Hemmabyggd cab

andjar96
21 maj 2013 · 13 Inlägg

Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
breesladd SKÅNING
21 maj 2013 · 1 215 Inlägg

i min 242 cab har jag bara midjebälten fram å orginal bak, dock ej jag som byggt & reggat bilen men den är besiktnings bar så

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Putteliten
21 maj 2013 · 9 084 Inlägg

andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

phiiim
21 maj 2013 · 116 Inlägg

Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

BMW 135i (2008)
BMW 116i (2015)
BMW 325 (2005)
andjar96
22 maj 2013 · 13 Inlägg

phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
andjar96
22 maj 2013 · 13 Inlägg

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
Putteliten
22 maj 2013 · 9 084 Inlägg

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.

andjar96
22 maj 2013 · 13 Inlägg

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.

Ska nog ta och köpa säten från en 900cab där bältet sitter fast i stolen :-D

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
Putteliten
22 maj 2013 · 9 084 Inlägg

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.

Ska nog ta och köpa säten från en 900cab där bältet sitter fast i stolen :-D

Ja det går ju också, men som sagt midjebälten ska inte vara några bekymmer.

phiiim
22 maj 2013 · 116 Inlägg

andjar96 skrev:

phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...

BMW 325 (2005)
BMW 135i (2008)
BMW 116i (2015)
andjar96
22 maj 2013 · 13 Inlägg

phiiim skrev:

andjar96 skrev:

phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...

Va inne och kollade på transportstyrelsen och det står inget efter Typgodkännandenummer eller Typgodkännandedatum. betyder det att den går att bygga om? smile

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
phiiim
22 maj 2013 · 116 Inlägg

andjar96 skrev:

phiiim skrev:

andjar96 skrev:

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...

Va inne och kollade på transportstyrelsen och det står inget efter Typgodkännandenummer eller Typgodkännandedatum. betyder det att den går att bygga om? smile

Då går det nog säkert bra, Men jag skulle nog ha dubbelcheckat med bilprovningen först innan man
sätter rondellen i karossen smile

BMW 135i (2008)
BMW 116i (2015)
BMW 325 (2005)
andjar96
23 maj 2013 · 13 Inlägg

Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
Putteliten
23 maj 2013 · 9 084 Inlägg

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

andjar96
23 maj 2013 · 13 Inlägg

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
Putteliten
23 maj 2013 · 9 084 Inlägg

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad

Jag vet massor med cabbar med midjebälte, så ja tror inte han vet vad han pratar om.

andjar96
23 maj 2013 · 13 Inlägg

Putteliten skrev:

andjar96 skrev:

Putteliten skrev:

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad

Jag vet massor med cabbar med midjebälte, så ja tror inte han vet vad han pratar om.

vet du när dom gjordes? wink

Volkswagen Passat "Badtunnan" (1977)
CarpeDiem German Engineering
24 maj 2013 · 9 083 Inlägg

Har tittat i SFRO-boken och kan inte hitta nånstans om midjebälte men det ska tydligen räcka med det och så klart att man reggar om bygget till ombyggt fordon.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
mb_pucken
24 maj 2013 · 5 088 Inlägg

Eftersom jag bara har lite ideer än så länge så frågar jag här i stället för att köpa sfro handboken, vilket självklart innhandlas när ett bygge blir aktuellt.
Aja har en w123 cupe ståendes som jag har lite funderingar på att bygga cab utav. Problemet eller utmaningen är att jag inte vill ha nått i vägen i dörrarna samt att dom ska vara öppningsbara. Är det möjligt om man bygger balk i tröskel samt svetsat den i a,b och c stolpe och på så vis bygger en gömd ram som byggs som ett liggande E i tröskel samt binder i hop den med x i skuffen och balk bakom instrumentpanelen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang