När folk klagar på att bromsarna tar dåligt

Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

Varför skulle man köpa "racingbromsar" bara för att "bromsarna tar dåligt"?

Jag förstår inte varför man klagar på att bromsarna tar dåligt, bilen kommer inte bromsa snabbare bara för att du har bättre bromsar. Om bromsarna tar dåligt så är det väl bara att trycka in bromspedalen hårdare för att få bromsarna att ta bättre!

Självklart är det jätteviktigt att bromsarna fungerar men jag fattar inte varför man spenderar massor med pengar på bromsar när alla bromsar, oavsett pris, kommer att få bilen att stanna lika snabbt.

Okej, racingbromsar på racingbilar förstår jag att man har eftersom de utsätts för mer press med tanke på att man både gasar och bromsar samtidigt plus att man gör kraftiga inbromsningar från höga hastigheter.

simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

Jag tvivlar på att det inte spelar minsta lilla roll vilka sorts bromsbelägg, skivor och ok man köper. Det bör göra mycket. Materialet i beläggen skiljer.
Det man vill ha stor kontaktyta och mycket friktion mellan bromsskiva och belägg (när man trycker på bromsen)

Men om man tycker bromsarna tar dåligt fastän allting som har med bromsar att göra är i nyskick med delar i original-kvalitet eller bättre så är det större skivor och ok som gäller för att få ordentligt mycket bättre bromsar.


Edit:
Montera racingbelägg på en ren bruksbil är bara efterblivet då racingbelägg inte tar bättre än originalbelägg när dem är kalla och bromsarna på en bruksbil används så pass lite så beläggen blir aldrig tillräckligt varma för full bromsverkan.

Senast redigerat av simlar (27 juni 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hermansson
27 juni 2013 · 235 Inlägg

Man upplever väl att bromsarna tar betydligt sämre när man trimmar bilen etc.
Därav uppgraderar man till bättre, kanske borrade/slitsade skivor för att få ner temperaturen fortare på grejerna,
iochmed att värme försämrar bromsarna.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

Varför skulle en bil med bra bromsar bromsa snabbare än en bil med dåliga bromsar? Sålänge båda bromsarna tar såpas mycket att de kan låsa fast hjulet så har de ju exakt samma förmåga att få bilen att stanna i tid.

Jag jämför det lite med att man inte behöver ett 1 000 kr tangentbord för att vara bra i ett spel. Man är oftast minst lika bra med ett billigt skittangentbord. Förstår ni hur jag menar?

FLindgren
27 juni 2013 · 5 089 Inlägg

Om bromsoket sitter längre ut är det lättare att få stopp på rörelsen.. Folk kanske köper racingbromsar för att dom gillar att köra aktivt?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

FLindgren skrev:
Om bromsoket sitter längre ut är det lättare att få stopp på rörelsen.. Folk kanske köper racingbromsar för att dom gillar att köra aktivt?

Ja... Men vad jag försöker säga är att det inte spelar någon roll vilka bromsar man har eftersom bilen kommer stanna lika snabbt sålänge du kan bromsa såpass hårt att du KAN låsa bromsarna om du vill. Självklart vill man inte låsa dem då det tar längre tid att få stopp på bilen om den glider fram men om du kan låsa bromsarna så kan du även bromsa till 99% innan bromsarna låser sig. Och det är ju det man gör för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt.

FLindgren
27 juni 2013 · 5 089 Inlägg

Så en porsche stannar lika fort en en 850 menar du?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Waarden
27 juni 2013 · 63 Inlägg

Skaetamiddag skrev:

FLindgren skrev:
Om bromsoket sitter längre ut är det lättare att få stopp på rörelsen.. Folk kanske köper racingbromsar för att dom gillar att köra aktivt?

Ja... Men vad jag försöker säga är att det inte spelar någon roll vilka bromsar man har eftersom bilen kommer stanna lika snabbt sålänge du kan bromsa såpass hårt att du KAN låsa bromsarna om du vill. Självklart vill man inte låsa dem då det tar längre tid att få stopp på bilen om den glider fram men om du kan låsa bromsarna så kan du även bromsa till 99% innan bromsarna låser sig. Och det är ju det man gör för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt.

Förstår precis vad du menar! På en ren brukis ser jag inte någon anledning till att köra något annat än original.
(då skulle jag säga att däcken är det som avgör bromssträckan, bättre däck = mer friktion mot asfalten =kortare bromssträcka)
men har man problem med bromsarna vid mer inspirerad körning så ska man självklart byta upp sig till något som klarar högre temperaturer osv.

Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

Waarden skrev:

Skaetamiddag skrev:

FLindgren skrev:
Om bromsoket sitter längre ut är det lättare att få stopp på rörelsen.. Folk kanske köper racingbromsar för att dom gillar att köra aktivt?

Ja... Men vad jag försöker säga är att det inte spelar någon roll vilka bromsar man har eftersom bilen kommer stanna lika snabbt sålänge du kan bromsa såpass hårt att du KAN låsa bromsarna om du vill. Självklart vill man inte låsa dem då det tar längre tid att få stopp på bilen om den glider fram men om du kan låsa bromsarna så kan du även bromsa till 99% innan bromsarna låser sig. Och det är ju det man gör för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt.

Förstår precis vad du menar! På en ren brukis ser jag inte någon anledning till att köra något annat än original.
(då skulle jag säga att däcken är det som avgör bromssträckan, bättre däck = mer friktion mot asfalten =kortare bromssträcka)
men har man problem med bromsarna vid mer inspirerad körning så ska man självklart byta upp sig till något som klarar högre temperaturer osv.

Jepp men de flesta som jag känner har vanliga bilar, alltså inget utöver det normala (inga driftingbilar med 500 hk). När min kompis (som kör en nyare bil) lånade min bil så klagade han på att bromsarna tog dåligt. Detta är ju endast pga att han är van att köra sin nya bil och då tvärnitar ju nästan bilen när man petar på bromspedalen. På min bil finns det jävligt mycket spel mellan 1% och 100% bromsning. Alltså man måste trycka ner bromspedalen långt och ganska hårt för att bromsarna ska låsa sig.

Men bara för det betyder det ju inte att de är dåliga bromsar som behöver bytas!

Och ja, jag är likadan. När jag kör en ny bil där bromsarna tar typ direkt man tittar på bromspedalen så brukar jag också påstå att bromsarna tar jäkligt bra. Men de bromsar ju inte BÄTTRE bara för att de känns "bättre" då de tar snabbare och hårdare. Hänger du med? smile

JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Skaetamiddag skrev:
Varför skulle en bil med bra bromsar bromsa snabbare än en bil med dåliga bromsar? Sålänge båda bromsarna tar såpas mycket att de kan låsa fast hjulet så har de ju exakt samma förmåga att få bilen att stanna i tid.

Jag jämför det lite med att man inte behöver ett 1 000 kr tangentbord för att vara bra i ett spel. Man är oftast minst lika bra med ett billigt skittangentbord. Förstår ni hur jag menar?

En liten fråga bara för att klargöra, har du kört en bil nångång?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

JonR skrev:

Skaetamiddag skrev:
Varför skulle en bil med bra bromsar bromsa snabbare än en bil med dåliga bromsar? Sålänge båda bromsarna tar såpas mycket att de kan låsa fast hjulet så har de ju exakt samma förmåga att få bilen att stanna i tid.

Jag jämför det lite med att man inte behöver ett 1 000 kr tangentbord för att vara bra i ett spel. Man är oftast minst lika bra med ett billigt skittangentbord. Förstår ni hur jag menar?

En liten fråga bara för att klargöra, har du kört en bil nångång?

Vad är det som du inte håller med om, eller snarare inte förstår?

JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Så du låser bromsarna på din bil med standard bromsar i alla hastigheter på torr asfalt menar du?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

JonR skrev:
Så du låser bromsarna på din bil med standard bromsar i alla hastigheter på torr asfalt menar du?

Ja, sålänge jag kör lagligt.

JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

På torr asfalt med hyfsade däck i 120km/h? Får man fråga vad du har för bil?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

JonR skrev:
På torr asfalt med hyfsade däck i 120km/h? Får man fråga vad du har för bil?

Jag bor på ett ställe där maxhastigheten i hela landet aldrig överstiger 90 km/h och jag bromsar lika bra i den hastigheten som jag skulle göra om jag hade världens bästa bromsskivor och bromsok.

titum
27 juni 2013 · 164 Inlägg

Skaetamiddag skrev:

JonR skrev:
På torr asfalt med hyfsade däck i 120km/h? Får man fråga vad du har för bil?

Jag bor på ett ställe där maxhastigheten i hela landet aldrig överstiger 90 km/h och jag bromsar lika bra i den hastigheten som jag skulle göra om jag hade världens bästa bromsskivor och bromsok.

jag minns ett test med en saab 900/9-3 turbo.

100-0km/h var 38meter med std bromsar och däck (testuppgifter från nybilstest)

den trimmade bilen med större bromsar och bättre däck stannade på 28 meter

10 meter borde märkas tycker jag. Även du kanske ligger 10 km/h över hastigheten ibland?

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
xorox_88 Smack that ass!!
27 juni 2013 · 2 953 Inlägg

Troll troll troll

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Mr_EmCom Med.lem
27 juni 2013 · 3 759 Inlägg

Mer kontaktyta betyder mer bromskraft= kortare bromsträcka.

Klart som fan det spelar roll vad man har för skivor OK och belägg.
Ta din gammla 850 med bromsvätska från 97, kör i 120 och pallnita, sålänge din abs funkar kommer den bromsa bra i början men efter ett tag kommer du tappa väldigt mycket att bromsförmågan pga värmen som blir. Detta kallas i fräna samanhang för brake fade, och det är sjukt obehagligt.

Men visst, att åka med till och från jobbet finns det ingen anledning att köpa 6 kolvs ok med kolfiber skivor. Men byta vätska det SKA man göra vartannat år.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Okej! Men ditt argument med att man kan låsa bromsarna på alla bilar i alla hastigheter håller inte för det kan man garanterat inte, för att inte nämna högre hastigheter(som dom som köper större bromsar kanske provar på nån gång då och då), prova att pallnita en halvgammal standardbil från 180-200km/h ner till noll så får du se hur kassa ett par bra bromsar kan kännas.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
27 juni 2013 · 729 Inlägg

Påstår du att du har samma bromssträcka i 50km/h som i tex 90km/h eller 120km/h? isf vad har du för superbromsar?

Det är inte att man kan låsa bromsarna som räknas som bra.
När det verkligen gäller att man måste stanna så är det absolut sista man vill ska hända är att bromsarna ska låsa fast hjulen så man glider fram och kraschar istället.

Hur tror du tex detta hade gått om bromsarna hade låst sig?
https://www.youtube.com/watch?v=HoCknasKdRU

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang