Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.
  • 80 Följare
  • 125 526 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Fratma Prototyp tekniker
25 oktober 2013 · 259 Inlägg

Den där kadetten är riktigt röten men dock besiktigad och godkänd med alla rosthål. Tänker laga rosten i bärande delar framöver och kanske byta skärnkanterna men det är ju trots allt ett rat bygge smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
25 oktober 2013 · 259 Inlägg

Måste säga att det är roligt med alla som följer bygget!
Nästa tur har jag förhoppningsvis ett eller två nya däck med mig och så ska handbromsen monteras. Har en längre tid haft min bmw ute på blocket utan att få något större gensvar så när annons tiden går ut kanske jag börjar måtta för att få ned den snurran under huven wink

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
27 oktober 2013 · 259 Inlägg

Är det någon som har en bmw sexa som kan mäta bred höjd och längd på den gärna tillsammans med kylare? och någon som kan måtta en b230 kanske? Jag har lite långt till mina grejer sad

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
1 november 2013 · 259 Inlägg

Så var man i småland över helgen, dock blir det inte bara garage utan jag ska på maskerad också smile
Tänkte fixa handbromsen och kanske laga lite rost, får se vad som hinns med. Sen ska jag skruva av dörrar och skärmar att ta med hem till sthlm för att laga upp på jobbet. Tänker förbereda lite för en större motor och flytta batteri och värmepaket. Jaja vi får se vad som sker, bilder kommer smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
TuZx
1 november 2013 · 528 Inlägg

Nice projekt,kommer följas:)

Fratma Prototyp tekniker
14 november 2013 · 259 Inlägg

Var länge sedan jag uppdaterade projektet nu och ber om ursäkt för det. Det som har hänt sedan senast är att handbromsen är monterad och vajrarna dragna men jag måste byta backarna då slitbanorna lossnat från metallen på de gammla, så det får bli nästa resa. Då ska jag även ta med lite popnutts från jobbet så man inte behöver ha genomgående bult till allt, är så jobbigt att montera saker när man är ensam och måste vara både inne i bilen och under den samtidigt smile Dörrarna blev aldrig avmonterade pgav bakfylla så dem har jag inte gjort något med ännu, däremot så måttade jag hjulhusen bak så jag håller på att valsa fram nya innerskärmar dit, ska bara ha råd att inhandla yttre skärmkanter också eller om jag ska valsa egna, kanske lite breddning?

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
17 november 2013 · 259 Inlägg

Lite nya bilder
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2104855
Avgas pip

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2104853
Handbroms monterad

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2104854
Nästa donator bil... blir nog tight med 6a i kadetten men helt klart roligt! smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
12 december 2013 · 259 Inlägg

Sitter här i soffan med halsfluss och längtar efter julledigt och möjlighet att spendera timmar i garaget. För att hålla lågan igång så läser jag om olika intressanta och liknande projekt som mitt, tyvärr så märker jag att de flesta projekten aldrig ros i hamn så att säga. Ursäkter som förlorad garageplats eller kärleksproblem och taskig ekonomi är standard, jag har all förståelse för dessa problem då jag brottats med de från byggdag 1 men bit för fan ihop! Problem är till för att lösas, kvinnor till för att bytas och pengar är runda för att rulla lättare! Och med de orden har jag iallafall gett mig fan på att ro mitt projekt i hamn även om det kommer att vara längre en Dallas kosta mer än en herrgård på Öland och ha sett fler skanky bitches passera än Stureplan!

GOD FU/CKING JUL!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Jocke_1995
13 december 2013 · 109 Inlägg

Fratma skrev:
Sitter här i soffan med halsfluss och längtar efter julledigt och möjlighet att spendera timmar i garaget. För att hålla lågan igång så läser jag om olika intressanta och liknande projekt som mitt, tyvärr så märker jag att de flesta projekten aldrig ros i hamn så att säga. Ursäkter som förlorad garageplats eller kärleksproblem och taskig ekonomi är standard, jag har all förståelse för dessa problem då jag brottats med de från byggdag 1 men bit för fan ihop! Problem är till för att lösas, kvinnor till för att bytas och pengar är runda för att rulla lättare! Och med de orden har jag iallafall gett mig fan på att ro mitt projekt i hamn även om det kommer att vara längre en Dallas kosta mer än en herrgård på Öland och ha sett fler skanky bitches passera än Stureplan!

GOD FU/CKING JUL!

Ur Tredje Moseboken 11:10 ^^ hahah fint skrivet wink

Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Volvo 740 "Börje" (1988)
Eddy Galen, inte dum.
14 december 2013 · 1 324 Inlägg

schysst bygge! kör saabspis med T5! Om du vill kan jag bidra med mappning. smile

Senast redigerat av Eddy (14 december 2013)

Fratma Prototyp tekniker
14 december 2013 · 259 Inlägg

Eddy skrev:
schysst bygge! kör saabspis med T5! Om du vill kan jag bidra med mappning. smile

Tackar! Ja saab var ju tanken från början men nu har jag ju en bmw 320 1999 som blev över så jag har funderat på den spisen och lådan om jag inte lyckas byta bort den mot en hel 9000,
Men det är två små problem med saab konceptet 1 grenröret sitter på fel sida av motorn vilket kan resultera i platsbrist pgav styrstången, går att lösa med hemmasnickrat grenrör och framflyttad turbo men jag är osäker på vad sfro säger om det, då blir jag nog tvungen att regga den med e85 konvertering också. 2 Om jag byter bort bmw,n mot en saab så saknar jag en bra växellåda, och måste då handla in det med, vilken låda ska man använda? bmw zf eller getrag eller kanske volvos m90 eller mantas getrag... Omegas r25 låda passar väll mot saab motorn men jag har hört att de inte är särskilt starka och hålla på att byta låda stup i ett är ju inte så kul....

Vi får se vad som händer, tackar för erbjudandet om mappningen och om saab blir aktuellt så kommer jag att kontakta dig. Tänker inte byta motor förrän i sommar iallafall så jag kanske hinner byta bort bmw,n tills dess.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
14 december 2013 · 1 324 Inlägg

Fratma skrev:

Eddy skrev:
schysst bygge! kör saabspis med T5! Om du vill kan jag bidra med mappning. smile

Tackar! Ja saab var ju tanken från början men nu har jag ju en bmw 320 1999 som blev över så jag har funderat på den spisen och lådan om jag inte lyckas byta bort den mot en hel 9000,
Men det är två små problem med saab konceptet 1 grenröret sitter på fel sida av motorn vilket kan resultera i platsbrist pgav styrstången, går att lösa med hemmasnickrat grenrör och framflyttad turbo men jag är osäker på vad sfro säger om det, då blir jag nog tvungen att regga den med e85 konvertering också. 2 Om jag byter bort bmw,n mot en saab så saknar jag en bra växellåda, och måste då handla in det med, vilken låda ska man använda? bmw zf eller getrag eller kanske volvos m90 eller mantas getrag... Omegas r25 låda passar väll mot saab motorn men jag har hört att de inte är särskilt starka och hålla på att byta låda stup i ett är ju inte så kul....

Vi får se vad som händer, tackar för erbjudandet om mappningen och om saab blir aktuellt så kommer jag att kontakta dig. Tänker inte byta motor förrän i sommar iallafall så jag kanske hinner byta bort bmw,n tills dess.

Finns og900 grenröret som jag antar ska passa. då hamnar turbon längre fram så kan du downpipe lite som du vill, 9000 turbons avgas går ändå åt fel håll så att säga. e85 behöver du inte regga för, och det går i praktiken inte. du reggar med motorn standard så fixar du resten sedan wink. Om du vill ha lite mer kraft än 150 bmw hästar så vet du vad du ska göra, hehe wink

Du lär kunna byta bort bilen. kan ju lunka i en motor från en 9000 du köpt för 2500 liksom. Men nog tjatat om det! 150 hästar på 800kg eller vad det nu blir är ju ändå rätt bra big_smile

Senast redigerat av Eddy (14 december 2013)

Fratma Prototyp tekniker
14 december 2013 · 259 Inlägg

Finns og900 grenröret som jag antar ska passa. då hamnar turbon längre fram så kan du downpipe lite som du vill, 9000 turbons avgas går ändå åt fel håll så att säga. e85 behöver du inte regga för, och det går i praktiken inte. du reggar med motorn standard så fixar du resten sedan wink. Om du vill ha lite mer kraft än 150 bmw hästar så vet du vad du ska göra, hehe wink

Du lär kunna byta bort bilen. kan ju lunka i en motor från en 9000 du köpt för 2500 liksom. Men nog tjatat om det! 150 hästar på 800kg eller vad det nu blir är ju ändå rätt bra big_smile

Du känner ju till saabarna vilken modell av 9000 rekommenderar du? Det sitter väll olika godbitar i olika årsmodeller, vill ju gärna få ett bra sprut och rätt block osv om jag ska köra med opel låda så måste det vara en kortblockare men det lutar åt bmw låda i viket fall som. Är jag rätt ute om jag handlar en 200hk cse från 96 el 97?

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
14 december 2013 · 1 324 Inlägg

du kan skaffa turbo 2.3:a oavsett motorstyrka (bortsett från aero, den har en större turbo) -96 till -98 för att få tag på rätt motor och styrsystem. Det enda du behöver är en magnetventil om du köper 170hk. Kostar 200 kr på blocket

Senast redigerat av Eddy (14 december 2013)

Fratma Prototyp tekniker
14 december 2013 · 259 Inlägg

Eddy skrev:
du kan skaffa turbo 2.3:a oavsett motorstyrka (bortsett från aero, den har en större turbo) -96 till -98 för att få tag på rätt motor och styrsystem. Det enda du behöver är en magnetventil om du köper 170hk. Kostar 200 kr på blocket

ok då vet jag, hade en 97a med nordic uhr steg3 förut den gick bra smile. og900 grenrör? menar du ett grenrör från 900t då eller är det ett specifikt grenrör som heter og900? Ursäkta tusen frågor smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
14 december 2013 · 1 324 Inlägg

og900 altså originalet. den första 900:an. Specifikt årsmod -88 till -93 med turbo. jag är inte helt säker på att det passar, men det går ju att googla isf.

Fratma Prototyp tekniker
14 december 2013 · 259 Inlägg

Eddy skrev:
og900 altså originalet. den första 900:an. Specifikt årsmod -88 till -93 med turbo. jag är inte helt säker på att det passar, men det går ju att googla isf.

Orgnal 900 var väll en rakställd 8v med växelådan i oljetråget och kopplingen fram på vevaxeln? hade en sån 88a någon gång på 90talet tror inte att ett grenrör från den typen av motor har ett enda mått som stämmer med en 9000 motor smile Men du menar väll den 900 som senare blev de förstsa 9 3 orna? Ska forska lite men det kan passa, 900 hade väll korta motorn ända från start, dock bara 1,8 och 2lit. Hursom bara att jäåmnföra ordernr för topppackningar och grenrörspackningar motorerna emellan på mekonomens hemsida smile

kul att ha någon att bolla lite ideér med!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
RobiinK Rust Is Not A Crime
15 december 2013 · 1 215 Inlägg

Fratma skrev:

Eddy skrev:
schysst bygge! kör saabspis med T5! Om du vill kan jag bidra med mappning. smile

Tackar! Ja saab var ju tanken från början men nu har jag ju en bmw 320 1999 som blev över så jag har funderat på den spisen och lådan om jag inte lyckas byta bort den mot en hel 9000,
Men det är två små problem med saab konceptet 1 grenröret sitter på fel sida av motorn vilket kan resultera i platsbrist pgav styrstången, går att lösa med hemmasnickrat grenrör och framflyttad turbo men jag är osäker på vad sfro säger om det, då blir jag nog tvungen att regga den med e85 konvertering också. 2 Om jag byter bort bmw,n mot en saab så saknar jag en bra växellåda, och måste då handla in det med, vilken låda ska man använda? bmw zf eller getrag eller kanske volvos m90 eller mantas getrag... Omegas r25 låda passar väll mot saab motorn men jag har hört att de inte är särskilt starka och hålla på att byta låda stup i ett är ju inte så kul....

Vi får se vad som händer, tackar för erbjudandet om mappningen och om saab blir aktuellt så kommer jag att kontakta dig. Tänker inte byta motor förrän i sommar iallafall så jag kanske hinner byta bort bmw,n tills dess.

Klart det går, du lär ju får modda grenrör lite men när man rakställer en C20XE i en c kadett så får man ju avgas på "fel" sida.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Fratma Prototyp tekniker
15 december 2013 · 259 Inlägg
Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
15 december 2013 · 1 324 Inlägg

Fratma skrev:
Nu är bmwn ute på blocket
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_bytes_ … 6.htm?ma=1

Utmärkt! Hojta om du behöver mapp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang