
  • 16 Följare
  • 44 529 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 september 2013
Malish
2 maj 2013 · 418 Inlägg

Har köpt mig en 855 GLT för några v sedan för det enorma priset av 5000 spänn.
Den ser hygglig ut i lacken (har blivit rostlagad vid något tillfälle men inget man ser utan att kolla närmare)
Dock verkar det ha brustit en del med service osv så det har blivit steg 1 att ordna.
dessutom misstände den vid gaspådrag på vägen hem men det var snabbt åtgärdat med nya stift och rengöring av tändstiftbrunnarna eftersom det tydligen varit ner vatten där. tack brorsans V40 för att jag så snabbt hittade felet, han hade exakt samma så det var det första jag kollade.
När jag köpte bilen fanns det inget som avslöjade om kamrem mm varit bytt de senaste 11500 milen så det blev prio 1 tillsammans med byte av vattenpump och allmänna filterbyten.
Sitter även ett sunkigt öppet luftfilter som ska kastas på skroten och ersättas med vanligt filter så fort jag får tag i en överdel till luftburken (skroten nästa)

Stereon var även den felkopplad så den gick när tändningen var av men inte i radioläget (åtgärdat med lite hjälp härifrån) smile

Så. listan över vad som ska göras ser just nu ut som fäljer (uppdateras så fort jag kommer på något nytt)

( X = klart, / = pågående)

[X] Byte Kamrem (storservice)
[X] Åtgärda misständning
[X] Fixa stereon
[X] Byta stereo
[X] Åtgärda oljeläckage
[ ] Ny framskärm vänster sida
[ ] Ny stötfångare bak
[ ] Ny grill
[ ] Byta R fronten
[ ] Snyggare fälgar/hjul
[ ] Nytt handtag på förardörren
[ ] Lacka handtag?
[ ] Byta säten
[ ] Byta till org fjädrar bak

Så är läget nu. kommer ta hjälp/inspiration härifrån under tiden wink

Just ja, så här ser den ut när den nyss kommit hem och gömt sig lite blygt i garaget. (bild tagen med mobilen)

http://img.photobucket.com/albums/v154/The_shadow/20130422_173947.jpg~original

Senast redigerat av Malish (11 juni 2013)

Malish
2 maj 2013 · 418 Inlägg

Går just nu en utbildning till bilmekaniker också så har utnyttjat skolan till att fixa servicen.
dock är jag själv på praktik så har bara haft telefonkontakt med skolan idag.
Det pumpar ut olja någonstans under insugsröret/motorfästet.
Efter konsultation med mekanikerna på min praktik så konstateras att det TROLIGEN är Oljetrycksgivaren som är trasig, får mer info om det är den imorgon när de lyft insuget och kollat. billigt om det är det, jag trodde det var packboxen till vevaxeln i växellådan.
även lite positiva nyheter, Bromsarna är helt nya med ok, skivor och allt.
men lite skit får man räkna med på en bil för 5000 spänn som gått strax under 25000 mil.

lite annat om bilen då?
Lyktorna ser ni är styling lyktor, frågan är om man ska behålla eller byta mot original? vad är snyggast?
Turbo fronten är sprucken, ska man satsa på att laga eller försöka hitta en ny? vad är snyggast då? V70 eller 850 front? Stötfångaren bak är från V70 men sitter lite förskjutet åt höger (glipa på högersidan och tar i hörnet på bakluckan på vänstersidan) så en V70 front kanske är att föredra?
Då måste självklart lister och handtag lackas också.

vad mer?

jo!
Sitter nån ful kolfiberlook styling skit på instrumentpanelen...
den ska BORT! frågan är vad man ska slänga dit i stället? trä tycker jag generellt inte om.
inredningen gå i blått och blått (mörkblått helskinn) och blåa dörrsidor, instrumentpanel osv...
och bilen i sig är... Blå!
så något måste ju göras...
tips?

men, det är ju ett projekt så det är bra att det finns att göra (var eg inte ute efter ett projekt, inte efter en 855a heller, men har alltid velat ha en och när den dök upp för så lågt pris så slog jag till)

Min budget är för närvarande begränsad, men får man jobb snart så kan man nog börja samla grejjer på hög.

jo, just det. original blinkersglas, strålkastare osv kan jag förmodligen få tag i billigt från en bekant som har smågrejjer som ligger och skräpar.

Malish
3 maj 2013 · 418 Inlägg

Är det någon som har en tanke på vart läckaget kan komma ifrån?

i går så fick jag höra att det var ett ganska rejält läckage, högt upp på motorn på avgassidan (in mot torpeden) på motorns "baksida" (mot batteriet om man räknar framsidan som den sida kamremmen sitter på)
tydligen så "pulserar" oljeströmmen (tyder på att det är på väg från oljepumpen till motorn?)

idag när de startade den så fanns det inget läckage ens när de fyllt på lite mer olja.
om det dök upp senare vet jag inte dock.

har inte varit med själv och kollat eftersom jag befinner mig på annan ort för närvarande.

men vad kan det vara som läcker?
topplockspackningen? Avgaskammens packbox? något annat?

Jag trodde först att det kunde vara oljetryckssensorn som gåt åt helsike, men den läste jag sedan sitter på framsidan av motorn..

har altså inte sett hur det ser ut själv utan detta är vad jag fått beskrivet för mig över telefon.

Malish
7 maj 2013 · 418 Inlägg

Jag har blivit smått förälskad...
Brölet från en volvo femma big_smile

Malish
8 maj 2013 · 418 Inlägg

Inte mycket nyheter men dock en frågan till er som kanske läser...
Har just nu någon form av kolfiberimitation på instrumentpanelen, tyvärr faller inte det mig i smaken..
http://www.hova.com/dekor-instrumentpan … -6623.aspx
dvs nåt sådant...

men frågan är, vad kan jag ha istället?
inredningen är ju av den blåa typen.. (hade gärna fått vara mörkgrå eller liknande, kanske projekt för framtiden?)

MeepMeep Finraggare
9 maj 2013 · 2 381 Inlägg

Jag hade tagit bort panelen och kört en plastidip vända som steg 1 för att se vad du trivs med. Jag hade lite samma problem där kolfiberlooken såg ut som skit - så jag kör numera med blank svart runt mina reglage. Började med plastidippa - och när jag visste att jag var nöjd - valde jag en vinyl som passade och draperade det svart.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Malish
9 maj 2013 · 418 Inlägg

Tack för tipset, ska nog kika på det.
är en liten bit precis under instrumenten som är avbruten dock, men det kan jag nog leva med.

Malish
11 maj 2013 · 418 Inlägg

Nya bilder finns i projekt albumet....
skitig är hon, men hon lever och stortrivs smile

Malish
12 maj 2013 · 418 Inlägg

Sitter och funderar på om man ska skaffa ny nederdel till stötfångaren fram eller om det är billigare att laga den befintliga, kollar ni bilderna i albumet så ser ni att den är sprucken.
saknas lite galler också...

samma gäller med kylargallret, kanske räcker att lacka det svart?

och en sista fråga som jag funderat ett tag på. Är bilen sänkt ifram? jag tror det, men är inte säker. någon som har bra ögon och kan avgöra?
Är precis så fronten går över trotoar/stenkanter osv när jag parkerar.

Malish
16 maj 2013 · 418 Inlägg

Har rivit bort all kolfiber imitation, men märkte att nån jävel limmat en del av det med nåt riktigt dåligt klister som lämnar en massa gulvita rester efter sig.
har även tvättat av instrumentbrädan och framsätena så de är renare.
och slutligen så har jag provisoriskt fixat ett glappande dörrhandtag, dock verkar det som jag måste byta det för att bli av med glappet, eller är det nån som har tips på hur man kan fixa det?
det rör sig om förarhandtaget som glappar i framkant, dvs inte den ände som drar i öppnaren.

funderade även på hur jag ska fixa stötfångaren bak, det är ju en V70 stötfångare som sitter lite snett.
Jag tror bara det ska vara att justera fästena så bör det bli bättre, just nu sitter den så det nedre vänstra hörnet på bakluckan precis tar i, samt att det glipar lite vid skärmkanten på samma sida.

i övrigt är det väl det vanliga funderingarna, vad ska man hitta på härnäst?
en rejäl tvätt och polering vore ju inte fel, men man ska hitta tiden och orket att göra det. samt få tag i någon som har nån som helst aning om hur man ska göra...

Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

Inte många som kommenterar nåt här, men skriver vidare ändå wink

Funderar på att bygga en passande baslåda till bilen men kan inget om sånt.
vet att jag vill ha en mindre som inte stjäl så mycket plats bara.
dvs ingen kub utan nåt mer platsbyggt.

tips, ideer och bilder mottages med värme smile

MeepMeep Finraggare
18 maj 2013 · 2 381 Inlägg

Nått sånthär:

http://www.zatzy.com/attachments/bilstereo/2109d1109186384-volvo-850-ljudbygget-dcp_0928.gif

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

det är ett alternativ, men föredrar nog att ra reservhjulet kvar...

Annars fyller det ju helt klart kraven wink

Gizmo_ Himma skruare
18 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Köp en bra bas, bygg en bra låda som e uträknad till basen o sen plasta in den till ena sidan om du nu inte bara vill ha en låda ståendes där. Det e väl ända sättet o få den formad lite efter bagageutrymmet.

Eller om du kör med 2st 8-10" som inte tar mycke plats o riktar dem in mot ryggstödet. Basporten i skidhålet. Sen bygger du en vägg precis bakom lådan som döljer allt. Sen e det ju bara till o klä väggen. Cleant o snyggt.
Hoppas du förstod vad jag mena

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

Tror jag är med på hur du menar. Ska fundera på det wink
Fast "skidhål" tror jag inte jag har nåt. Om du menar genomgående hål när man fäller ner armstödet i baksätet.

Gizmo_ Himma skruare
18 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Titta på bilden på den röda o tänkte efter den. Kom på sen att du har 855 precis som mig.. tongue

Men annars bygg en låda o gör sidor om lådan. Så lådan kommer gå ut helt till sidorna.
Jag håller på o bygga på mina sidor enu på min låda. Har inte fått till vinklarna till 100%.
Men när det e färdigt så kommer den kläs så ser det ut som ett helt stycke.. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

Är med på hur du menar. Men vad tror du annars om att bygga en liten bas vid hjulhuset? Dvs bakom hjulhuset och nedanför rutan. Blir ingen enorm låda men är inget värstingljud jag är ute efter. Bara mindre platt än det är nu wink

Gizmo_ Himma skruare
18 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Typ som denna då, finns 2 bilder mitt på sidan. Tror säkert det kan bli bra med rätt saker. smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9720

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

Ja. Exakt så jag tänkte. Ser ju bra ut. Stjäl nästan ingen plats heller. Borde dessutom räcka för mina behov wink

Gizmo_ Himma skruare
18 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Ja med rätt steg, bas o en låda som e bra uträknad så kan det nog spela bra med.. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang