Hylsa till tumgänga

Cresta
1 juli 2013 · 3 Inlägg

Hej. Håller på att djävlas med ett batteribyte på en Pontiac Montana SV6 -07. När jag ska skruva tillbaka låsklacken som håller fast batteriet nere på långsidan så tar det helt enkelt inte gäng. Muttern för låsning ser man från undersidan av bilen. Och det verkar som det ska därifrån sett. Den sitter fast och så, precis som tänkt. Men om det är gängpaj från ovansidan är omöjligt att avgöra. Själva klacken/låsningen sitter sedan i sin tur fast på en upphöjd platta som är lika stort som batteriets yta. Klacken/låsningen går INTE att få bort från denna platta för att kolla ifall det är gängpaj. Så då vill jag ta bort hela plattan som sitter fäst med 4 skruv. Fått bort en skruv. Nästa håller jag att nästan på att svarva rund. Bilen är från Kanada. Så det är troligen tumgänga? Eller? 10-ans hylsa verkar aningen för stor. Vad är det för hylsa som är storleken närmast under 10 mm? (alltså motsvarande M6). Dessa skruvar sitter dessutom nedsänkta så jag kommer inte åt att slå av dem. Vill helst slippa borra och ta upp ny gäng.  Har avverkat en sex, sju svärordslexikon vid det här laget. Alternativt kanske någon vet hur man får bort själva låsklacken från plattan? Låsklacken sitter lös och går att snurra på men går jävlar inte att lossa helt. Inte heller låsbulten som går genom denna låsklack får jag loss. Svårt att komma åt att se också eftersom de har byggt bilen runt batteriet verkar det som. Idéer mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning

P.S. Jag har provat att googla storleken för tum som är närmast under 10 mm men hittar inget vettigt. D:S

Senast redigerat av Cresta (1 juli 2013)

ExtremeBoost
1 juli 2013 · 312 Inlägg

En snabb titt i verktygsväskan så var 3/8 tum ungefär lika stor som 10 nyckeln men ögonmåttet kan vara fel.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Cresta
1 juli 2013 · 3 Inlägg

Tack så mycket för svaret!smile

YeahBitch
1 juli 2013 · 730 Inlägg

Ja 3/8 borde de vara!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Cresta
1 juli 2013 · 3 Inlägg

Tackar! Då kör jag på det. Oftast vet folk ingenting om vad de säljer nuförtiden så det är bäst att veta vad man ska ha innan man köper. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang