Rquired
Allmänt envis
3 juli 2013
· 12 512 Inlägg
Growe skrev:
Ett väldigt långt inlägg, här något förkortat av mig för att få plats med ett ännu längre inlägg.
Godtycklig liten småbil, det får nog vara en Lupo 3L för att gå snålare än en betydligt större Prius men den lär vara ensam om det. Men för skojs skull kan vi plocka fram lite siffror, i det här fallet från tyska Spritmonitor:
VW Lupo 3L: 3.75L diesel/100Km i snitt över nästan 200 bilar, imponerande. Man måste dock ta med i beräkningen att svensk diesel innehåller mycket mindre energi per liter än tysk/europeisk dito. Skillnaden är 30% cirka både rent teoretiskt och testat av Teknikens Värld med en Opel Astra, 3.75*1.3=4.875.
Så i Sverige på svensk diesel bör en Lupo 3L dricka 4.9L/100Km cirka.
Toyota Prius: 5.2L bensin/100Km i snitt över 1872st bilar, då av alla årsmodeller från den första Prius till en av årsmodell 2013. Eftersom det här handlar om nya bilar kan begränsa bort de allra äldsta årsmodellerna då sjunker genomsnittsförbrukningen över 183st bilar som har siffror från minst 150 körda mil vardera till 5L/100km. Bensinen är densamma där nere som här hemma.
En mycket stor skillnad, särskilt med tanke på att de använder två olika drivmedel och att den ena är betydligt större, bekvämare och säkrare än den andre som inte ens har en krockkudde på förarplatsen. Särskilt om du betänker att Prius går på el i exempelvis stan där folktätheten är som högst och släpper ut sina avgaser, som från en bensinmotor med katalysator består av främst koldioxid och vatten, där det är mindre folk.
En dieselbil som Lupo 3L släpper alltid ut avgaser, och eftersom det är en diesel innehåller dessa ett flertal hälsofarliga ämnen en bensinmotor inte producerar. Sedan får du gärna ge exempel på en liten småbil som förbrukar mindre än Lupo 3L och därmed mindre än Prius, eftersom du påstod att valfri småbil dricker mindre?
För övrigt tar det inte så lång tid för en modern bil att gå med plus för miljön inte ens om man räknar in hela kedjan från tillverkning till skrot. Och om man skall göra det går en modern bil till en stor del att återvinna på en miljövänligt och effektivt vis till skillnad från äldre bilar.
Påståendet att en modern bil är skrot om femton år är dessutom intressant, har du en källa på det? Så har det alltid hetat och än har det inte varit sant, det är snarare som så att folk glömmer bort vilka fel gamla bilar hade när de var nya. Volvo 240 har fullbelagd svenska verkstäder när rost skulle ordnas på garanti och Volvo B20 hade ett allvarligt konstruktionsfel som orsakade haverier på sin tid, vad är dessa bägge konstruktioner kända för idag? För att vara opålitliga?
Nya bilar hade barnsjukdomar för femtio år sedan och har detsamma år 2013, skillnaden är att idag är kraven på allt från hållfasthetsberäkningar till en grundläggande kvalité ger goda chanser för en modern bil att hålla och moderna snäva toleranser gör detsamma. Allt det här går ständigt framåt, precis som personbilen gör i allt från krocksäkerhet till vad du kan välja till från utrustningslistan. Som en referens till bilarna ovan är just Toyota fruktansvärt duktiga på att ständigt förbättra tillverkningen, det finns goda belägg för att kalla dem ledande inom det området.
Edit: Jag såg att jag glömde en intressant punkt att reflektera över, Lupo 3L är en rätt konservativ bil den är enkelt byggd och har en förbränningsmotor under huven. Toyota Prius är ett rymdskepp i jämförelse med elmotorer, batterier och elektronik nertvingat med skohorn under karossen. När den kom påstod många att den omöjligt kan hålla mer än några år och spekulerande om batteribyten som skulle kosta mer än bilen var värd.
Trots det kan man enkelt hitta skrämmande många Lupo 3L som råkat ut för dyra haverier, automatlådan är ett exempel. Prius har tillverkats i många gånger fler exemplar och har i Sverige används flitigt inom allt från kommuner och hemtjänst till taxi ända sedan den kom, hur många exempel på krånglande Prius kan du hitta?
Än idag kör kommuner och hemtjänst omkring i fungerande exemplar av första generationens Prius, behöver avancerad nödvändigtvis vara samma sak som mer benägen till fel vilket du påstår?
Senast redigerat av Rquired (3 juli 2013)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.