Fratma
Prototyp tekniker
13 maj 2013
· 259 Inlägg
Söndag gjorde ett sista desperat försök att montera ett stödlager på kardanen, ny provtur. Nu gick det bättre och jag kan tala om att även om hk antalet inte är skyhögt i volvo motorn så är det underbart vrid i den tack vare en så kallad husvagns kam. Det var ju en i alla fall en provtur, tänkte inte ge mig av på en 35 mils tur utan att ha testat ordentligt, så jag svängde av på en hyfsat kälskadad grusväg. Genast gjorde markfrigången sig påmind och jag funderar fortfarande på hur jag ska kunna dra om avgasröret, för höja bilen är inte... ja sa INTE! ett alternativ Nå väl lite skrap får man väl ta tänkte ja och gasade på lite grann då upptäckte jag att kopplingen slirade men med lite modifikation av kopplingsvajern så är det helt ok nu tyvärr så höll inte min panikartade stödlager konstruktion och efter en stunds gasande så gav sig lagrets bussning i ett moln av gummirök och jag fick linka tillbaka till garaget på tvåan och tomgång. Därför blev det buss hem till Stockholm och nu planeras nästa Smålandsresa, då jag ska byta bakaxel, kardan, handbroms och tidsoptimist som jag är kanske jag hinner byta frambromsarna med, jag har redan svarvat adaptrar till Volvo naven. By the way är det någon som har 14 eller 15" aluminium fälgar till volvo? gärna Penta, 100+, mk18 eller liknande och som inte kostar en förmögenhet, däck är inget krav. Återkommer om bygget så fort något händer under tiden ska jag fixatill en caddy diesel att kuska runt i som jag fick av en polare.
Va bara tvungen att kasta upp den här, lagom dc vi sprang på i Västervik!