Blårök Saab

Ronny85
4 maj 2013 · 5 Inlägg

Jag har en Saab 9-5 -02 som det kommer blå/vit rök vid uppstart(inte jätte mycket, men den puffar till) och vid gas pådrag med kall motor. Bytade turbo för ca 2000 mil sedan (är inte sugen på detta igen) så jag undrar vad detta kan vara?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2013 · 14 077 Inlägg

Kanske topplockspackningen??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ronny85
4 maj 2013 · 5 Inlägg

Ibland när man precis har startat så dör den direkt, efter det är den lite sur...

tommya111
5 maj 2013 · 139 Inlägg

blå rök? skulle gissa påatt någon packning i turbon håller på att ge sig så du får in olja i förbränningen

zekezeke Vila i frid, pappa..
5 maj 2013 · 517 Inlägg

Dåliga kolvringar, turbon börjar ta slut, topplockspackningen är slut, vevhusventilationen kan vara igentäppt / tät samt ventiltätningarna kan vara dåliga...

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2013 · 13 757 Inlägg

ventiltätningar eller kolvringar

dessa motorer äter kolvar så att det är otätt vid kall motor är inte omöjligt!
lägg dig där bak och ta en sniff när någon startar motorn kall så det verkligen är olja så det inte är bensin och vatten som ryker vid start smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gurragas
5 maj 2013 · 269 Inlägg

Låter som turbon, gjorde du rent tråg och ic när du bytte turbon, annars är risken att den fått dåligt med smörjning och är på g att rasa igen.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Saab-Mange
5 maj 2013 · 17 Inlägg

är av största vikt att vevhusventilationen är uppdaterad, har du en 02:A kan du ha den gamla versionen. finns uppdateringskit att köpa rätt billigt. sätter en slant på att det är det som spökar.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV … p?nsteps=2
http://www.skruvat.se/Vevhusventilation-P11198.aspx

olof102
5 maj 2013 · 342 Inlägg

Om du inte rengjorde oljetråget och bytte silen så är det troligtvis dags för turbobyte igen!

GT17 turbon i kombination med bristfällig smörjning blir inte långlivad, då turbon har tveksam kvalité redan från fabrik.

Ronny85
5 maj 2013 · 5 Inlägg

Både tråg och IC redogjordes vid turbo bytet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang