Tjenna!
Då var det dags igen, ett nytt projekt har inköpts och börjat pillas med. Det är som det står i rubriken en Nissan 200sx s13 med en ca18det motor.
Tanken med detta projektet är att bilen ska bli en daglig bruksbil / banbil / "utställnings" bil. Jag är själv ingen mästare när de gäller motorer eller styling av något slag, Tanken är att jag ska lära mig så mycket som möjligt av detta projektet. Har även tänkt förklara hur jag gör saker för att underlätta för andra som är som jag (inte kunniga men vill lära sig)
När jag köpte bilen den 1 July 2013 så var där redan då gjort en del på den.
Var som var gjort:
-Justering av lagerhus vevstakar
-Borrning av cylindrar
-Slipning av vevaxel
-planing av topplock
-Ventilrenovering av topplock
-Nya kolvar
-HSD Ställbara Coilovers
-Intercooler
-Aluminium kylare med 2st el fläktar
och nu till vad jag har planerat än så länge att göra med bilen, kommer säkert på mer under tiden jag håller på men just nu har jag en liten lista i huvudet.
Listan från huvudet
[x] - Koppla in oljekylare
[ ] - Sätta på 3" avgassystem från turbon
[x] - Bättre bränsle pump
[x] - Short shifter
[/] - Koppla in oljetemp, oljetryck och Laddtrycksmätare
[/] - Fixa mitt konsol (sönder slipad och borrad)
[ ] - Bygga om dörrar för högtalare
[ ] - Bygga upp för basar och slutsteg i bagaget
[ ] - Koppla in Ljud (Huvudenhet JVC KD-SD80BT, 2st MDS dynamic DC6 MKII, 2st MDS dynamic DC5 MKII, 2st 10" MDS Fanatic, MDS Tourqe T4 4-Kanaler, MDS Tourqe T5 monosteg)
[x] - Fixa så kallade Sleepy eyes
[ ] - Kjolpacket (Front, Bak, Skärm breddare fram)
[ ] - Byte av vinge
[ ] - Göra om toningen på rutorna
[x] - Flytta bak batteriet i bagaget
[/] - Sätta in "racing stolar"
[x] - Byte av Huvudcylinder koppling
Så det är listan till att börja med den kommer antagligen att utökas med tiden men är en fin fin start.
Så vad säger vi ska vi sparka igång det här projektet kanske?
Jaaaaaaaaaa!
Okej då kör vi!
Börjar väll med lite bilder på hur bilen ser ut från olika håll
Som ni kanske ser på bilderna så har jag redan fixat Sleepy eyes på henne så tänkte jag kunde börja tråden med hur jag gjorde detta.
Detta är en ytterst lätt sak att göra allt du behöver är kablar, kabelskor och två switchar.
Du börjar med att öppna motorhuven och ovanför ditt batteri (om det inte är flyttat bak som görs på många billar) så hittar du en svart "låda". lyft av locket på den så kommer du se fyra relä och några säkringar.
lyft försiktigt ut de högra och vänd det och sätt på den tomma platsen till höger om reläet som på bilden nedan.
Börja sedan med att dra en sladda mellan varje "pinne" till sitt ursprungs "hål" så du kopplar ihop reläet med sockeln igen gör så här med alla "pinnar" utom nr 3 och 6 vilket är dom jag ringat in på bilden nedan.
Det är dess du ska koppla via dina switchar. ska försöka rita upp en enkel förklaring hur du ska koppla.
Hur fungerar detta nu?
Jo de vi gjorde var att koppla runt strömmen som går till motorn som hissar upp dina lampor, istället för att det kommer ström till "lamp hissarna" hela tiden när du trycker på knappen för att hissa upp dom eller startar dina lampor så kan du med hjälp av switcharna stänga av och på strömmen till dom.
Så näe du sätter dina switchar i ON läget fungerar dina lampor som vanligt. Sätter du båda i OFF så kommer dom inte hissas upp alls när du slår på lamporna.
Men när du då har båda i OFF läget och startar dina lampor kan du med hjälp av den ena switchen slå av och på strömmen snabbt för att bara hissa upp lamporna en liten bit och fortsätta ändra från ON till OFF snabbt för att hissa upp dom till önskad höjd.
Så då var dina sleepy eyes färdiga. Så nur kan din bil se lika trött ut som du när du kör till jobb kl 7 på morgonen. (men tänk på att ha lamporna helt uppe när det är mörkt ute far annars ser du inte vägen ordentligt)
Detta var allt från mig för den här gången hoppas detta kan hjälpa någon koppla in sleepy eyes har ni frågor så hör av er så kan jag hjälpa er så gott jag kan, jag är som sagt inget proffs utan lär mig med tiden.
BAAAJ!
Senast redigerat av EmiilHansson (12 maj 2014)